اخبار ویژه روزنامه ها

بعد از اظهارات آقای روحانی مبنی بر اینکه کالاها به اندازه کافی در سال ۹۹ گران شده در ماه‌های پایانی دولت باید ثبات پیدا کند، قیمت اقلام مختلف شاهد افزایش‌های ۷ تا ۲۵ درصد بوده است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

آنلاین شدن نظارت بر خرج های دولت/ هشدار درباره استخدام های یواشکی/ روحانی گفت دیگر گران نکنید دستگاه‌های دولتی گران کردند

کیهان

هشدار درباره کلاهبرداری چند لایه آمریکا در وین

تمدید مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین برای سومین‌بار، این پرسش جدی را برای افکار عمومی پیش کشیده که این اقدام چقدر با خطوط قرمز و منافع ایران سازگار، یا ناقض آن است.

نشست کمیسیون مشترک برجام که دوشنبه هفته گذشته در وین صورت گرفت، متفاوت از نشست‌های دوره‌ای این کمیسیون ظرف سه سال گذشته بود و آن این بود که تیم آمریکا اجازه پیدا کرد در وین حضور پیدا کند و به واسطه ۴+۱ به طور غیرمستقیم با هیئت ایرانی رایزنی کند.

نشست دوشنبه گذشته وین مجددا دیروز تمدید و برای دومین‌بار برگزار شد که ضمن این نشست تصمیم گرفته شد طرفین(ایران، ۴+۱ و آمریکا) مجددا پس از رایزنی در کشورهای خود، روز چهارشنبه آینده به وین بازگردند و مجددا رایزنی(مذاکرات) را ادامه دهند. در این میان اظهارات آقایان عراقچی و ظریف، در کنار سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابهاماتی را برانگیخته است. آقای عراقچی دیروز در اظهاراتی دوپهلو، هم تصریح کرد «تا وقتی آمریکا تمام تحریم‌ها را برنداشته، هیچ‌یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف نخواهد شد» و هم در عین‌حال گفت «نشانه‌هایی بروز کرده که آمریکا در حال بررسی مواضع خود و حرکت به سمت برداشتن کامل تحریم‌هاست.» او ضمنا اظهارات غیردقیقی را مطرح کرد که از سوی آقای ظریف هم تکرار شد. عراقچی گفت «لغو تمام تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور قبلی(ترامپ) وضع شده‌اند، گام ضروری برای احیای برجام است.»

آقای ظریف هم دیروز در توئیتی نوشت: «ایران، مسیری منطقی برای انطباق کامل با برجام پیشنهاد داد. ایالات متحده که باعث بحران موجود است، باید اول به طور کامل به برجام بازگردد. ایران، پس از راستی‌آزمایی سریع، پاسخ متقابل می‌دهد. تمام تحریم‌های دوره ترامپ، مغایر با برجام بود که باید برداشته شود.»

هرچند آقای عراقچی توضیح نداد کدام نشانه‌ها را دیده که می‌گوید «نشانه‌هایی بروز کرده که آمریکا در حال بررسی و حرکت به سمت برداشتن کامل تحریم‌هاست، اما برخلاف این روایت، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد «هیچ اعتمادی بین آمریکا و ایران وجود ندارد. با این وجود، تعاملات انجام شده در وین سازنده بود. برنامه موشکی ایران، نقض حقوق بشر و حمایتش از تروریسم، همچنان نگرانی‌های آمریکاست و در نتیجه فشار بر ایران و تحریم‌های مرتبط با اینها ادامه خواهد یافت.»

مرور مجموعه این روند چند روز و توافق برای تداوم مذاکرات در قالب کمیسیون مشترک برجام، به علاوه سخنان آقایان عراقچی و ظریف و سخنگوی آمریکایی، چند واقعیت را روشن می‌سازد و ضمنا ابهامات جدی را موجب می‌شود. نکته نخست این است که آمریکا به عنوان ناقض برجام، بدون هیچ شرط و مذاکره‌ای، باید به تعهداتش برگردد تا پس از آن بتواند یک عضو کمیسیون مشترک برجام شود اما هم‌اکنون با ترفند اتخاذ کرده، بخشی از مسیر بازگشت بدون انجام تعهد را پیموده و در محل مذاکرات کمیسیون، در حال مذاکرات غیرمستقیم است. قبول حضور آمریکا در کنار مذاکرات کمیسیون مشترک از سوی تیم ایرانی، بازی در تله آمریکاست و این معنا را می‌دهد که مسیر بازگشت طرف ناقض برجام به تعهداتش ابهام دارد و بنابراین می‌شود (یا باید) درباره چگونگی این بازگشت مذاکره و رایزنی کرد. این اتفاق، سبک کردن بار مجرمیت آمریکا و ضمنا کم‌رنگ کردن جایگاه مطالبه حقوق ایران است.

بدتر این که تیم ایرانی پذیرفته، به جای یک جلسه هفته گذشته، نشست‌ها برای بار دوم و سوم هم تمدید شود؛ بی‌آنکه نتیجه‌ای جز کمرنگ شدن انزوای آمریکا و ماندنش در موقعیت عهدشکنی در پی داشته باشد. به یک معنای دیگر، تیم ایرانی- متوجه باشد یا نباشد- عملا پذیرفته که برجام ابهام دارد و چنان که آمریکایی‌ها برای دور زدن تعهدات خود و افزایش تعهدات ایران، می‌گفتند برجام کفایت نمی‌کند و باید مجددا درباره آن مذاکره کرد.

بازی نادرست تیم آقای عراقچی در این زمینه در حالی است که رهبر معظم انقلاب پیش از این به عنوان سیاست متقن و محکم نظام اعلام کرده‌اند آمریکا ابتدا باید همه تحریم‌ها را بردارد و موضوع راستی‌آزمایی شود، آمریکا پس از آن می‌تواند در کمیسیون مشترک برجام حاضر شود و ایران، دوباره مذاکره‌ای نخواهد داشت.

نکته مهم دوم، سخنان ظریف و عراقچی است مبنی بر ضرورت برداشته شدن تحریم‌های وضع شده در دوره ترامپ به عنوان شرط ایران برای بازگشت، تعهدات (و دادن اجازه برگشت آمریکا به برجام) است. به اذعان آقایان ظریف و عراقچی در گذشته، دولت اوباما بلافاصله پس از برجام، بارها توافق را نقض و تحریم‌های جدیدی را اعمال کرد. از جمله تحریم ویزا، آیسا، سیسادا به علاوه آماده‌سازی زیرساخت‌های تحریم کاتسا در کنگره و اجرای آن در دوره ترامپ.

متأسفانه برخی مدیران وزارت خارجه اصرار مشکوکی بر تکرار این سخن غلط دارند که شرط بازگشت آمریکا به برجام، لغو ۱۵۰۰ تحریم اعمال شده در سه سال گذشته (از سال ۲۰۱۸) است. و حال آن که تحریم‌های ناقض برجام (از سال ۲۰۱۵)، بسیار فراتر از این ۱۵۰۰ تحریم است؛ تحریم‌هایی که غالبا برچسب و بهانه غیرهسته‌ای دارد اما همان کارکرد تحریمی را در ابعاد گسترده‌تر ایفا می‌کند. این تحریم‌ها بعضاً دولتی و بعضاً مصوب کنگره آمریکاست و اگر بنا باشد صرفاً تعلیق آن ۱۵۰۰ تحریم دولت ترامپ به عنوان طلب ایران مطالبه شود، عملاً آمریکا اجازه خواهد یافت یک تحریم را با برچسب هسته‌ای تعلیق کند اما همان‌ها و بیشتر را با بهانه‌ها و برچسب‌های دیگر (در مقیاس بزرگ‌تر) نگه دارد!

آن‌چه جمهوری اسلامی ایران براساس عبرت‌های پنج‌سال گذشته مطالبه دارد، این است که صرفاً با لغو همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی از سوی آمریکا، به تعهدات خود باز می‌گردد و شل‌کن سفت‌کن‌های دولت‌های آمریکا با کنگره و دیگران را نمی‌پذیرد... برخی اخبار که گاه و بیگاه در رسانه‌های غربی درز می‌کند، حاکی از این است که دولت آمریکا اولاً وعده لغو تحریم‌ها را گروگان گرفته تا بتواند از این طریق بدون پرداخت هزینه خروج از توافق و نقض ۵ ساله آن، به برجام برگردد و ثانیاً همین گروگان را بهانه گشودن باب مذاکرات دوباره قرار دهد که به معنای تنازل طرف ایرانی از حقوق برجامی، قبول مذاکره درباره افزایش تعهدات رو به پایان برجام و همچنین مذاکرات موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشر و... خواهد بود!

ضمناً خبرها حاکی از آن است که آمریکا در کنار این وقت‌کشی مؤثر برای بازگشت بدون هزینه به برجام و سکو قراردادن آن برای مطالبه امتیازات جدید، حاضر نیست حق برجامی ایران برای لغو مؤثر تحریم‌ها را ادا کند؛ بلکه مایل است به جای ادای حق ایران، اقدام به پرداخت مشوق‌ها و معافیت‌های محدود در حوزه کاهش موقت برخی تحریم‌هاست؛ که مثلاً اجازه فروش محدود نفت (هم به لحاظ زمانی و هم حجم) یا دسترسی محدود به چند میلیارد دلار درآمد بلوکه شده در دیگر کشورها از جمله آنهاست. و البته همین‌ها نیز در حد وعده و برای ضروری ساختن مذاکره مجدد (ضرورت عبور از خط قرمز منطقی ایران درباره مذاکره مجدد) است.

بدین ترتیب که آمریکا تلاش می‌کند از طریق این گروگان‌گیری حقوق ایران و مهم کردن ضرورت مذاکرات دوباره، بر فضای انتخاباتی ایران هم اثر بگذارد.

نکته آخر، سخنان آقای ظریف درباره «راستی‌آزمایی سریع» برداشته شدن تحریم‌هاست. این سخن نادرست و ناممکن است، چرا که مثلاً سنجش امکان فروش پایدار میزان مشخصی از نفت توسط ایران، حتی در کوتاه مدت نیز به دست کم سه چهار ماه زمان نیاز دارد. همچنین است برداشته شدن تحریم‌های مالی و بانکی که ایران باید بتواند طی آن، محصولات دلخواه خود را بفروشد، پول آن را بدون مزاحمت دریافت کند، بتواند با این پول در دنیا معامله نماید، و همچنین قرارداد با کشورها امضا کند (در عمل مشخص شود طرف‌های تجاری و همکاری ایران، در معرض تهدید به مجازات‌های تحریمی نیستند)، روشن است که راستی‌آزمایی درست چنین حقی نمی‌تواند سریع باشد. عبرت برجام این است که دستپاچگی برای توافق هر چه سریع‌تر (و به هر قیمت) و اجرای هرچه سریع‌تر آن بدون اخذ ضمانت لازم، موجب شد تیم ایرانی امتیازات نقد هسته‌ای را ظرف ۲ ماه نقداً واگذار کند و ۵ سال بعد را به درخواست اجرای تعهدات غرب و گردن‌کشی طرف آمریکایی و اروپایی سپری کند.

چرا آمریکا نگران نتیجه انتخابات ایران نباشد؟

یک خبرگزاری دولتی اذعان کرد: انتخابات در ایران موجب تغییر رویه دولت خواهد شد و همین برای آمریکایی‌ها فاکتور مهمی است.

خبرآنلاین از قول فردی به نام رضا نصری نوشت: موضع رسمی دولت بایدن - که رابرت مالی نیز بیان کرده - این است که انتخابات ایران برای آن‌ها فاکتور مهمی نیست. اما چنین نیست. حقیقت این است که نتیجه انتخابات می‌تواند مسیر برجام و فرایند لغو تحریم‌ها را به کُل تغییر دهد. آمریکا و سایر اعضای برجام نیز این را خوب می‌دانند. ضمن اینکه برخلاف نظر رایج، در عالم سیاست خارجی «شخصیت‌ها» و «افراد»‌ بسیار مهم هستند. خود آمریکایی‌ها اصطلاحی دارند که می‌گویند «Personnel is policy». یعنی، جدا از تمام نظریه‌پردازی‌ها در حوزه ژئوپولیتیکی و ملاحظات کلان، در نهایت این «اشخاص» هستند که تعیین‌کننده مسیر و منش و سیاست‌ها خواهند بود. طبیعتاً، اگر هدف احیای برجام باشد، برای دیپلمات‌های طرف مقابل تعامل با یک تیم حرفه‌ای و عملگرا در ایران که خود در تدوین برجام نقش داشته به مراتب «عملی‌»تر از تعامل با افرادی است که اصولاً با مقوله «مذاکره» مشکل فلسفی دارند و سال‌هاست در نشریات و اظهارات خود مذاکره را با «سازش» و «تسلیم» برابر می‌دانند.

علاوه بر این، در صحنه سیاست داخلی نیز نتیجه انتخابات با آینده برجام و مقوله لغو تحریم‌ها نسبت مستقیم خواهد داشت. در واقع، اولین پرسشی که در این راستا از ذهن خطور می‌کند این است که وقتی عده‌ای از روز نخستِ انعقاد برجام تا امروز از تمام تریبون‌های رسمی و غیر رسمی خود برای حمله به برجام استفاده کرده‌اند  و آن‌ را بعضاً‌ «خیانت» و خسارت محض نیز خوانده‌اند، چگونه می‌خواهند - یا می‌توانند - برای احیا و حفظ آن پای میز مذاکره بنشینند؟ حقیقت این است که آن‌ها یا مجبور خواهند شد در دوره زمامداری‌شان - برخلاف میل و اعتقاد خود - از متنی دفاع کنند که آن را خسارت محض می‌دانند؛ یا اینکه مجدداً برای رسیدن به یک توافق بهتر (به زعم خود) - و برخلاف سیاست کلان نظام در مورد مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای - دوباره با آمریکا بر سر فعالیت‌های هسته‌ای کشور مذاکره کنند! این تناقض و پرسشی است که مخالفان برجام باید در آستانه انتخابات به آن پاسخ دهند.

درباره این تحلیل غلط‌انداز خبرگزاری دولتی، چند نکته قابل تامل است. ۱- مدعیان اعتدال و اصلاحات، با چه مدلی می‌خواهند مسئله را حل کنند که به اعتراف تحلیلگر این خبرگزاری، برای آمریکایی‌ها مطلوب‌تر هستند؟ بر اساس مدل صیانت از منافع ملی یا واگذاری یکطرفه امتیاز؟

۲- چرا مسئله پس از ۵ سال و با وجود توافق رسمی حل نشد و به عهدشکنی و زیاده‌خواهی مجدد آمریکا انجامید؟ اگر مشکل از ترامپ بود، که بایدن باید بلافاصله بدون هیچ درنگی به توافق منعقده توسط دولت اوباما برمی‌گشت. چرا چنین نکرد؟ و اگر نکرد، مذاکره دوباره‌ای که تحلیلگر خبرآنلاین ادعا می‌کند، برای کدام غرض؛ مذاکره برای مذاکره یا مذاکره برای توافق و سپس زیر پا گذاشتن آن توسط آمریکا و بی‌کلاه ماندن سر طرف ایرانی؟!

۳- توافق به خودی خود اصالت و ارزشی ندارد. بلکه اولا باید منافع ملی را تامین کند و ثانیا توسط طرف مقابل اجرایی شود. طیف نیروهای انقلابی قرار نیست برجام(یکطرفه) را به هر نیت حفظ کنند یا مذاکره و توافق جدیدی با آمریکای عهدشکن بکنند. برجام پس از ۵ سال پایمال شدن توسط دولت‌های اوباما و ترامپ(و سه دولت اروپایی) فاقد کمترین ارزش حقوقی و سیاسی است. بنابراین دولت جدیدی که چند ماه دیگر در کشور سر کار می‌آید، برخلاف دولت موجود، منافع ملی را در اولویت قرار خواهد داد و حقوق کشورمان را معتبرسازی می‌کند. همین مسئله هم هست که غربی‌ها را نگران کرده است؛ به‌ویژه اینکه به اذعان خبرآنلاین آنها پیش‌بینی می‌کنند ریل دولت جدید تغییر خواهد کرد.

برخلاف ادعای نویسنده، نه منتقدان بلکه حامیان دوآتشه برجام هستند که باید توضیح دهند این چگونه توافقی بود که توانست ۱۵۰۰ تحریم جدید به علاوه تحریم‌های ویزا، سیسادا، آیسا و کاتسا را با خود به ارمغان بیاورد و همچنان کسانی اصرار به اجرای یکطرفه آن داشته باشند؟

روحانی گفت دیگر گران نکنید دستگاه‌های دولتی گران کردند

بعد از اظهارات آقای روحانی مبنی بر اینکه کالاها به اندازه کافی در سال ۹۹ گران شده در ماه‌های پایانی دولت باید ثبات پیدا کند، قیمت اقلام مختلف شاهد افزایش‌های ۷ تا ۲۵ درصد بوده است.

رئیس جمهور در حالی که چهار روز از آغاز سال ۱۴۰۰ گذشته بود بیان کرد: «هرچه قرار بود اجناس گران شود، سال ۹۹ شد!»

به گزارش خبرگزاری دانشجو، روحانی در ادامه خواهشی نیز از وزارت صمت و کشاورزی داشت تا اجازه دهند قیمت‌ها در چهار ماه آتی سال جدید ثابت بماند تا مردم احساس راحتی کنند. اما گویا این خواهش روحانی نه تنها تأثیری در ثابت نگه داشتن قیمت‌ها نداشت بلکه افزایش چشم‌گیری را در قیمت کالا و خدمات شاهد بوده‌ایم. اما نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که آیا وزرا و وزارت‌خانه‌ها تحت نظارت شخص و یا ارگان دیگری عمل می‌کنند؟

حداقل انتظار می‌رفت با دستور مستقیم رئیس دولت کالاها و خدماتی که قیمت مصوب آنها را دولت تعیین می‌کند افزایشی را به همراه نداشته باشد اما این اتفاق نه تنها رخ نداد بلکه در اکثر کالاهایی که قیمت آن سیر نزولی داشته، خود دولت افزایش آن را به طور رسمی اعلام کرده است.

این اولین باری نیست که این دست از تناقضات را در دولت تدبیر و امید مشاهده می‌کنیم. در سال ۱۳۹۹ برای سه دهک کم درآمد جامعه بیشترین فشار گرانی مواد خوراکی وارد شد، به طوری که نرخ تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی از حدود ۱۰ درصد در ابتدای سال به بیش از ۶۶ درصد در پایان سال افزایش یافت. این افزایش فشار تورمی به اقشار کم درآمد در حالی است که حسن روحانی مدعی بود تا پایان دولتش فقر مطلق را حذف خواهد کرد اما تاکنون، دولت او نتوانسته فقر مطلق را حذف کند.

در اظهار نظر جنجالی دیگر، سال گذشته هنگامی که در حاشیه برگزاری جلسه دولت خبرنگاری درباره این که آیا قرار است قیمت کالاها و نیازمندی‌های اساسی مردم کاهش پیدا کند یا نه؟ جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور پاسخ می‌دهد دعا کنید! جهانگیری فروردین امسال نیز مدعی شده بود که دولت آقای روحانی با در دست گرفتن مدیریت امور، مانع از ایجاد قحطی و متلاشی شدن اقتصاد کشور شده است! این سخنان رئیس‌جمهور و معاون او در حالی گفته شده است که سال گذشته هم تورم بی‌سابقه‌ای در انواع کالاهای اساسی مردم داشته‌ایم و هم به لطف احتکارها و عدم نظارت دولت بر توزیع کالا و خدمات، بسیاری از کالاهای اساسی و پیش پا افتاده مردم به سختی پیدا می‌شد و یا اگر هم پیدا می‌شد با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت مصوب کالا عرضه می‌شد و مردم هم به ناچار مجبور به تهیه آن می‌شدند.

نمونه بارز این موضوع هم افزایش قیمت مرغ و کم‌یابی آن در بازار بود.

یادآور می‌شود در سال جدید، برخلاف وعده آقای روحانی، قیمت دولتی مرغ ۴۵۰۰ تومان، آب و برق ۷ درصد، کرایه تاکسی ۲۰ تا ۲۵ درصد، بلیت مترو ۲۵ درصد، بلیت اتوبوس ۲۰ درصد، اجاره بهای مسکن ۲۵ درصد، خودرو ۱۴ درصد، تعرفه خدمات پزشکی ۲۸ درصد و بسته‌های اینترنتی ۱۵ درصد افزایش داشته است.

آنلاین شدن نظارت بر خرج های دولت/ هشدار درباره استخدام های یواشکی/ روحانی گفت دیگر گران نکنید دستگاه‌های دولتی گران کردند

ایران

جزئیات جدید از آسیب دیدن کشتی «ساویز»

 خبر اول اینکه، یکی از کارکنان کشتی ایرانی ساویز که سه‌شنبه هفدهم فروردین در دریای سرخ دچار سانحه شد به نورنیوز گفته است: روز قبل از حادثه یک بالگرد ناشناس حدود ۱۰ دقیقه به گشت‌زنی در اطراف کشتی پرداخت. روز حادثه نیز حدود ۴ ساعت بعد از حمله، از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح دو شناور تندرو ناشناس در نزدیکی کشتی گشت‌زنی کردند. کشتی غیرنظامی ساویز برای برقراری امنیت و مقابله با دزدان دریایی در دریای سرخ و خلیج عدن مستقر بود. پیش از این سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود «کشتی تجاری ساویز در نزدیکی سواحل کشور جیبوتی بر اثر انفجاری که منشأ و شیوه شکل‌گیری آن در دست بررسی است دچار آسیب جزئی شده است. اما نورنیوز با اشاره به اینکه این کشتی «مورد حمله قرار گرفته است»، توضیحات فوق را منتشر کرده است. به گزارش ایسنا، ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران اعلام کرد: بدون کوچکترین تردید، حمله به کشتی ایران در دریای سرخ را پاسخ خواهیم داد اما فعلاً تا پایان تحقیقات و شناسایی ابهامات حادثه صبر خواهیم کرد. وی افزود: هیچ‌یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس را به حمله به کشتی خود در دریای سرخ متهم نمی‌کنیم. انگشت اتهام حول دشمنان مستقیم ما یعنی رژیم صهیونیستی و امریکا می‌چرخد.

درخواست روسیه از ایران درباره وضعیت حقوقی دریای خزر

 خبر دیگر اینکه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای قزاقستانی خود گفت: روسیه انتظار دارد که ایران در اسرع وقت کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را که به امضای پنج کشور حاشیه دریای خزر در سال ۲۰۱۸ رسیده، تصویب کند. ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: در تاریخ ۱۲ آگوست ۲۰۱۸، به دنبال نتایج اجلاس پنجم خزر در آکتاو، رؤسای جمهور روسیه، قزاقستان، ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را امضا کردند که پس از تصویب توسط هر پنج کشور امضاکننده لازم‌الاجرا می‌شود. کنوانسیون تاکنون توسط چهار کشور ترکمنستان (دسامبر ۲۰۱۸)، قزاقستان و جمهوری آذربایجان (فوریه ۲۰۱۹) و روسیه (اکتبر ۲۰۱۹) تصویب شده است.

علم‌الهدی: ایران بهترین مدیریت کرونا را دارد

 دست آخر اینکه، خطیب نماز جمعه مشهد با بیان اینکه نماز جمعه مشهد از امتیاز فضای باز صحن پیامبر اعظم(ص) برخوردار است، ادامه داد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شما عزیزان مشکلی پیش نمی‌آید، انعقاد نماز جمعه مشهد موجب توسعه این بیماری نیست البته شما عزیزان باید اصول بهداشتی را هم در نماز جمعه و هم در حرم مطهر رعایت کنید. به گزارش فارس، آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: امام رضا(ع) ولایت مطلقه الهی دارد اما کرامت حضرت به یک جریان غیرمعقول تعلق نمی‌گیرد، کسی بگوید در حرم اگر خودم را از ارتفاع بیندازم صدمه نمی‌بینم، اتفاقاً می‌میرد، با امام رضا(ع) لج نکنید، امام رضا(ع) می‌تواند شما را حفظ کند اما معجزه غیرمعقول نمی‌کند. اگر کسی که ناقل این ویروس است و در حرم را ببوسد، در حرم را آلوده کرده و نفر دوم که ببوسد مبتلا می‌شود، حرف افراد خرافه‌پرور که می‌گویند را باور نکنید. وی افزود: حفظ اصول بهداشتی این نیست که مجامع دینی و شب‌های احیا را تعطیل کنید، اگر این کار غلط را انجام دادید دود این کار باید در چشم دین مردم برود؟ علم‌الهدی روز پنجشنبه و در آیین غبارروبی مساجد هم گفت: ایران بهترین مدیریت را در کل کره زمین درخصوص ویروس منحوس کرونا انجام داده است و امید است عزیزان مسئول ما نیز در اجرای مدیریت خودشان حداکثر توجه را داشته باشند.

آنلاین شدن نظارت بر خرج های دولت/ هشدار درباره استخدام های یواشکی/ روحانی گفت دیگر گران نکنید دستگاه‌های دولتی گران کردند

خراسان

آنلاین شدن نظارت بر خرج های دولت 
یک نهاد نظارتی در نامه روزهای اخیر خود به همه اعضای کابینه، با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در ابتدای تشکیل مجلس یازدهم مبنی بر ضرورت اصلاح اساسی در ساختار نظام بودجه ریزی کشور، موضوع نظارت را از جمله ارکان اصلی اصلاح عملکرد نحوه اجرای بودجه در دستگاه های اجرایی دانسته و از مخاطبان خواسته است ضمن تکمیل دسترسی آنلاین نهادهای نظارتی به شفافیت و انضباط مالی دولت، موضوعات مهمی چون تشکیل به موقع مجامع شرکت های دولتی، ارائه گزارش ماهانه از تکالیف قانونی بودجه و ایجاد دسترسی به عملکرد همه واحدهای تابعه و استانی تا خرداد ۱۴۰۰ را عملیاتی کنند.
هشدار درباره استخدام های یواشکی
یک مسئول مهم اجرایی با ارسال بخشنامه ای برای تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، به آن ها متذکر شده با عنایت به تصویب مقرراتی در سال های گذشته برای استخدام افراد یا تبدیل وضعیت آن ها در بخش های مختلف دولت، این مصوبات باید در موعد زمانی مقرر خود وارد مرحله اجرایی و صدور احکام مربوط شده باشند و انجام اقداماتی در خارج از آن موعد یا ایجاد هرگونه بار مالی مازاد بر مصوبه، تعهد زاید بر اعتبار محسوب می شود و مسئولیت قانونی و قضایی آن بر عهده بالاترین مقام آن دستگاه اجرایی خواهد بود.

آنلاین شدن نظارت بر خرج های دولت/ هشدار درباره استخدام های یواشکی/ روحانی گفت دیگر گران نکنید دستگاه‌های دولتی گران کردند

آرمان ملی

مسیر منطقی ایران در پایبندی به برجام 
وزیر امور خارجه کشورمان مسیری که ایران برای پایبندی کامل به برجام مطرح کرده را بیان و آن را منطقی‌ترین مسیر احیای توافق هسته‌ای دانست. محمدجواد ظریف در پیامی توئیتری نوشت: ایران مسیری منطقی برای پایبندی کامل به برجام ارائه می‌کند: ایالات متحده که این بحران را موجب شده باید ابتدا به پایبندی کامل بازگردد؛ ایران پس از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد؛ تمامی تحریم‌های ترامپ، ضد برجام بودند و باید رفع شوند - بدون توجه به تمایزات و نام گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها.

قصد کاندیداتوری ندارم 
رئیس سازمان انرژی اتمی در برخی گمانه‌زنی‌ها درباره قصد وی برای کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد. علی اکبر صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا قصد اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارید، گفت: من قبلا هم گفتم که نه قصدی در این زمینه دارم  نه برنامه‌ای. این در حالی است که  طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی هایی درباره قصد علی‌اکبر صالحی برای کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را مطرح کردند. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود.

ثبت نام ۵۴ داوطلب خبرگان 
رئیس ستاد انتخابات تهران در مورد وضعیت ثبت نام داوطبین انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان، اظهار داشت: ثبت نام از داوطلبین انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان از ۱۳ فروردین تا ۱۹ فروردین ساعت ۱۸ ادامه داشت. شکرا... حسن بیگی گفت: در پی رحلت آیات امینی،تسخیری و بطحایی، سه کرسی از ۱۶ کرسی خبرگان در استان تهران خالی شده که در انتخابات ۲۸ خرداد وضعیت این سه کرسی مشخص می‌شود. رئیس ستاد انتخابات استان تهران عنوان کرد: در مجموع ۷ روز ثبت نام ۵۴ داوطلب ثبت نام نهایی و قطعی شدند و پرونده یک داوطلب در حال بررسی است که در صورت تکمیل ثبت نام ۵۵ داوطلب نهایی می‌شود. وی تصریح کرد: بررسی صلاحیت‌ها و بقیه موارد مرتبط با داوطلبین مجلس خبرگان به عهده شورای نگهبان است و فقط در جلسه‌ای با حضور هیأت نظارت استان تهران با حضور آقای فرهاد رهبر در مورد تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان، زمان و نحوه استفاده این نامزدها از ظرفیت صدا و سیما برای تبلیغات تصمیم‌گیری می‌شود.

دیدار با رئیس مسجد بزرگ پاریس
سفیر ایران در پاریس با رئیس مسجد بزرگ این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. سفارت کشورمان در پاریس در توییتی نوشت: بهرام قاسمی سفیر  ایران در فرانسه و رئیس مسجد بزرگ پاریس در ادامه گفت‌وگوهای پیشین، در یک نشست صمیمانه دیگر در  مورد طیفی از مسایل مورد علاقه خصوصا پیرامون ضرورت برخی اقدامات انسانی توسط همگان در شرایط خطیر ناشی از آسیب‌های اجتماعی و روانی برآمده از کووید گفت‌وگو کردند. طرفین در مورد برخی همکاری‌های ممکن در شرایط کنونی با در نظر داشت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین چگونگی دیگر همکاری‌های مشترک تبادل نظر کردند.

حمله به کشتی ایران پاسخ دارد
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اظهار داشت: تهران «بدون شک» به حمله به کشتی ایران در دریای سرخ پاسخ خواهد داد. سردار ابوالفضل شکارچی با تاکید بر اینکه باید عوامل دخیل در حمله به کشتی ایرانی شناسایی شوند، در این زمینه تصریح کرد: ما بدون هیچ شکی به حمله به کشتی ساویز در دریای سرخ پاسخ خواهیم داد. وی همچنین اعلام کرد زمانی که تحقیقات ایران بر سر این حادثه به پایان برسد، تهران در خصوص چگونگی پاسخ دادن تصمیم خواهد گرفت. به گفته سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به رژیم صهیونیستی و ایالات متحده برای دست داشتن در این حمله مظنون است. سردار شکارچی در این خصوص اظهار کرد: ایالات متحده بدون شک در هرگونه تلاش برای تضعیف و ضربه زدن به ایران دخیل است.

پزشکیان خواستار تشکیل ستاد جنگ شد
مسعود پزشکیان نماینده مجلس با انتقاد از روش در پیش گرفته دولت برای مبارزه با کرونا خواستار تشکیل ستاد جنگ شد. بخش‌هایی از اظهارات جدید پزشکیان را در ذیل می خوانید: روش مبارزه ما با کرونا حالت شل کن سفت کن دارد.اگر در ابتدای کرونا یک ماه قم و شهرهای درگیر را قرنطینه و حالت حکومت نظامی ایجاد می‌کردند کرونا در کشور پخش نمی شد.یک هفته تعطیل کردن و یک هفته رها کردن کرونا صدمه و ضرر طولانی مدتی برای کشور دارد. دولت چه کار می‌کند که اگر تعطیل نکنند مشکلی پیش بیاید، کل دولت را تعطیل کنند هیچ اتفاقی نمی‌افتد. برای خرید واکسن، نه پولش را داریم و نه اینکه کشورهای تولید کننده واکسن قادرند مقدار مورد نیاز واکسن ما را تامین کنند.باید با دستور رهبر انقلاب ستاد جنگ تشکیل شود، سه قوه و نیروهای مسلح همه باید تدبیر کنند و با این ویروس که تهاجمی دارند مقابله کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    5 0
    نگران یواشکی ها نباش، وزیر معروف رسما استخدام کرد و پول داد از استیضاح ( سوری) فرار کرد نگران یواشکی هاش شدی؟؟ هه
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    آقای پزشکیان خودت هم خوب میدونی که: اولا کرونا از قم شروع وپخش نشد بلکه از یکی از استانهای شمالی کشور بود دوما این دولت بی تدبیر فشل رو شما در دامن مردم گذاشتید؛ پس خودتون هم بایست جمعش کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس