به گزارش مشرق به نقل از برهان، قداست ستیزی از جمله آفات رو به رشد و نگران کنندهی جامعهی ما و بلکه در سطح دنیاست که طی اقداماتی برنامهریزی شده از سوی دشمنان اسلام، در قالب هجمه به مقدسات مسلمانان به خصوص شیعیان صورت میگیرد. این حرکت از پیش برنامهریزی شده به طرق مختلف از جانب طراحان آن و شاید به منظور سنجش حساسیت مسلمانان و به خصوص شیعیان نسبت به مقدساتشان در حال پیگیری است.
اهانت به دین مبین اسلام و پیامبر عظیمالشان آن در مطبوعات اروپا تا سوزاندن قرآن توسط کشیش ملعون آمریکایی و اینک اهانت به ساحت مقدس امام هادی (علیهالسلام) -که از چندی پیش آغاز گردیده- نمونههایی از این تهاجمات در سالهای اخیر است که که مقدسات مسلمانان و خاصه شیعیان را هدف گرفته است. افزایش رو به رشد این هجمهها لزوم بیداری شیعیان به خصوص علما و مراجع اسلام را در خصوص مبارزهی جدی با این اهانتها بیشاز پیش روشن مینماید. در این رابطه با «حجتالإسلام محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت به گفتوگو نشستهایم.
با توجه به افزایش اهانت به مقدسات شیعه، به خصوص امام هادی (ع)، اولاً علت انجام این اهانتها را چه میبینید؟ ثانیاً تکلیف شیعیان در برابر این اهانتها چیست؟
امروز هجمه و نگاه اسلامیستیزی به فضای جامعهی شیعی بسیار زیاد شده است. به خصوص در دهههای اخیر سعی میکنند به هر بهانهای فضای جامعه و نگاههای اعتقادی و برنامههای عالی و مقدس ما را به نوعی تخریب کنند. در همین راستا در هر جامعهای فضای احساسی شیعه را میسنجند تا ببینند موضعگیری شیعیان و علما چیست. اگر موضعگیریها، فعالیتها و ابراز احساسات از طرف شیعیان و علما برای حفظ عزت و کرامت مقدسات و اهل بیت (ع) به موقع و سر بزنگاه باشد، طبیعی است که آنها عقبنشینی خواهند کرد، اما اگر نسبت به هتک حرمتها و تهمتهایی که به گنبد و بارگاه اهل بیت (ع) و به خصوص امام هادی (ع) وارد میشود موضعگیری نکنیم، یک گام جلوتر میآیند.
بارگاه امام هادی (ع) در شهر سامرا قرار دارد که اکثریت این شهر با برادران اهل سنت است. در واقع دشمن میخواهد فضایی را ایجاد کند تا بین شیعیان و اهل سنت تفرقه بیندازد. اماکن، آثار، بقعهها و مقدسات یکی از این دو را هتک حرمت میکنند تا این تصور ایجاد شود که طرف مقابل عامل چنین اقداماتی بوده است و میان آنها اختلاف ایجاد شود.
در واقع میخواهند دلمشغولی ایجاد نمایند تا بتوانند برنامههای خودشان را اجرا کنند. در همین راستا استعمارگران در کشورهای اسلامی معمولاً دولتهایی را بر پا میکنند یا به نوعی فرهنگسازی، نخبهسازی و فرقهسازی میکنند. در حقیقت فضایی ایجاد میکنند که نگاه دنیا به ما تخریب شود و به دنیا بگویند اینها که محوریتشان قرآن است حتی با خودشان هم سازگاری ندارند. در همین راستا اختلافاتی بین شیعیان و اهل سنت به وجود میآورند. مصداقهای این موضوع در طول تاریخ بسیار زیاد هستند. در آینده هم قطعاً چنین اقداماتی افزایش خواهد یافت. این فضا نیازمند هوشیاری و درایت شیعیان است تا در مقابل اقدامات آنها موضعگیریهای بجا و درستی داشته باشند.
اگر یک اسرائیلی یک قطره خون از دماغش بیاید، سریعاً همه موضعگیری میکنند که نقض حقوق بشر شده است. در حالی که آنها به یکی از مبانی اعتقادی ما که امامت باشد توهین میکنند و میان مسلمانان اختلاف میاندازند و هیچ کس هم صدایش درنمیآید. این کار را نقض حقوق بشر نمیدانند. آنها میخواهند با ترویج خرافات و ایجاد تفرقه و نفاق بین مسلمانان و اهانت به ساحت مقدس امام هادی (ع) جامعهی شیعی، علما و بزرگان را بسنجند تا اگر موضعگیری درستی نشد، یک گام جلوتر بیایند و دفعهی بعد نعوذ بالله به بارگاه ملکوتی باقی اهل بیت (ع) و نه تنها مقدسات شیعیان بلکه همهی مسلمانان اهانت کنند.
با توجه به نشر یک کلیپ توهینآمیز به ساحت مقدس امام هادی (ع) در فضای مجازی و فتوای آیتالله صافی در خصوص ارتداد اهانتکنندگان به ائمه (ع)، صدور این احکام را جهت مقابله با این قبحشکنان چگونه ارزیابی میکنید؟
همان طور که آنها جریانسازی میکنند و به نمادها و مقدسات ما اهانت میکنند، علما و بزرگان ما هم باید روشنگری کنند و نسبت به این فضا بیتفاوت نباشند. باید ایجاد حساسیت کنیم، هم برای خودمان و هم برای جامعه. امروز اعلام نظر عالم بزرگوار آیتالله صافی گلپایگانی باید مقدمه ای باشد که بقیهی مراجع هم به میدان بیایند. امام هادی (ع) امام همهی ماست.
علما و بزرگان نایبین عام امام زمان (عج) هستند و باید جلودار شیعیان باشند و اقدامات اینچنینی را محکوم کنند. شیعیان هم باید حواسشان جمع باشد که اگر با قاطعیت و جدیت جلو بیایند و از این بیحرمتیها اظهار انزجار کنند، دیگر دشمن به خودش اجازه نمیدهد به این سادگی مرتکب چنین کارهایی شود.
اگر چند سال پیش که ساحت قرآن و اماکن مقدسة شیعیان هتک حرمت شده بود، همهی بزرگان و علمای ما دست به دست هم میدادند، با جدیت موضعگیری میکردند و همهی مقلدین و مردم پشت سر مراجع بزرگوار قرار میگرفتند، دشمن به خودش اجازه نمیداد این کارها را تکرار کند. نمونهی تاریخی این موضوع فتوای مرحوم میرزای شیرازی مبنی بر تحریم توتون و تنباکو است که باعث شد مردم قلیانها را حتی در دربار ایران بشکنند. در واقع همه با هم متحد شدند.
امام هادی (ع) دو زیارت دارد: یکی زیارت غدیریه که زیارت امیرالمؤمنین (ع) در روز غدیر خم است و یکی زیارت جامعهی کبیر که یک دایرهالمعارف تشیع است. باید به آثار امام هادی (ع) مراجعه کنیم و این آثار را هرچه بیشتر ترویج دهیم. در مجموع اگر میخواهیم در این فضا از امام هادی (ع) و به طور کلی از مقدساتمان دفاع کنیم، باید هم برای خودمان و هم برای دیگران ایجاد حساسیت کنیم تا اِنشاءالله دیگر این بیحرمتیها تکرار نشود.
با توجه به حساسیت موضوع، واکنش به موقع در برابر این هجمه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظرم اگر بزرگان، دانشجویان، حوزویان، اصحاب رسانه به خصوص در فضای مجازی و سایبری به موقع و بجا موضعگیری نکنند، مثل لباس بعد عید خواهد بود. بنابراین باید به موقع و بجا اطلاعرسانی و روشنگری شود. من فکر میکنم خیلی از عزیزان و شیعیان خبر ندارند، اگر بدانند چه جسارتی دارد میشود، همه موضعگیری میکنند و از این مظلومیت امام هادی (ع) و شیعیان دفاع خواهند کرد.
کد خبر 119951
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
- ۰ نظر
- چاپ
دشمنان در هر جامعهای فضای احساسی شیعه را میسنجند. اگر موضعگیریها، فعالیتها و ابراز احساسات از طرف شیعیان و علما برای حفظ عزت و کرامت مقدسات و اهل بیت (ع) به موقع باشد، طبیعی است که آنها عقبنشینی خواهند کرد.