کد خبر 1201443
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
گرفتاری دهلی نو در تبعیت از تحریم‌های نفتی ایران/ پکن برنده ادامه خرید نفت از تهران

هند با پیروی از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به شدت صدمه خورده، زیرا منابع خرید نفت این کشور محدودتر و وابستگی دهلی نو به نفت عربستان بیشتر شده است، اما چین، علی رغم تحریم‌ها به خرید نفت ایران ادامه داد و از رقیبش هند جلو افتاد.

به گزارش مشرق، پس از اینکه آمریکا به صورت یک جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های ایران را برگرداند. تحریم‌های جدیدی با هدف شدت بخشیدن به فشار اقتصادی و صفر کردن صادرات نفت ایران اعمال کرد.

* تبعیت از تحریم‌ها همانا و گرفتاری همانا

واشنگتن دیگر به کشورهای برای خرید نفت ایران معافیت نداد. در این میان، در اواسط سال 2019 دهلی نو خرید نفت از ایران را به طور کامل به صفر رساند و کاملا از تحریم های آمریکا تبعیت کرد، اما این تبعیت همانا و گرفتار شدن در مشکلی دیگر همانا.

پس از اینکه کشورهای موسوم به اوپک پلاس تصمیم گرفتند، برای تقویت قیمت نفت از میزان تولید خود بکاهند، رشد قیمت نفت زیر دهانشان مزه کرد و تا قبل از نشست ماه آوریل به روند کاهش تولید ادامه دادند، به طوری که دهلی نو که حالا کاملا به نفت عربستان وابسته شده بود، با افزایش قیمت سوخت در داخل کشورش با مشکلات شدید مواجه شد.(جزئیات بیشتر)

وزیر نفت هند از عربستان و عراق بارها خواست تا به افزایش تولید بپردازند تا قیمت نفت کاهش یافته و برای کشورهای واردکننده به صرفه شود.(جزئیات بیشتر)

اما وزیر انرژی عربستان در پاسخ به وزیر نفت هند گفت، اکنون زمان استفاده از ذخایری است که در زمان قیمت پایین نفت خریداری کرده‌اید.

از آن زمان تاکنون دعوای ریاض و دهلی نو ادامه دارد.

* می‌خواهیم از ایران نفت بخریم

دیروز یک مقام هندی گفت: دهلی نو برای از سرگیری خرید نفت از تهران به محض برداشته شدن تحریم‌های واشنگتن آماده است. این موضوع احیای خرید نفت از ایران به هند برای متنوع‌سازی فروشندگان نفتی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

*هند به دنبال خرید نفت بیشتر از ایران در دوره «بایدن» است

*هند به دنبال واردات نفت از ایران

*اختلافات هند و عربستان به خرید نفت کشیده شد/ ایران می‌تواند برنده اختلافات باشد

وی گفت: «پالایشگاه‌های هندی کار مقدماتی را آغاز کرده‌اند و می‌توانند به محض برداشته شدن تحریم‌های (ایران)، به سرعت وارد توافقات شوند.»

وی افزود: «ما در حال حاضر الگویی برای شرایط تجاری داریم و می‌توانیم در لحظه هموار شدن (مسیر) ایران برای صدور نفت، به سرعت قراردادهایی را منعقد کنیم.» (جزئیات بیشتر)

* تشدید جنگ لفظی دهلی نو و ریاض

اویل پرایس با اشاره به صحبت های این مقام هندی طی گزارشی نوشت یک مقام هندی با شدت گرفتن اختلافات دهلی نو و ریاض بر سر قیمت نفت خام، گفته است، هند آماده است که به محض برداشته شدن تحریم‌های آمریکا، از ایران نفت بخرد.

هند پس از جنگ لفظی با عربستان بر سر قیمت نفت، از پالایشگاه‌های خود خواست تا نفت کمتری از عربستان بخرند. دهلی نو، ماه هاست که از عربستان و عراق، دو تامین کننده اصلی نفت ایران درخواست کرده است تا برای کاهش قیمت نفت، تولید خود را افزایش دهند تا قیمت نفت برای هند به عنوان سومین واردکننده نفت خام در جهان به صرفه شود. این درخواست زمانی داده شد که عربستان به صورت داوطلبانه با کاهش تولید خود به میزان یک میلیون بشکه در روز نفت بیش از سهمیه‌اش موافقت کرد.

*بازی شروع شد

عربستان پاسخ درخواست هند را با افزایش قیمت رسمی نفت فروشی خود در آسیا داد. بازی شروع شد. قدم بعدی هند این بود که به تمام پالایشگاه هایش گفت: میزان خرید نفت از عربستان در ماه می را کاهش دهند و آنها نیز چنین کردند. پالایشگاه‌های هند قرار است در ماه می نسبت به برنامه قبلی 36 درصد کمتر از عربستان نفت بخرند.

هند با پیروی از تحریم ها و وابسته شدن به نفت عربستان بسیار آسیب دیده است اما چین با ادمه واردات نفت از ایران علی رغم تحریم‌ها، از دهلی نو به عنوان رقیبش پیشی گرفته است.

در عین حال، خرید نفت هند از آمریکا در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. به طوری که آمریکا را به دومین تامین کننده نفت هند بعد از عربستان تبدیل خواهد کرد.(جزئیات بیشتر)

* کاهش 42 درصد خرید نفت هند از عربستان

بر اساس آمار رویترز، در حال حاضر، خرید نفت هند از عربستان در ماه فوریه 42 درصد کاهش یافته است. همچنین خرید نفت از عراق نیز کاهش 23 درصدی را در ماه فوریه ثبت کرده است.

به نوشته این گزارش، اما در برنامه هند برای افزایش واردات نفت از ایران نگرانی هایی وجود دارد. یکی از این نگرانی های مهم، این است که برخی تحلیلگران معتقدند، ایران از قبل مقدار قابل توجهی نفت تولید و صادر می کند و برداشته شدن تحریم‌های آمریکا تاثیر قابل توجهی بر میزان صادرات نفت این کشور نخواهد داشت. از طرفی برخی نیز معتقدند، دهلی نو با فرض اینکه روابط تجاری با ایران مجاز خواهد شد، واردات نفت ایران را از قبل شروع کرده است.

*آسیب دهلی نو از پیروی از تحریم‌های ایران

هند که از تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی کرده بود، از این تحریم ها به شدت صدمه خورده است، زیرا منابع خریده نفت این کشور محدودتر و وابستگی دهلی نو به نفت عربستان بیشتر شد.

چین، بزرگ ترین واردکننده نفت جهان علی رغم تحریم‌ها به خرید نفت ایران ادامه داد و سبب شد تا از هند به عنوان رقیبش جلو بیفتد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    10 0
    کاری به اصل ماجرا ندارم اما هند چقدر پر رو هست که یک بشکه 159 لیتری نفت که 50 دلار است را گران می داند!
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      خودتون را بگزارید جای هند بعنوان نوچه جدید کدخدا. از اوامر کدخدا اطاعت کردید، و حالا توقع پاداش دارید. اما نوچه دیگر کدخدا یعنی عربستان، با خواسته ی هند یعنی نفت ارزانتر موافقت نمی کند. باید دلخور باشید
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    9 0
    یک ریال به هندی ها تخفیف ندین، هر چیزی قاعده و وقت خودش رو داره.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    3 1
    برنج هندی قیمتش گرونه نه نفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس