به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید، دکتر حجتالله مرادی کارشناس مسایل اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) صبح امروز در دومین روز از کارگاههای علمی و آموزشی جنگ نرم که به همت سازمان بسیج اساتید در شهر رشت در حال برگزاری است، طی سخنانی با موضوع شناخت ابزارهای جنگ نرم گفت: طبق آنچه از تمامی تعاریف پیرامون موضوع جنگ نرم برمیآید، هدف اصلی در این جنگ، ایجاد تغییر در نگرش و رفتار افراد در جامعه است.
وی واژه جنگ نرم را از ابداعات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: این واژه تولید خودمان است اما بعضی وقتها ما در برخی موارد از جمله این موضوع، از اعتماد به نفس کافی برخوردار نبوده و فکر میکنیم اگر این تعاریف و موضوعات از زبان غربیها گفته شود، قابل استناد خواهد بود که این البته از ضعفهای ما به خصوص در وزارت علوم است که به این خود باوری نرسیدهایم.
مرادی در ادامه، موسیقی را یکی از ابزارهای جنگ نرم دانست و گفت: گاهی دیده میشود که برخی افراد در قالب موسیقی و اشعار مبتذل، به دنبال کشاندن جامعه به سمت بی بند و باری هستند که نمونه آن را اخیرا توسط یکی از همین افراد شاهد بودیم.
وی افزود: این در شأن علما و مراجع ما نیست که مثلا ما انتظار داشته باشیم بیایند و جواب این فرد را بدهند چرا که این افراد در چنین سطحی نیستند، بلکه این وظیفه ماست تا با حضور در فضای مجازی و در گفتوگو با افراد، جواب آنها را بدهیم اما باید پرسید که مثلا همین الان چقدر از اساتید بسیجی ما دارای وبلاگ هستند و این فضاها را میشناسند؟
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه جنگ نرم یک تبادل فرهنگی نیست، خاطرنشان کرد این جنگ در همه عرصههای فرهنگی، سیاسی و غیره با قصد تغییر در ارزشهای افراد در جامعه کار خود را انجام میدهد.
مرادی افزود: آماج جنگ نرم تنها مردم نیستند بلکه گاهی دولتمردان هم در این حوزه دچار مشکلاتی هستند که نمونه آن بحثی است که طی آن یکی از مسئولین وضعیت جامعه را با شعب ابی طالب مقایسه کرد که نهایتا رهبر انقلاب وارد موضوع شده و فرمودند ما امروز در شرایط بدر و خیبر هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین هویت شیعه را به موضوعاتی نظیر عاشورا و ظلم ستیزی دانست و گفت: دشمن در جنگ نرم میخواهد این ظلم ستیزی را از انقلاب اسلامی بگیرد تا جامعه ما از مظلوم حمایت نکرده و بر ظالم نتازد.
مرادی یکی دیگر از اهداف دشمن در جنگ نرم را ایجاد تغییر در نگرش افراد به حکومت دینی دانست و گفت: آنها میخواهند اینگونه القا کنند که این حکومت کارآمد نیست تا از طریق آن منشهای اجتماعی را تغییر دهند.
وی ابزارهای جنگ نرم را به سه دسته فرهنگی، رسانهها و فناوریهای نوین تقسیم کرد و با بیان اینکه سینما یکی از ابزارهای مورد استفاده دشمن در زمینه فرهنگی است، گفت: آمریکاییها سالانه 700 فیلم در هالیوود میسازند و طبق برخی آمار، 78 درصد تلویزیون و سینماهای جهان در اختیار هالیوود است و فرهنگ آنها را تبلیغ میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین ادامه داد: برای نمونه به شبکه نمایش کشور خودمان نگاه کنیم که در آن اکثر فیلمها حتی برخی فیلمهای رزمی نظیر "جکی چان" که زمانی در هنگ کنگ ساخته می شد، امروز در هالیوود تولید میشود و اینها تنها تبلیغ لباس و پوشاک نیست بلکه به دنبال تبلیغ رفتار و سبک زندگی آمریکایی هستند.
وی کارتون وانیمیشنها را از دیگر ابزارهای جنگ نرم دشمن برای تاثیر بر کودکان و نوجوانان دانست و افزود: برای نمونه شرکت والت دیزنی که یکی از قطبهای انیمیشن سازی در جهان است، طبق برخی آمار در سال 2006 7 میلیارد دلار سود داشته و تعداد کارمندهای آن 137 هزار نفر، یعنی حتی بیشتر از وزارت ارشاد ماست.
مرادی تبلیغ آزادی در روابط دختر و پسر را یکی از دستمایههای این انیمیشن سازها دانست و گفت متاسفانه امروز تبلیغ این شخصیتهای کارتونی مثل مرد عنکبوتی و بت من نه تنها فقط در کارتونها بلکه بر روی لباس، کیف و کفش بچههای ما نیز حاضر شده و به دنبال ایجاد تغییر در رفتار نوجوانان ما هستند و میتوان گفت امروز کیف، کفش و قلم فرزندان ما آمریکایی شده و هیچ مابه ازایی هم در مقابل آن نداریم.
وی به موضوع ماهواره به عنوان یکی دیگر از ابزارهای دشمن در جنگ نرم اشاره کرد و افزود: اگرچه استفاده از ماهواره در ایران ممنوع است، اما ببینید چند درصد از مردم از آن استفاده میکنند?
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین ادامه داد: این شبکههای ماهوارهای که بیشترین مخاطبان تاثیرپذیر آن از سنین 18 تا 45 سال را شامل میشود، در قالب موضوعات عاطفی و احساسی به خصوص در شبکههای فارسی زبان به ترویج عشقهای مثلثی و ضربدری میپردازند که متاسفانه آثار سوء وحشتناکی در جامعه دارند.
مرادی افزود: سریالهای خارجی که امروز با کمترین قیمت و بهترین کیفیت در قالب دی وی دی با زیرنویس و یا دوبله فارسی به راحتی در اختیار مردم قرار گرفته، هدفش بنیانهای خانواده است تا از این طریق بتواند به اهداف دشمن در جنگ نرم کمک کند.
وی اسباب بازیها را یکی دیگر از ابزارهای دشمن برای تاثیر بر شکل دهی تفکر کودکان عنوان کرد و گفت: برای نمونه عروسک باربی با تمام امکانات و کیفیت بالا با کمترین قیمت در دسترس خانوادهها است در حالی که ما برای مقابله با آن به ساخت عروسکهایی پرداختیم که با قیمت بالا و کمترین کیفیت و جذابیت برای کودکان به آنها عرضه میشود که البته مورد استقبال نیز قرار نمیگیرد.
وی همچنین به موضوع بازیهای رایانهای در دسترس نوجوانان پرداخت و خاطرنشان کرد: در این بازیها مسائلی نظیر روابط دختر و پسر و یا جنگیدن با مسلمانان و ایرانیها تبلیغ میشود که البته تاثیر فراوانی بر جوانان و نوجوانان ما گذاشته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین در خصوص ابزارهای رسانهای، به مطبوعات و رادیو تلویزیونها اشاره کرد و گفت: شما نگاه کنید امروز تصویری که در قالب اخبار و گزارشهای تصویری در مطبوعات جهان نشان میدهند، ترویج چهرهای زشت و یا خشونت طلب از جامعه ایرانی است.
مرادی با اشاره به سلطه کامل غربیها بر شبکههای رادیویی و تلویزیونی با بیان اینکه امروز 300 شبکه فارسی زبان با هدف مقابله علیه ایران فعالیت میکنند، تصریح کرد: کشوری مانند ترکیه بعد از آمریکا، فرانسه و انگلیس بیشترین شبکههای ماهوارهای را در اختیار دارد و این در حالی است که تمام کشورهای عربی روی هم در رده پنجم قرار میگیرد.
وی به موضوع ابزارهای جنگ نرم در عرصه فناوریهای نوین شامل سایتها، شبکههای اجتماعی فضای مجازی، وبلاگها و موبایلها پرداخت و گفت: علیرغم اینکه سایتهایی نظیر فیس بوک در ایران فیلتر هستند اما جالب است که ایران با عضویت 5 میلیون نفر، پنجمین کشور در دنیا محسوب میشود و در وبلاگ نیز سومین کشور.
مرادی ادامه داد: باید دید سهم بسیج در این عرصه کجاست و چند بسیجی وبلاگ دارند تا بتوانند در مواقع ضروری در این عرصه حاضر شده و به مقابله با دشمن بپردازند؟
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین در پایان در خصوص استفاده از موبایل نیز با اشاره به ناهنجاریهای به وجود آمده از طریق بلوتوثها و پیامکهای مبتذل گفت: اگر موبایل در همه دنیا خوشبختی آورد برای ما جز بدبختی دستاورد دیگری نداشت.
کد خبر 120737
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
- ۰ نظر
- چاپ
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) انیمیشنها، اسباب بازیها و بازی های رایانه ای را از مهمترین ابزارهای دشمن در جنگ نرم برای تاثیر بر افکار کودکان و نوجوانان ایرانی دانست.