کد خبر 1198927
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: وال استریت ژورنال و چند منبع دیگر ادعا کرده‌اند که در نشست هفته آینده کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار می‌شود، بناست تیم آمریکا نیز بدون مذاکره مستقیم با تیم ایرانی حضور یابد.

چند روز پیش وزارت خارجه فرانسه گفته بود که به دنبال یک جایگزین برای مذاکره مستقیم واشنگتن-تهران هستند و ظاهرا این ایده مضحک مذاکره نیابتی را یافته‌اند. مگر دو تا بچه با هم قهر کرده‌اند که هر دو در جلسه مشترک حاضر شوند اما با هم سخن نگویند؟ مثلا قرار است آمریکا اگر حرفی دارد به بغل‌دستی بگوید و او آن را به ایران منتقل کند و بالعکس؟ مگر مسئله ایران، اینهاست؟

امیدواریم که تیم ایرانی زیر بار این طراحی مضحک که هدفی جز احیای مذاکرات برای طرح خواسته‌های فرابرجامی آمریکا ندارد، نرفته باشد. دولت جدید آمریکا نشان داده است که به دنبال احیای برجام نیست، بلکه به دنبال احیای مذاکراتی است که شیرینی امتیاز گرفتن و امتیاز ندادن‌هایش را نمی‌تواند فراموش کند.

آمریکا برای خروج از برجام با کسی مذاکره مستقیم یا نیابتی نکرد که امروز برای بازگشتش به برجام نیازی به مذاکره باشد. تعهدات طرفین در برجام روشن است و سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیان شده است: آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد. سپس ایران برداشته شدن تحریم‌ها را راستی آزمایی خواهد کرد و در صورت تایید، اجرای تعهدات هسته‌ای را از سر خواهد گرفت.

این راهبرد، کاملا منطقی و عقلانی است. دولت ایران در دوره برجام به طرف آمریکایی اعتماد کرد و همه تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرد، سپس آژانس انجام این تعهدات را راستی‌آزمایی کرد و بنا شد غربی‌ها تحریم‌های خود را بردارند که در عمل برنداشتند و به تعبیر معروف رئیس کل وقت بانک مرکزی آنچه عاید ایران شد، "تقریبا هیچ" بود. نباید فراموش کنیم که نفتی که ایران در دوره برجام فروخت، پولش در مقصد بلوکه شد و آقای زنگنه اخیرا به این فاجعه عظیم اعتراف کرد و گفت که پس از برجام پول نفت باز می‌گردد: "در این دوره(پس از خروج آمریکا از برجام) ما طلبی نداریم و طلب‌ها برای دوره پیش از تحریم‌هاست(یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام)، زیرا آنها در سیستم‌های رسمی بوده و باقی‌مانده است".

نباید این تجربه غلط بار دیگر تکرار شود. آمریکا از برجام خارج شده و ایران پس از یک سال فرصت به طرف‌های دیگر برجام برای جبران خروج آمریکا، کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش را آغاز کرده است. نباید فراموش کنیم که اروپایی‌ها یک سال ایران را با SPV و اینستکس و... سر کار گذاشتند. هر کسی که در عمرش یک معامله عادی هم کرده باشد، می‌داند که چگونه باید از چنین طرف‌های معامله‌ای حق خود را بگیرد یا حداقل در معاملات جدید پذیرای کلاه قبلی نباشد.

مردم عزیز ایران بدانند هر مسیر دیگری جز راهی که رهبر انقلاب نشان دادند، منجر به برداشته شدن تحریم‌ها نخواهد شد؛ و اگر آمریکا این مسیر را نفی کند، بلاتردید در پی تشدید فشارها از کانال مذاکره و طرح مسائل جدید است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    برجام قابل مذاکره مجدد نیست. هیچ فردی در وزارت خارجه حق ندارد مذاکره مجددی چه حضور چه مجازی با هیچ طرفی انجام دهد. مرگ بر لیبرالیسم. مذاکره مجدد به معنی پایان جمهوری اسلامی و شروع بردگی خواهد بود. مردم ایران هیچگاه اجازه چنین کاری نخواهد داد
  • نادری IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    10 0
    امریکا دنبال مذاکرات طولانی مدت و بی ثمر همراه فشار حداکثری هست مذاکره برای مذاکره دستش رو شده دیگه
    • رضوی نژاد IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      3 0
      والا این را یک راننده تاکسی هم می داند ولی ظریف که معتاد مذاکره هست خود را به نفهمی زده است!
  • رضا IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    5 0
    دقیقا همینطور است . دست آمریکا و شرکای اروپائی اش برای همه رو شده است تا رفع کامل تحریم ها هر گونه مذاکره ای مردود و به زیان کشور است . هرگز بدون برداشته شدن تحریمها و راستی آزمایی نباید مرعوب دسیسه های آنها شویم . مسیر راه با درایت و فرمان رهبر معظم انقلاب مشخص شده است هیچ گونه تعللی در این خصوص پذیرفته نیست
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    5 0
    این مطالبی که مشرق می گوید درست است اما چرا باید عنان کار ایران در فضیه بازگشت آمریکا به برحام بدست مسانی سپرده شده است که خود مسؤل شرایط فعلی ایران هستند
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    5 0
    برجام قابل مذاکره مجدد نیست لغو بالمره همه تحریم پیش شرط بازگشت امریکا به برجام است.
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    6 0
    احسنتم.
  • رضا IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    امریکا کلا نمیخاد و نمیزاره ایران رشد کنه...جنگ اونا با ما جنگ اسلام و یهودیت و مسیحیته...خلافت اسلامی رو ورانداختن و تمام کشورهای اسلامی رو صاحب شدن و نمیخاستن اثری از اسلام باسه...تا اینکه امامت اسلامی اومد...اینا محاله با ایران کنار بیان.....بهتره با شرق بیشتر هماهنگ شیم
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    3 0
    درود بر شما مقاله و تحلیل بسیار منطقی معقول و ارزشمندی بود ، یک مسلمان نباید دو بار از یک سوراخ گزیده شود ، آزموده را آزمودن خطاست ... پاینده ایران
  • رضا IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    چرند ميگى بابا ، بخدا من خنده ام ميگيره از كار و بار شما ! شما جماعت دچار سندروم مذاكره ايد ! از مذاكره كردن وحشت داريد خب چرا ؟! نهايتش اينه كه بگيد نه ، چيزى بهتون نميديم ! اين ديگه ترس و لرز داره ؟! شايد دچار نوعى ضعف هستيد وگرنه … !
  • نادری IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    3 0
    آمریکا خواهان اجرای کامل برجام نیست خواهان مذاکرات طولانی مدت و بی ثمر همراه فشار حداکثری هست یعنی مذاکره برا مذاکره
  • مهرناز IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    4 0
    سردمداران امریکائی صیهونیستی " در مسیر هرگونه حرکتی که اقتصاد ایران را فلج کند " قدم برمی دارند .اوباما بعد از امضائ برجام وعدم انجام سوئیفت " جوابش به معترضین مسئولین ایران چنین بود " قصد ما از برجام رونق اقتصادی ایران نبود.
  • علی صفاریی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    1 2
    انشالله در این دوره از مذاکرات موبه مو منویات وسخنان رهبریت اجرا شود
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      1 0
      مذاکرات؟. خفه شو....!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس