کد خبر 1206963
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
اخراج قریب الوقوع سفیر پاریس از پاکستان

پاکستان درحالی قصد دارد در اعتراض به اقدامات موهن فرانسه علیه مقدسات اسلامی سفیر پاریس را اخراج کند که مدعیان جهان اسلام در کشورهای عربی درقبال اقدامات مذکور همچنان مُهر سکوت به لب زده‌اند.

به گزارش مشرق، دولت پاکستان قرار است از پارلمان این کشور بخواهد تا درباره اخراج یا ادامه حضور سفیر فرانسه در اسلام آباد، تصمیم گیری کند. اخراج سفیر فرانسه، یکی از خواسته‌های اصلی گروه «تحریک لبیک» است که بیش از یک هفته است که در اعتراض به سیاست پاریس مبنی بر عدم مخالفت با انتشار تصاویر موهن از پیامبر اسلام (ص)، دست به تظاهرات می‌زنند.

طی روزهای اخیر دولت اسلام آباد وارد مذاکره با گروه مذکور شد. بنابر اعلام «شیخ رشید احمد» وزیر کشور پاکستان، تحریک لبیک موافقت کرده که قطعنامه اخراج سفیر فرانسه، در پارلمان به رأی گذاشته شود. سفارت فرانسه در پاکستان، هفته گذشته از همه اتباع خود خواست این کشور را ترک کنند. گفته می‌شود که چندی پیش نیز از کارمندان غیر ضروری سفارت خواسته شد اقدام مشابهی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید

انفجار در کویته ۳ کشته و ۱۱ زخمی برجای گذاشت

پارلمان پاکستان در قبال اقدامات موهن پاریس علیه مقدسات اسلامی موضع قاطعانه ای اتخاذ کرده و به دنبال اخراج سفیر پاریس است این در حالی است که عمران خان، نخست وزیر پاکستان که خود موضع سرسختانه ای در قبال رفتارهای توهین آمیز فرانسه به مقدسات مسلمانان دارد، از گروه تحریک لبیک خواسته به این تظاهرات که شکلی خشونت بار به خود گرفته، خاتمه دهد.

این اولین باری نیست که فرانسوی‌ها تحت حمایت رسمی دولت پاریس دست به انجام اقدامات موهن در رابطه با مقدسات مسلمانان می‌زنند. پیشتر چنین اتفاقی بارها رخ داده و دولت فرانسه رسماً از آن حمایت کرده است.

در همین ارتباط، باید گفت که پیش از این، اقدامات موهن علیه پیامبر اسلام (ص) حتی به صورت رسمی و علنی مورد حمایت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه قرار گرفت و او صراحتاً اعلام کرد که کشورش دست از چنین اقدامی برنخواهد داشت.

اخراج قریب الوقوع سفیر پاریس از پاکستان

پیشتر رئیس‌جمهوری فرانسه در پاسخ به خشم جهان اسلام از انتشار تصاویر موهن در خصوص پیامبر (ص)، در اظهاراتی خصمانه گفته بود: «ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. ما با روحیه صلح به تمام تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم»! وی همچنین در سخنانی دیگر مدعی شد: «ما اظهاراتی از روی انزجار و تنفر را نمی‌پذیریم و از گفتگویی منطقی دفاع می‌کنیم. ما همواره در کنار کرامت انسانی و ارزش‌های جهانی خواهیم بود»!

واقعیت آن است که آنچه در اسلام آباد در واکنش به اهانت‌های فرانسه علیه مقدسات اسلامی رخ می‌دهد، مسأله بسیار مهمی است. این اولین بار نیست که افکار عمومی در پاکستان به مسائلی نظیر اهانت به اسلام واکنش نشان می‌دهند. پیشتر نیز آنها در جریان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به شدت به این مسأله اعتراض کرده بودند و خواهان قطع ارتباط تمامی کشورها با تل آویو شده بودند.

این مسأله نشان می‌دهد که افکار عمومی در پاکستان همواره در رابطه با موضوعاتی که در اولویت جهان اسلام هستند، پیشتاز بوده و از دولت و مقامات سیاسی خود در این زمینه مطالبات جدی داشته‌اند.

کشورهای داعیه دارِ رهبری جهان اسلام نه تنها مواضع ضد اسلامی فرانسه را محکوم نکردند بلکه در کمال وقاحت به حمایت از آن نیز پرداختند در نقطه مقابل، کشورهای عربی حضور دارند که نه تنها هیچ اهتمامی به هتاکی‌های غرب به مقدسات اسلامی ندارند، بلکه در راستای تقویت این هتاکی‌ها نیز گام بر می‌دارند. به عنوان نمونه، می‌توان به تحولات حدود ۶ ماه پیش در فرانسه اشاره کرد؛ زمانی که تصاویر موهنی از پیامبر اسلام (ص) با حمایت رسمی دولت پاریس، در این کشور منتشر شد. در آن زمان، علیرغم اینکه همگان انتظار داشتند تا کشورهای عربیِ مدعیِ رهبری جهان اسلام علیه پاریس موضع گیری کنند، اتفاق دیگری رقم خورد.

در همین ارتباط، پس از اقدام موهن پاریس بود که «محمد بن عبدالکریم العیسی» مشاور امور دینیِ «بن سلمان» در سخنانی به حمایت از فرانسه پرداخت. وی از مسلمانان مقیم کشورهای غربی خواست تا به قوانین دولت‌های این کشورها احترام بگذارند یا اینکه این کشورها را ترک کنند! مروری بر مواضع پیشین مشاور امور دینی محمد بن سلمان نشان می‌دهد که وی پیشتر نیز از اقدامات اسلام‌ستیزانه ماکرون حمایت کرده است.

اخراج قریب الوقوع سفیر پاریس از پاکستان

«محمد بن عبدالکریم العیسی» مشاور امور دینیِ ولیعهد سعودی

العیسی پیشتر اعلام کرده بود که با ورود ائمه جماعت از خارج به فرانسه مخالف است و طرح رئیس جمهور این کشور برای اعمال محدودیت بر سخنرانی‌ها در مساجد را مناسب می‌داند. اقدامات این مقام سعودی آنجا بیش از پیش قابل تأمل است که چندی پیش در راستای همسویی با صهیونیست‌ها و برای گرامیداشت آنچه که به زعم خود یاد قربانیان «هولوکاست» می‌نامید از اردوگاه «آشوویتس» بازدید کرد. برخی رسانه‌ها نیز فاش کردند که او یک سال قبل هم می‌خواست از مقر نشریه «شارلی ابدو» دیدن کند.

این نکته ضروری است که متاسفانه عربستان سعودی در کنار رویکردهای نادرست سیاسی آبشخور و مروج تفکر وهابی و مدلی غیر واقعی از اسلام می‌باشد.

پاکستان در سطح افکار عمومی ظرفیت بسیار مهمی برای جهان اسلام محسوب می‌شود که تاکنون به خوبی از آن استفاده نشده است در همین حال، باید گفت که دیگر کشورهای عربیِ داعیه دار رهبری جهان اسلام نیز درست سیاستی مشابه سیاست عربستان سعودی را در پیش گرفته‌اند. آنها در خفا از سیاست‌های ضد اسلامی حمایت به عمل می‌آورند و به صورت علنی نیز در برابر هرگونه هتاکی به مقدسات مسلمانان مُهر سکوت بر لب می‌زنند.

لذا واکنش قاطعانه پاکستان به اقدامات موهن فرانسه علیه مقدسات اسلامی می‌تواند به مثابه درسی برای مدعیان رهبری جهان اسلام و در رأس آنها عربستان سعودی باشد.

از سوی دیگر، واکنش قاطعانه پاکستان همچنین نشان می هد که این کشور امروز در سطح افکار عمومی یک ظرفیت بسیار مهم برای جهان اسلام است که به نظر می‌رسد؛ ظرفیتی که هنوز به خوبی از آن استفاده نشده است. این در واقع ظرفیتی است که بدون سازماندهی، بدون برخورداری از پشتوانه دولتی و نیز بدون برخورداری از حمایت ساختار سیاسی و تنها با اتکاء به آموزه‌های دینی مواضع قاطعانه ای را در برابر هتاکی‌ها به اسلام و مسلمانان، اتخاذ می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    7 0
    درود بر شرف پاکستان
    • علی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      4 0
      لعنت خدا بر مکرون
  • الف IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    4 0
    ایران هم چندان اعتراض در خوری نمیکنه ها. ما ندیدیم مثل پاکستان یسان محکوم کنن یا رهاپیمایی کنن.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    3 0
    پاکستان باید با اتم به فرانسه حمله کنه
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    این بی مقدارها باید از تمام کشورهای اسلامی بیرون بروند نجاستهای کفر و جهان کفر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس