به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در یادداشتی به بررسی دلایل مخالفت ایران با دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. منظور عربستان و برخی متحدانش به‌ویژه امارات است که مکرون، رییس‌جمهور فرانسه نیز خواستار عضویت‌شان در برجام شده بود. این دلایل به شرح زیر است:

 حضور این دولت‌ها در مذاکرات هسته‌ای فضایی فراهم می‌کند که مطالبات زیاده‌خواهانه‌شان در خصوص محدودیت برنامه‌های دفاعی و موشکی ایران مطرح گردد. به بیان دیگر نوعی رسمیت‌بخشی به این ادعاها صورت خواهد پذیرفت.

 عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسراییل، نگرانی دیگری است که ایران را مجاب می‌کند با حضور این دو دولت در مذاکرات هسته‌ای مخالفت ورزد. زیرا می‌تواند پای مهم‌ترین دشمن منطقه‌ای ایران را به این مذاکرات بگشاید و به نیابت از آن وارد گفتگوها شوند.

 حضور این دولت‌ها در کنار آمریکا و اروپا در مذاکرات هسته‌ای، به‌ویژه با توجه به روابط مساعد دولت‌های عربی با چین و روسیه، فشارها بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران را تشدید خواهد کرد و ممکن است طرح شکست‌خورده ناتوی عربی را بار دیگر احیا کند.

 سیاست اصولی ایران، مذاکرات منطقه‌ای میان کشورهای منطقه و بدون حضور قدرت‌های بیگانه است. ولی عربستان و برخی دیگر از متحدان عربی آمریکا در غرب آسیا، بدون پشتیبانی و حضور ایالات متحده و دولت‌های اروپایی در مذاکرات، از توان پیشبرد دیپلماتیک اهداف‌شان برخوردار نیستند.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    23 1
    این 6 کشور هم نباید می بودن و ملاک ان پی تی باید می بود ولی رفتید اول با 3 کشور اروپایی و بعد 6 کشور مسئله داخلی را بین المللی کردین
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      2 11
      معلومه حقوق خوبی میگیری که تحریم و فشار روت اثر نذاشته و منتقد مذاکره هستی
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    20 1
    تنها راه عزت ایران در حال حاضر دستیابی به سلاح هسته ای است.
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      4 0
      درود بر شما .. بیاری حق تعالی ...
  • سید فروزان CH ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    2 0
    کلا مذاکرهای نباید وجود داشته باشد که شپشهای شیخک نشین هم بخواهند در آن شرکت کنند ، البته اگر جناب فریدون روزانه پیام ندهد به امریکا ، شپشها هم جرات اظهار وجود نخواهند کرد
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    7 1
    مذاکرات هسته ای تمام شد . کاری هم به درست و غلطش نداریم . آقا هم تاکید کرد که مذاکره نداریم . ختم کلام .خیانت نباید بشه
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      2 0
      درود بر شما هم میهن گرامی ..
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    3 0
    چون با حضور کشورهای غربی در مذاکرات کم ضربه خوردیم و از نخبگان و دانشمندان هسته‌ای کشور را از دست دادیم حالا باید کشورهای عبری را چون عربستان سهیودی را اجازه ای حضور در مذاکرات هسته‌ای راه بدیم تا ضربه ای محکم و سنگین تررا دریافت کنیم ، آیا اینا واقعا احمق و دیوانه اند یا مارا خل فرض کردن که چنین تقاضاهای مطرح میکنند آیا خودشون در کوچکترین مسائل و جلسات و مذاکراتی که خودشون برگزار میکنند اجازه میدن ایران در جلسات و مذاکرات خودشون حاضر باشه که خودشون خواهان حضور در مذاکرات هسته‌ای باشند که بطور مستقیم به امنیت ملی کشور ارتباط داره!!!!؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    2 0
    مذاکره نخواهیم کرد همان مذاکرات بی ثمر و زیان بار برجام که چندین سال به طول انجامید کافی است .. نه تحریمی لغو شد، نه دستاوردی برای ایرانیان داشت جز خسارت و زیان و عقب افتادگی در صنعت هسته ای ! مذاکره با عهد شکنان غربی بی فایده و زیان بار است، آزموده را آزمودن خطاست ! یک مسلمان نباید دو بار از یک سوراخ گزیده شود
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 0
    این زپرتی ها هم ادم شدن؟!
  • کورش DE ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 0
    اصلا طرح این پرسش هم ایراد دارد. به کشورهای عربی چه که در مسائل داخلی ما شرکت کنند؟! ایران نیازی ندارد دلیلی بیاورد برای مذاکره نکردن با عربها یا هر کس و ناکس دیگری. همان مذاکره با غربیها هم اشتباه بود. ما نباید سر داشته های خودمان مذاکره میکردیم.
  • US ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    بنظر من یک زمان بندی اعلام بشه برا هر نوع مذاکره ای در رابطه با انرژی هسته ای مثلا بگیم تا شش ماه یا نهایت یکسال مذاکره میکنیم و به تمام تعهدات اژانس و تعهدات داوطلبانه که فقط بخاطر اطمینان شما کشورهای زبون نفهم انجام میدادم میدیم اما بعد یکسال تمام تعهدات همون تعهدات اژانس نه بیشتر نه کمتر والسلام. اینها چند ساله با کلمه مذاکره خودشون و ما رو سرکار گذاشتن اونها با داشتن ما به این انرژی و تکنولوژی به هیچ صورتی راضی نیستن ‌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس