image.png

باید اذعان کرد که با «مستوران» و «مهیار عیار» و امثال آن نمی‌توان به مقابله با «ظهور امپراتوری‌ها: عثمانی‌ها»، «قیام ارطغرل»، «رستاخیز: امپراتوری عظیم سلجوقی» و... رفت.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- سال گذشته، که یکی از پرهزینه‌ترین مجموعه‌های داستانی سیما با عنوان «مستوران» از شبکه‌ی یک پخش می شد. مشرق در دو گزارش تفصیلی، ضعف‌های فاحش هر دو فصل آن سریال را مورد بررسی قرار داد. «مستوران» در جلب نظر و رضایت نسبی مخاطبان سیما هم (چنان که انتظار می رفت) ناموفق بود. اما در کمال حیرت، کارگردان محترم همان مجموعه‌ی ناموفق(و بسیار پرهزینه در دو فصل)، در همان حال و هوای فانتزی‌وار «مستوران»، مجموعه‌ی دیگری را فیلمبرداری، آماده‌ی پخش و روانه‌ی آنتن کرد! سریال «مهیار عیّار»، به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و نویسندگی محمدرضا محمدی نیکو، دو سه هفته‌ای هست که روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

گزارش‌های مشرق درباره‌ی «مستوران» :

از «مثل‌آباد» تا «مستوران» / وقتی ارزش‌های فاخر در اوج هزینه‌ها سقوط می‌کند +عکس

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر! +عکس

داستان سریال «مهیار عیار» در دوران صفویه اتفاق افتاده و درباره راهزنی است که بر اساس اتفاقی که در شهر یزد برایش می‌افتد، پای چوبه‌دار می‌خواهد مادرش را برای آخرین بار ببیند. جوانمردی برای اینکه راهزن به خواسته‌اش برسد، وساطت می‌کند و این کار او راهزن را متحول می‌کند و سبب می‌شود که به سمت عیاری روی بیاورد.

تصویرسازی از زنان عصر صفوی با پروتز و آرایش‌های روز! / وقتی «مهیار راهزن» تبدیل به «امین ناموس» می‌شود+عکس

البته، طبعا نمی شد انتظار داشت که سازنده‌ی سریال «مستوران»، با آن ضعف‌های فاحش محتوایی و فرمی، اصلاح و ارتقایی در کار خود صورت داده باشد، چرا که اصولا در مشغله‌ی سریال‌سازی پشت سر هم، وقتی برای بازنگری و به‌روزرسانی وجود ندارد! از همین رو، «مهیار عیار» هم، بالطبع، دچار همان ضعف‌ها و نقایص کلی است که «مستوران» دچار آن بود.

مهیارد(کامران تفتی) که عمری در بیابان و صحرا به راهزنی و دزدی مشغول بوده، این سطح از اراستگی، فرهیختگی و پرنسیب را از کجا آموخته است؟ آیا این قدر در اصفهان عصر صفوی قحط‌الرجال بوده که همه امور باید به دست یک راهزن پیشین، سامان یاید و هنوز عرق راهزنی(نه عیاری!) او خشک نشده، امین «ناموس» مردمان شود!؟

تصویرسازی از زنان عصر صفوی با پروتز و آرایش‌های روز! / وقتی «مهیار راهزن» تبدیل به «امین ناموس» می‌شود+عکس

مهیار ناگهان تبدیل به کارآگاه، بازپرس، امین اموال، خزانه‌دار(جای خنجر به یغما رفته را در خزانه‌ی شاهی با یک نگاه می فهمد!)، کاسب، نسخه‌شناس کتب و...می شود. اصولا چرا مهیار این‌قدر بی‌کس و کار است؟ نه پدری، نه مادری، نه برادر و خواهری، نه قوم و خویشی، نه قبیله‌ای. آیا این مصداق زمان‌پریشی، و بار کردن نوع زیست 1403 بر قرن دوازده هجری نیست؟

جالب این‌جاست که جناب عیار صرفا با خواهش و تمنای نسوان خوش‌سیما و شیک‌پوش و دوشیزگان اشراف‌زاده (خاتون بیگم، ماشا خانم، دختر داروغه و...) نرم می شود و از شکار راهزن تا دستفروشی پارچه را به عهده می گیرد. آن‌ هم زنانی با صورت ‌های عمل کرده، لب‌های پروتزشده، ابروهای تتوکرده و آرایش مدروز و جواهرات لوکس!

تصویرسازی از زنان عصر صفوی با پروتز و آرایش‌های روز! / وقتی «مهیار راهزن» تبدیل به «امین ناموس» می‌شود+عکس

اصولا سریال «مهیار عیار» مفاهیم عیار و عیاری را بسیار تخفیف و تنزیل داده است. عیاری، سنت پارسایی و جوانمردی پیش از اسلام در ایران بود که نه یک پیشه، که یک طریقت زیستن بر مبنای اصول اخلاقی سفت و سخت با هدف تزکیه روح محسوب می شد. در واقع، آیین «فتوت»، به عنوان سرالگوی عیاری، ریشه در حکمت باستانی پارسیان داشت. پس از اسلام، آیین فتوت با ابتنای شیوه‌ی صوفیانه‌ی خود بر مبانی اسلامی، تبدیل به راه و رسم عیاری شد. چنان که می دانیم، نخستین دولت مستقل ایرانی که پس از اشغال ایران توسط اعراب ایجاد شد، حاصل کار عیاری بزرگ و شهیر به نام «یعقوب لیث» بود که حکومت صفاریان را تاسیس کرد.

آئین عیاری و جوانمردی شامل مرّوت، ایثار، فداکاری، یاری مظلومان و بی پناهان، شفقت به خلق، وفای به عهد و بالاخره خودشکنی بود و همه این خصوصیّات بعدها در تصوّف به صورت صفات ممتاز انسان کامل درآمد.

حال، این مهیار متصف و مشهور به صفت «عیار»، کدام ویژگی و خصلت برجسته‌ی عیاران را داشته، که این چنین به این صفت شهرت یافته است؟ تا جایی که در قسمت‌های نخست سریال به ما می گوید، او رسما دزد و راهزن بوده است و چنان تبهکار و نامه‌سیاه، که تا پای چوبه‌ی دار رفته است. پس از آن هم، به زندان می افتد و ما دقیقا نمی دانیم که او چگونه و در کجا رسم و راه «عیاری» آموخته و به کار بسته است.

تصویرسازی از زنان عصر صفوی با پروتز و آرایش‌های روز! / وقتی «مهیار راهزن» تبدیل به «امین ناموس» می‌شود+عکس

مشکل بزرگ مجموعه‌های سیما، احتمالا به یک طرز تلقی اشتباه درباره‌ی مدیوم تلویزیون و عقب‌ماندگی و عدم‌ به‌رورسانی دستگاه ادراکی تصمیم‌گیران سیما نسبت به کارکردهای تلویزیون در قرن بیست و یکم و دگرگونی‌های بزرگ در چگونگی ارایه‌ی «پیام» در اثر هنری بازمی گردد.

از همین رو، گویی مجموعه‌های داستانی سیما برای گروه سنی کودک و نوجوان(تازه آن هم نه کودکان و نوجوانان دهه هشتادی و نودی، که کودکان و نوجوانان دهه پنجاه و شصتی) ساخته شده است. هیچ‌گونه «پیچیدگی»، و در عین حال «ظرافت» در محتوا، و هیچ تعلیقی در روند پیشروی قصه وجود ندارد، چنان که گویی سازندگان و تصویب‌کنندگان چنین پروژه‌هایی، سطح هوش و تحلیل مخاطب ایرانی را بسیار دست‌کم گرفته‌اند، آن هم مخاطبی که چه بخواهند و چه نخواهند، به جدیدترین فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا(از جمله تولیدات «تاریخی» همین کشور همسایه، ترکیه) دسترسی دارند و تماشا می کنند.

به واسطه‌ی همین سادگی و سرراستیِ بیش‌از حد و کودکانه، امتداد خطوط داستانی و روند امور کاملا روشن و قابل‌پیش‌بینی است. و البته، ظاهرا سلیقه‌ی آهنین و ریشه‌دار و «منسوخ» مجموعه‌سازان و تصمیم‌گیران سیما در «سیاه» و «سفید» مطلق کردن شخصیت‌ها و تقابل «فرشتگان» و «دیوها»، باعث شده که تقریبا انتظار هیچ وجه جدیدی، هیچ خصلت تازه و هیچ کنش و رفتار بدیع و تا حدی دشوار برای پیش‌بینی را در شخصیت‌های سریال‌های تلویزیون نداشته باشیم. سفیدها مثل «مهیار عیار» و «خاتون»، همه‌چیزتمام و بدها مثل عقرب و مقصودبیگ، سیاه و عوضی و خراب به تمام معنا!

تصویرسازی از زنان عصر صفوی با پروتز و آرایش‌های روز! / وقتی «مهیار راهزن» تبدیل به «امین ناموس» می‌شود+عکس

از سوی دیگر، انتخاب بازیگری که ظرفیت و انعطاف‌پذیری بسیار پایینی در تنوع نقش‌آفرینی دارد (کامران تفتی) برای نقش اصلی(مهیار)، با همان ژست‌های همیشگی، همان صدای بم بی اوج و فرود، با همان میمیک محدود یک اشتباه بزرگ بود. در حالی که انتخاب یک بازیگر تواناتر، می توانست جای مانور زیادی را برای نقش مهیار باز کند.

متین ستوده(در نقش خاتون)، گرچه یک سر و گردن به لحاظ قوت بازی خود از تفتی بالاتر است، اما عمل‌های جراحی بسیار و انتخاب میک‌آپ و گریم اشتباه، باورپذیری او را در نقش یک بانوی عصر صفوی بسیار دشوار کرده است. سیامک صفری در نقش داروغه و دانیال نوروش در نقش «شاهک» از معدود انتخاب‌های درست کارگردان در کستینگ مجموعه بودند.

اما شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که بزرگ‌ترین ضربه‌ها را مجموعه‌های به اصطلاح «تاریخی» سیما، از جانب سهل‌انگاری (بلکه ولنگاری!) در طراحی صحنه و لباس دریافت کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین عوامل در «فضاسازی» و فراهم‌کردن بستر برای باورپذیری یک داستان در بستر «تاریخی»، طراحی لباس و صحنه و اجرای آن است. این میزان سرسری گرفتن و باری‌به‌هر جهت بودن لباس و صحنه در «مهیار عیار»، کار را به جایی رساند که البسه‌ی سرخ و سبز شحنگان و کشیک‌چیان داروغه دقیقا شبیه «توت فرنگی» است!

اصولا متر و معیار طراحی و صحنه و لباس در مجموعه‌های تاریخی سیما، «تله‌فیلمی» است. در مجموعه‌ی قبلی کارگردان همین «مهیار عیار»، یعنی مجموعه‌ی «مستوران» نیز این ضعف عمیق و عیان ضربه‌ی بزرگی وارد کرده بود. این در حالی است که اگر «مستوران» بیشتر حال و هوای فانتزی‌وار و نسبتا ناکجاآبادی داشت، «مهیار عیار» به طور مشخص در اصفهان عهد صفوی می گذرد و حتی کارگردان اصرار داشته که، به‌مناسبت و بی‌مناسبت، اطلاعات تاریخی بر زبان شخصیت‌ها بگذارد.

اصفهان عهد صفوی، به روایتی آبادترین شهر دنیا در زمان خود بوده است و نگین فرهنگ و هنر و مدنیت و شهرسازی تاریخ ایران محسوب می شود. از آن شکوه و جلال «اصفهان»، پایتخت امپراتوری صفوی، چه چیز در «مهیار عیار» دیده می شود؟ دریغ که حتی محض رضای خدا، یک خط لهجه‌ی اصفهانی در بین شخصیت‌ها شنیده نمی شود!

تصویرسازی از زنان عصر صفوی با پروتز و آرایش‌های روز! / وقتی «مهیار راهزن» تبدیل به «امین ناموس» می‌شود+عکس

تا به این‌جا، در کنار خطوط داستانی کاملا عیان و سوخته‌ی سریال، تنها عامل جذب مخاطب عام، به احتمال قوی کشش عشقی میان مهیار و خاتون بوده است. این جاذبه نیز بی‌شک به جذابیت حدیث نامکرّر «عشق»، در هر شکل و جامه‌ی مکرّر بازمی گردد. وگرنه رمانس «مهیار عیار» بیش از حد خاله‌زنکی و هندی‌وار از کار درآمده است.

این که بانویی بیوه، که جان و آبرو و شرافت خود را مدیون مردی جوانمرد و قوی‌پنجه و جوان و...مجرد می داند و از کشش مرد نسبت به خود نیاز کاملا آگاه است، روی چه حسابی و بر اساس کدام محاسبه‌ای و بر اساس کدام بخش از حلق و خوی زنانه (که بنا بر سرشت خود نسبت به معشوق، حسود و تمامیت‌خواه هستند)، آن مرد را برای زن مطلقه‌ی دیگری خواستگاری می کند؟

اصولا مهیار که مثلا «عیاری» را بوسیده و کنار گذاشته و کارآگاه خصوصی داروغه شده و به خاطر عشق خاتون، بساط دستفروشی پهن می کند، به چه دلیل درنگ و تامل در خواستگاری از معشوق دارد؟ مردی مجرد و در آستانه‌ی میانسالی و تنها و بی‌کس، به چه دلیل و منطقی در پا جلوگذاشتن و خواستگاری از خاتون، خودداری و خودخوری می کند؟

به هر روی، اگر کشور همسایه، در جنون عظمت‌طلبی و پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی احیای خلافت عثمانی، رو به لشکرکشی و ستون‌کشی نیروهای نیابتی کرده، همزمان در جبهه‌ی تبلیغات و پروپاگاندا و عملیات روانی، بیش از یک دهه است که فیلم‌ها و مجموعه‌های «تاریخی» عظیم و پرخرج می سازد و در بسیاری از مواقع در این مجموعه‌ها، شخصیت‌ها، اسطوره‌ها و قهرمانان کشورهای همسایه(به ویژه ایران) را هم به نام خود سند می زند.

فارغ از هر ارزش داوری درباره‌ی اهداف و نیات پشت‌پرده‌ی این نهضت سریال‌سازی تاریخی ترکیه‌ای(و تحریف‌های سیستماتیک ذیل آن)، باید بار دیگر اذعان کرد که با «مستوران» و «مهیار عیار» و امثال آن نمی توان به مقابله با «ظهور امپراتوری‌ها: عثمانی‌ها»، «قیام ارطغرل»، «رستاخیز: امپراتوری عظیم سلجوقی» و...رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    12 24
    البته نویسنده عزیز طبق روایت ها تاریخی لهجه اصفهانی کم کم و بعد از حکومت شاه اسماعیل صفوی بوجود آمده و ریشه آن آذری زبانهایی هستند که بعدا به فارسی گرایش کرده و لهجه خاص اصفهانی شکل گرفته.
    • مهرداد IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      27 7
      ذهن یه پانترک ، حتما بعدا می خواهند بگویند زبانهای ژاپنی و چینی و فرانسوی و آلمانی اسپانیولی و انگلیس و غیره هم ریشه آذری دارند
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      16 7
      مثل لهجه ترکی در تبریز که با از بین رفتن زبان تاتی و توسط مهاجمان سلجوقی در ایران شکل گرفت وگرنه کل ایران فارسی زبان بودن و تمام لری و کردی و غیره برگرفته از زبان اوستایی و فارسی قدیم است
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      8 2
      ریشه تمام زبانها از سانسکریت و هندی گرفته تا تمام زبانها در اروپا به ایران قدیم برمی گردد
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      5 11
      این ترک نیست یک فارسه که برای خراب کردن ترکها این جک را نوشته اصفهان اصفهان است
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      1 5
      10.000.000.000.000 تومان از بیت المال صرف سریال رسول بنی اسراییل شد!!!
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      1 2
      لهجه اصفهان به بختیا ی ها بیشتر میخوره
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۳
      3 2
      اصفهانیا وقتی صحبت میکنن بعضی وقتها فکر میکنی ترکی حرف میزنن شاید شما فارسها متوجه نشید
  • فیلسوف IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    11 2
    آره نقدتون جذاب و منطقی و به جاست. ولی علتش احتمالا این هست که ما در ساخت فیلم های تاریخی غیر مذهبی تجربه ی چندانی نداریم. چنانکه مستوران نه دقیقا اولین ولی جزو اولین سریال های اسطوره ای و تاریخی ایران هست و زمان می بره تا پیشرفت کنه و خطاهای فیلم نامه گرفته بشه. ولی از جهت دیگه، همین ظاهر افسانه ای و زرق و برق دار سریال مستوران هست که به شدت مخاطب رو جذب می کنه. ولی سریال مستوران به شدت هیجانی طراحی شده بود و حس تعلیق بالایی داشت به حدی که اعصاب آدم رو خرد می کرد.😁
  • GB ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    22 35
    مردم دارن گرونی و قطعی برق و هزارتا مشکل دیگه سر میکنن اونوقت ببین دغدغه شماچیه 🤦‍♂️
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      27 9
      ایران اگر بهشت هم باشه شماها همین یه جمله رو بلد هستید. برو آخر هفته ها مسافرهای تو جاده رو ببین تا بفهمی متل هر جامعه دیگر فقیر درش است غنی هم است، شما فقط میخوای فقرا رو بلد کنی.
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      12 6
      شما از کشور روباه پیر از کجا این همه از مشکلات مردم آگاه هستید نکنه منظورتان بریتانیای کبیر هست
    • محسن IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      12 2
      به نظر شما، نویسنده و منتقد بخش فرهنگی و هنری خبرگزاری باید از گرونی و قطعی برق و .... بنویسه؟! با این تفکر هیچکسی هیچ‌کاری نباید بکنه، چون مملکت مشکلش گرونی و قطعی برق و... هست
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      6 0
      تخریب نهاد خانواده!! فقط این هم نیست در سایر برنامه ها دارند....!!!
    • ال IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      2 0
      دقیقا
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      0 0
      سریال بیشتر درویشیه
    • GB ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      0 0
      دقیقا
    • DE ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
      0 0
      دقیقا
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    7 0
    عجب
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    15 1
    سفیدی غیرطبیعی وبیش از حد دندانهای برخی بازیگران با نقششون قطعا نمیخونه و خیلی مصنوعیه و به نوعی باعث ناهمگونی در چهره میشه! این که عرض شد مختص این سریال نیست و در مورد همه سریالها و فیلمها صدق میکند!
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    15 7
    تاثیر سریال های بنجل ترکی .
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
      4 1
      تقلید از سریال‌ های بنجل ترکی
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    1 0
    جالبه
  • Ali RU ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    20 6
    واقعا نویسنده ی بخش فرهنگ و هنر مشرق نیوز به شدت متون وزین و جدی و جالبی مینویسه که ادم شروع میکنه به خوندنش تا تموم نکنه متن رو بیخیال نمیشه و کمتر نقد ادبی ای امروزه اینطور عالی نوشته میشه. دست مریزاد به نویسنده
  • Ali RU ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    4 2
    متن « طغیان اوباش در سینمای ایران و عقب‌گرد به سینمای جاهلی » از بخش فرهنگ و هنر سایت مشرق نیوز فوق العاده خلاقانه بود امید که چنین متن هایی بیشتر نوشته بشه. به لحاظ سبک نقد و سبک نوشتاری
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    6 3
    احسنت به این قلم
  • خواننده مطلب IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    14 6
    سلام من یکی از بینندگان این مجموعه هستم. به نظرم به طور کلی جذابیتهای این مجموعه بیشتر از موارد منفی و دفع کننده آن است. به نظرم در نقد، جانب انصاف اندکی رعایت نشده است.
  • NL ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    16 1
    تقریبا همه بازیگران زن ایرانی ، عمل بینی و گونه و تتو و ... کرده اند و صورت شان کاملا از حالت طبیعی خارج است شما برای نقش های این سریال ، ۴ نفر بازیگر با صورت دست نخورده معرفی کنید .
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    4 5
    چرا به دهه شصتی ها توهین میکنی بی ادب! بعدشم الان همه سریال های تاریخی با آرایش امروزی ساخته میشن.. اگه بخوای به جنگ سریالهای تاریخی کره ای و ترکی بریم باید مثل خودشون عمل کنیم.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    3 1
    نقد خیلی منطقی نیست اما اونجا که گفته استفاده از بازیگران زن با صورت های پروتزی و مصنوعی و آرایش مد روز الان .نقد به جائیه
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    8 1
    مشکل اصلی در تفکر حاکم بر صدا و سیما و مدیران آن است که کاملا نشان داده برایشان جذب مخاطب اصلا نه هدف است و نه دغدغه! بهرحال بودجه ای هست باید یک طوری حیف و میل شود!
  • پول مردم مظلوم IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    14 6
    بودجه بی حساب صدا و سیما ( پول مردم مظلوم ایران ) متاسفانه این گونه برای ساخت این سریالهای پوچ و بی ارزش مثل مهیار عیار یا سوجان و نازگل و ... نابود و تاراج میشود !! ... کشورگردی و خوش گذرانی میلیاردی این هنرپیشه ها و عوامل فیلمسازی و پرسنل صداو سیما ، برای ساخت این فیلمهای فاقد ارزش و آموزش مفید !! ... و این نمونه ایست از انواع مفاسد و اتلاف بودجه عمومی کشور که نتیجه ان چیزی جز کسری بودجه و تورم دو رقمی نیست !!
  • تیمور 251 IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    3 0
    نقد شیوا، منطقی، هنری و خواندنی ای بود. جا داره اسم نویسنده این متن هم اورده بشه. وقتی شروع می کنی به خواندن، جذب می شی و تا ته می ری.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    0 0
    عجب
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    2 0
    سلام نویسندگان گزارش بهتر است اندیشکده سینما در عصر ظهور را ایجاد کنند و به صنعتگران این عرصه راهنمایی و سیاستگذاری کنند انشالله و توکل الله.
  • green IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    3 1
    سریال عالی
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    3 7
    اتفاقا بهترین سریالی هست که بنده دیدیم . همجذاب و هم داراری یک قهرمان ملی توبه کرده . حتی از کسانی که تی وی نگاه نمیکردند شنیدم که این سریال را میبینند
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    11 1
    خداوکیلی یک شبکه خبر بزارید و بقیه کانال ها و هزینه های جانبی اش رو قطع کنید به نفع کل مردم ایران و برق و گاز کشوره
  • مهدی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    5 2
    خیلی هم سریال قشنگ و جذابیه.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    4 3
    ولی به نظر من نویسنده محترم احتمالا مشکل شخصی با کارگردان داره وگرنه هم مستوران هم مهیار عیار در کلاس سریال های خارجی جذاب هستند و اتفاقا هر دو هم در جذب مخاطب موفقند ضمنا جناب نویسنده توجه داشته باشند فیلمه نه مستند و در فیلم کارگردان حق هرگونه دخل و تصرف حتی در تاریخ رو داره اصلا اشکالی نداره که حتی یه گوشی موبایل هم بده دست مهیار:)))
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    1 1
    این سریال تولید دوست عزیز علی فروغی در شبکه سه است
  • وحید IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    6 2
    اتفاقا فیلم بسیار خوبی است و سلیقه بسیاری از افراد رو تو جامعه بدست آورده، دوستان به این تحلیل هایی دقت نکنید و خودتون فیلم رو ببینید و اگر هم میخواهید از اول ببینید تو تلوبیون هست.
  • Ti IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    4 8
    صفویان هم ترک بودن و فیلم را باید ترکی می ساختن تا نزدیک به واقعیت باشد .
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    4 1
    سریال خوبیه حد اقل الان دیکته نانوشته غلط نداره!!
  • ناشناس IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    3 1
    بس بابا خیلی هم سریال خوبی
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    1 0
    سریال بسیار دیدنی و جذابی است.
  • حسن IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    1 0
    سینمای ایران بطور سیستماتیک و از روی برنامه به لجن کشیده شده
  • احمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    12 1
    زن ایرانی کجای تاریخ چنین لباس و آرایشی میان نامحرم ها حاضر میشده و اینطوری مراوده داشته ؟ سریالها به جای کار فرهنگی ضد فرهنگی هستند همون بهتر از تاریخ سریال نسازید سنگین ترید
  • احمد IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    0 1
    با سلام، نویسنده محترم حتما توجه دارند در صنعت سینما و هر گونه سریال یا فیلم سینمایی، مخاطب یک نوعی از خود فریبی داره و با اینکه میدونه بازیگر در حال نقش بازی کردنه اما شخصیت را باور میکنه لذا نقد به صورت های پروتز شده و آرایش های روز، بی معنی به نظر میرسه و مخاطب به راحتی باورش میکنه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    1 0
    من این سریال رانمیبینم ولی این چیزیست که منم معتقدم ویکباربرای روابط عمومی صداوسیمانوشتم وقتی سریال ازدوره قاجارمیسازیدقبلش عوامل سازنده راببریدازعکسهای خاندان قاجاربازدیدکنند.تازه عکسهامربوط به زنان درباراست،ببینید مردم چه جوربودند.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    3 0
    ازکجا بازیگر غیرعملی بییارن اکثرا جراحی انجام دادن
  • FR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    1 1
    چقدر خود تحقیری و انتقاد و هشدار و یاس و ناامیدی …. داریم دیوونه میشیم ! مدتهاست دریغ از یک خبر خوب و مثبت !
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    1 0
    غیر حضور کردن دانشگاهها اونم بی هیچ دلسلی تلاش برای تصعیف تشکلها و اگاهی سیسااجتماعی انقلابی در دانشگاه و عوصش جشنهای مختلطه اینه دانشگاه امریکاییی .
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    0 0
    بنظرم نقد سخت گیرانه ای بود
  • ایرانی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    0 3
    سلام نقد جالب بجا و خیلی عالی بود نویسنده محترم از کمبودهای سریال منطقی صحبت کردند البته بازیگری خانم ستوده عالی و باعث جذب مخاطب میشه
  • محمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    0 0
    اصراری که برخی از تهیه کنندگان آثاری این چنین برنمایش زنان بزک کرده دارندارتباط مستقیمی با پوشش ضعفهای آن اثردارد
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    1 2
    همه سریال های تاریخی همین هستن. در روم باستان در برف و سرما آستین کوتاه و شورت میپوشن. در ترکیه خلافت عثمانی سر زنان لخت است. در کره زمان گوگوریو آخرین فناوری های بشریت را شاهد هستیم. حتی سریال های زمان پهلوی و قاجار سرشار از لباس های شیک و آتتیک است به طوری که به نوعی تبلیغ حاکمان بی کفایت قاجار و پهلوی است
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    0 0
    از همه تابلو عر دندانهای لمینت شده ههههه
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    0 0
    عیار از پولدار ظالم میگیره به فقیر میده
  • رضا IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    0 0
    گرچه با نظرش درخصوص فعالیت شدید ترکیه د ر راستای اهداف توسعه طلبانه اش و بی برنامه گی و انفال ایران درساخت سریال ها وفیلمهای تاریخ باستان کشور موافقم اما در کل اقبال به یک فیلم یا مجموعه تلوزیونی سلیقه ای است از یک فیلم یکی بدش می اید یکی لذت می برد نسبی است نه کامل
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۱
    0 0
    بیت المال تلف نکنید
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    0 0
    چون تجربیات اول این نوع سریال است ضعفها زیاد است ولی کلا جذابیت داره بخاطر فضای جدید و داستانهای جدید و..‌ اتفاقا کشش سریال بیشتر بخاطر زمان داستان است نه جاذبه های عشقی ولی هزینه زیادی نشده است و از هوش مصنوعی هم برا تصویر اصفهان کمک گرفته است
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    1 0
    درسته ضعف دارد ولی بخاطر داستانی که از زمانی از تاریخ انتخاب شده که اصلا بهش پرداخته نشده جذابیت بالایی دارد مستوران هم همینطور هدف نویسنده از ایجاد این شخصیتهای قهرمان بد نیست همونطور که هالیوود و بالیوود از شخصیتهای خیالی قهرمان در میاورند
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    0 0
    سریال کشش و جذابیت دارد ادم منتظره قسمت بعدی ببینه گرچه ضعف هم دارد ولی کم کم با بیشتر ساختن درست میشود هدف اینه که یک انسان بد هم میتونه درست بشه و اموزندگی دارد نقطه عطف بازی بسیار خوب سیامک صفری است
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    1 0
    سلام. این لباسهای رنگارنگ و این حجم از آرایش خانمها چه سنخیتی با واقعیتهای تاریخی ایران در عهد صفوی یا پس و پیش اون داره؟! میخوایم چیکار کنیم، اینطوری میخوایم از هویت ایرانی دفاع کنیم؟
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    0 0
    تلویزیون میتونه با سرمایه گذاری رو این نوع سریالها مخاطبین زیادی جذب کند هم دوره های پس از اسلام قبل قاجار و هم پیش از اسلام از هخامنشی و اشکانی و....
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    2 0
    کاش یه سریال از نادر میساختن تا شرق و غرب ایران حساب کار دستشون بیاد و مخصوصا از اشکانی تا غربیها هم تاریخ درست رو بفهمند
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    1 0
    سریال نکات مثبت اموزنده هم زیاد دارد اینکه مهیار بسیاری از مواقع سکوت میکند که اموزه دینی است و خشم خودشو نگه میدارد یا بر سر عهدی که به پدر شاهک داده میماند و یا با رفتار اکبر بیگ و ..رو احیا کرده است و این دو به سود حلال ولی کم قانع هستند و چطور خاتون ربا رو بد میدونه و.....
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    0 0
    پرداختن به تاریخ کلا جذابیت دارد و تازه است و بهرحال با تمام ضعف از بسیاری از سریالهای کلیشه ای بهتر است تانک خورها هم نسبتا سریال خوب و با موضوعی متنوع بود
  • علی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    2 0
    نقد بسیار سبک و مغرضانه ای کرده اید که اصلا جای بحث ندارد!
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    0 0
    کاملا حق است و موافقم
  • محمد IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    1 0
    سلام بسیار متاسفم براتون. بسیار سریال قشنگ و خوبی است که البته فقط کار نکرده بدون اشکال است. سریال مستوران هم پربیننده بود. فکر کنم نویسنده تون ازون هایی باشه که رسانه رو میلی میبینه. کمی انصاف در انتقاد و با راهکار. بیاین تو کار اگر بنیه ای هست
  • لفسانه IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
    0 0
    این سریال خوب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس