کد خبر 1201154
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
پکن: آمریکا مسئول تنش‌ها بر سر تایوان است

سخنگوی وزارت خارجه چین با محکوم کردن اقدامات تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا در شرق آسیا، گفت واشنگتن مسئول تنش‌ها بر سر تایوان است نه پکن.

به گزارش مشرق، تکرار اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در اعزام کشتی‌های جنگی به دریای جنوبی چین، با واکنش تند دولت پکن مواجه شد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (پنجشنبه) در نشست خبری روزانه ضمن اشاره به اینکه نیروی دریایی آمریکا مشغول اقدامات تحریک‌آمیز در شرق آسیا است، گفت واشنگتن مسئول تنش‌ها بر سر تایوان است نه پکن.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ژائو با بیان اینکه حرکت کشتی‌های آمریکایی در دریای جنوبی چین پیام اشتباهی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان می‌دهد، اظهار داشت: «آنها صلح و ثبات در تنگه تایوان را تهدید می‌کنند. آیا یک کشتی جنگی چینی به خلیج مکزیک می‌رود تا [برای آمریکایی‌ها] قدرت‌نمایی کند؟!»

روز سه‌شنبه بود که نیروی دریایی آمریکا از حرکت ناوگروه هواپیمابر خود در نزدیکی جزایر چین در دریای جنوبی، بعد از عبور از تنگه تایوان خبر داد.

تایوان نیز که از این دخالت‌های آمریکا جرأت پیدا کرده، روز گذشته (چهارشنبه) با اشاره به پرواز هواپیماهای بدون سرنشین چین اطراف جزایر تحت کنترل این کشور، هشدار داد که این پهپادهای نظامی چینی را سرنگون می‌کند.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس