عراقچی

مردم ایران هنوز عبارت «امضای کری تضمین است» را از یاد نبرده‌اند که از دل اظهارات عراقچی بیرون آمد و تیتر رسانه اصلاح‌طلب شد و در آخر مشخص شد امضای کری که هیچ، امضای اوباما هم تضمین نیست بلکه دروغ است.

سرویس سیاست مشرق - با نزدیک‌تر شدن موعد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، همه آن‌ چهره‌ها و گروه‌هایی که تا همین سال گذشته در مانورهای رسانه‌ای و ژست‌های تبلیغاتی از «تحریم انتخابات» می گفتند یا برای حضور، شرط و شروط می گذاشتند و یا نظام را به مشارکت بسیار پایین مردم تهدید می کردند، به طرز حیرت‌آوری به تکاپوی انتخاباتی افتاده‌اند و حتی تحرکات بسیار مشکوکی را رقم می زنند.

همزمان، نوعی شتاب و دستپاچگی آشکار در تیمی که از سوی وزارت خارجه به وین اتریش رفته برای «مکتوب» کردن هر چه زودتر «توافق» به چشم می‌خورد. عباس عراقچی، باز تلاش دارد خود و دیگر همراهانش را در حال مذاکرات پیچیده و بسیار تخصصی درباره بازگشت به برجام نشان دهد و «اکیدا» هر نوع عبور از خطوط قرمز و «حرف قطعی» نظام را تکذیب کند.

انگار نه انگار که همین سال ۹۴، یعنی همین ۶ سال پیش بود که عباس عراقچی، با همین ژست و همین لحن آرام و یکنواخت و خونسرد، در گفتگو با خبرنگاران، از خوب بودن روند مذاکرات و رعایت همه دغدغه‌ها و خطوط قرمز و پیش‌شرط‌های نظام می گفت. و البته شد آن چه شد، و برخلاف همه قول‌ها و وعده‌های صریح، بدون ابهام و چندباره‌ای که حسن روحانی، جواد ظریف، عباس عراقچی و دیگر مذاکره‌کنندگان به مقامات عالی نظام، نمایندگان مجلس و ملت بزرگ ایران مبنی بر «لغو» کلیه تحریم‌ها دادند، نه تنها تحریمی «لغو» نشد، حتی در همان دوره باقی‌مانده از اوباما، که ترامپ آمد با یک «چرخش قلم»، از برجام خارج شد و همه تحریم‌ها (که عملا جایی نرفته بود)، دوباره بر جای خود بازگشت و «ایسا» و «کاتسا» و...نیز به آن اضافه شد.

آقای عراقچی چرا باید به شما اعتماد کرد؟

کم‌کم اخبار و گزارش‌هایی منتشر شد که گویا متن توافق نیز از پیش توسط یک «کارگروه» وابسته به گروه  بین‌المللی بحران، که خود در واقع شعبه‌ای از جناح دمکرات وزارت خارجه آمریکا است که پروژه‌های مهم دیپلماتیک و اطلاعاتی و سیاسی به آن برون‌سپاری می شود.

آقای عراقچی چرا باید به شما اعتماد کرد؟

آقای عراقچی چرا باید به شما اعتماد کرد؟

حالا هم از قضاء، صحبت از کارگزاری مستقیم رابرت مالی، علی واعظ، نیسان رفعتی و دیگر مرتبطان این موسسه چون اسفندیار باتمانقلیچ در کانال پنهان ارتباطی میان دولت حسن روحانی و آمریکایی‌ها و تسهیل‌گری «توافق» است.

گزارش سال ۹۶ مشرق درباره نقش گروه بحران را اینجا بخوانید:

«علی واعظ» کیست و «گروه بین المللی بحران» چه نقشی در روند مذاکرات هسته‌ای داشت؟ +عکس و سند

به بیان ساده‌تر، سناریو همان، بازیگران همان و حتی دیالوگ‌ها هم همان است.

ماجرا وقتی جالب شد که روز سه‌شنبه (۳۱ فروردین)، شبکه پرس تی وی به نقل از منابع خبری خود در وین گزارش داد که دستورالعمل آمریکا صرفا تعلیق تحریم‌ها و نه لغو کامل آنها است. در صورت رفع برخی تحریم‌ها، آمریکا قصد دارد آنها را در بازه‌های ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه تمدید کند.

همزمان با پایان دور جدید گفتگوهای وین منبع خبری پرس تی وی در وین در خصوص دستورالعمل آمریکا در باره نحوه رفع تحریم ها هم گزارش داده است:

"آمریکا قصد لغو یک جای تحریم‌ها را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد اقدام به رفع موقت برخی تحریم‌ها کند. "

منبع خبری پرس تی وی در وین، این نکته مهم را اضافه کرده است:

"آمریکا صرفا با یک بازه زمانی کوتاه مدت یک هفته ای برای راستی آزمایی موافقت کرده است که در آن بصورت نمادین چند تراکنش انجام شود. بگفته منبع خبری پرس تی وی در وین آمریکا راستی آزمایی معقول و لازم که برای معاملات نفتی حداقل ۳ تا ۶ ماه است تاکنون نپذیرفته است. "

همین منبع خبری شبکه پرس تی وی در وین تصریح کرد که قصد آمریکا از عدم لغو کامل تحریم ها و اکتفاء به رفع موقت برخی از تحریم ها صرفا بازگشت به برجام است تا بتواند از امکان مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند. [۱]

با پخش این گزارش، بلافاصله عباس عراقچی وارد عمل شد و در توئیتی به تخطئه «منبع آگاه» گزارش پرس تی وی پرداخت:

آقای عراقچی چرا باید به شما اعتماد کرد؟

پرس‌تی وی هم در پاسخ، از عراقچی خواست به جای منبع، اصل خبر را به صورت متقن زیر سوال ببرد:

آقای عراقچی چرا باید به شما اعتماد کرد؟

در میان واکنش‌هایی که این جدل میان عراقچی و پرس تی وی برانگیخت، یک کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی که روی برجام و بحث تحریم‌ها کار تخصصی صورت داده، قرائن و سوابق را به نفع گزارش پرس تی وی دانست. مسعود براتی نوشت:

آقای عراقچی چرا باید به شما اعتماد کرد؟

همزمان، نماینده روسیه در مذاکرات وین، در توئیتی، از تشکیل یک «کارگروه سوم» برای بررسی موضوع گام به گام شدن تحریم‌ها و تعهدات ایران خبر داد. همین موضوع را روابط عمومی وزارت خارجه کشورمان، این‌گونه مطرح کرد:

" در این نشست، کشورهای مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای)، هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود. "

آقای عراقچی چرا باید به شما اعتماد کرد؟

این در حالی است که «حرف قطعی» نظام، که در سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب نیز تصریح و تاکید دوباره شد، کاملا روشن است. ایشان فرمودند:

" سیاست کشور در باب تعامل با طرف‌های برجامی و خود برجام صریحا اعلام شده از این سیاست هیچ تخطی نخواهیم کرد چرا که این سیاست اعلام شده و مورد اتفاق بوده است. آمریکایی ها باید تمام تحریم ها را لغو کنند و بعد راستی آزمایی می‌کنیم اگر به معنای واقعی کلمه لغو شود بدون هیچ مشکلی به تعهدات بر خواهیم گشت. ما قول آمریکایی ها را معتبر نمی دانیم. "

و در حالی که عراقچی و ظریف حرف از «راستی‌آزمایی فوری» می زنند و عراقچی آشکارا(و برخلاف همه اصول دیپلماتیک) برای مکتوب کردن توافق عجله نشان می‌دهد، رهبر انقلاب در همان سخنرانی تاکید کرده بودند که جمهوری اسلامی هیچ عجله‌ای ندارد:

"...ما برای این پیشنهاد هم عجله نداریم. بله ما هم معتقدیم باید از فرصت ها استفاده کرد، اما عجله هم نخواهیم کرد چرا که در بعضی مواقع خطرش از منفعتش بیشتر است ما در برجام عجله کردیم.

- اینکه یک عده از سیاسیون دنیا می‌گویند اول من اول تو چه فرقی می کند؛ بحث اول من اول تو نیست! ما به آمریکایی‌ها زمان اوباما اطمینان کردیم و کارهایی بر اساس برجام انجام دادیم، آنها تعهدات خود را انجام نداند و روی کاغذ گفتند تحریم ها برداشته است اما سرمایه گذارها را ترساندند. تعهدات آنها برای ما ارزشی ندارد. "[۲]

حال این سخن از «گام به گام» شدن تعهد در برابر تحریم چیست؟ «کارگروه سوم» یعنی چه و اعضای آن چه کسانی هستند و آیا درباره مفاد تصمیمات آن‌ها اطلاع‌رسانی دقیق صورت می گیرد؟ نکند دوباره پای یک گروه بحران در میان باشد؟

آقای عراقچی چرا باید به شما اعتماد کرد؟

به هر روی، جناب عراقچی و رییس ایشان، جواد ظریف، سابقه جالبی در رعایت خطوط شروط اساسی و حفظ خطوط قرمز نظام، لحاظ منافع ملی کشور، تسلط بر مفاد آن چیزی که به طرفیت از ۸۵ میلیون ایرانی امضاء کردند و...ندارند و طبیعی است یک اهل فن، ترجیح دهد بر اساس قرائن و شواهد و «سوابق» بیّن و آشکار قضاوت کند، تا «اطمینان‌بخشی» های جناب عراقچی، که در مذاکرات برجام، از دل همین ژست «همه چیز تحت کنترل است»، خبط و خطاهایی بزرگ و نابخشودنی چون «مکانیسم ماشه» بیرون آمد.

مردم ایران هنوز عبارت امضای کری، تضمین است را از یاد نبرده‌اند که از دل اظهارات عراقچی بیرون آمد و تیتر رسانه اصلاح‌طلب شد و در آخر مشخص شد امضای کری که هیچ، امضای اوباما هم تضمین نیست بلکه دروغ است.


[۱] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۴۰۰/۰۱/۳۱/۲۴۸۸۵۹۷

[۲] https://nournews.ir/Fa/News/۶۳۱۱۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    75 7
    مجلس باید به وظایف نظارتی خودش عمل کند و هیچ چیز را نپذیرد جز فرمایشات رهبری.
    • مهدی US ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      22 1
      منبع خبری من میگه که جو جون قراره برای دلجویی از جواد جون یه جو از تحریمها رو یه جوری لغو یا لق کنه!
    • سید امیر IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      16 1
      نگران نباشید.. این دست و پا زدن های آخرشونه.. هیچ هم بعید نیست این معلق کردن تحریم ها به صورت نمادین هم پیشنهاد خود تیم عراقچی باشه انتخابات ۱۴۰۰
    • DE ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      16 0
      وظیفه اصلاح طلب نفوذی دشمن همین است - ایجاد گرانی و نارضایتی و لجبازی با مردم و تقصیر را بگردن دیگران انداختن ، افتضاح توقیف گاندو با دیکتاتوری این حقیقت را نشان داد که گاندو لرزه بر جاسوسان اجنبی و مسئولان حامی جاسوسان انداخته است. گاندو اسامی جاسوس ها و حقایق مذاکرات خسارت بار را افشا کرده است
    • DE ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      21 1
      برای تائید افشاگری های گاندو لطفاً فایل صوتی سخنرانی آقای کریمی قدوسی نماینده محترم مشهد را گوش کنید - اسامی جاسوس ها و حقایق مذاکرات خسارت بار را افشا کرده است
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      10 0
      این گروه بازهم با اسم لغو تحریم ها می روند و با کاپ اخلاق برخواهند گشت،
    • ظریف، 7 دی 97، ما در حال فریب مجددیم! IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      1 5
      "واقعیت به این معنی نیست که هدف از برجام اقتصادی بود. اصلا این طور نیست. بحث های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث های اصلی ما بود و این که کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد."
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      10 1
      عباس عراقچی دارای ظاهر و لحنی مذهبی است، در هر مذاکره با وجود آن که اکثر قریب به اتفاق وعده هایش به مردم ایران بعد از مدتی غیر واقعی از آب در می آیند، ظاهر حزب اللهی او باعث می شود که نیروهای مذهبی و اصولگرای ایران در درون کشور به اشتباه به تیم مذاکره کننده اعتماد کنند.
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      5 1
      پرس تی وی عقب نشینی نکند این خواست مردم است که پشت پرده ها گفته شود
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      5 0
      ظاهرا برادرزاده عراقچی هم جزو اختلاس گران بانکی بوده ...
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    46 5
    مشرق تو فوق العاده ای. جزو معدود جاهایی که دنبال میکنم سایتتونه.
    • DE ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      13 0
      ظریف(مرداد ۹۴): اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود!/ ظریف(اسفند ۹۹): پیش‌بینی ما این بود که ترامپ حتما از برجام خارج می‌شود! نابودی اقتصاد و صنعت هسته ای با برجام انجام شد و ظریف بابت سخنان فریبکارانه اش باید عذر خواهی کند.
  • مهدی IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    42 3
    باور کنید هر وقت اینا میرند مذاکره کنند هفت جای بدنم می‌لرزه که الانه که مملکتو بفروشند و بیاند
    • DE ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      14 0
      گاندو اسامی جاسوس ها و حقایق مذاکرات خسارت بار را افشا کرده است
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    3 61
    دم ظریف و عراقچی گرم.. دلواپسان بدجوری به تب و تاب افتادن. ترس از لغو تحریم‌ها قبل از انتخابات. تمام نقشه‌هاشون داره خراب میشه
    • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      20 0
      مرغی که تا الان تخم نگذاشته بعد از این هم تخم نمیذاره... گفتین دلواپس اما یک به یک حرفای دلواپس ها درست از آب در اومد... بازم میگی دلواپس؟؟؟؟ رو که رو نیست سنگ پای قزوینه
    • سیدهادی IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      18 1
      دم جنابعالی گرم تر احتمالأ قراره یک آبنبات چوبی به تو بدهند تا گولت بزنند و گرنه اگر تحریم ها لغو شود که حرفی نیست رهبر معظم انقلاب هم فرموده
    • FR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      18 0
      اینها اگر توان لغو تحریم داشتن با همون برجام این کار رو میکردن این اداهای مذاکره تو وین رو هم برای موندن توی قدرت در میارن
    • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      2 19
      این همه هجمه انتخاباتی برای چیه اینها مورد تایید نظام هستند که مذاکره می‌کنند و جرات هیچ کاری ندارند غیر غیر از مقاصد نظام
    • حسین IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      15 0
      مادلواپس لغوتحریم هانیستیم ...دلواپس کلاه گذاشتن سرملتیم...دلواپس ملتی که نمی داند مهره ها دارندکشوررااداره می کنند...دقیقا هم تاریخ تکرارشده...سوادرسانه ای دردنیای امروزی باموشک برابری می کند...نگاه کن به آنچه گفت نگاه نکن به آنکه گفت ...
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      15 0
      بدبخت لغو تحریم به این شکل که مملکت رو بدن به دشمنو در قبالش یه چیپس و پفک موقتی گرفتن که هنر نیست! ما یه پسری تو کوچمونه که بیچاره عقب مانده ذهنیه ، مطمئن باش اگه اونو بفرستیم واسه مذاکره بهتر از اینا نتیجه میگیرن.
    • DE ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      10 0
      مجلس باید قانونی وضع کند تا با کمک قوه قضائیه بعد از تمام شدن این دولت از خروج مسئولان رده بالای دولتی تا چندسال جلوگیری شود تا فرصت مناسب برای شکایت مردم از این مسئولان بی کفایت و محاکمه و مجازات آنها برای برجام خسارت بار وجود داشته باشد.
    • احمد دلاوری IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      11 0
      فرق دل واپس با واپسگرا در این است که دلواپس چیزی را که امروز می فهمد واپس گرا سه سال بعد .
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    7 27
    مشرق از صدا و سیما چیزی کم نداری .
    • حسین IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      16 0
      نگاه کن به آنچه گفت نگاه نکن به آنکه گفت ...
    • DE ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      12 0
      تیم مذاکره کننده دارای تعداد زیادی جاسوس (دری اصفهانی، شعبانی، موسویان، ...) بوده است، این تیم مذاکره کننده خدمت به نظام و مذاکره را بلد نیستند. مجلس باید برای جلوگیری از ایجاد خسارات بیشتر اجازه مذاکره بعدی را از اینها سلب کند تا ظریف و عراقچی بیشتر از این به مردم و کشور خسارت نزنند.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    3 39
    دلواپسان=عاشقان تحریم بخاطر ملت
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      26 0
      تحریم ها که روز اجرای برجام بالمره لغو شد. همین عراقچی و ظریف و روحانی گفتن، ویدیوش هم موجوده، مگه نشد؟ یعنی دروغ گفته بودن؟ وای وای وای...
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      22 0
      بهترین کار برا شما زباله های برجامی فقط خفه شدنه ببندید تا بوی تعفن و کثافت کاریتون بلند نشه
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      13 0
      بعد از برجام 300 تحریم به تحریمهای قبلی اضافه شد، دلواپس خائنین به مردم هستیم، کاسبان تحریم وارد کننده موز اون تئوریسین گندم و...... هستن
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      28 0
      بعد از این ۸ سال وقت کشی و دروغ تحویل ملت دادن دیگه همه حتی اکثر اونهایی که به روحانی رأی دادن می دانند بقای سیاسی افسادطلبان وابسته به بودن تحریم های ظالمانه بر علیه مردم و کشور است
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      16 0
      لیدرهای اصلاحات و ‎فائزه هاشمی رسماً میگفتن دوست داشتیم ترامپ دوباره انتخاب شود و فشارها و تحریم‌ها را بیشتر کند، بعد هم خودشون رو اهل مذاکره و برداشتن تحریم‌ها جا میزنن و بخشی از مردم هم باور می‌کنند؟ #سرطان_اصلاحات
    • محمد IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      16 0
      خدا لعنتتون که با همین اراجیف کلی خسارت به کشور زدید و هنوز هم دارید ادامه می دید
    • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      7 0
      حرف مفت که مالیات نداره! دلواپس ها هرچی گفتند معلوم شد که درسته... در برابر فهمیدن مقاومت نکن
    • NL ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      9 0
      اونی که تو میگی، فائزه بود که دنبال ابقای ترامپ و فشار بیشتر تحریم ها بود..
    • DE ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      9 0
      مذاکرات بی حاصل و برجام خسارت بار نتیجه اش افزایش گرانی ها و افزایش مشکلات معیشتی مردم و افزایش تحریم ها بود. اینها مذاکره بلد نیستند، برای جلوگیری از ایجاد خسارات بیشتر اجازه مذاکره بعدی از اینها سلب شود تا بیشتر از این به مردم و کشور خسارت نزنند.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    37 6
    مدارا با این تیم بد سابقه ی وطن فروش رو تموم کنید تا دست به کار دیگه ای نزدیم. تحمل هم حدی داره.
    • DE ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      14 0
      روحانی کارش شده التماس برای مذاکره و صلاحیت مدیریت کشور را ندارد.
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    4 22
    همان طور که مردم چندین ساله به افکار پوسیده همفکران شما اعتماد کردند
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      18 2
      باز زر زدی زباله برجامی چه رویی دارید فقط خفه شید
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      19 1
      لااقل اینقدر شرافت داشته باشید که در پذیرفتن ویرانی های دولت اطلاحاتی بنفش اینجوری بزدلانه رفتار نکنید و نظر ندید
    • DE ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      10 0
      دولت اصلاح طلب کاسب تحریم است و با تمدید تحریم ها در حال سوء استفاده از اختیاراتش بضرر مردم است. ظریف با توافق با گروسی و تمدید 3 ماهه تحریم ها بطور عمدی ""مصوبه مجلس در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها"" را بی اثر کرد. مجلس باید قانونی وضع کند تا با کمک قوه قضائیه بعد از تمام شدن این دولت از خروج مسئولان رده بالای دولتی تا چندسال جلوگیری شود تا فرصت مناسب برای شکایت مردم از این مسئولان بی کفایت و محاکمه و مجازات آنها وجود داشته باشد.
  • CA ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    3 34
    جناب عراقچی، با قدرت به راه خودتون ادامه بدید، این حردم خسته شدن از این همه تحریم و بدبختی، این جماعت تندرو هم به قول رییس جمهور محترم فقط صدای بلندی دارن ولی تعداد زیادی نیستن
    • IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      13 1
      بزودی کلمه بای بای برات معنی میشه
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      9 0
      جوجه رو آخر پاییز میشمارن
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    16 0
    مجلس کجایی؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    19 0
    کسی نیست اینو بگیره برشگردونه
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    17 0
    عراقچی الان نوبت توست سینه ات آماده کن چند سکه ته گاوصندوق مانده مدال احیای برجام از نو تویدک بکش بعدش هم هری نیستید که گلابی های برجام بچینید در عوض سکه های برجام پیشا پیش چیدید
  • یزدی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    24 0
    امضای اونا که هیچ بگید حرف این نوچه های بیشعورغرب زده داخلی چند می ارزه؟ ....
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    16 0
    آقایان مجلس ، دولت که مرخصه . لااقل شما نگذارید حرف رهبر معظم انقلاب روی زمین بمونه . لغو همه تحریمها یکجا و بعدش هم راستی آزمایی .
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    14 0
    ا دفعه قبل چه کردین که این بار هم می خواین انجام بدین
  • پیروزه IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    11 0
    ما همه تابع رهبریم هر چه رهبر می گه به مصلحت کشور است وبس اقای عراقچی به حرف رهبر باش نه حرف کسی دیگر.
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    17 1
    فقط اون عکسی که دست به دست هم دادن ظریف هم شده قهرمان دیپلماسی ایران !!خخخخخخخخخخخخ خیلی هم جالبه توش مفسد اقتصادی داره و .....خلاصه دیگه همه چی در هم چه حالی میکنن باهم
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    12 0
    اصلا چرا باید تیم قبلی اجازه مذاکره پیدا کند؟
  • م.ع.م IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    11 0
    انا جعلنا الشیاطین اولیاء للذین لا یؤمنون
  • حسين DE ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    13 0
    اين بار خيانتى بزرگتر و سنگينتر ، حال بايد منتظر ماند و ديد نمايندگان محترم مجلس در قبال اين مسئله چه نوع واكنشى نشان خواهند داد؟
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    11 0
    انگار ایران پول های امریکا را دزدیده است. یا برجام را ایران بهم زده است . یا اصلا امریکا چه حقی دارد برای کشور دیگری مسیر راه تعیین نماید و 00000000. تازه حتی یک کلمه هم واقعیت ذکر نمی شود. فقط کلی گوئی ما سخت تلاش کردیم و00000. که چه لابد سر امریکا کلاه گذاشتنید. مثلا برگشت امریکا به برجام شق و قمر است؟ ما باید راه خود را می رفیتم و روزی چنان قدرت پیدا می کردیم پول های خود را بگیریم و خسارت هم دریافت کنیم و حتی امریکا را محدود می کردیم که فقط برای خودش زندگی کند....
    • علیرضا IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      3 0
      باریکلا به همین راحتی!! تنها کمبودی که ما نداریم سیاستمداران بزرگی چون تو هست!
  • CA ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    3 0
    چون این تیم مذاکره‌کننده که چیزی شون که کم نیست ولی مردم بدبخت شدند فقط هر روز وعده و وعید ولی امان از روزی که یک جرعه آب خوش از گلوی مردم پایین بره! شما الان شش سال هست هر روز وعده میدید ولی آیا چیزی درست شده یا همه چیز بدتر و بدتر شده. تا کی بایستی این تاتر عراقچی و اسمش رو تحمل کرد. شما به روزهای بعد از خروج از دولت هم یه فکری بکن!
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    7 0
    مثل متن برجام که یک سال قبلتر نوشته شده بود، اینم از قبل نوشته شده است، هیچ امتیازی نمیگیریم و کلی امتیاز می دهیم، این افراد مذاکره کاسب تحریم و کاسب قدرت وانتخابات هستن، و برای در قدرت ماندن، ملت رو میفروشند، کشور رو عقب نگه میدارن، و مردم رو زیر بار گرانی ها له میکنن
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    2 0
    کمیسیون مشترک برجام خبرِ بازیِ خطرناک «رفع مرحله به مرحله تحریم‌ها» را تایید کرد/ خوشحالی رسانه رژیم سعودی در خصوص عبور تیم مذاکره کننده ایرانی از خطوط قرمز نظام، بازهم اونها میزنن زیر میز، خدایا چرا ما باید جور به عده ساده رو بکشیم که هنوز به اینها اعتماد دارن، مدیونید که دکتر احمدی نژاد رو تایید صلاحیت نکنید، احمدی نژاد هر چه باشه نفوذی و خائن وطن فروش نیست
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      1 0
      تا مجلس تصویب نکند تیم مزاکره کننده ولند ومجلس انقلابی هم تحقیر نمی پزیرد
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    12 0
    مجلس وقوه قضایی باید کسانی که خلاف سیاست نظام به مزاکره پرداخته اند ومنافع ملی راپایمال می کنند فرا خوانده ومحاکمه کنند تا شاهد این وادادگی ها نباشیم
  • DE ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    10 0
    اگر کلمه مذاکره را از اصلاح طلبان بگیرند هیچ حرف دیگری ندارند بزنند. مذاکرات خسارت بار قبلی هم که مایه آبرو ریزیشون شد حالا .اصرار بر مذاکرات بعدی برای چیست؟ برای تحمیل خسارات بیشتر؟ اینها که با توافق با گروسی 3 ماه دیگر تحریم ها را تمدید کردند. نمیشود باور کرد بدنبال لغو تحریم ها باشند.
  • حمید IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    6 0
    انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.مذاکرات وین ساخته و پرداخته غربگدایان مفلوک است که روز به روز هم پررو تر می شوند و با سرنوشت مردم بازی می کنند.. دم آنها باید قیچی شود.تا کی باید مردم از شر این موجودات انگل صفت در بدبختی و بیچارگی باشند.حق مردم ایران فقط قوی بودن در برابر استکبار جهانی است.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    7 0
    دولت گرین کارتی طبق تعهدات و قسم نامه خود به کشورهای غربی باید عمل کنند و برجام مورد نظر آنها از این قاعده مستثنی نیست باید آنطور که آنها می خواهند برجام احیا شود ملت و مجلس و قوه قضائیه و نهادهای انقلابی و نیروهای مسلح چقدر ساده انگاری کردند که دوباره گوشت برجام را به دست گربه های گرین کارتی و دو تابعیتی ها داخلی دادند
  • ناصر IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 7
    به خدا قسم مردم می بینند و می فهمند! اجازه دهید تیم مذاکره کننده ای که مورد تایید رهبری عزیزمان نیز می باشند کارشان را انجام دهند
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      3 0
      برجام که همه دیدند چه شد، دلار 32 هزار تومنی، تورم، مسکن و .....، شما بازم دارید میاید میگید بزارید تحریمها رو بردارن، ما که می دونیم اینها دنبال چنین چیزی نیستن، اما شماها که خوش خیالید که میگید تحریمها رفع میشه، اگر نشد حاضرید بیاید به مردم خسارت این ساده لوحی و خوش خیالی رو بدید؟
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    2 0
    آذری جهرمی نوشت: تحریم بودن افتخار نیست همانگونه که تسلیم بودن هم افتخار نیست. مذاکرات هم جزیی از زنجیره مقاومت ملی ایرانیان علیه استکبار است که ان‌شاالله با هدایت رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) و تلاش تیم مذاکره کننده به سرانجام مطلوب ملت ایران خواهد رسید. پاسخ مستند آذری جهرمی به برنامه تلویزیون علیه دولت، برجام و ظریف: تحریم چه اثری بر زندگی مردم گذاشت؟ اهای اذری وجمارانیان لپ طلایی چپاول بورس وبه عارت بردن اندک سرمایه مردم محتاج نان شب وبه خاک سیاه نشاندن انها که به دزدان اعتماد کردن توسط دولتیهای ساکن ولنجک وجماران چه ربطی به تحریم دارد
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    4 0
    آقا آمریکا تحریمات لغو کنه اونم قبل از انتخابات هیچ مشکلی نداره ولی اینم بدونید که باید حداقل ۳ماه راستی آزمایی بشه بعد
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    2 0
    به نضرت عباس سر کارمون گذاشتن
  • UA ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    7 0
    عراقچی و ظریف بخاطر خسارت بار بودن مذاکرات قبلی با تیم مذاکره کننده با جاسوس های زیاد و افزایش تحریم ها بعد از برجام و نابود کردن دستاوردهای هسته ای بعد از برجام بدون داشتن منفعتی برای نظام ، صلاحیت ادامه مذاکرات را ندارند. مجلس هم باید سریعاً شکایت تخلفات کرونایی و اقتصادی و معطل کردن کشور با مذاکرات بی نتیجه دولت را بجریان بیندازد تا بلافاصله بعد از اتمام کار دولت ، قوه قضائیه محاکمه را شروع کند و با ممنوع الخروج کردن مسئولان متخلف مانع خروج متخلفان از کشور شود تا انشا الله مجازات آنها انجام شود.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    7 0
    سر سوزنی از مذاکره حالیشون نیست،همه چیز رو خواهند داد. بخاطر قدرت رانت فساد
  • محمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    1 0
    سلام یعنی اگه شد آنچه نباید میشد، ما و شما باید بشینیم بگیم: عه، باز هم از خطوط قرمز عبور کردند و چه سیاست مداران خدومی که در عین حال دچار اشتباهات زیادی هستند؟! این حجم از اشتباه و این حجم سکوت و بی عملی؟! از هیشکی صدا در نمیاد، یکی مثل شما هم یه گزارش میزنه و فردا هم حرف آقا رو به راحتی زیر پا میگذارند و ما هم مثل مترسک فقط نگاهشون میکنیم و ...
  • هادی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    9 0
    قوه قضائیه عراقچی را بدلیل عدول از فرامین رهبری بازخواست کند و سریع تا کار از کار نگذشته است.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    7 0
    یکی 700 تا سکه گرفتن، سکه چند صد برابر شد، وضعشون که میلیاردری بود، شدن سوپر میلیاردر ، اونهم برای فروختن هسته ایی، و له کردن مردم زیر اقتصاد برجامی، کسانی که مذاکره بلد نیستن، صلاحیت مذاکره کردن رو ندارن،ایناهایی که توانایی کنترل صف مرغ رو ندارن چه به مذاکره
  • مهرناز IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    جالب است بدانید " وزارت خارجه اعلام کرده قرارست قسمتی از مذاکرات محرمانه را منتشر کنیم " تا مردم ماحصل ابتکار وتوانائی تیم مذاکره کننده را متوجه شوند . اقایان نیاز نیست در دقیقه نود " محرمانه ها فاش شود " ابتکار وتوانائی شما ها را مردم با جان ومال خودشان خوب درک کردند.
  • DE ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    2 0
    8 ساله این جماعت غربپرست کشور رو مصیبت زده کردن و کسی هم بازخواستشون نمیکنه!
  • US ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود. برجام خسارت محص موجب افزایش عمر تحریم ها شد .
  • DE ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    4 0
    به نظر من آمریکا سعی می کند دوباره تو برجام وارد بشد فقط و فقط بخاطر استفاده از مکانیسم ماش. این ها تحریم ها را بر نمی دارند هر کاری می کند نمایشی خواهد بود
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    1 0
    اخه ما که واقعا دیگه گیج شدیم رئیس کم داشتیم که دیگه روزنامه شرق هم داره ازاین نمد برا خودش یه کلا ه می بافه.بابا بسه دیگه شما هم از وجود تحریمها سود می برید؟ خدا لعنت کنه اونهایی که نمی گذاردن مردم و کشور ایران یه روی خوش ببینه.بسه دیگه
  • داود IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    1 0
    منم به تیم مذاکره کننده نقد دارم و طبق گفته رهبذی معصوم نیستن اما این هجمه از انتقاد به نظرتون درسته؟ رهبری چه تعبیری در موردشون گفتن؟ وقتی از واقعیت و تمام جزییات خبر نداریم چطور قضاوت کنیم؟! شاید هدف از این اخبار همین دعوا انداختن بین ما باشه
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 0
    مذاکره کار دولت ایران هست کاربرد انتخاباتی دارد تیمی که برخی اعضایش الان به خارج فرار کردن بهتر از این نمیشه باید گاندوها ساخت ان شا ء الله بار فتن دولت غربگرا کشور نفس راحتی در بیان واقعیتها میکشد وگاندوها ساخته خواهد شد
  • US ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 0
    بابا سر کاریم. دیگه لیست مجدد و محرمانه بازی و متن توافق جدید نمیخواد. یک بار برجام رو نوشتید، طرفین هم لیست تحریم‌ها و اقدامات متقابل هم رو میدونن و به دنیا اعلام کردن. دیگه نوشتن توافق حدید نمیخواد،‌لغو نهایی و کامل و قطعی تحریم‌ها علنی اونها از اونا، لغو اقدامات علنی تلافی جویاه شما هم که به اطلاع آژانس رسیده از شما. دیگه توافق و متن جدید نیازی نیست. هر متن و قرارداد دیگه ای فقط حاکی از زیان و خسران و فریب مجدد ملته.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس