کد خبر 1202762
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
اوراق مسکن چند؟

طبق آمار معاملات فرابورس ایران، ارزش معاملات گواهی تسهیلات مسکن در فرابورس ایران طی سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش سرویس بورس مشرق، ‌اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن یا همان اوراق حق تقدم مسکن که در نمادهای «تسه» در بازار معاملات ثانویه فرابورس ایران معامله می‌شود، یکی از راههای تأمین مالی برای تهیه مسکن به شمار می‌رود.

البته ناشر و انتشاردهنده این اوراق بانک مسکن است، اما محل معامله این اوراق گواهی حق تقدم مسکن در بازار فرابورس تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

بورس برمی‌گردد؟

براساس گزارش عملکرد فرابورس ایران، ارزش معاملات گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس ایران در سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۰۵ میلیارد ریال بوده است که این رقم نسبت به رقم ۱۱ هزار و ۳۴۳ میلیارد ریالی سال ۹۸ از رشدی معادل ۸۰ درصد برخوردار بوده است. 

طی سال ۹۹ در مجموع ۹۰ میلیون ورقه اوراق گواهی مسکن در فرابورس ایران معامله شده که نسبت به ۲۷ میلیون ورقه در سال ۹۸ از رشدی معادل ۱۴ درصد برخوردار بوده است. 

همچنین براساس این گزارش، تعداد دفعات این معامله برای اوراق تسهیلات مسکن در سال گذشته یک میلیون و ۶۱۸ هزار فقره معامله بوده که نسبت به سال قبل از خود با رشد ۲ درصد برخوردار بوده است. 

یکی از راه‌های تأمین برای خرید مسکن اوراق حق تقدم خرید مسکن است که ناشر این اوراق بانک مسکن و محل معاملات آن بازار ثانویه فرابورس است. 

روش دیگر سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بانک  مسکن است که هر شش ماه یک برابر موجودی وام داده می‌شود که برای زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها به ازای هریک از زوجین حداکثر ۸۰ میلیون تومان برای خرید هر واحد مسکونی تسهیلات پرداخت می‌شود، اما برای کسانی که پولی برای پس‌انداز کردن مسکن ندارند، آسانترین روش خانه دار شدن، از طریق خرید اوراق حق تقدم مسکن است که ارزش هر ورقه از این اوراق طبق معاملات روزانه در فرابورس مشخص می‌شود.

براساس آخرین معاملات قیمت هر ورقه از این تسهیلات به حدود ۵۳ هزار تومان رسیده است و متقاضیان با پرداخت وجه نقد این اوراق را خریداری کرده و بعد از تنظیم مبایعه نامه در بنگاه و گرفتن کد رهگیری در هنگام انتقال سند در محضر این تسهیلات توسط نماینده بانک به خریدار پرداخت می‌شود که او هم این مبالغ را با امضایی به فروشنده مسکن منتقل می‌کند. 

معمولا نرخ سود تسهیلات که با اوراق گرفته می‌شود یک‌درصد بیشتر از نرخ تسهیلات همراه با سپرده محسوب می‌شود. زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن معمولاً بین ۱۲ تا ۱۵ سال برآورد می‌شود و مهلت استفاده از این اوراق حق‌تقدم معمولاً دو سال در نظر گرفته می‌شود که اگر ظرف دو سال این اوراق استفاده  نشود این حق‌تقدم باطل می‌شود، بنابراین کسانی که اوراق را خریداری می‌کنند، باید در اسرع وقت آن را در خرید مسکن استفاده کنند. آخرین قیمت هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن برای اسفندماه ۵۸ هزار و ۹۹۸ تومان بوده است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس