LCS

چهار شناور نسل اول خانواده LCS که با هدف حضور در مناطقی چون خلیج فارس و تنگه تایوان ساخته شده بودند، در حالی قرار است تا چند ماه دیگر از خدمت خارج شوند که جوان ترین آنها تنها ۶ سال عمر دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، برنامه شناورهای جنگی LCS آمریکا را می توان یکی از عجیب ترین برنامه های نظامی چند دهه آمریکا دانست که با وجود هزینه های فراوان و تبلیغات بسیار زیاد در خصوص ویژگی ها و اهمیت عملیاتی شدنشان، راه به جای خاصی نبرده و حالا در جدیدترین تحول رخ داده در روزهای اخیر، صحبت از بازنشسته کردن ۴ ناو اولیه در این سری است.

اما قبل از پرداختن به مشکلات این شناور بهتر است قدری با آن آشنا شویم.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا که به صورت سنتی به عنوان یک نیروی عمل کننده در آبهای آزاد شناخته می شود و سالهاست با اشغال کشورها و مناطق مختلف، درصدد گسترش استعمار مادی و معنوی خود است، از گذشته به دنبال این بود که برای حفاظت از آبهای ساحلی خود و همچنین عملیات جاسوسی و سلطه در مناطقی مثل خلیج فارس یا تنگه تایوان، به شناوری جدید و متناسب با شرایط منطقه هدف، مجهز شود.

بیشتر بخوانید:

۲ اتفاق مهمی که با پیروزی کمپانی ایتالیایی در رقابت FFG(X) ثبت شد/ ارتش آمریکا برای مهار شناورهای تندرو سپاه دست به دامن اروپایی‌ها شد+عکس

ناو هواپیمابر جدید آمریکا و چالشی بزرگ به نام «زنبورهای سرخ» سپاه/ نه به سفارش‌های محرمانه فرماندهان و نه به «نمایش» رونمایی از جرالد فورد +عکس

کشتی های جنگی سری "LCS" که مخفف عبارت "littoral combat ship " است شامل دو کلاس از کشتی های جنگی یعنی کلاسهای "Freedom" و "Independent" هستند که قرار بود نقش های جنگ ضد زیردریایی، مین روبی و مقابله با تهدید قایق های تندرو را در آب های کم عمق به عهده بگیرند.

ناو USS Independence

کلاس Freedom توسط شرکت لاکهید مارتین و کلاس Independent توسط شرکت جنرال دینامیکز طراحی و ساخته شده اند و هم اکنون ۲ فروند از هر کدام از این کشتی ها در خدمت نیروی دریایی آمریکا قرار دارد اما مشکلات عجیبی در این شناورهای آمریکایی وجود دارد که از همین ابتدا سوالات بزرگی را درباره چرایی این چنین طراحی و ساخت این شناورها مطرح کرده و می کند.

همان گونه که در ابتدا گفته شد این دو کشتی به منظور مقابله با تهدیدات در آب های کم عمق طراحی و ساخته شده اند. نوع طراحی آنها به صورت ماژول بوده و بسته به نوع ماموریت می توان تجهیزات مختلفی را روی این شناورها نصب کرد. این شناورها همچنین از خواص طراحی پنهان کار بهره برده و با داشتن سرعتی نزدیک به ۸۷ کیلومتر بر ساعت سریعترین شناورها در ناوگان دریایی آمریکا به حساب می آیند.

ناو USS Freedom

اولین مشکل در بحث طراحی ماژول و چند کاره این شناور وجود دارد. بر اساس نتایج گزارش رزمایشی که توسط نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۲ انجام شده تغییر از یک وضعیت به وضعیت دیگر در این شناورها می تواند هفته ها به طول بیانجامد که در شرایط جنگی خود بسیار مشکل ساز است. مسئله بعدی در کشتی های سری LCS عدم وجود بدنه مقاوم در این کشتی ها می باشد. این شناورها در حدود ۳ هزار تن وزن داشته و طولی در حدود ۱۲۰ متر دارند. شناورهای فعلی آمریکایی مثل ناوشکن ها و رزم ناوهای این کشور دارای زره کولار در بدنه خود هستند اما شناور مورد نظر فاقد هر گونه زرهی در بدنه خود بوده و هر گونه آسیب ناشی از برخورد گلوله و یا موشک می تواند نتایج فاجعه باری برای این کشتی فراهم کند. فراموش نکنیم که ماموریت این کشتی عملیات در آبهای کم عمق و عمدتا نزدیک به مناطق ساحلی و مقابله با تهدیدات مقابل آمریکا همچون شناورهای تندرو و موشک انداز سپاه پاسداران بوده و آنها را در معرض تهدید انواع سلاح های ضد کشتی قرار می دهد.

اما نگاهی به تسلیحات این شناورها ماجرا را بسیار جالب تر خواهد کرد. برای مقابله با تهدیدات سطحی قایق های تندرو قرار بود این کشتی ها با موشک های سری "NLOS" که طرحی مربوط به نیروی زمینی ارتش آمریکا بود مجهز شوند. برد این موشک ها در حدود ۴۰ کیلومتر بوده و می توانست علیه اهداف هم بر روی سطح آب و هم روی خشکی وارد عمل شود اما در نهایت، این پروژه لغو شد تا دست شناورهای نسل جدید امریکا در این عرصه فعلا خالی بماند.

در نهایت و پس از آزمایش چند موشک دیگر نهایتا قرار شده تا مدل L از خانواده موشکهای هلفایر با هدایت موجی میلیمتری برای این کشتی ها طراحی و ساخته شده و در پرتابگرهای عمودی  روی آنها نصب شود. اما نکته اینجاست که موشک هلفایر بردی موثری در حدود ۸ کیلومتر داشته و در نهایت برد آن به ۱۱ کیلومتر می رسد اما این برد برای مقابله با شناورهایی مثل قایق های سپاه مجهز به موشک های کروز برد بلند ضد کشتی مناسب نبود در ادامه نسل جدیدی از موشک ها بر روی آن نصب شده که البته آن هم داستانی مجزا دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

چندین بار مشکل در بخش پیشران که حتی در مواردی منجر به آتش سوزی شد و در عین عدم مسلح بودن برای مقابله با تهدیدات مختلف و نیازمند بودن به شناورهای دیگر برای پشتیبانی همچنان این کشتی ها را به یک انتخاب سوال برانگیز بدل می کند.

در بخش ضد زیردریایی هم داستان تقریبا به همین منوال است. این دو شناور به سامانه های سونار مدل ۲۰۸۷ ساخت شرکت تالاس مجهز هستند که به وسیله یک کابل در زیر آب کشیده شده و به دنبال شناور حرکت می کند. نکته جالب اینجاست که در صورت کشف هر گونه تهدید زیر سطحی، این شناورها فاقد هرگونه سلاح ضد زیردریایی هستند و بایستی از بالگردهای سی هاوک مجهز به اژدر که روی این ناوها حضور دارند استفاده کنند. جالب است که شناوری که یکی از ماموریت های اصلی آن جنگ ضد زیردریایی است خود توان شلیک اژدر ندارد.

در بحث مبارزه با مین نیز این شناورها به سیستم های هواپایه کشف و نابودی مین های دریایی که درون بالگرد سی هاوک نصب خواهد شد و همچنین سیستم های سونار و روبات های زیر آبی کنترل از راه دور متکی خواهد بود. این امر همان گونه که اشاره شد نیاز به حضور در مناطقی مثل تنگه هرمز و یا تنگه تایوان داشته و شناور مورد نظر را در خطر جدی قرار خواهد داد. این مسائل اینقدر پر سر و صدا بود که چند سال پیش سناتور مشهور و علاقمند به جنگ آمریکا یعنی جان مک کین در خصوص این شناورها در سنای آمریکا این گونه گفت : «برنامه ناوهای سری "LCS" نیروی دریایی خجالت آور بوده و به شکل خطرناکی پول های مالیات دهندگان را هدر داده است. اشتباهات نیروی دریایی در برنامه ریزی باعث شده که پس از طی ۱۳ سال از برنامه ساخت این ناوها در نهایت شناورهایی ساخته شود که بیشتر از حد انتظار گران قیمت بوده، نمی توانند در نبرد باقی بمانند و توانایی های آن کمتر از شناورهای موجود می باشد.»

در حال حاضر و در نهایت قرار است ۱۹ فروند از ناوهای کلاس Independent و ۱۶ فروند از کلاس Freedom ساخته و وارد خدمت شوند. از اولی ۱۱ فروند و از دومی ۹ فروند وارد خدمت شده و باقی شناورها نیز در مراحل مختلف ساخت و تحویل هستند. همین فهرست طولانی مشکلات و فقدان توان مقابله، باعث شد در حالی که ابتدا قرار بود بیش از ۵۰ فروند از این ناوها ساخته شود در نهایت مجموعه آن ها به ۳۵ فروند رسید.

در نهایت هم کارشناسان نظامی آمریکا به این نتیجه رسیدند که این شناورها برای فضای تهدیدات دریایی قرن بیست و یکم مناسب نیست و به سمت یک طرح جدید برای نسل آینده ناوهای محافظ آمریکایی رفتند که در آنجا نیز علی رغم تلاش و تبلیغات آمریکایی ها، یک شرکت ایتالیایی موفق به برتری در رقابت  شد و در سالهای آینده نسل جدید ناوهای محافظ را برای آمریکا خواهد ساخت.

۴ ناو اولی در مسیر خروج از خدمت

اما اتفاق جدید در خصوص شناورهای سری ال سی اس مربوط به ۴ فروند شناور اول این خانواده هستند که دو فروند از کلاس Independent و ۲ فروند از آنها مربوط به کلاس Freedom است. بر اساس اعلام جدید نیروی دریایی آمریکا این ۴ شناور یعنی Freedom، Independent، Fort Worth و Coronado که به عنوان کشتی های نسل اول به کار می رفتند قرار است به دلیل عدم وجود بودجه برای ارتقاء سیستم ها تا چند ماه دیگر از خدمت خارج شوند.

ناو USS Fort Worth

ناو USS Coronado

 بر اساس توضیحات جدید، این ۴ کشتی برای حفظ وضعیت به عنوان شناورهای نسل اول، کمک به آزمایشات و نیز انجام نقش بستر برای تست سیستم های مختلف نیاز به ارتقاء در بخش های مختلف دارند که در این زمینه نیروی دریایی با کمبود بودجه مواجه شده و در نهایت تصمیم گرفته که این شناورها از خدمت خارج کند. در حال حاضر بحث ها بین کنگره و نیروی دریایی آمریکا برای حفظ دو کشتی از چهار کشتی ادامه دارد و در نهایت به زودی مشخص می شود که در ماه مارس سال آینده چند فروند از این کشتی ها از خدمت خارج می شود. نکته جالب اینجاست که جوان ترین این ۴ کشتی ۶ سال و پیرترین آن فقط ۱۲ سال عمر دارد.

مورد عجیب موشک های NSM و ناوهای LCS

در ابتدای این مطلب اشاره کردیم که شناورهای سری ال سی اس از نظر تسلیحاتی دچار مشکلات زیادی بوده و یکی از آن ها بحث تسلیحات ضعیف آن بود. نیروی دریایی آمریکا برای جبران بخشی از این ضعف اقدام به اضافه کردن پرتابگرهای موشک های کروز سری NSM ساخت نروژ به برخی از شناورهای این سری کرد. یکی از این ناوها شناور USS Gabrielle Giffords از سری ناوهای کلاس Independent است.

این شناور سال گذشته میلادی و در جریان یک رزمایش در اکتبر سال گذشته میلادی یک تیر از این موشک ها را به سمت یک شناور از رده خارج به عنوان هدف شلیک کرد. نکته جالب اینجاست که بر اساس تصاویر جدید و با گذشت حدود یک سال از این ماجرا هنوز لانچر موشک مورد نظر روی این ناو خالی است.

ناو USS Gabrielle Giffords

یک لانچر خالی روی ناو USS Gabrielle Giffords مشخص است - عکس در اول ماه جولای سال ۲۰۲۰ (چند روز قبل) تهیه شده

هنوز دلیل مشخصی برای این امر وجود ندارد و البته نکته جالب تر این که ناو USS Gabrielle Giffords در حال حاضر در نزدیکی آب های مورد مناقشه با چین در دریای چین جنوبی حضور دارد و امکان بروز درگیری برای آن بالاست. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که این امر نشان دهنده عدم تکمیل زنجیره تولید موشک های NSM در درون خاک آمریکاست که باعث شده هنوز موشک شلیک شده جایگزین نشود و از طرف دیگر نیز برخی اعتقاد دارند شاید نیروی دریایی آمریکا به نتایج دلخواه خود با این موشک نرسیده است.

البته به احتمال فراوان این موشک کروز ضد کشتی ساخت نروژ و نه تولید آمریکا، در سالهای آینده به طور کامل جایگزین سری هارپون در نیروهای مسلح آمریکا شده و تبدیل به موشک ضد کشتی استاندارد این کشور شود. در هر صورت با آماده شدن شناورهای مربوط به برنامه FFG(X) بیشتر شناورهای ال سی اس به حاشیه رفته اما این برنامه نیز تا مدت ها به عنوان یکی از بزرگترین اشتباهات صنایع دفاعی آمریکا در حوزه صنایع دریایی و شکستی بزرگ برای طراحان و فرماندهان آمریکایی در راستای مهار قدرت نیروی دریایی سپاه ثبت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 45
  • US ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    لانچر خالی نیست خودتو گول نزن!
    • IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      خالی نبود جواب عین الاسد را میدادند لطفاً خفه
    • ایرانی IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      71 15
      چی زدی عمو
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      36 44
      IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲ آخه جوابتون رو میداد که الان اینجا ذرت پرت نمی کردی
    • US ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      21 31
      جهت اطلاع این بابا که جو گیر شده نوشته عین الاسد!برادر من یا مغرض هستی!یا معیوب العقل! قدرت نظامی آمریکا حتی بالاتر از چین و روسیه هست و نیروی هوای آمریکا از کل کشورهای اتحادیه اروپا قویتر، مراقبت فضای هوایی کانادا هم با آمریکا هست، جهت اطلاع شما هر ماه روش تقابل با چین و روسیه به روز رسانی می شود، ایران فعلا با هواپیمای جنگی پنجاه سال گذشته آمریکا می خواهد به جنگ آمریکا برود؟! برو پیش فرمانده های متخصص نظامی واقعیت ها را بپرس، قدرت نظامی آمریکا مهلک هست که عراق و افغانستان و...ديدند
    • عباس IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      25 11
      اگه خالی نبود ملوانهاشون تو خلیج فارس خودشونو خیس نمی‌کردند خفه نفهم وطن فروش
    • علی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      23 10
      هر سال یه تو دهنی محکم بهتون میزنیم.و آمریکایی های تروریست بیشتری رو میفرستیم به جهنم.راستی خودت کجایی.چرا نمیای با ما بجنگی.جناز ههای سوخته آمریکاییها درذ طبس و عین الاسد و.....دارن میسوزن.
    • ناشناس IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      14 4
      من کلا میخوام یه سیفون بکشم برم . 1- حمایت همه جانبه امریکا و اروپا از عربستان در مقابل یمن . نتیجه : پیروزی روزافزون رزمندگان یمنی . 2- قدرت بسیار زیاد رژیم صهیونیستی . نتیجه: پیروزی غزه در جنگ های مختلف . لبنان بماند! . 3- حمایت همه جانبه غرب و کشور های حوزه خلیج فارس از داعش . نتیجه: بقاء بشار اسد و پیروزی جبهه مقاومت . 4-حضور امریکا در افغانستان . نتیجه : کشتار و خودکشی نظامیان امریکایی توسط طالبان و خود سربازان .5- نشوندن rq170تو سال بوق! نتیجه: یکی از پیشرفته ترین و محرمانه ترین پهباد های امریکا سالم به زمین نشست .6- کلکسیون سپاه از پهباد های غنیمتی از امریکا و رژیم صهیونیستی .7- زدن پهباد گلوبال هاوک توسط سامانه سوم خرداد . نتیجه: از رده خارج کردن این پهباد غولپیکر و استراتژیک از نبرهای آینده امریکا .8- رسیدن نفت کش های ایران به ونزولا نتیجه: بعد اون همه هارت و پورت امریکا هیچی باد هوا!! 9- زدن عین الجسد توسط ایران .10- تظاهرات داخلی شدید در کشور های غربی و رژیم کودک کش . نتیجه: طبل تو خالی . 11- شکست پی در پی غرب در مقابل ایران . نتیجه: تضعیف جهان تک قطبی و بروز جهان چند قطبی . 12- من نمیدونم این همه قدرت کشور های غرب رو تو کجای دلم جا بدم :)))) . دیگه نبینم کسی بیاد اینجا و حرف مفت بزنه .
    • IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      13 2
      11:10 پس چرا جواب عین الاسد را نداد ؟ امریکا = ببر کاغذی
    • یاور IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      0 2
      آمریکا خر زیاد دارد که فکر میکنند ازشان حمایت میکند. چه در سطح کلان و چه در سطح ترولهای مجازی اما تک تک شماها خودتان خوراک همین دیو مردمخوار میشوید
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      0 1
      فقط ممکنه کسی امروزه از قدرت نظامی امریکا تعریف کنه، رباط باشه ویا قبل از انقلاب مثل اصحاب کهف خداب بوده باشه، وگرنه اگر امریکا طبل تو خالی نبود، توی سوریه. لبنان. یمن وعراق و افغانستان در مقابل ایران مثل خر توی گل گیر نمیکرد
    • Iran US ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      برو بمیر ای آلبانی نشین منافق ملعون برو دستمزدت رو از اربابای عرب و اسرائیلیت بگیر آقام اگر اراده بکنه در عرض ۳۰ ثانیه اروپا و آمریکا و اسرائیل و سگ های دست آموزشون از صفحه روزگار محو میشن
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    37 19
    چقد زشته
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      45 8
      00:31 جنس بنجل آمریکائیه دیگه!! آمریکایی‌ها از خودشون تا اجناسشون 90 درصد تبلیغات و خالی بندیه 10 در صد متریال و تکنولوژی!!!
    • US ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      8 19
      برو چینی بخر،اصل برات می سازند
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      12 8
      حتما جماران خوبه سهند و خارک و دهلاویه و کوثر و سجیل و خرمشهر خوبه
    • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      3 6
      11:43 شیطان امریکایی
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    41 40
    مشرق جان ! در کلاس و استاندارد های امریکا این شناورها ( که دو برابر جماران تناژ دارند) مناسب نیستند. هر کشور دیگه ای بود تا 50 سال اینا رو نگه می داشت.
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      48 20
      ان شاءالله در سالهایی نه چندان دور با ساخت شناور تریماران با تناژ شش هزار تن در شرایط تحریم جواب نیش و کنایه هایتان را خواهید گرفت ....
    • علی IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      12 9
      الان این استدلال منطقیت بود؟
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    45 11
    آواز دهل شنیدن از دور خوش است اینا طبل تو خالی هم نیستن
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    25 19
    برنامه ما برای مقابله با بمب های اتمی هند و آمریکا و فرانسه چیست؟
    • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      51 12
      همین حد میدونم اگر کشوری جرئت کند علیه ما سلاح اتمی استفاده کند دیگر در این دنیا روی خوش نخواهد دید و هر کس دستور این کار را صادر کند از آن کسانی که دستشان روی ماشه میرود تا آن اربابان پشت پرده به درک واصل خواهند شد اگر در عمق دریا باشند یا در کاخ های به شدت محافظت شده و... برخی از شما قدرت ایران اسلامی را هنوز نمیدانید...یدالله فوق ایدیهم
    • فرزند ایران IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      20 4
      همه می دانند در صورت تهدید هسته ای ایران در هر جنگی احتمال اینکه ایران به سمت تولید سلاح هسته ای برود هست و توانایی کافی برای تولید و استفاده را داراست.
    • سید حسین IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      6 3
      ما سلاح هسته ای نداریم چون بر خلاف اعتقاداتمونه و ساختش ۲ سال طول میکشه که برای ما کاری نداره اگه با سلاح هسته ای هم تهدید شدیم خیالت راحت باشه که فورا جوابشون رو میدیم منتها نه از داخل کشور،از طریق کره شمالی،سخنرانی های حضرت آقا رو بخون،شرم آوره رئیس جمهور روسیه میگه همه صحبتهای آقا رو گوش میدم چون حرف تکراری نمیزنه و صحبتهاش بسیار دقیقه،اون وقت خیلی از ما ایرانی ها به حرف های رهبرمون گوش نمیدیم
  • حیدر صالح IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    48 10
    "اگر آمریکا را با دور زدن تحریم عصبانی کنیم به ما حمله می کند!" این کل دارایی و عقیده و آیین اصلاحچی ها. آمریکا از درون نخ نما شده مضمحل شده بر شرف تجزیه به چند کشور! خواه عصبانی باشد یا خشمگین. به قول شهید بهشتی : به آمریکا بگویید عصبانی باش و از عصبانیت خود بمیر
  • امیر IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    13 2
    ظاهرا که ایرانم درحال ساخت یک ناو غول پیکر در همین کلاسه تقریبا دو برابر بزرگ تر البته بنظرم داستان ایران متفاوته چرا که در ساخت سیستم رانش در حد امریکا نیست ساخت این ناو معقولانه تر باشه از طرفی ابعاد بزرگتر ناو ایرانی امکان تجهیز تسلیحات بیشتر رو فراهم میکنه و این ناو در ایران دست کم بصورت چند منظوره نقش بالگرد بر بزرگ تدارکات و پشتیبانی دریایی رو میتونه بر عده بگیره که البته قابلیت بالقوه یک ناوشکن رو هم داراست این نکته هم نباید فراموش کرد ایران این ناو رو برای ماموریت اقیانوسی و اب های عمیق توسعه میده برعکس آمریکا که ماموریت آب های کم عمق رو مد نظر داشت نتیجه گیری من اینه که هنوز طرح تریماران ایرانی با ویژگیها و ماموریتی که داره با طرح آمریکا قابل مقایسه نیست از این موارد گذشته آمریکا برخلاف تبلیغات سنگینی که داره به شدت مشکل بودجه داره تا جایی که ساخت ناوشکن زاموالت رو هم به 3 فروند کاهش داده پس میشه گفت مشکل مالی برای توسعه و ارتقا این کلاس دلیل بر ناکارامدی اون نیست
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    5 10
    مگه این همون ترایتون خودمون نیست؟ پس چرا می‌خواهیم بسازيم؟ بهترشو درست کنیم.
    • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      18 11
      اسم ناو ما تریماران هست بزرگوار و اصلا قضیش فرق داره فقط ظاهرش شبیه به این ناوه تناژش بیشتره ما مانند آمریکا سلاح بیهوده نمیسازیم بودجه ی اضافی هم برای بریز و بپاش نظامی نداریم هر چه بسازیم کاربردی هست و به وقتش هم علیه دشمنانمان استفاده میکنیم مانند سوم خرداد که فقط ظاهرش شبیه بوک روسی هست و از آن بسیار بهتر است
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      15 25
      3:27 ناو شما داره با کامپیوتر و نرم افزارهای امریکائی دیزاین میشه پس الکی قپی قمپز نیا که هیچی نیستید
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      5 11
      اره اینا سلاح کارامد میسازن مثل قاهر و باور
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      4 6
      اینی که گفته ناو شما با نرم افزار آمریکایی دیزاین میشه و گفته مثل قاهر و باور... اولا از اون نرم افزارها کشورهای دیگر سازنده ی سلاح هم استفاده میکنند اگر لازم باشه خودمان نرم افزارش هم میسازیم اما مسئله هزینه هست ضمن این که برو ببین که در ساخت همین نرم افزار ها متخصصان کامپیوتر ایرانی و هندی و کشور های دیگر...دست دارند و اصلا این نرم افزارها در اصل آمریکایی نیستند ضمن این که درباره ی قاهر بحث بودجه و تحریم هست و ساخت نسل پنج با بودجه اندک امکان پذیر نیست فعلا...برو ببین که اربابانت چقدر برای اف ۳۵ هزینه کردند و هر از چند گاهی خبر سقوطش میاد ما با آن هزینه امروز جنگنده ی نسل ده داشتیم ضمن این که باور ۳۷۳ هم وقتی مانند سوم خرداد ان شاءالله یکی از آخرین تکنولوژی های اربابانت را شکار کرد بهتر خواهی شناخت و در پایان خاک تو سرت مشکل مملکت ما نفوذی هایی مثل تو هستند که در این سرزمین نون میخورن اما بهش خیانت میکنند حالا به طرق مختلف که یک وجهش همین لجن پراکنی های مجازی هست که نمودش رو در کامنت های ذلالت بارت دیدیم...
  • samadaraz IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    7 22
    نیروی دریایی ایران.بایداستادسازنده ناوازکشورهای دوست بیاره وبرای خودش ناوگروه تشکیل بده.اگرهم صنایع دفاعی میتونن بسازند که خدارو شکر.ولی آنچه ایران به آن نیاز داره.زمانه ،چون هرلحظه که به قدرت ایران افزوده میشه،استکباربیشتر میترسه،ماهم روزی همه چی خواهیم ساخت،یکم زمانبرهست؛ولی سوخت وسازنداره؛انشاالله
    • بابک FR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      8 20
      یه استاد کار من میشناسم قایق چوبی می‌سازه تو قشم شمارشو بفرستم خدمتتون؟! آخه دیوانه ها چی میگین شما، خیلی قلدر باشیم، خرجمون 2 تا اتمه. یعنی گنده تر از ژاپن او زمانی؟ تو یه حمله کل ناوگان آمریکا و به آتیش کشید. توروخدا کم جوزده باشید.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      2 6
      خطاب به بابک : داری میگی باید بمب اتمی داشته باشیم در صورتی که امثال شماها بخاطر تعطیلی صنایع هسته ای سر از پا نمیشناختید
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      6 3
      بابک تو ناراحت نباش وقت جنگ همان نشان پرچم رو به پیشانیت بچسبان وفرار کن بقیه اش مثل همیشه با ما اگر دشمنها جرات داشتن از خیلی وقت این کار را میکردن احتیاجی به خواهش وطن فروش هایی امتال تو ندارند زود برو تا جیشت نریخته
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      2 3
      بابک اربابانت میدانند اسرائیل جانشان را میتوانیم به طرف العینی به تلی از خاکستر تبدیل کنیم و ایضا دوران بزن در رو تمام شده در هر سطحی به ما حمله کنند در همان سطح جواب خواهند گرفت...
  • DE ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    13 6
    فکر نکنم شما سیاستهای آمریکای جهانخوار رو بتونین اینقدر سطحی درست تحلیل کنین
  • IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    5 6
    ما عین همین رو تازه داریم میسازیم که. از همین عکس اول الهام گرفته شده مدلش
  • GB ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    15 20
    ایران در مسیر تبدیل شدن به آلمان 1923
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      19 2
      04:30 آمریکا در مسیر شوروی 1991!!
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      15 5
      04:30 آمریکا در مسیر فروپاشی مثل شوروی 1991!!
    • فرزند ایران IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      13 4
      چرا نمی گی ایران در آستانه تبدیل شدن به آلمان 1933
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      5 14
      روسیه فرو پاشی شده و از بین رفته علت این که با هنوز داریم باج میدیم که از ما محافظت کند چی هست؟؟ خدا کنه یک وقت امریکا هم همینطور بشه مجبور باشیم به اونهاهم باج بدیم
    • سرباز IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      1 4
      09:27 بیخیال خودت رو با این چیزا اذیت نکن برو همون نوکری غربت رو بکن اره اره تو درست میگی ما به شرق باج میدیم شما نوکر غربین یک یک مساوی
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    8 2
    امروزه FREMM یکی از بهترین ناوهای چندکاربردی در جهانه. ساخت ایتالیاست و بنظرم که بزودی ایتالیا نیروی دریایی خیلی غولی خواهد داشت و گمان کنم دوره جدید استعمارگری و کلونی سازی بزودی آغاز بشه. چون این کرونا همه اروپاییها رو ورشکست کرده.
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 8
    عجب؟!!!!!! چقدر خنگ؛ نه؟!!!
  • امراله مهماندوست IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    16 8
    هم وطنان عزیزم نکران نباشید شناورهای آمریکایی در هر کجای دنیا که باشند با موشک نقطه زن که روی همین ناو ها و ناوچه ها و قایق های بزرگ سپاه نصب شده استم غرق می شوند
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    11 28
    تو راست میگی اروای عمت آمریکا در مقابل قایق پیزولی ناتوان شده.
    • رسول IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      5 20
      دکتر ترامپ تجویز ریکا ووایکتیس میکند انتظار بیشتری نیس
  • حسن IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    14 8
    همتون چرت نوشتید چون اصلا از قدرت نظامی آمریکا بی اطلاعید آمریکا عراق نیست
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    24 5
    شما هم بساز بهترشم بساز اما نه از راه رانت و قاچاق و انحصار و دزدی از جیب مردم
  • کارشناس IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    30 15
    بازنشسته انها 1000 برابر از نیروی تازه شما ارزشمند تر است. مثل اینکه داری کادیلاک قدیمی را با دنای تازه مقایسه میکنی
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    15 7
    یه ایران داریم و یه نیروی دریایی ایران IRI.Navy و دیگر هیچ
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 20
    اینکه شکست بزرگ دربرابر نیروی سپاه بودخیلی جالب توجه اس
  • NL ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    24 18
    امریکا اراده کنه در عرض نیم ساعت ایران رو فتح میکنه. اصلا شما حتی متوجه نمیشید کی بود از کجا اومد. یهو میبنید لوله تانک جلو صورتتونه. تکون بخورید میزنه!!
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      6 4
      آمریکا از گشنه های سومالی هم شکست خورد. حالا ویتنام و افغانستان به کنار.
    • مصطفی IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      2 5
      پس چرا حمله نمیکنه؟
    • حبیب IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      1 3
      اگه میتونست مطمئن باش اینکار رو میکرد توجنگ هشت سال دفاع مقدس انواع تجهیزات پیشرفته در اختیار صدام گذاشت آخرش چی شد؟پیروزی از آن ما در ضمن خداوند درقران کریم این وعده پیروزی رو به ما داده میگی نه خب برو بخون
  • امیین IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    7 9
    خدا رحم کنه وقتی اینو زود بازنشسته کردن چی ساختن میخوان بجاش بیارن
  • علی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 17
    ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲ دیدیم که جرات نکرد و جواب نداد.... پس تو ذرت و پرت نکن :))
  • ف IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 4
    متاسفانه ایران همیشه از این نخودیها خورده،تاامریکا وعربها باپولشون مزدور داخل کشور پرورش میدن نیازی به درگیری مستقیم با ما ندارن..مزدوران آلبانی نشین خفه‌‌..
  • مجتبی IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 2
    بعضیا یه جوری از امریکا همایت میکنن ادم وا میمونه نکنه ترامپ شوهرننه شونه والا بخدا
  • ناشناس IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 8
    آمریکا ۸۸رزمناو و ناوشکن با تناژ بیش از ۷۰۰۰هزار و ۹۸۰۰تن داره که به سیستم دفاعی ایجیس مجهز هستند که از مجموع s300وs400 و s500که هنوز عملیاتی نشده قدرتمند تره پس هیچ موشک ضدکشتی قادر به غرق اینها نیست
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    5 6
    کل جهان در برابر آمریکا سر فرود میاره اگه میدونستید چه قدرتی داره این چرت هارو نمینوشتید
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      6 2
      توهم که سرفرود آوردی ... آره.. خودت میدونی
    • قاسم IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      4 3
      آره تو راست میگی گرانترین پهپادشو زدیم چه جوابی داد؟! عین الاسد رو ویران کردیم، در جوابش چه غلطی تونست بکنه؟ شناورهای هیچ کشوری حق ندارند به 50 کیلومتری شناور آمریکایی نزدیک بشه،ولی ما تفنگداران دریایی آمریکا رو اسیر کردیم. چه غلطی کردند؟ راستی چه خبر از آلبانی، پیری.
  • سیروس IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 1
    تو خودت اگه یه جنس چینی و یه جنس امریکایی رو جلوت بزارن کدومو انتخاب میکنی؟!
  • علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    6 6
    قابل توجه طرف داران شیطان بزرگ(به قول خودشان امریکا)وفرزندان نامشروعش،اسراییل،انگلیس و..سپاه ما توانایی رویارویی بااین ابرقدرتهای پوشالی رادارد،شماهم تودلت طرفدارشون هستی بفرمابروپیششون،هرنفعی کردی باهاشون نصف کن. اگرماهم مثل این حیوانات دوپاقیدخیلی چیزهارابزنیم،ماهم اولین قدرت اقتصادی دنیاوبه تبع آن نظامی،سیاسی و....بودیم ولی ماچیزهایی داریم کا کرها وکورهایی امثال شمانمی توانندبشنوندوببینند.
  • امیر IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 4
    7:58 دقیقا امریکا به همین دلیل که دیگه کاری از دستش بنمیاد مدتیه فقط داره ذرت پرت میکنه قارداش
  • 1 IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 3
    زنده باد
  • ایران IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 4
    دوستان من قصد،طرفداری ازایران ندارم وازقدرت دفاعی هم حرفی نمیزنم.ولی باتوجه به گفته های خودکشورهای غربی که خوشون چندباری اظهار کردند که اگر حتی یک لحظه فکر کنیم بتونیم به ایران مثل عراق ویتنام وبقیه کشوزها حمله نظامی حمله کنیم اینکارو انجام میدیم...امریکا هم قبل از هر حمله ای به کشورهای جهان سوم اولین کاری که میکنه.دودسته ای درکشور هدف وبعد علم کردن مخالفین اون کشور هستش.نمونه بارز اون در جنگ باعراق وحزب بعث عراق بودش که به کشورخود پشت کردند.پس مواظب نیروهای نفوزی داخلی باشید
  • US ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    6 1
    اول برو کشف کن توی سایت هسته ای نظنز چه اتفاقی افتاده تا بعد ... تو خوبی فقط
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      0 4
      بوزینه اگر اسرائیل زده بودکه تاحالا صد بار گفته بو د ولی اسرائیل پرستهایی مثل تو زر می‌زنند و اون به عقل نداشته شما میخنده پاینده ایران لعنت به مزدوران
  • علی ذاکری IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    5 3
    آمریکا برای ما مثل موش صحرای بیش نیست جرآت حمله به ایران عزیز ما نداره خودش میدونه که غلطی ازش سر بزنه کاخ سفید هم درامان نیست چه برسه به این کهنه پایگاههای ومتحدان ترسوش اول اسرائیل وپایگاههاش ناوهاش روهوامیفرستیم برآل سقوط ...... فهمیدی یابو
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    5 6
    دریک جمله میگم خیالتون رو راحت کنم امریکاابرقدرت خطرش تاامریکا غیرابرقدرت خیلی کمتره چرا روشنه چون آمریکا چه دولتش باشه چه نباشه غولهای بزرگ اسلحه سازی خودشون یک تنه کار یک ابرقدرت رو انجام میدن اتحاد جماهیر شوروی به خاطر بی پولی نابودشد پس برافروش پاشی آمریکا لحظه شماری نکنید
  • سیدمحمد IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 3
    اینو همه میبینیم و میفهمیم که اون آمریکائیهای زالو صفت اگه خیلی قدرتمند بودند توی افغانستان و عراق مثل خرتوی گل گیر نمیکردند، اینو یادنون باشه قرار بود سهماهه کار رو تموم کنند و حکومت مستقل تشکیل بدن و برن، ولی هنوز هم دارن تلفات بعضا سنگین میدن، بزرگ بودن بالن یا بادکنک تبلیغاتی نشون دهنده کارایی بهتر نسبت به نوع کوچکترش نیست، اینا با تبلیغات خودشون رو گنده میکنند، خب اگه وجود حمله دارند بسم الله،آمریکا طبل تو خالیست، ایکاش ماهم به جوانان متخصص خودمون تکیه میکردیم،ایرانی نشون داده که در دنیا نظیر استعداد ایرانی وجود نداره،
  • بینام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 4
    بفکر نان باشید خربزه آب است،هروقت اخبار اعلام کرد جنگ شده اون وقت بحث ایران وآمریکاراانجام دهیدوسلاح بگیریدفعلاکه گرسنگی واجبتره،
  • علی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    4 0
    یعنی همتون تعطیلید. نه توان نظامی ایرانو میدونید نه توان آمریکا رو. فقط ور میزنید. اولین سوال اینه آمریکا حمله کنه چی به دست میاره و چی از دست میده؟ سوال قبل از اول اینه ایران حمله کنه چی به دست میاره و چی از دست میده؟ سوال خیلی قبل تر از اینا اینه اگه سپاه اینقدر که شما میگین قدرت داره چرا آمریکا رو از خلیج فارس بیرون نمیکنه و اسرای آمریکایی را با پرتقالدان زادان میفرسته خونشون؟؟؟
  • مجتبی IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    7 0
    اون امریکا هست که ناو با این هزینه سنگین میسازه و بعد ۶ سال میازه کنار .نه ایران که یه پراید رو تا وقتی که نسل ایرانی منقرض نشده از تولد دست نمیکشه .اول کشور خودتونو ببینین بعد بیاید این چیزا رو بزارید
    • مهدی IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      0 5
      ای بی وجود ذلیل شما بزدلها آمریکا رو گندش کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس