کد خبر 1199342
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، تحلیلگر سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ برای دومین بار طی یک دهه اخیر موفق شد که شوک تحریم‌های آمریکا را رد کرده و در ریلی صحیح قرار گیرد. این موفقیت یک بار در سال ۹۱ کسب شده بود و به تعبیر ریچارد نفیو از معماران اصلی تحریم‌های ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایران توانسته بود از طوفان تحریم‌ها عبور کند. روی کار آمدن دولت آقای روحانی و گره زدن اقتصاد به سیاست‌خارجی و برجام اما همه چیز را خراب کرد. واردات رونق گرفت و تولیدی که می‌رفت تا اقتصاد ایران را شکوفا کند، قربانی تفکر غلطی شد که می‌پنداشت "خریدار حرفه‌ای" شدن، امنیت می‌آورد و لذا بازار ایران را جولانگاه کالای خارجی کرد.

با خروج آمریکا از برجام، اقتصادی که مجددا به شیر نفت متصل شده بود، بار دیگر دچار شوک شد. هرچند تفکر غالب در دولت این بود که در شرایط تحریم نمی‌توان اقتصاد را مدیریت کرد و چاره‌ای جز رفع تحریم نیست، اما مجموعه اقتصاد کشور در مسیر تعادل جدید قرار گرفت تا اثر تحریم را دفع کند. در ماه‌های اخیر که حقیر به استان‌های مختلف کشور سفر کردم، تقریبا هیچ تولیدکننده‌ای را ندیدم که از خروج آمریکا از برجام خوشحال نباشد. تولیدکننده‌ای در تبریز می‌گفت از زمان خروج آمریکا از برجام سفارش‌های ما ۳ برابر شده چون دیگر واردات کالایی که ما تولید می‌کنیم، انجام نمی‌شود. یا یک قطعه‌ساز خودرو که موفق به تولید قطعات حساس خودرو شده بود، نگران بود که با بازگشت خودروسازهای فرانسوی به ایران، این دستاوردها نابود شود.

امروز که آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت را بررسی می‌کردم، دیدم در ۱۱ماهه سال ۹۹ به اندازه دو سال اجرای برجام(۹۵ و ۹۶) جواز تاسیس صنعتی صادر شده است. در سال‌های ۹۵ و ۹۶، مجموعا ۳۷۷۵۵ جواز تاسیس واحد صنعتی صادر شده بود. اما در ۱۱ماهه ۹۹ که سال اقتصاد بدون برجام و سال فشار حداکثری آمریکا بود ۳۶۱۶۲ جواز صادر شده است (با ۴۰٪ افزایش نسبت به ۹۸).

طبق گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۹۹ نیز ۲.۲ درصد بوده است. تجارت خارجی کشور برخلاف حامیان FATF با وجود قرار گرفتن در لیست سیاه این نهاد نه تنها صفر نشد، بلکه رقم ۷۳ میلیارد دلار را ثبت کرد. فروش نفت ایران به ارقام قابل توجهی رسیده و برخلاف دوران برجام که پول صادرات نفت در بانک‌های مشتریان بلوکه شد، امروز ارز حاصل از صادرات نفت نیز به کشور بازمی‌گردد و در اختیار تامین نیازهای مردم قرار می‌گیرد. با خروج برندهای خارجی از کشور، تولید لوازم خانگی بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد کرده است؛ و این لیست را می‌توان همچنان ادامه داد.

منتهی راقم این سطور می‌خواهد نام این وضعیت را "موفقیت‌های غیرسیستماتیک" بگذارد. برای دومین تجربه عبور از شوک تحریم، از بخش‌های مختلف دولت تا نهادهای انقلابی تا بخش خصوصی فعالیت‌های مجاهدانه‌ای انجام دادند، اما وقتی جهت‌گیری اصلی و مرکزی در دولت، چیز دیگری است و همچنان خواب احیای برجام دیده می‌شود، نمی‌توان و نباید انتظار موفقیت‌های بزرگ و سیستماتیک داشت.

دولت جوان و انقلابی قرار نیست مشکلات کشور را با معجزه حل و فصل کند. حاکم شدن تفکری که نگاهش به دست بیگانه نیست و می‌خواهد یک بسیج عمومی برای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولیدکنندگان توانمند ایرانی ایجاد کند، به یاری خدا ما را در جنگ اقتصادی پیروز خواهد کرد. فراموش نکنیم که در جنگ تحمیلی با رژیم بعث، پیروزی‌ها با کنار رفتن تفکر لیبرال آغاز شد. در جنگ اقتصادی با رژیم آمریکا نیز چنین باید...

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    8 1
    تاباد چنین بادا
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    2 22
    خواب دیدی سید یاسر
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      6 0
      ۰۷:۱۹ قربونت بیدار شدی زودبرو تو صف مرغ. امروز کلی کار داریم، سر راه روغن هم دیدی بگیر. اسکل اصلاح طلب
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      6 0
      هزاران درررررررررررررررررررررررررود بر سید یاسر عزیز . تو خواب دیدی اگه فکر کدی میتونی ایران رو تجزیه کنی توله اصلاحاتی
  • CA ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    2 10
    گاندوی 3 شانس خلق روایت نخواهد داشت
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      5 0
      زارررررررررررررررررررت 78 روز مانده تا انتخابات سردار محمد عزیز رای ما تویی. گاندوی 4 و5 و 6 رو خواهیمم ساخت
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    5 0
    ما این آرزو را محقق خواهیم کرد ان شاالله ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس