مطالعات حاکی از آن است که ملت و دولت کشورهای پیشرو در تولید علم، شور و علاقه خود را پیوسته با بها دادن به دانش و پیشرفت‌های فناوری و در قالب حمایت‌های کوچک و بزرگ و شرکت در مسابقات و المپیادهای علمی در سطوح مختلف ابراز می‌دارند که برگزاری مراسم نوبل و معرفی دانشمندان برتر نمونه‌ای از آن به شمار می‌رود.

کار خیر ثمر می‌دهد: صندوق نیکوکاری حمایت از علم و فناوری

در سال‌های اخیر، در ایران نیز شاهد حمایت‌های ویژه‌ای در سطوح بالای کشوری، جهت دستیابی به علوم جدید و رسیدن به قله‌های علمی بوده‌ایم. بخشی از این تلاش‌ها را می‌توان در ایجاد موسسات و بنیادهای علمی مشاهده نمود که در کنار ترویج علم و حمایت از پروژه‌های علمی، نگاهی هم به آینده و پرورش نسل‌های بعدی دانشمندان دارند.

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) یکی از این موسسات است که از سال ۱۳۹۴ با نگاه به تاریخ باشکوه علوم دوره‌ی اسلامی، هدف خود را احیا وگسترش دانش در میان بشر و تعریف جایگاه جدید آن قرار داده است. در همین راستا این بنیاد با اهداء جایزه به دانشمندان برتر و گاه کمتر شناخته‌شده‌ی جهان اسلام، ضمن تقدیر شایسته از تلاش‌ها، بنیان‌های علومی منفعت‌ساز را تقویت و علم این امیدهای تمدنی را برای خدمت به مردم، پربارتر و گسترده‌تر می نماید.

در بین این دانشمندان، چهره‌های مطرحی چون دکتر اوگور شاهین، دکتر عمر یاغی و پروفسور امین شکراللهی قرار دارند که در زمینه‌های علمی دارای جایگاه ویژه‌ای هستند. بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)، این جایزه را در حوزهای علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و دیگر زمینه‌های علم و فناوری به برگزیدگان اهدا می‌نماید.

بدیهی است دانش‌آموزان، امید و آینده‌ی علمی و فناوری کشور هستند و بنیاد مصطفی (ص) نیز با مدنظر قرار دادن این امر، در تربیت و شکوفایی دانشمندان آینده فعال است. نمونه‌ای از این فعالیت‌ها را می‌توان در برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور مشاهده نمود. در این رقابت، دانش‌آموزان مدارس در قالب گروه‌هایی، با ساخت فیلم‌های علمی و آموزشی 60 ثانیه‌ای، طرح‌ها و ایده‌های علمی خود را مطرح می‌کنند. این مسابقه، اولین فعالیت در حوزه‌ی دانش‌آموزی بنیاد است که بصورت سالانه و با گرامیداشت یکی از برجستگان علم و فناوری جهان اسلام در سطح بین‌المللی برگزار می‌گردد.

هزینه‌های فعالیت‌های این بنیاد و جوایزی اهدایی به برگزیدگان ، از طریق موقوفات و حمایت‌های افراد حقیقی و حقوقی به صندوق نیکوکاری جایزه مصطفی (ص) تامین می‌شود. جهت تسهیل و امکان مشارکت تمامی نیکوکاران، این صندوق دو روش مختلف را در اختیار خیرین قرار داده است:

- حفظ اصل سرمایه و اهداء کل سود(قرض‌الحسنه)

- حفظ اصل سرمایه و اهداء بخشی از سود

در روش هبه، فرد نیکوکار ضمن اهداء مبلغی به این بنیاد، سود حاصل از آن را نیز می‌بخشد.

اما در روش دیگر، خیرین می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق، تمام یا بخشی از سود دریافتی خود را به بنیاد مصطفی (ص) اهداء کنند. این در حالی است که دریافت کل سرمایه اولیه در هر زمانی امکان‌پذیر خواهد بود. به یاری این صندوق، نیکوکاران گرامی با هر توان مالی می‌تواند به نوبه خود در گسترش مرزهای علم سهیم بوده و در کنار اجر معنوی، از سود مادی آن نیز بهره‌مند شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و سرمایه‌گذاری در این صندوق اینجا کلیک کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس