زنگنه: ۹۰ درصد ارز سامانه نیما را شرکت های پتروشیمی تأمین کردند

وزیر نفت گفت: بیش از ۹۰ درصد ارزی که سال گذشته در سامانه نیما عرضه را شرکت های پتروشیمی به کشور آوردند.

به گزارش مشرق، بیژن نامدار زنگنه در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت که صبح امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور به بهره برداری رسید، با بیان اینکه تعهد ما در ابتدای سال ۱۳۹۹ این بود که از طرح‌های پتروشیمی به ظرفیت ۲۵ میلیون تن تا پایان سال گذشته بهره برداری شود، گفت: به رغم شیوع کرونا و تحریم‌ها، سربلند شدیم و ظرفیت پتروشیمی افزایش یافت.

وی افزود: جهش اول تولید پتروشیمی را برداشتیم و جهت دوم نیز در حال اتمام است. جهش سوم به زودی آغاز می‌شود و تا سال ۱۴۰۶ ظرفیت تولید پتروشیمی به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد؛ در همین دولت جهش سوم را آغاز خواهیم کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه تولید خوراک پتروشیمی از اهداف ما است گفت: تأمین خوراک پتروشیمی‌ها به طور کامل انجام شده است.

زنگنه ادامه داد: امروز دو دسته طرح پتروشیمی افتتاح می‌شود. یکی پتروشیمی پارسیان سپر در منطقه مُهر استان فارس و دیگری دو طرح فناورانه تولید کاتالیست است.

وی یادآور شد: سال ۹۳ احداث پتروشیمی استان فارس در منطقه مُهر آغاز شد که هدف آن جداسازی متانول سنگین از میدان‌های گازی جنوب استان فارس بود. قرار بود این مجتمع پتروشیمی در یک منطقه باشد اما سرمایه گذار بعداً تصمیم گرفت آن را در دو منطقه پارسیان و عسلویه احداث کند.

به گفته زنگنه محصولات این مجتمع پتروشیمی در ابتدا تولید اولیفین یک میلیون تنی و سه فاز پلی اتیلن بالای ۳۰ هزار تن بود که تولید اتیلین به تأخیر افتاده است.
زنگنه گفت: برای این طرح ۱.۳ میلیارد دلار هزینه شد که ستاد اجرایی فرمان امام آن را تأمین کرد و سالی یک میلیارد دلار درآمد دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: با این طرح ۳.۳ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ما افزوده می‌شود که از ۲۵ میلیون تن تعهد داده شده تاکنون ۲۱.۵ میلیون تن اجرایی شده و با آغاز بکار ۳ میلیون تن دیگر در هفته‌های آتی به ۲۴.۵ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی دست خواهیم یافت.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های پتروشیمی برای مقابله با خام فروشی، جهت تولید و تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی طراحی و افتتاح شده است، گفت: ۹۰ درصد ارزی که سال گذشته به سامانه نیما عرضه شد را شرکت‌های پتروشیمی آورده اند.

زنگنه از دیگر اقدامات این وزارتخانه در دولت دوازدهم را تنوع بخشی به محصولات صادراتی پتروشیمی عنوان و اظهار کرد: همچنین قراردادهای فشارافزایی سر چاه‌های نفت با فشار گاز نیز با بخش خصوصی به امضا رسیده است.


وزیر نفت به بهره برداری از ۱۱ میلیون تن طرح‌های زنجیره تولید خوراک پتروشیمی اشاره کرد و افزود: طرح‌های دیگری که امروز به بهره برداری می‌رسد پروژه‌های فرآیندی کاتالیست ها هستند که اگر چه کاتالیست ها وزن کمی در پتروشیمی دارند اما در نبودشان چرخه پتروشیمی عملاً متوقف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ میلیون دلار سال گذشته کاتالیست در شرکت‌های پتروشیمی مصرف شد و تاکنون ۲۸ نوع کاتالیست داخلی سازی شده است.

زنگنه تاکید کرد: امسال تولید پتروشیمی به دو برابر سال گذشته می‌رسد اما تا پایان این دولت نمی‌توانیم به تولید ۱۰۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی برسیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس