سریال احضار

نابازیگران آنقدر بازی نمی‌کنند که مخاطب تصور می‌کند، ۴ شخصیت اصلی قسمت‌های ابتدایی مردود شده‌های ادای‌بازی در برنامه خندوانه هستند که برای ایفای نقش دریک سریال مهم مناسبتی انتخاب شده‌اند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - با  انتشار نامواره سریال «احضار»، موج وسیعی از انتقادات نسبت به طراحی آن در فضای مجازی و رسانه‌های منتشر شد. طرح انتقاداتی که منجر به حاشیه سازی فراوانی شد، تا در میان سریال‌های ۳ سال اخیر شبکه اول سیما، به غیر از «نون خ»، سریال دیگری در معرض توجهات افکار عمومی قرار گیرد.

علیرضا افخمی چگونه همه نابازیگران را «احضار» کرد؟
نامواره سریال احضار

علیرضا افخمی چگونه همه نابازیگران را «احضار» کرد؟
پوستر فیلم احضار به کارگردانی جیمز وان
علیرضا افخمی چگونه همه نابازیگران را «احضار» کرد؟
پوستر سریال احضار به کارگردانی رامین عباسی زاده در شبکه نمایش خانگی

حواشی سریال پس از انتقاد به نامواره آن از جایی آغاز شد که سریالی با همین عنوان در شبکه نمایش خانگی ساخته و ارائه شده است و مجموعه‌ای که از شبکه اول سیما پخش می‌شود، همان عنوان «احضار» را برای پرطمطراق شدن انتخاب کرده است. عنوانی که از یک مجموعه سینمایی چند قسمتی ترسناک با عنوان The Conjuring  گرته برداری شده است.  

علیرضا افخمی چگونه همه نابازیگران را «احضار» کرد؟

انتشار گسترده آنونس و تیزر سریال و نشر گسترده مردمی آن در اینستاگرام و سایر فضاهای مجازی، میزان بازدید فوق العاده از تماشای سریال در یوتیوب و سامانه تلویبیون، نشان می‌دهد، عطش سیری ناپذیری در میان تماشاگران سیما برای تماشای چنین آثاری وجود دارد.

کارگردان مجموعه «احضار»، علیرضا افخمی یکی از معتبرترین مجموعه‌سازان سیماست که سریال‌های بسیار موفقی را در کارنامه‌اش را ثبت کرده و باب کردن روایت‌های ماورایی در سیما توسط وی ، یک زمینه پذیرش وسیع معنوی - اجتماعی را در میان مخاطبان سیما پدید آورد.


انتشار گسترده آنونس و تیزر سریال و نشر گسترده مردمی آن در اینستاگرام و سایر فضاهای مجازی، میزان بازدید فوق العاده از تماشای سریال در یوتیوب و سامانه تلویبیون، نشان می‌دهد، عطش سیری ناپذیری در میان تماشاگران سیما برای تماشای چنین آثاری وجود دارد.

دلیل این استقبال محدودیت نمایش فیلم‌های سینمایی ترسناک خارجی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی است. با وجود آنکه بسیاری از این آثار در سامانه‌های شبکه‌ نمایش خانگی مخاطب فراوانی دارند اما در شبکه‌های تخصصی سیما مثل شبکه نمایش پخش نمی‌شوند.

اما روند ساخت سریال‌های ترسناک افخمی با حواشی مربوط به سریال پنج‌کیلومتر تا بهشت برای مدتی متوقف شد و با پایان یافتن این حواشی موج ساخت سریال‌های ترسناک در قالب مجموعه‌های سیما دوباره آغاز شده  که با توجه به میزان استقبال مخاطبان، این روند تغییر ژنریک سریال‌ها حتی با وجود همه ضعف‌های سریال «احضار» نباید متوقف شود.

علیرضا افخمی چگونه همه نابازیگران را «احضار» کرد؟


طبیعی است که متوقف شدن روند سریال‌های ترسناک انتظار فراوانی را برای تیم سازندگان احضار بوجود آورده تا آخرین اثر ساخته شده در این ژانر که با اعمال ممیزی‌ و سخت‌گیری فراوانی ساخته شده،گونه  وحشت را دوباره زنده کند و اثری با کیفیت استانداردهای گذشته سیما را دنبال کند. اما پخش چند قسمت ابتدایی سریال احضار برای مخاطبان ژانر وحشت از قاب سیما یک فاجعه نمایشی تلقی می‌شود.


شروع سریال با سفر یک گروه دانشجویی آغاز می‌شود و یک رقابت عشقی میان دختر عمه با دختر دایی در رابطه مثلثی با یکی از همکلاسی‌هایشان، شکل می‌گیرد. محسن کامرانی رابطه خود را با مائده بهم زده و قصد ازدواج با زهره را دارد. این دو همراه با سوسن و شکیبا به یک سفر شمال رفته‌اند و مائده در این سفر تلاش کرده، خاطره محسن کامرانی را فراموش کند.

علیرضا افخمی چگونه همه نابازیگران را «احضار» کرد؟


در متن سریال، از لابلای برخی گفت‌وگوها متوجه می‌شویم، کامرانی از زهره خواستگاری کرده و زهره در ادامه اشاره می‌کند همچنان پاسخی به او نداده است و با سفر این ۴ همکلاسی  به شمال ، کامرانی با زهره تماس می‌گیرد اما زهره پاسخی به او نمی‌دهد. کامرانی در نهایت موفق می شود که با سوسن تماس بگیرد و قصد او برای دیدار با زهره و خواستگاری دوباره را مطرح کند و به آدرس محل استقرار زهره دست پیدا کند.


کامرانی به شمال می‌رود و مائده نامزد (دوست دختر) او متوجه می‌شود که خواستگار سابقش می‌خواهد وارد رابطه با دختر دایی‌اش شود. مائده  عصبانی می‌شود و مانع گفت وگوی این دو شده و با لجبازی عجیبی زهره را سوار ماشین می‌کند و تلاش می‌کنند با سرعت به تهران بازگردند. کامرانی این دو را تعقیب می‌کند و طی این تعقیب و گریزها ماشین او به دره سقوط می‌کند. او نجات پیدا می‌کند اما در راه بیمارستان به علت خونریزی مغزی جان خود را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

چرا سریال «همبازی» مخاطب را وارد بازی نکرد؟


 اگر سریال را در  مقطع کنونی بدون درنظرگرفتن ژانر و گونه متفاوت آن بخواهیم بررسی کنیم، شروع روایت شاید جذاب به نظر برسد اما  فاقد منطق نمایشی امروزی باورپذیر است. در طول سریال  چندبار این موضوع مطرح می‌شود که کامرانی یکبار از زهره خواستگاری کرده و به نتیجه نرسیده است.

چرا کامرانی  برای دوباره خواستگاری کردن از زهره با اصرار به شمال سفر می‌کند؟ او در جنگل‌های شمال با هوای پس زمینه پاکیزه‌اش چگونه می‌خواهد از زهره خواستگاری کند که همین درخواست در محیط دانشگاهی که با هم در آن درس می‌خوانند فراهم نیست! مخاطب باهوش سیما ممیزی را درک می‌کند و عبارتی که مائده به آن اعتراف می‌کند که با کامرانی در رابطه بوده را می‌فهمد، اما اشکال کار همان خواستگاری در هوای شمال است. طبیعی است اگر به جای خواستگاری در هوای شمال موضوع یک ملاقات مهم مطرح می‌شد، منطق روایت اینقدر تحت‌الشعاع قرار نمی‌گرفت.

علیرضا افخمی چگونه همه نابازیگران را «احضار» کرد؟

کامرانی پسر طراز و الگوی سریال برای ازدواج معرفی می‌شود، اما این الگو چرا اصرار به دیداری لجبازانه در حضور مائده دارد؟ اصراری که منجر به مرگ او می‌شود. با توجه به رضایت زهره، اگر کامرانی به جای خواستگاری تک نفره در حال و هوای شمال، منتظر بازگشت زهره می‌شد و مراسم را با حضور خانواده انجام می‌داد، این الگوی تراز پسر نجیب، منطقی‌تر جلوه می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

سفره رنگین تلویزیون در ماه ضیافت الهی/ سریال‌های ویژه ماه رمضان را افخمی‌ها تسخیر کردند+تصاویر


اما افخمی برای اینکه روایت باورپذیری را ارائه دهد چهار بازیگر ناشناس را برای مقدمات دراماتیک خود انتخاب کرده است راهبردی منطقی برای آثار ترسناک که سبب باورپذیری روایت می‌شود و در فیلم‌ها وسریال‌های فرنگی بسیار معمول و رایج است. اما این نابازیگران آنقدر بازی نمی‌کنند که مخاطب تصور می‌کند، ۴ شخصیت اصلی قسمت‌های ابتدایی مردود شده‌های ادای‌بازی در برنامه خندوانه هستند که برای ایفای نقش در یک سریال مهم مناسبتی انتخاب شده‌اند، کارگردان در هدایت این چهارنفر گویی نقشی ندارد و دیالوگ خام و خشک توسط صداهای‌نامناسب با صورت‌ها و فیگورهای ناهمگون ادا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 31
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    66 31
    نقد سریال باید پس از پایان قسمت آخر انجام شود. الان کمی زود است.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    36 5
    سریال‌هایی که هم تم مذهبی دارند و هم با زندگی متدینین و ارزش‌های اسلامی مشابهتی ندارند.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    5 4
    این سریال هم مثل یک سریال که اخرش بی معنا تمام شد اصلا جالب وجذاب نیست حیف وقتی که صرف دیدن این فیلم بشه حیف
  • ناشناس IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    5 1
    والا من خیلی وقته سریال تلویزیون نگاه نمیکنم بخاطر همین بازی مسخره بازیگراش ولی عاشق سریالای ماه رمضونم متاستفانه اما حالا ک دارم احضارو نگاه میکنم میبینم ۴بازیگر اولی فیلم خیلی غیر واقعی بازی میکنن خوش بحالشون با این استعداد سریع برگزیده شدن چنروز دیگهم ک معروف میشنو کلیم جنجال بپا میکنن
  • زهرا IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    11 2
    حالا مگه چند قسمت نشون داده اینهمه نقدش کردید،اتفاقا من از نقش مائده خیلیم خوشم می‌آید همه از وقتی ب دنیا میان خبره و ماهر نیستن باید ب همه فرصت داده بشه
    • یه کسی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      2 2
      بله ، دقیقا
  • فاطیما IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    5 0
    اصلا از نظر ترسناک بودن ارزش دیدن نداره ، یه فیلم عاشقانه فقط آننگ ترسناک روش گذاشتن
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    7 7
    واقعا بازی هاشون افتضاحهههه بودجه مملکت رو به باد میدن با این کارهای ضعیف
  • RO ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    7 4
    کارگردان های بدرد نخوری که شعارشون ضد غربگرایی است اما در عوض کارهای درجه ۳ شون همه تقلید ناقص از کارهای درجه یک غربیه!
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    7 0
    با این سریال کاری ندارم اما سریال مذهبی نباید به سریال خرافاتی تبدیل شود. دین اسطوره و خرافات نیست، یک واقعیت برخاسته از نسبت خدا و انسان است. قبلاً در ماه رمضان اینطور فیلم هایی ساخته شده بود و مثلا از روح سرگردان و این جور خرافات استفاده می شد!
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    7 1
    صرفاً تحریف واقعیت افراد مذهبی و معتقد جامعه است. کسانی که خود بویی از مذهبی بودن نبرده‌اند، جامعه و خانواده و افراد مذهبی رو بر اساس توهمات و تخیلات ذهنی خودشان می‌سازند.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    12 0
    اینو به نظرم درست گفتن که شخصیت های اصلی قیمت های اول خیلی مصنوعی بازی کردن
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    7 12
    این چرت و پرت ها چیه درست میکنید جن روح مسخره هست
  • G IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    20 3
    قسمت های ابتدایی کاملا بی منطق ساخته شده است، کامرانی مثلاً شخصیت مثبت است؟چرا صبر نمی کند زهره به تهران بازگردد؟چرابرای خاستگاری به ویلای شخصی کسی میرود ک او را پس زده است؟چرا مثل دیوانه ها در جاده مائده را دنبال می کند؟در این حالت ک کامرانی خود مقصر است و کس دیگری مقصر نیست!اصلا چرا مائده عذاب وجدان دارد؟
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    15 3
    فکر نکنم هیچ دلیل فنی برای انتخاب بازیگران نقش دختر دایی و دختر عمه وجود داشته باشه چون اونا از کوچکترین مولفه های یک بازیگر خوب هم برخوردار نیستن وقتی نقش آفرینی این دو رو می بینم یاد کارهای اعجاب برانگیز و بازی های استادانه بازیگران فیلمهای کوتاه استاد ایرج ملکی می افتم ، احتمالا بندهای پ پ پ نقش اصلی در انتخاب این دو بازیگر رو داشته
  • نیگان IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    4 0
    حالا با خود سریال و خط داستانی و صد البته ضعفهای اون کاری نداریم که توقع چندانی هم تو این ژانر از اثر ایرانی نمیره لکن این چندتا دختر رو فقط بگید از کجا آوردید؟! اونم زمانی که اینهمه تو هنر و هر چیزی متقاضی زیاده، اصلا نمیتونن بازی کنن در حدی که همه چی قابل پیش بینیه وقتی اینا بازی میکنن، استرسهای تابلو دروغی خنده های الکی وای مائده خیلی سعی کرده ولی انصافا این کاره نیست
  • محمد IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    6 3
    خیلی فیلم خوبیه عالیه
  • محدثه سیفی IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    1 3
    فیلمی فوق العاده همراه با با بازی عالی دوست زهره
  • مهدی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    0 1
    عالی من
  • مهدی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    2 2
    عالی من تکرار احضارو نگاه می کنم
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    1 2
    عالیه من که دوست دارم چرا تو قضاوت همه چیز حتی یک فیلم که تازه قسمت های اولیه ش هست عجله می کنید صبر کنید ببینید منظور فیلم اینه افرادی که خیلی تو یک مشکلی خودشون رو بیچاره میبینن به خرافات اعتقاد دارن اقای افخمی واقعا توی این کرونا زحمت کشیده بازیگراش هم با اینکه بازی اولشون هست عالی هستن انشالله ریحانه پارسا نشن عاقبت بخیر بشن
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    4 0
    این سریال واقعا از همون قسمت اول نقطه ضعف‌های فراوانی دارد :مثلا اگر کامرانی آدم خوبی بود چرا به مائده تهمت زد و چرا برای خواستگاری اصرار به حضور مائده داشته و همین طور طرز حرف زدنش با مائده در حضور اون همه آدم بعد از تصادف و از همه بدتر تعقیب ماشین مائده از همه مسخره تر بود که هم جون خودشو وهم جون مثلا عشقشو به خطر می‌انداخت و این کارها از یک آدم عاقل به دوره. و وقتی میدیدم زهره هم به کامرانی دل بسته حرص میخوردم.این آدما ارزش دوست داشتن ندارن با این همه عیب های آشکار
  • مهندس IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    6 0
    کسی نگفته فیلمش ترسناکه. ماورایی با ترسناک فرق داره، ای کاش بفهمید...
  • مینا IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    3 0
    انتخاب بازیگر در این سریال یه فاجعه بزرگه از نحوه حرفزدنشون که مثل فیلمایه دهه هشتادیه مخصوصا شخصیت (مائده) تا گریم افتضاحشون که شخصیت فرهاد هم سن پدر مائده است تا بازی کردنشون که خیلی مصنوعیه...
  • مهران IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    4 1
    بازیگر نقش مائده اصلا و ابدا بلد نیست بازی کنه خیلی کنجکاوم که این بازیگر نابلد رو از کجا اوردن فوق العاده مصنوعی و مسخره بازی میکنه به طوری که به شعور من به عنوان مخاطب توهین میشه
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    کاری به هیچ چیز این فیلم ندارم فقط موندم چرا تلویزیون میخواد کامرانی رو بعنوان الگوی پسر خوب معرفی کنه در حالیکه ایشون اگه خوب و درست بود انقد راحت از دختر عمه نمی پرید سمت دختر دایی
  • فیلم احضار IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    3 1
    بسیار بد است
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 0
    اتفاقا بازیشان اصلا بد نیست خوب هم است فقط سریال یک کم کشدار است بعدش هم باید تا اخر دید تا بتوان قضاوت کرد مائده هم نقشش را خوب بازی می کند نقش یک دختر لوس و افاده ای که ثروت ادم ها براش ملاک است
  • رضوانی IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 0
    این جور فیلم های سطح پایین و ترسناک برای افراد زیر 15 سال جذابه. اینکه رده بندی سنی میکنن که لطفا افراد زیر ۱۴ سال نبینند در واقع یه جور فریبکاریه. اگر کودکان و نوجوانان وقتشون رو با این سریال ها تلف نکنن سازندگانش چطور پول دربیارن؟
  • سما GB ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    2 0
    کلا ریتم فیلم خیلی کنده. بعضی بازیگرها هنوز به سالها تمرین نیاز دارند تا بازیگران تلویزیون ملی شوند یا نهایتا از اونها میشه در سریالهای مخصوص شبکه های کودک و نوجوان استفاده کرد. بنظرم هیچ دلیلی برای دیدن این سریال وجود ندارد. خانمی که در سریال گاندو یک پسر حدودا 40 ساله با ریش سفید دارد در این سریال یک پسربچه 8 ساله دارد... ان شاءالله این چند دختر خانم جوان هم هر کدام واقعا استعداد دارند با تمرین بیشتر به موقع وارد دنیای بازیگری شوند.
  • کیان کنعانی ممان IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    3 0
    سریال احضار یک واجع فرهنگی است حتی اگر هم بشود با پولی که خرج این سریال شده است یک دز واکسن خرید به صرفه تر از این خرافات است
  • نازی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 1
    از نظر من سریال بسیار خوبیست و از یاور و بچه مهندس ۴ بهتر است بازیگران بدی هم ندارد
  • هیچکی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    1 0
    بازیگران نقش اصلی خیلی بد و مصنوعی بازی میکنن و فیلنامه خیلی کند جلو میره و نمیدانم چرا مائده و زهره انقد زود زود عاشق میشن روح کامرانی هم که معلوم نیست چیه ولی بنظرم فیلم رو مضخرف کرده اگه یکم ریتم فیلم تند بود خیلی جذاب میشد
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 0
    علیرضا افخمی دیگه چیز جدیدی برای ارائه نداره، این فیلم یک کپی از "او یک فرشته بود"(یا همون الیاس) و سریال اغماست سناریو و کلِ فیلم و بازیها یه جور، توهین به مخاطبه این فیلم اگه دهه هفتاد و هشتاد ارائه میشد، بخاطر عدم دسترسی مردم به فیلمهای متنوع شاید اقبال نسبی میداشت!(مجبور بودن ببینن) حیف وقت که میشه دوتا کتاب یا دوتا فیلم خوب دید ولی بیایی بذاری پای این سریال که مخاطبش رو ابله فرض کرده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس