قالیباف نمایه

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظام بوروکراسی اداری و اجرایی به عنوان یکی از مشکلات کنونی کشور گفت: حتی اگر مسئله تحریم حل شود بازهم باید برای رهایی از خود تحریمی فکری کرد.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف که در نشست ارائه شیوه مطلوب حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی با تاکید بر شعار سال و در جمع کارشناسان، متخصصان و روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس سخن می گفت، تصریح کرد: زنجیره اقدامات حمایتی از کسب و کارهای خرد در مجلس و در فضای اقتصادی متفاوت از یکدیگر و در عین حال به یکدیگر وابسته است. زنجیره تولید، ترویج، بازاریابی و مصرف باید به نحوی باشد که حمایت های هدفمند و اصولی صورت گیرد.

وی افزود: حمایت ها از کسب و کارهای خانگی باید مقید به زمان و مشروط به رشد باشد و اگر این اتفاق نیفتد، تجربه های تلخی که در صنعت خودرو و فولاد اتفاق افتاد و شاهد آن بودیم که حمایت های بدون ضابطه و بی بازده رخ داد، تکرار می شود و رانت ایجاد خواهد شد. همچنین باید مراقبت کرد تا سوداگری ها و کسب های بی زحمت و بدون پرداخت مالیات ایجاد نشود.

رئیس قوه مقننه کشورمان تاکید کرد: ما باید بدانیم که در شرایطی هستیم که منابع محدودی را در اختیار داریم و راهبرد خود را توسعه مبتنی بر این محدودیت ها قرار دهیم. این محدودیت ها، محدودیت هایی است که برخی مسائل نظیر تحریم و کرونا ایجاد کرده است و متاسفانه برخی مسائل نظیر خودتحریمی هایی که نظام اجرایی و اداری به ما تحمیل می کند، یکی ازمشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و حتی اگر مسئله تحریم حل شود باید ببینیم با خود تحریمی نظام اداری و اجرایی چه می شود کرد.

زنجیره اقداماتی که در قوه مقننه و سایر قوا باید انجام شود

وی خطاب به کارشناسان، متخصصان و مدیران حاضر در این نشست گفت: زنجیره اقداماتی که در قوه مقننه و سایر قوا باید انجام شود، با اقدامات صورت گرفته در فضای کسب و کار متفاوت است و من از شما درخواست می کنم که به ما کمک کنید و بگویید که در این مسیر چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم. ما در ۵ تا ۶ سال گذشته قوانین کافی در عرصه حمایت از کسب و کار و تولید به تصویب رسانده ایم که اگر بتوانیم با نظارت مطلوب آنها را به درستی اجرا کنیم، کفایت می کند.

قالیباف با انتقاد از بوروکراسی اداری حاکم بر کشور گفت: بوروکراسی به اسب سرکشی تبدیل شده است به هیچکس پاسخگو نیست و مشکلات فراوانی را در مسیر کسب و کارهای خرد و حتی کلان ایجاد می کند و حل این موضوع در چارچوب زنجیره اقدامات یکی از اموری است که باید به آنها توجه شود. همچنین مسئله اقتصاد دولتی که ۸۰ درصد اقتصاد ما در حال حاضر شامل آن می شود و  باعث ایجاد کوه رانتی شده است، یکی دیگر از مشکلات است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه پلتفرم ها در کسب و کارهای خرد و خانگی، عرصه جدیدی را پیش روی این کسب و کارها قرار داده است، گفت: این روش کسب و کار، رفته رفته فاصله کسب و کار خرد و کوچک و بزرگ را کم می کند و این تجربه را ما در پلیس + ۱۰ و در نیروی انتظامی داشتیم و شاهد این بودیم که چند برابر شاغلان فعال در نیروی انتظامی در بستر پلتفرم ها مشغول کار شدند و یک درآمد پایداری نیز برای نیروی انتظامی ایجاد شد.

قالیباف تصریح کرد: این کار در حوزه قانونگذاری نیز تاثیرات مثبتی داشت و تا پیش از آن قانونگذار تاکید داشت که تنها افسران می توانند جریمه صادر کنند، اما بعد از آن شاهد استفاده از فناوری های نوین نظیر استفاده از دوربین های نظارتی ترافیکی بودیم که تاثیرات فرهنگی نیز در جامعه داشت و امروز دیگر همه پلیس ۱۱۰ و پلیس + ۱۰ را می شناسید، چرا که اثرات فرهنگی و تسهیل گری اش را در جامعه گذاشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر فهم مشترک بین فعالان اقتصادی، کارشناسان و صاحب نظران و همچنین قوای مجریه و مقننه ایجاد شود، می توانیم اتفاقات خوبی را در عرصه حمایت از کسب و کارها و رونق اقتصادی رقم بزنیم و در مسیر خنثی سازی تحریم ها حرکت کنیم، ما در مجلس نیز بُعد نظارتی را در اولویت کار خود قرار داده ایم  و حتما در این جهت حرکت خواهیم کرد که تصمیمات گذشته در حوزه حمایتی به خوبی اجرا شود.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    9 1
    اولا فساد سرمایه داری سیستماتیک است و اساسا طراحی شده برای چپاول فقرا به نفع اغنیا. ثانیا اگر دولت سالم باشد اقتصاد دولتی هم سالم خواهد بود. ثالثا وقتی اقتصاد دولتی باشد فجایعی مثل هفت تپه و هپکو رخ نمی دهد. مجلس می تواند بر شرکتهای دولتی نظارت کند. کارگران بیکار نمی شوند و آن حضرات سرمایه دار کارخانه ها را نابود نمی کنند. رابعا حتی اگر بفرض خود استیو جایز را هم بیاورید و او را مدبر اقتصاد سرمایه داری کنید، اولین کاری که می کند افزایش اتوماسیون و استفاده از ربات و اخراج کارگران و یا استخدام کارگران قراردادی است تا سود خود را بیشتر کند. همین را می خواهید؟ وقتی به معلم اقتصادمان این مساله را گفتم گفت فقط یک راه هست و آن کاهش جمعیت است!!
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    2 0
    همیشه پیشگیری بهتر و ارزان تر از درمان است.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    6 0
    خصوصی سازی نیمه دولتی هم به آن اضافه کنید که نزدیکان دولت کارخانجات رابه اسم خصوص سازی خریداری کرده بازده بند ورانت خواری آنها را تعطیل می کشانند
  • کلام حق IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    11 1
    خصوصی سازی در کشور ، الگو گرفته از کشورهای غربی هست و مبین توسعه نظام سرمایه داری بوده و با توسعه نظام اسلامی کاملا مغایرت دارد.!!!! خصوصی سازی فعلی منجر به فاصله طبقاتی شدید و گسترش رانتخواری شده است .
  • محمدایوب IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    3 0
    آقای قالیباف روحانی به اندازه کل مجلس حرف میزنه لطفا شما عمل کنید روحانی رابیاورید مجلس به پاسخگویی وادار کنید. تاحداقل. کارنمیکنه. حرف مفت نزنه روی اعصاب مردم راه نره این چندماه مردم به درد خودشون بمیرن
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 0
    گفتیم و عمل نکردند مقلا: تا وقتی رقابت پذیری واقعی نباشد، تا وقتی که تفکر عقب مانده قرون وسطایی باشد که تولید انبوه و ارزان بر پایه بیگاری از کارگر ارزان باشد (دستمزد کارگر بین 5 تا 10 درصد قیمت تمام شده است! بهانه کارگر ارزان دیگر نیست، ایارن ارزانترین کاررگ جهان دارد و اما همچنان تولیدکنندگان ناجوانمردانه گرانفروشی میکنند!)، تا وقتی مجوزهای تاسیس شرکت های خدماتی و تولیدی بر اساس مدرک دانشگاهی (یکی از عوامل اصلی مدرکگرایی و مدرکفروشی و مفاسد کنکوری و.../ نمونه افتضاحش همین سواستفاده از آزمون انلاین و مدرکفروشی وحشتناک موسسات آمزش خصوصی/ بخش خصصوی هم یاد گرفتند چگونه فساد کنند!) و رانت و امتیاز باشد، تاوقتی دوتا خودروساز در ایران باشد و شورای رقابتی که کارش حمایت از انهاست(در حالی ده سال پیش شخصا و کسانی دیگر گفتیم لاقل یک پلتفرم مثل سمندهر دو خودروساز - در انواع سواری و وانت و ون..- بسازند و همه توان تولید داخل با تیراژ دو میلیونی روی یک پلتفرم مثل سمند یا ال90 بگذانرد از این همه تنوع خودروی غیر اقتصادی بپرهیزند) اگر پیشنهاد ها عمل میکردند اکنون ایران نبایست در سیاه چاله مافیای خودرو باشد!
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    2 0
    قیمت مسکن در مناطق اشرافی و به اصطلاح شهر حباب دارد/ در محله بلوار سجادیه الهیه مشهد سال 1398 یک قطعه زمین تجاری سه میلیارد تومان بود و الان شده سی میلیارد تومان! چون بلوار به بزرگراه مشهد و قوچان وصل کردند! اما در همان سال یک آلونک 50 متری در حاشیه صد متری میدان فهمیده تا خین عرب، 120 م ت شده 250 ت م! در این مطقه شهرداری حتی حاضر نشده آسفالت و پلاک کند آلونکهای فقیران را! در همین مدت 1398 تا 1400 قیمت اقلام خوراکی افزایش 500 درصد! باید به موقعیت مسکنها توجه کرد.
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 0
    راه حل ساده است. مالیات همه مراکزی که به کار دلالی و واسطه گری می پردازند را 60 درصد کنید و در عوض مراکز تولیدی را یک رقمی کنید.
  • امیر IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    11 0
    خصوصی سازیتون هم گند زدید.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 0
    دو صد گفته چون نیم کردار نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس