کد خبر 1205343
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
سوریه

انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود و از فردا افراد می‌توانند نامزدی خود را اعلام کنند، اما چه شرایطی برای این کار لازم است؟

به گزارش مشرق، «حموده صباغ» رئیس پارلمان سوریه امروز (یکشنبه) گفت که از فردا ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود، انتخاباتی که قرار است در تاریخ ۳۰ اردیبهشت (خارج از سوریه) و پنجم خرداد (داخل سوریه) برگزار شود. اما سؤال این است که چه کسانی می‌توانند نامزد انتخابات شوند؟ و چه شرایطی لازم است؟

به گفته وی افراد می‌توانند تا مدت ۱۰ روز قصد خود برای نامزد شدن را به دادگاه عالی قانون اساسی اعلام کنند

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، طبق قانون اساسی مصوب سال ۲۰۱۲ در سوریه، افرادی که خواهان نامزدی در انتخابات هستند، باید شرایطی را داشته باشند که یکی از آن‌ها این است که بتوانند تأیید حداقل ۳۵ عضو پارلمان را به دست آورند. همزمان هر یک از اعضای پارلمان صرفا می‌توانند یک نفر را تأیید کنند.

بنابراین با توجه به اینکه پارلمان ۲۵۰ عضو دارد، بر روی کاغذ بیش از هفت نفر نمی‌توانند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه شوند. اما در عمل با توجه به ترکیب پارلمان و حضور نمایندگان در فراکسیون‌ها، بیش از سه نفر امکان نامزد شدن ندارند. بدین صورت که فراکسیون حزب بعث به عنوان فراکسیون برتر در پارلمان ۱۶۷ عضو دارد و آن‌ها هیچ فردی را جز بشار اسد تأیید نمی‌کنند.

۸۳ نماینده باقی مانده نیز فقط می‌توانند دو نفر را برای کاندیداتوری تأیید کنند. طبق قانون اساسی سوریه، در صورتی که فقط یک نفر توانسته باشد شروط لازم برای کاندیداتوری را بدست آورد، رئیس پارلمان می‌تواند مدت زمان اعلام کاندیداتوری را تمدید کند.

از دیگر شروط لازم برای کاندیداتوری این است که فرد حتما باید ۱۰ سال گذشته را در سوریه حضور داشته باشد که از این رو افرادی که در خارج سوریه به سر می‌برند، امکان کاندید شدن را ندارند.

چهار شرط دیگر نیز از این قرار است:

۱- بیش از ۴۰ سال باشد.

۲-تابعیت سوری داشته و در سوریه به دنیا آمده باشد. پدر و مادرش نیز در سوریه به دنیا آمده باشند.

۳- محکوم به جرم فجیعی نشده باشد، حتی اگر حکم برائت گرفته باشد.

۴-همسر او باید تابعیت سوری داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس