کد خبر 1200915
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
ماهیگیران

درد و رنج ماهیگیران به تجاوزات اسرائیل محدود نمی‌شود، چون این رژیم سال‌هاست، مانع ورود تجهیزات ماهیگیری و همچنین صادرات ماهی به خارج از نوار غزه می‌شود.

به گزارش مشرق، برخلاف آنچه محمد، یحیی و زکریا امید داشتند، سفر ماهیگیری آنها در دریای غزه به شهادت آنها منجر شد. انفجاری مبهم که قایق آنها را هدف داد و جزئیاتی که تا پیش از آنکه تحقیقات، دست داشتن مستقیم رژیم اشغالگر را در آن آشکار کند، همچنان مبهم باقی مانده بود.

ایاد البزم، سخنگوی وزارت داخلی در غزه می‌گوید: رژیم اشغالگر اسرائیل را مسئول شهادت این ماهیگیران در ۷ مارس ۲۰۲۱ در ساحل خان‌یونس در جنوب غزه می‌دانیم از مؤسسات و نهادهای حقوقی داخلی و بین المللی می‌خواهیم، به مسئولیت خود در پیگرد رژیم اشغالگر در دادگاههای بین‌المللی به خاطر جنایاتی که در حق ملت فلسطین مرتکب شده است و آخرین آن شهادت این سه ماهیگیر بوده، عمل کنند.

آنچه برای  این ماهیگیران اتفاق افتاد جدا از اقدامات هر روزه‌ای رژیم اسرائیل نیست که سه‌هزار فلسطینی در امرار معاش خود در دریا با آن روبرو هستند.

«زکریا بکر» مسئول کمیته های ماهیگیران نوار غزه در این باره می‌گوید: آب‌های فلسطین به گورستان قایق‌ها تبدیل شده است آن هم به دلیل اقدامات و جنایات مستمر اسرائیل که در عملیات‌هایی همچون پیگرد، تعقیب و استفاده از تمام انواع سلاح‌ها علیه ماهیگیران و بدن‌هایشان نمود پیدا کرده است  و نتیجه آن اقداماتی مانند بازداشت، حمله به ماهیگیران، تخریب، مصادره قایق‌ها و پاره کردن تورهای ماهیگیری آنهاست. همه این جنایات از سال ۲۰۰۶ تاکنون ادامه دارد.

شش مایل دریایی محدوده مجاز ماهیگیری در دریاست و تقریباً هر روز با داستان گلوله‌های اسرائیلی روی قایق‌های فرسوده آغاز می‌شود.

«ایمن العاصی»، ماهیگیر فلسطینی  می‌گوید: مورد آزار و اذیت رژیم اشغالگر قرار می‌گیریم، منظورم این است که تحت فشار قرار می‌گیریم. خیلی از ماهیگیران کشته و بسیاری هم زیان‌های بزرگی متحمل می‌شوند این بزرگ‌ترین خطری است که یک ماهیگیر که قصد دارد، روزی خود و فرزندانش را به دست آورد، با آن روبرو است به خاطر اینکه ممکن است، با در معرض انفجار و از دست دادن اعضای بدنش قرار گیرد این بزرگترین مصیبت و بدبختی است. من می‌ترسم. صادقانه به شما می‌گویم، دیگر همه از این موضوع می‌ترسند.

«محمد ابو ریاله»، ماهیگیر فلسطینی دیگری می‌گوید: رژیم اشغالگر اجازه رفتن تا ۶ مایلی دریا را به ما نمی‌دهد، ما اجازه پیش رفتن در آب بین ۴.۵ تا ۵ مایل را داریم ما اجازه پیشروی و صیادی از ۹ تا ۱۵ مایل را هم اصلا نداریم، در غیر این صورت ما را تحت پیگرد قرار داده و به سمت قایق‌ها و موتورهای قایق‌ها شلیک می‌کنند و قایق را غرق می‌کنند، منظورم این است که مشکلات زیادی داریم. آنها می‌گویند، ۱۵ یا  ۹ یا ۶ مایل، اما اینها همه حرف است، تنها کاری که کردند، اجازه ورود آب دریا را دادند.

درد و رنج ماهیگیران به تجاوزات اسرائیل محدود نمی‌شود، چون این رژیم سال‌هاست، مانع ورود تجهیزات ماهیگیری و همچنین صادرات ماهی به خارج از نوار می‌شود. در غزه دریا پدر یتیمان نیست. حرفه ماهیگیری، برای قایق‌های رژیم اشغالگر طعمه‌ای شده تا با بهانه‌هایی همچون حفظ امنیت، فقط انسان‌های بیگناه را قربانی کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس