کد خبر 1201879
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
گزارش// ثبت سند خودرو مسئله "مرگ و زندگی دفاتر اسناد رسمی!"/ "برگ سبز" دیگر تحفه درویش نیست!

برگ سبز خودرو و کافی بودن آن برای نقل و انتقال قطعی، داستان عجیبی شده تا جایی که حتی رای قطعی دیوان عدالت اداری هم حریف فشارهای وارده از سوی جریان مخالف نشد!

به گزارش مشرق، پیچیدگی عجیبی گریبانگیر معاملات خودرو شده است؛ اینکه پس از معامله به محضر برویم یا نه؟ این پیچیدگی زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم تناقضات سیستم دیوانی کشور درباره الزام داشتن یا نداشتن ثبت سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد در این روزها به اوج خود رسیده است.

بیشتر بخوانید:

تسهیل «صدور مجوز سردفتری» با نقره‌داغ کردن سازمان ثبت!

جالب اینکه این تناقضات فقط در دو جبهه "سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون سردفتران و دفتریاران"، "نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی" دیده نمی‌شود و در دستگاه قضائی و در دل قوه قضائیه، تناقضات درباره الزام داشتن یا نداشتن ثبت سند رسمی خودرو قابل مشاهده است حتی در خود دیوان عدالت اداری که یک نهاد زیرمجموعه قوه قضائیه محسوب می‌شود، درباره سند خودرو، دو نظر وجود دارد.

قانون چه می‌گوید؟

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اسفند ماه ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ ماده ۲۹ این قانون تصریح می‌کند: "نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند."

همین ماده قانونی اعلام می‌کند که برای خودرو باید سند رسمی صادر شود که به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که و این کار را دفاتر اسناد رسمی به نیابت از این سازمان انجام می‌دهند.

اما مشکل زمانی آغاز شده که نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که تنها برگ سبز صادر شده از مراکز تعویض خودرو به رسمیت می‌شناسد و دلیلی نمی‌بیند که خریداران خودرو را برای تنظیم سند رسمی به دفاتر هدایت و راهنمایی کند.

تکلیفی که مشخص نشد!

تأکید بر کفایت برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت آن، بارها از سوی نیروی انتظامی و فرماندهان پلیس راهنمایی و رانندگی تکرار شده است که هر بار با واکنش سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران مواجه شده است اما جدال لفظی و دیکته کردن نظرهای سازمانی زمانی معادله سند خودرو و وظیفه و درآمد دفاتر اسناد را با چالش مواجه کرد که دیوان عدالت اداری و دادستانی به میدان آمدند و البته در هیچ یک از اظهارنظرهای رسمی و حتی رأی‌های صادر شده، نتوانست این سؤال را پاسخ دهد که معامله‌گران خودرو باید به دفاتر اسناد بروند یا نه؟ و اینکه آیا نیازی به تنظیم سند رسمی هست یا نه؟

عرف بازار خودرو عوض شد!

این بلاتکلیفی حتی کنش‌ها و واکنش‌های مردم در سطح جامعه را در پی داشته است و سبب شده تا نمایشگاه‌دارها، عرف بازار در خصوص هزینه‌های معامله را دچار تغییر کنند؛ بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شد، نمایشگاه‌دارها که ذاتاً فروشندگان خودرو هستند، تصمیم گرفته‌اند تا با اشاره به رأی دیوان اداری مبنی بر کافی بودن برگ سبز برای اثبات مالکیت خودرو، هزینه‌های حضور در دفاتر اسناد را از خود ساقط کنند و آن را جزو هزینه‌های خرید به خریدار تحمیل کنند.

دیوان چه گفته بود؟

اما رأی دیوان چیست که این همه قیل و قال به راه انداخته است؟ در روزهای پایانی سال گذشته، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رأی به ابطال بندهای ۲ و ۳ بخشنامه شماره ۱۴۷۲۰۴/۹۴ – ۲۷/۸/۱۳۹۴ معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داد.

یکی از بندهای این بخشنامه به دفاتر اسناد رسمی دستوری سازمانی صادر کرده بود مبنی بر اینکه "در اجرای ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و با توجه به ضرورت قانونی ثبت رسمی نقل و انتقال خودرو کسانی که تعویض پلاک به نام آنها انجام شده تنها پس از ثبت سند رسمی انتقال می‌توانند به عنوان مالک خودرو را به دیگری منتقل نمایند یا برای تعویض مجدد پلاک و انتقال مالکیت خودرو به شخص دیگری وکالت دهند."

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از وصول شکایت، رأی خود را صادر و در آن تأکید کرد "بند سوم بخشنامه یاد شده مبنی بر اینکه کسانی که تعویض پلاک به نام آنها انجام شده تنها پس از ثبت سند رسمی انتقال می‌توانند به عنوان مالک، برای تعویض مجدد پلاک و انتقال مالکیت خودرو به شخص دیگری وکالت دهند، مغایر قوانین یاد شده است و از آن حیث که محدودیتی برای توکیل به غیر مقرر کرده مخالف حقوق مدنی اشخاص است و بندهای مذکور مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود."

هیئت عمومی دیوان اداری با صدور این رأی به نوعی اعلام کرد که دیگر نیازی به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی برای خودرو نیست و برگ سبز صادره از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در هنگام تعویض پلاک، همان حکم سند رسمی را دارد.

رد نظر دیوان عدالت توسط معاون دیوان عدالت!

انتشار این خبر واکنش کانون سردفتران و دفتریاران را در پی داشت؛ علی خندانی در این باره تأکید کرد: "تنظیم سند همچنان در دفاتر انجام می‌شود."

این اعلام نظر با توضیحات غلامرضا مولابیگی، معاون نظارت دیوان عدالت اداری تکمیل شد؛ او در یک برنامه‌ای رادیویی در اظهارنظری عجیب گفت: "رأی اخیر دیوان هیچ دلالتی بر این موضوع که برگ سبز برای اثبات مالکیت خودرو کافی است، ندارد! چون خواسته رأی ابطال یک بخشنامه بوده است که وکالت‌هایی که در فروش خودرو داده می‌شود را محدود کرده بود یعنی به دفاتر اسناد رسمی پیش‌تر ابلاغ شده بود که شما وکالت در توکیل به دیگران ندهید و دیوان عدالت اداری تنها این بخشنامه را ابطال کرده است."

ایجاد همگرایی توسط سازمان ثبت اسناد

این توضیحات مقام رسمی دیوان عدالت در تناقض با تفسیرهای حقوقدانان با رأی هیئت عمومی بوده اما سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تلاش زیادی کرد تا نشان در دستگاه قضائی همدستی و هم‌نظری در خصوص الزام تنظیم سند رسمی وجود دارد و قابل خدشه نیست.

ذبیح‌الله خدائیان در جریان نخستین سفر استانی مسئولان قضائی در سال ۱۴۰۰ در لرستان گفت: "دیوان عدالت اداری یک رأی را صادر کرد که متأسفانه در فضای مجازی خیلی روی آن مانور داده شد که برای نقل و انتقال خودرو نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست؛ رأیی که در دیوان عدالت اداری صادر شد هیچ تأثیری بر سند مالکیت خودرو ندارد. وظیفه‌ای که نیروی انتظامی طبق ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بر عهده دارد این است که قبل از صدور سند مالکیت نسبت به تعویض پلاک خودرو و احراز اصالت آن اقدام کند."

ادارات کل استانی سازمان ثبت هم فعالیت گسترده‌ای برای اثبات این همصدایی دارند اما یک اظهارنظر از سوی دادستان اراک همه رشته‌ها را پنبه کرد.

اظهارنظر دادستان اراک چه بود؟

در روز شنبه هفتم فروردین و شروع رسمی فعالیت ادارات در سال جاری، نامه‌ای با امضای عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب استان مرکزی (اراک) منتشر شد که خطاب به رئیس پلیس راهور این استان نوشته شده بود.

در این نامه دادستان با استناد به همان رأی اخیر هیئت عمومی دیوان  عدالت اداری، اعلام کرده: "ثبت نقل و انتقال وسایل نقلیه در دفاتر اسناد رسمی اجباری نمی‌باشد." آنطور که در متن پایانی نامه آمده، این تصمیم دادستان برای حفظ حقوق عامه و اقدام مقتضی قانونی اخذ شده است.

این نامه با توضیحات بعدی سازمان ثبت اسناد مواجه شد و در نتیجه دادستان عمومی و انقلاب استان مرکزی در نامه دیگری به تاریخ ۱۶ فروردین به رئیس پلیس راهور استان قسمت "ثبت نقل و انتقال وسایل نقلیه در دفاتر اسناد رسمی اجباری نمی‌باشد" نامه قبلی را کان لم یکن تلقی کرده است و به نوعی توصیه خود را پس گرفته است.

دادستان اراک در برنامه پیک بامدادی رادیو ایران در ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ گفت که از نظر او و طبق بند اول رأی دیوان عدالت اداری، در استان مرکزی، برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت خودرو کفایت می‌کند.

چرا دادستان اراک به نامه دوم اشاره نکرد؟

به دنبال پخش اظهارات عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب استان مرکزی در برنامه پیک بامدادی، کانون سردفتران و دفتریاران طی تماس با مسئولان این برنامه تذکرات لازم را اعلام و تأکید کردند که نامه مجدد دادستان اراک به پلیس راهور استان مرکزی با مضمون "ثبت نقل و انتقال وسایل نقلیه در دفاتر اسناد رسمی اجباری نمی‌باشد، لم یکن تلقی می‌گردد" مورد توجه این رسانه قرار نگرفته است.

با توضیحات مسئولان برنامه مشخص شد که ضبط گفت‌وگوی پخش شده با دادستان اراک مربوط به پیش از صدور نامه دوم بوده است.

دادستان اراک تغییر کرد!

اما این تنها واکنش‌ به ابلاغیه دادستان نبود و به یکباره از استان مرکزی خبر آمد که مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب استان مرکزی هجدهم فروردین برگزار شد و طی آن ربیع‌الله قربانی به جای عباس قاسمی، دادستان استان مرکزی شد!

این اظهارات و این فعل و انفعالات نشان از اختلاف نظر شدید  درباره سرنوشت سند خودرو است؛ تناقضات پیش از این، میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران با نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی بود اما حالا دیگر در مجموعه قوه قضائیه تعیین تکلیف جامع و مشخصی برای این موضوع وجود ندارد و باید منتظر بود و دید که آیا برگ سبز خودرو برای اثبات مالکیت کافی است یا معامله‌گران باید در دفاتر اسناد اقدام به تنظیم سند رسمی کنند البته این توضیح که حتی با حل شدن این معضل، اختلاف بعدی بین معامله‌گران است که هزینه تنظیم سند رسمی طبق قبل به عهده فروشنده باشد یا اینکه با بدعت‌گذاری جدید در بازار خودرو، خریداران باید آن را بپردازند!

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    11 0
    شاید باید بگردیم دنبال شغل دوم و تضاد منافع!
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      2 0
      مامردم هیچوقت هیچوقت پیروزدعواهای اداری وارگانی نبودیم همش بایددولتیها غلبه کنن برمردم تواین مسایل؟؟!محضریها حاضرنیستن ازپول باد اورده دست بکشن وباقدرتی ک دارندمحاله بزاره قانون بنفع مردم. تغییرکنه.. مرگ برانحصاروتبعیض
    • دیدگا IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      6 0
      مگه میشه سردفتران و دفتریاران به این راحتی از این درآمد هنگفتی که مفت و مجانی میره تو جیبشون چشم پوشی کنن؟!؟ همه کار و زحمتش مال پلیس راهوره و اونوقت یارو میشینه تو دفترش زیر باد کولر لم میده و یه پرینت میگیره و یه مهری میزنه و چند برابر مراکز تعویض پلاک هزینه از ملت میگیره!! هلووو برو تو گلووووو !! خیلی راحت میتونن این و اون رو بخرن و همچنان به این هلو برو تو گلو ادامه بدن!! فقط این ملت هستن که واسه معامله یه پراید قراضه هم که شده باید برن خدادتومن هزینه ثبت سند بده به این جماعت خودخواه!!
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    10 1
    تورا بخدا یک فکری هم برای پلاک خودروها بکنید که طرف خریدارحاضرنیست به صاحبش پس دهد حداقل زمانی معین برای کسانی که پلاک به نامشان نیست مشخص کنید تا پلاک باطل شود وخریدارمجبور شود برای گرفتن پلاک اقدام کند
    • علی مهرپور IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      3 0
      اینها می خواهن هم از آغل بخورند هم از کاه دان یا ثبت اسناد یا تعویض پلاک هزینش که هیچ الافیش هم جدا قانون های مزخرفی که برای این مردم ازخودتان در می آورید
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 12
    قانون حق رو به دفاتر اسناد داده. نیرو انتظامی بیخود میکنه در چیزایی که بهش ارتباطی نداره نظر میده. نیرو انتظامی بهتره به وظایف ذاتی خودش بپردازه. با اینهمه بودجه ای که حروم میکنند مقصر خیلی از ترافیک ها هستند با چراغ ها و سرعت گیرها و دخالت های غیر کارشناسی
    • مهدی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      1 0
      سردفتران انقدر سواد این کار را ندارند که اگر بخواهی نمیدانند شماره موتور و شاسی خودرو کجا حک شده
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      1 0
      معلوم پول یا مفت یه پرینت و یه مهر دفتر خوب بهت ساخته
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 2
    این وسط نیروی انتظامی هم غیر کارشناسی حرف میزنه اولا مراکز تعویض پلاک اگر سند حذف شود شرایط استاندارد سند سازی محکم را ندارد و ایراد زیاد دارد دوما اگر میخواهد مرجع سند باشد علاوه بر ایمن سازی مراحل انتقال باید شرایط فیزیکی محل تسویه وجوه خریدار و فروشنده را فراهم کند اول امضا میگیرند بعد میرود کارشناسی و تعویض پلاک که ایراد بزرگ دارد در حالیکه اگر بخواهد مرجع سند باشد اول باید خودرو را کارشناسی کند بعد تاییدیه را برای برگه سبز بفرستد خریدار و فروشند ه آنجا تسویه کنند و امضا شود بعد خریدار با برگه سبز برود پلاک را تعویض کند در ضمن قبل از صدور برگه سبز مفاصه حساب شهرداری و دارایی و عوارض سالانه را بگیرد چون اینها حقوق دولتی در بودجه است پس نیروی انتظامی بیشتر پوپولیستی حرف میزند تا کارشناسی در این فرآیندی که ذکر کردم همه ی موارد قانونی اجرا میشود فقط دفتر خانه حذف میشود
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    دولت به این بزرگی نمیتوانه یه تصمیم به نفع ملت بگیره قطعی رابرداره ومارا سرگردان نکنه
  • بی محابا IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    با سلام دفاتر ثبت برای بالا کشیدن مال مردم برای یک برگه هزینه های هنگفتی دریافت می کنند وگرنه یک تریلیر یا یک پراید مگر بر گرده آنها سوار می کنند که انقدر پول می گیرند برای هر خودرویی حتی چند میلیاردی هم یکصد هزارتومان زیاد هست
  • رضا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    امروز پراید وانت مدل ۹۹را سند زدم مبلغ یک میلیون و نهصد و سی و سه هزار تومان ناقابل یعنی دو میلیون تومان تقدیم سردفتر محترم کردم. این مبلغ باد آورده را کانون سردفتران از کجا میخواهند بیاورند پس ول کن ماجرا هم نخواهند بود. شما حساب کنید با این حجم خریدو فروش ماشینهای داخلی و خارخی چه پول کلانی وارد سفره عزیزان سردفتر می شود، همگی سردفتران محترم حقوق نجومی را رد کرده اند و با این انحصار دفاتر اسناد، صاحب حقوق کهکشانی هستند.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    خواستند یک سفره ایی برای دفترداران باز بشه وگرنه اصلا نیازی به ثبت نیست
  • بهزاد IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    اگه فقط برگ سبز باشه واسه مردم خیلی خوبه نه دوندگی زیادی داره نه زیاد از جیبشون میره
  • منصور IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    توروخدا یه باری از رو دوش این مردم بدبخت و مظلوم ایران بردارید . دفاتر اسناد رسمی به خوردن پول یاموفت عادت کردن .
  • محمد IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    18 0
    سفره زندگی همه مردم کوچیک شده حالا اینا دنبال اینکه سفره زندگی خودشون بزرگ بمونه اینا میخوان از مردم پول زور بگیرند به بهانه تحریم مردم بیچاره هزینه زیاد بابت خودرو بی‌کیفیت دارند پرداخت میکنن، حالا چی میشه بیان اینکه دیگه دست خودشونه هزینشو به مردم تحمیل نکنن
  • شهروند ایران IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    19 0
    سلام علیکم با احترام هیچگاه کانون محترم سردفتران و دفتر یاران حاضر به صرفنظر از درآمد میلیارد تومانی خود بابت ثبت سند رسمی خودرو ، که برای خودروی وطنی دنا توربو اتوماتیک مبلغ هفت میلیون و سیصد هزار تومان و برای خودروهای وارداتی حداقل هجده میلیون تومان می باشند . از جناب آقای آیت الله رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه خواهشمند است ، دستور وحدت رویه صادر نمایند ، تا در این اوضاع اسفبار اقتصادی ، حداقل باری از روی دوش ملت مظلوم جمهوری اسلامی ایران برداشته شود .
  • CA ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    14 0
    سردفتران اکثرا نظر کرده ها قوه قضاییه هستند چاقو دسته خودش نمی بره. واسه همین مهم هم نیست که تو این گرانی مردم پول بیشتر برای نقل و انتقال خودرو بدن
  • م IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    8 8
    هزینه بالا تنظیم سند خودرو به دلیل دریافت حقوق دولتیست نه حق التحریر دفاتر (مالیات نقل و انتقال ، حق الثبت و نیم درصد حقوق دولتیست که توسط دفاتر اخذ و مستقیم به حسابهای خزانه واریز میشه ) در نتیجه حتی اگه برگ سبز رو سند تلقی کنند منتظر باشید اون هزینه ها در مراکز تعویض پلاک اخذ بشه
    • شهروند ایران IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      11 3
      با سلام و احترام ؛ شما حتمأ خودتون صاحب دفتر اسناد رسمی هستین قربان ، که منافع خود را در معرض خطر می بینید .
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    11 0
    جناب آقای رییسی شما که زحمت می کشید استان به استان می روید ودر جهت برگشت حق و حقوق کارگران و پی گیری سریع پرونده ها به جد تلاش می کنید لطف کنید برای جلوگیری از ظلم به خریداران خودرو که چند صد هزار برابر دفتر داران می باشد برای همیشه اینرونده را جمعش کنید و از دوباره کاری و خالی شدن جیب مردم جلو گیری نمایید
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    7 3
    یعنی آقای رییسی به جای اینکه مشغول گشت و گذار در کشور شوند اوانایی ندارند مشکلات مجموعه زیر نظر خودشون رو رفع و رجوع کنند
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      3 6
      عمده پول سند انتقال به جیب دولت روحانی می رود و دولت خودش مخالف حذف ثبت دفترخانه است
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 2
    اولویت جناب رئیسی له نظر می‌رسد ایران‌گردی است.
  • بی نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 0
    قوه قضاییه بی خیال این درآمد دفتر داران نمیشه کلی پول جابجا میشه الان من سه ساله دنبال فروشنده هستم بیاد ستد بزنه نمیاد فقط اومد تعویض پلاک حالا جه کنم
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 2
    اینطوری پیش بره چند وقت دیگه میگن شهرداری سند مالکیت خانه ها رو میده و تمام. سردفتران هم بدبخت عالم می شوند.
  • محمدرضا IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    14 0
    تواین مملکت فقط یه عده نشسته اند اتاق فکر درست کردن چه جوری ملت رو بدوشن وگرنه وقتی برگ سبز بنام خریدارمیخوره وهمه جریمه ها تاریال اخر گرفته میشه سند دیگه چه کوفتی هست این فقط پول زوره تمام
  • رضا IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    دفترخونه ها با اینکه جزئی ازثبت اسنادوقوه قصایینن ولی ازلحاظ مالی خودشونو بستن ومستقل کردن ،باتوجه ب میراثی بودن امتیازسردفتری وخلا قانونی ،این جماعت همچنان دارند میتازند
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    سوال اصلی اینه که چه لزومی به حضور در دفاتر هست وقتی برگ سبز کفایت میکنه؟! غیر اینه که جیب دفاتر اسناد رسمی و دیگر جیب های متصل به اون باید پر بشه اونم به بهای خالی کردن جیب ملت؟!
  • رضا IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    8 0
    هزینه سندزیاده ظلم به مردم هست تنظیم سند چه ربطی خودرو به اونهاداره
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    7 0
    هزینه ناحق برای مردم هست فقط پلاک و راهنمایی تمام
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    آخه واسه چی باید اینقدر پول به سر دفتر بدیم.چقدر ظلم چقدر بدبختی کی راحت میشیم
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 1
    الآن سر هر خیابون دفاتراسنادرسمی هست و مردم میتونن اسناد خودرو رو به راحتی در دفترخانه تنظیم کنند. هزینه های دولتی رو دولت میتونه نگیره. پلاک خودرو هم مثل سابق یه پلاک برای همیشه رو خودرو نصب می‌شه مشکلی هم نداره. تعویض پلاک یه کار منسوخ تو دنیاست. همین ترکیه همسایمون به همین صورته هیچ مشکلی هم ندارن. اونوقت تو مملکت ما هر بچه ای چند تا پلاک ماشین بنامشه مضحک نیست؟!!!؟
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    با سلام از مسئولان دراین حوزه خواهشمندم تکلیف مردم را یکسره کنند فقط برگ سبز والسلام متشکرم
  • قلی IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    باسلام برگ سبز برای مالکیت کافی است وثبت سند در دفاتر اسناد و املاک هزینه بی خودی است که به جیب دفاتر میرود هیچکس به فکر معیشت مردم نیست .ضمن اینکه یک کاغذ بازی و هزینه و وقت مردم صرفه جویی میشه و گرفتاری مردم کمتر میشه.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 1
    تنظیم اسناد معاملات خودرو همیشه در دفاتراسنادرسمی انجام میشده و از وظایف ذاتی آنها است اما از زمانی که تعویض پلاک را که کاری بیهوده است به معاملات خودرو اضافه شد حجمه ها و تخریب ها علیه دفاتراسنادرسمی شروع شد. چه منافعی در تعویض پلاک برای عده ای وجود دارد که این کارها را می کنند!!!
  • Reza IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    دفتر خانه ها به این راحتی دست از این کوزه عسل بر نمی دارن.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 2
    سلام. مطمن باشید اگر هزینه ی سند توسط دفترخانه اخذ نگردد دوبرابر آن توسط تعویض پلاک اخذ خواهد گردید. دلسوز مردم نیستند
  • علی IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    سلام در این وسط نمایشگاهداران اتومبیل شدند کارشناس حقوق و قانون جدیدی وضع کردند که خریدار باید هزینه سند را بپردازد چرا در اینموارد از اساتید حقوقی بنام در ایران شرح قانون خواسته نمیشه و اتحادیه ها و پلیس و روز نامه نگاران و مجری ها رسانه ها و یا از کسانی هرچند سمت قضائی دارند و مشرف به قوانین نیستند نظر خواهی میشه
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 1
    اختیاری باشه. هرکسی فکر میکنه برگ سبز کافی نیست بره سند دفترخونه هم بگیره. یکی ماشین خیلی گرون داره دلش میخواد سند رسمی هم بگیره خوب خودش پول بده بگیره. وگرنه مگه برای یخچال و تلویزیون و گوشی سند رسمی دفترخونه داریم که برای ماشین داشته باشیم؟
  • ب مقدم US ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    من الان هفتاد سالم از قدیم رسم بوده خط تلفن خانه ها فقط در ادارات مخابرات محلات با پرکردن دو برگ یکی در اداره و یکی دست خریدار و بعدها اگر بخواهیم واگذار کنیم بازهم همان یکبرگ فقط در همان اداره تلفن با اندکی هزینه انجام میشود حالا مثل همان در برگ سبز تعویض پلاک هست چرا اینقدر مردمو اذیت میکنید و پول زور و وقت انها را میگیرید برگ سبز کامل ترین سند خودرو هست و دوباره اگر بخواهد واگذار کند بازهم در همان تعویض پلاک و بفوریت و خیلی ارزانتر تمام
  • مرتضی IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    4 0
    اقایون فقط همت کنید خودمون اقدام به نرفتن کنیم وخودبه خود از جایگاه خودخارج بشه وبی اعتباربشه این دولت برامن وشما دلسوزی نمیکنه
  • ایرانی بیچاره IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    3 0
    یکی نیست از این شیردوشان اسناد رسمی بپرسه اگه خدای نکرده ماشین شما دزدیده شد به کجا جهت احقاق حق مراجعه می‌کنید،نیروی انتظامی یا ثبت اسناد؟
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    3 0
    این دفاتر اسناد رسمی ارثیه پدری نسبت به قرار داد ثبت خودرو دارند به هیچ قیمتی نمی خواهند که ریالی به نفع مردم باشه
  • محمد IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    3 3
    بیشترین هرینه سند حقوق دولتی اعم از مالیات و حق الثبت و غیره میباشد که در بودجه دولت هم گنجانده شده پس صحبت سر اندک میلغی که سهم دفترخونه هست نیست این حق الزحمه حتی پلیس هم بخواد اسناد را جابجا کند برایش متصور هست لذا دولت از مالیات نقل و انتقال نمیگذره پس پلیس دنبال اقا دزده باشه سنگین تره
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    مامردم هیچوقت هیچوقت پیروزدعواهای اداری وارگانی نبودیم همش بایددولتیها غلبه کنن برمردم تواین مسایل؟؟!محضریها حاضرنیستن ازپول باد اورده دست بکشن وباقدرتی ک دارندمحاله بزاره قانون بنفع مردم. تغییرکنه.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    کاش کاهش هزینه ها به سمت مردم می بود نه دفاتر و ....
    • محمد جواد زبردست US ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      2 1
      مادامی که قانون لازم الاتباع( ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹) منسوخ نشود صلاحیت تنطیم اسناد خودرو با دفاتر اسناد رسمی است کما اینکه هیچ گاه دولت از مالیات و حق الثبت که ریالی از آن‌ به‌ دفاتر اسناد رسمی تعلق نمی‌گیرید صرف نظر نخواهد کرد
  • Sadra IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 1
    فکر کنم آخر به این نتیجه برسن که هم از خریدار بگیرن هم از فروشنده
  • احسان صادقی ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    سلام علیکم/ وقتی دولت در اجرا اقتدار نداشته باشد و از منافع ذی نفعان تبعیت می کند همین می شود. تازه جریان انقلابی را به خاطر اقتدار، تخطئه می کند. در حالی که اقتدار لازمه اجرای قانون است و در مقابل بی قانونی قرار دارد.
  • علی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    دفتر داران نه ضرر میکنن و نه جمع میشن و نه تعدیل نیرو منتعی پول هنگفت و مفت نمیگیرن ، اینکه بابت کار غیر قانونی پول میگیرن دلیل نمیشه که بخوان کارشون رو ادامه بدن . لطفا این دلیل های واهی و ضعیف رو نگید خودتون رو ضایع می کنید هیچ دلیلی بر ثبت سند خودرو نیست ، از این به بعد بگید سرویس جواهر و یخچال و اجاق گاز هم سند بزنیم ، میشه بگید فرق اینا با ماشین چیه ؟ و اینکه چرا خودروی صفر سند نداره و فاکتور داره فقط
  • حسین IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    این مشکل باید توسط مجلس حل بشه که متاسفانه جربزه حل این مشکل در توان نمایندگان دیده نمی شود
  • اکبرشریفی IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    2 0
    موافقم که همان برگ سبز سندباشدونیازی به دفترخانه نباشد
  • ترکاشوند IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    2 0
    معلوم نیست صاحب ایران کیه
  • محمد خالق IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 0
    چرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس