کد خبر 1203088
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
تعرفه‌های جدید استخراج ارز؛ منبعی برای افزایش درآمد‌های توانیر

وضع تعرفه‌های جدید برای استخراج ارز دیجیتال در کشور می‌تواند درآمدهای توانیر را افزایش دهد و شرایط را برای افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت فراهم کند.

به گزارش مشرق، قیمت ارز بیت کوین در ماه‌های گذشته کاهش فراوانی داشته به طوری که از ۲۰۰ میلیون تومان در سال گذشته به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال حاضر رسیده است.

افزایش قیمت جهانی بیت کوین در کنار بالا رفتن نرخ ارز در کشور ارزش این ارز دیجیتال را در کشور به اوج خود رساند به طوری که بسیاری از فعالان استخراج ارز دیجتال که فعالیت خود را در سال‌های گذشته متوقف کرده بودند طی ماه‌های گذشته بار دیگر برای احداث مراکز استخراج ارز دیجیتال اقدام کردند.

بیشتر بخوانید:

مجوز بانک مرکزی برای «واردات کالا با رمزارز» صادر می‌شود

فعالیت واحدهای استخراج ارز در حالی افزایش یافته است که کشور  به روزهای گرم خود نزدیک می‌شود و نگرانی‌هایی در خصوص کمبود برق در شبکه به گوش می‌رسد.

وزارت نیرو برای مدیریت استخراج ارزهای دیجیتال از سال گذشته مطابق مصوبه هیئت وزیران اقدام به تعرفه گذاری در این صنعت کرده است.

این اقدام علاوه بر افزایش درآمدهای وزارت نیرو از برق تولیدی زمین فعالیت‌های این بخش را فراهم می‌کند و از استفاده غیرمجاز برخی افراد از شبکه برق به منظور درآمدزایی نیز جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

افزایش کلاهبرداری‌ در قالب رمزارز

برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال تعرفه‌گذاری وزارت نیرو بر این واحدها را غیرمنصفانه می‌دانند اما با نگاهی به ارزش یک و نیم میلیارد تومانی هر بیت کوین می‌توان به این انتقاد تا حدودی شک کرد.

در صورت مدیریت صحیح از سوی وزارت نیرو و حمایت سایر دستگاه‌ها می‌توان برق را با نرخ صادراتی به این واحدها تامین کرد و منابع حاصل از آن را صرف توسعه و افزایش ظرفیت‌های تولید برق کرد.

در سال‌های اخیر وزارت نیرو به دلیل کمبود بودجه و منابع با مشکلات فراوانی برای افزایش ظرفیت تولید برق در کشور مواجه بوده که این موضوع می‌تواند در دراز مدت کشور را با کمبود برق تولیدی مواجه کند.

تخفیف ۱۵ درصدی برای استخراج ارز دیجیتال

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به قوانین جدید مربوط به تامین برق واحدهای  استخراج ارزهای دیجیتال اظهار کرد: مطابق مصوبه هیئت وزیران در زمان کمبود برق که احتمال خاموشی در شبکه وجود دارد فروش برق واحدهای استخراج ارز دیجیتال ممنوع شده است، با بررسی‌های صورت گرفته میزان اوج بار ۳۰۰ ساعت است.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: شرایط محدودیت نوع ۲ در شبکه برق حداکثر ۲۷۰۰ ساعت است که بر اساس محدودیت در تامین سوخت و سایر قوانین مشخص خواهد شد و کلیه زمان‌ها جز در اوقات یک و دو در محدوده ۳ یا عادی قرار دارند.

وی افزود: تعرفه برق به واحدهای استخراج ارز دیجیتال هزار و ۶۵۷ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت برق در نظر گرفته شده که این رقم در زمان عادی با تخفیف ۵۰ درصدی و در زمان نوع ۲ با ضریب ۲ محاسبه می‌شود و این تعرفه‌ها در برهه زمانی سه ماهه توسط شرکت توانیر به روزرسانی می‌شود.

رجبی مشهدی با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته برای استخراج ارز تصریح کرد: واحدهای استخراج ارز دیجیتال که از تخفیف ۲۰ درصدی برخوردار خواهند شد و مراکزی که از سطح ولتاژ ۶۳ تا ۱۳۲ کیلو ولت استفاده می‌کنند شامل تخفیف ۱۲ درصدی خواهند شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: مطابق قوانین گذشته مراکز استخراج ارزهای دیجیتال که از استخرهای داخلی استفاده کنند شامل تخفیف ۱۵ درصدی علاوه بر ارقام ذکرشده در بالا خواهند شد

وی افزود: تمام واحدهای فعال در حوزه استخراج ارز دیجیتال، باید نسبت به کسب مجوز از وزارت صمت اقدام کنند در غیر این صورت شکل مصرف آن‌ها و شدت جریان دریافتی به سطح کارگاهی کاهش خواهد یافت و هزینه تجاوز از آن سطح، دریافت خواهد شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس