روزنامه اماراتی: کاهش قریب‌الوقوع نیروهای آمریکا در منطقه برای مواجهه با خطر چین

یک روزنامه اماراتی ضمن اشاره به اخبار منتشرشده درباره خارج کردن برخی از تسلیحات آمریکا از خاک عربستان و توافق واشنگتن و بغداد نوشت آمریکا در حال کاهش نیروهای خود در منطقه به منظور تقابل با خطر چین است

به گزارش مشرق، روزنامه اماراتی العرب، امروز (جمعه)، در گزارشی خبر داد که یک تیم ویژه و با اختیارات بالا متشکل از پانزده عضو بلندپایه وزارت دفاع آمریکا از ماه گذشته عملا برنامه‌ریزی‌های کاملی را برای آماده‌سازی نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان آغار کرده است تا برای مقابله با خطر آتی چین از سوی شرق حضور نظامی خود را در خلیج فارس و عراق کاهش دهد.

این روزنامه اماراتی در این گزارش با اشاره به اینکه ریاست این تیم را «الی رتنر»  کارشناس امور آسیا و چین برعهده دارد، نوشت که انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده این گروه گزارش کاملی به «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و کمیسیون امنیت ملی این کشور درباره نیازمندی‌های دفاعی در صورت بروز تقابل نظامی با چین ارائه کند که این گزارش، سیاست‌های دفاعی، افراد مورد نیاز، تسلیحات، کمبودهای فنی و سایبری در زرادخانه آمریکا را شامل خواهد شد.

العرب می‌گوید، با وجود آنکه این گزارش هنوز منتشر نشده است؛ اما یک منبع آگاه از مباحث صورت گرفته میان گروه یادشده و دستگاه‌های رسمی آمریکا، تأیید کرده است که این گزارش شامل یک سری توصیه خواهد بود که بی‌شک به بازاستقرار گسترده نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه‌های خارج از خاک آمریکا منتهی خواهد شد.

این منبع در ادامه افزود که هم‌اکنون گفت‌وگویی عمیق درباره میزان اثرگذاری این استقرار مجدد بر تعداد نیروهای آمریکا در منطقه خلیج فارس در جریان است.

در این گزارش آمده است، علی‌رغم آنکه این بحث‌ها و گفت‌وگوها هنوز به مرحله مشخص کردن تعداد و نوع نیروهایی که قرار است از منطقه خلیج فارس خارج بشوند، نرسیده است؛ اما اکنون شکی نیست که حضور نیروهای آمریکا در خلیج فارس دیگر همچون گذشته نخواهد بود.

این روزنامه اماراتی در این خصوص می‌گوید که بحث و جدلی داخلی عملا در آمریکا درباره تأثیر هرگونه تغییر در آمادگی آمریکا در منطقه خلیج [فارس] بر توانمندی آمریکا برای حفاظت از منابع این کشور و هم‌پیمانان آن آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، راهکارهای ارائه شده حول موضوع توسعه توانمندی‌های دفاعی آمریکا در منطقه خلیج فارس می‌چرخد به‌ ویژه توانمندی‌های ضدموشکی و پرنده‌های نظامی کلاسیک از جمله پهپاد برای جبران کمبود نیروی نظامی در منطقه.

اما در ارتباط با آبراه‌های دریایی در این گزارش آمده است که صحبت از فعال‌سازی یک توافق برای حفاظت از دریانوردی در سطح گسترده و همچنین بالا بردن سطح تکیه بر کشورهای منطقه به منظور دفاع از آب‌ها علیه هر گونه تجاوز در جریان است.

العرب پیش‌بینی کرد که عربستان سعودی بیش از همه کشورهای دیگر تحت تأثیر گام بازاستقرار نیروهای آمریکا قرار گیرد آن هم از یک سو به علت حضور گسترده نیروهای آمریکا در خاک این کشور و از سوی دیگر به علت خطراتی که از مرزهای جنوبی با کشور یمن متوجه این کشور است.

این روزنامه اماراتی می‌نویسد، علی‌رغم آنکه آمریکا طی روزهای گذشته عملا برخی از تسلیحات نظامی سنگین خود را از خاک عربستان خارج کرده است از جمله سامانه ضدموشکی پاتریوت و ناوهای هواپیمابری که همیشه در آب‌های عربستان مستقر بودند که به گفته آمریکایی‌ها این اقدام در پی نیاز آمریکا در دیگر مناطق صورت گرفته است؛ اما بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود، تغییرات آتی بیشتر و گسترده‌تر باشد و تمرکز بر باقی گذاشتن سامانه ضدموشکی «تاد» و یک نیروی هوایی دفاعی- تهاجمی در خاک عربستان سعودی باشد.

روزنامه آمریکای «وال استریت ژورنال» اخیرا به نقل از برخی مقامات پنتاگون خبر داد که ‌آمریکا سه سکوی سامانه دفاع موشکی را از منطقه خلیج فارس خارج خواهد کرد که یکی از آنها از پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در عربستان سعودی است.

در این گزارش آمده بود که برخی از تجهیزات از جمله یک ناو هواپیمابر و سامانه‌های نظارتی از خاورمیانه خارج شده‌اند تا به نیازهای نظامی آمریکا در دیگر مناطق جهان پاسخ داده شود. یکی از مقام‌های آمریکایی نیز در این خصوص گفته بود که کاهش بیشتر تجهیزات و نظامیان در خاورمیانه نیز تحت بررسی قرار دارد.

العرب ادامه داد، به نظر می‌رسد که صحبت‌هایی که اخیرا در بیانیه‌ مشترک واشنگتن و بغداد در پی گفت‌وگوهای راهبردی مجازی پیرامون حضور نیروها آمریکا در جریان بوده، درباره ساخت قالبی جدید برای واقعیت کنونی بوده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه سرتیپ نیروهای پیاده نظام دریایی آمریکا ژنرال «رایان ریداوت» فرماندهی نیروهای ائتلاف در بغداد را برعهده دارد، خاطرنشان کرد که درباره اخبار منتشر شده در خصوص خروج نیروهای آمریکا، وزارت دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرد که نیروهای این کشور متناسب با سطح تهدیدات در جهان باز انتشار خواهند داشت.

در این گزارش همچنین آمده است که برخی کارشناسان بر این باورند که آمریکا به چین به عنوان یک خطر استراتژیک و اولویت می‌نگرد از این رو ممکن است نیروهای خود را در مناطق دیگر مستقر کند.

با این حال، کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که خروج نیروهای آمریکا به صورت تدریجی خواهد بود و واشنگتن این ‌گونه حضور مستقیم خود را در پایگاه‌های خود در خلیج فارس و عراق کاهش خواهد داد مشروط بر اینکه حضور هوایی تداوم یابد یا به عنوان یک راهبرد در آینده حمایت شود.

طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد، شامگاه روز  چهارشنبه هفته جاری، با تمرکز بر موضوع امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، مسائل سیاسی، و همکاری‌های پرورشی و فرهنگی آغاز شد.

دو طرف پس از اتمام این گفت‌وگوها در بیانیه‌ای مشترک درباره خروج نیروهای آمریکایی اعلام کردند: «طرفین تأیید کردند که مأموریت آمریکا و نیروهای ائتلاف تغییر یافته و بر آموزش و مشورت و خروج نیروهای رزمی باقی‌مانده از عراق بر اساس زمان‌بندی که متعاقباً در گفت‌وگوهای فنی تعیین می‌شود، تمرکز خواهد داشت».

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز پس از اتمام این گفت‌وگو اعلام کرد:‌ «بغداد و واشنگتن بر لزوم پایبندی به توافق چارچوب راهبردی تأکید کردند. حضور نیروهای آمریکایی پس از این گفت‌وگو به دادن مشاوره‌ و آموزش محدود خواهد شد و نیروهای خارجی بر اساس یک جدول زمانی مشخص خارج از عراق مستقر خواهند شد».

الصحاف در اظهارات خود اشاره کرده بود که «نیروهای خارجی باقی‌مانده در پایگاه‌هایی کاملا عراقی حضور خواهند داشت. بغداد و واشنگتن بر سر عدم حضور نیروهای رزمی (خارجی) در عراق توافق کرده‌اند».

با این حال، «جودی هود» معاون اول دستیار وزیر خارجه امریکا در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «الحره» مدعی شد که دولت عراق در جریان گفت‌وگوی راهبردی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    0 1
    خدا شکر اگر این خبر واقعیت داشته باشد اما نگرانی اصلی پر کردن خلاء آمریکا در منطقه توسط رژیم های ترکیه فرانسه انگلیس و اسراییل و اعراب است که رقابت شدی برای دست اندازی و گرفتن منافع و تضمین و گسترش نفوذ خود هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس