کد خبر 1200934
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳

به گزارش مشرق، ابوذر گوهری، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: دولت بایدن در مقطع فعلی عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارد و به دنبال ازسرگیری سیاست فشار و مذاکره است در واقع آمریکا قصد ندارد با بازگشت به برجام در نظام تحریمی خود علیه ایران خدشه‌ای وارد نماید. راهبرد تحریم برای آمریکا همچنان اصالت دارد و قرار است دامنه موضوعی تحریمها و توافق برجام با ورود به مباحث دفاعی و موشکی و نیز نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی طی مذاکرات طولانی گسترش و مشروعیت یابد. در این راستا ممکن است دولت بایدن به ظاهر امتیازاتی در حوزه های فرعی و به شکل غیرمستقیم به ایران اعطا نماید تا بتواند باب مذاکراتی را بگشاید.

نکته بسیار مهم در این مورد آنست که به دلیل گسترش دامنه موضوعی تحریم‌های کشور به مسائلی نظیر تروریسم و عدم اشاعه و تبدیل تحریم‌های مبتنی بر دستورات اجرایی به قوانین کنگره، برجام از قابلیت لازم برای رفع تحریم‌ها برخوردار نیست؛ تاکید صرف بر بازگشت به برجام درحالیکه این توافق، روی کاغذ و نیز به شکل عملی ظرفیت تامین منافع ایران را  ندارد مساله ای قابل تامل است.

از سوی دیگر ارزیابی دولت آمریکا آنست که حفظ فشار و تحریم باعث خواهد شد ایران محدودیت‌های جدید را بپذیرد لذا منطقاً کاهش تحریم‌ها و امتیازدهی به ایران با هدف مذکور در تضاد بوده و لذا نباید به رفع یا کاهش تحریم‌ها خوشبین بود. در مجموع سیاست بایدن در قبال ایران مداخله در امور داخلی کشور و تغییر ترجیحات مردم ایران و نیز بازگشت به برجام با هدف ورود به سایر حوزه ها و اجماع سازی علیه ایران در مذاکرات احتمالی جدید است و در این راستا وی سیاست تعامل مبتنی بر فشار و تحریم هوشمندانه را در دستور کار قرار می‌دهد همچنین پیش‌بینی می‌شود دولت آمریکا جهت کارآمدسازی سیاست خود به زودی تهدید نظامی را - حداقل به شکل اعلامی چاشنی سیاست خود نماید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سالم IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    1 2
    هر نقشه ای که باشد ، حتی بخشیدن تمام خاک آمریکا به ایران ، باز هم بیماران داخلی به طریقی مخالفت می نمایند .
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 1
    حکومت ایران هم قصد بازگشت به برجام نداره فقط برای تشویق مردم به رای دادن داره امید درمانی میکنه زهی خیال باطل
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 1
    او هم مانند ترامپ توهمی هست و وطن فروش های داخلی بهش اطلاعات غلطی راجع به ایران بهش دادن
  • محمد IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    این تحلیل درست و واقع بیانه ست. منم همینجور فکر می کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس