کد خبر 1199812
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۷
مواد نگهدارنده

در مطالعه اخیر، تاثیر مضر مواد افزودنی شیمیایی به مواد غذایی بر سیستم ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال نیوز تودی، این مطالعه مقایسه نتایج آزمایش سم شناسی آزمایشگاهی با داده‌های حاصل از آزمایشات قبلی حیوانات و تحقیقات معتبر اپیدمیولوژیک بوده است.

بیشتر بخوانید:

هر انچه باید در مورد فسفات ها بدانیم

نتایج نشان داد که یک ماده نگهدارنده غذایی رایج موسوم بهtert-Butylhydroquinone (TBHQ) ممکن است بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد.

مواد شیمیایی متداول مختلف ممکن است به سیستم ایمنی بدن آسیب رسانده و باعث اختلال در عملکرد آن شوند. این اثرات مضر ممکن است موقتی یا دائمی باشد. تأثیرات احتمالی ناشی از آسیب به سیستم ایمنی عبارتند از:

• حساسیت بیش از حد؛

• التهاب مزمن؛

• سرکوب سیستم ایمنی، یا اختلال در توانایی بدن برای مقابله با عفونت‌ها؛

• تحریک سیستم ایمنی که می‌تواند از طریق واکنش‌های ایمنی باعث آسیب به بافت شود؛

• خودایمنی.

به طور خاص، اگر یک ماده سمی ناشی از آسیب به سیستم ایمنی بدن باعث تولید آنتی بادی‌های کمتری در بدن شود، می‌تواند بر مقابله با عفونت‌های فعال و محافظت در برابر عفونت‌های بعدی تأثیر بگذارد.

TBHQ یک ماده نگهدارنده رایج است که تولیدکنندگان از آن برای افزایش ماندگاری محصولات خود استفاده می‌کنند. طبق براوردها، این ماده نگهدارنده در حدود ۱۲۵۰ غذای فرآوری شده وجود دارد.

دکتر «اولگا نایدنکو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «داده های ما نشان می‌دهد که TBHQ ممکن است باعث تغییرات در عملکرد سیستم ایمنی شود

وی در ادامه می‌افزاید: « TBHQبر چندین پارامتر سیستم ایمنی تأثیر گذاشته و موجب افزایش خطر توقف عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس