بایدن برجام

یک اندیشکده آمریکایی توصیه کرد بایدن برای نجات آمریکا از باتلاق خاورمیانه باید سخت‌گیری‌های این کشور برای بازگشت به برجام را کنار بگذارد.

سرویس جنگ نرم مشرق - مؤسسه کیتو در گزارشی به قلم جان گلیزر عضو ارشد این اندیشکده آمریکایی نوشت: از زمان روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور، دیپلماسی با ایران عمدتاً به دلیل موضع اولیه سختگیرانه بایدن به تأخیر افتاده است. دولت تأکید دارد که گرچه ترامپ توافق هسته‌ای را در زمان پایبندی کامل ایران لغو کرده، اما این ایران است که باید پیش از حتی بررسی برداشتن تحریم‌ها توسط ایالات متحده، گام اول را برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای خود به چارچوب برجام بردارد. ایرانی‌ها در پاسخ فرآیندی گام‌به‌گام را پیشنهاد کردند که طی آن، هر طرف به‌طور همزمان به تخلفات خود پایان داده و به توافق بازمی‌گردد. موضع تند بایدن احتمالاً با هدف آرام کردن منتقدان جنگ‌طلب در کنگره صورت گرفته است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


چند هویج دیپلماتیک آمریکا به ایران

این مؤسسه آمریکایی ادامه داد: خوشبختانه بایدن موضع خود را تا حدودی تعدیل کرده است. شاید به عبارتی دقیق‌تر باید گفت دولت با پیشنهاد چند هویج دیپلماتیک امیدوار ایران درخواست آن برای اقدام اول را برآورده کند. وزارت خارجه بایدن با ارسال سیگنال قدرتمندی از تمایل خود به توافق اعلام کرده که ایالات متحده، دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در جلسه ۱+۵ و ایران به منظور بحث در مورد احیای توافق را می‌پذیرد. دولت همچنین سیاست اعلام‌شدهٔ ترامپ در مورد اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل (که به هر حال شورای امنیت رد کرده بود) را لغو کرد و محدودیت‌های ترامپ برای سفر دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را کاهش داد.

گفتگوهای مستقیم می‌تواند به آنها این امکان را بدهد تا راه‌هایی آبرومندانه برای پیشرفت بیابند، بدون اینکه مخالفت جنگ‌طلبان را در حوزه قدرت داخلی مربوطه خود (یا حتی در میان هم‌پیمانان مربوطه خود) برانگیزند. می‌توان امیدوار بود که این تحرکات کمک کند تا بتوان بر مجموعه خواسته‌های اولیه سرسختانه دولت بایدن غلبه کرد.

مخالفت مدافعان برجام با بازگشت به وضعیت

این گزارش در ادامه می‌افزاید: اولین مانع برای بازگرداندن توافق می‌تواند بازی‌های سیاسی ظریفی باشد که چه کسی باید اول اقدام کند. بلینکن این هفته گفته بود که دولت بایدن معتقد است صرفاً بازگرداندن توافق قدیمی کافی نیست. باید یادآور شد که بسیاری از مقاماتی که در دولت اوباما با ایران مذاکره و روی برجام کار کردند و در سال‌های بعد نیز قویاً مدافع آن بودند، همان مقاماتی هستند که اکنون می‌گویند برجام به تنهایی کافی نیست. به لحاظ تئوری، هرگونه توافق آتی که بتواند برجام را گسترده‌تر کند، ذاتاً چیز بدی نیست. اما با توجه به بی‌اعتمادی شدید بین آمریکا و ایران، که با قصور دولت ترامپ نسبت به برجام و خشونت آشکار آن در قبال ایران تشدید شده، جای تعجب است که چرا دولت بایدن با این صراحت، بازگشت به وضعیت قبل را رد می‌کند. و چرا بر اهدافی اصرار دارد که برای ایران غیرسازنده هستند؟ به خصوص در این مورد، تغییر ندادن چیزی که به اندازه کافی خوب به نظر می‌رسد، اصل دیپلماتیک مهمی است که شاید دولت بایدن باید به‌طور جدی مورد توجه قرار دهد.

مواضع برجامی بایدن مذاکره با ایران را به خطر انداخته است / آمریکا باید تصویر ایران به عنوان یک دشمن را تعدیل کند

بایدن تحت فشار جنگ‌طلبان قرار دارد

به احتمال زیاد آنچه دولت را به اتخاذ موضعی سرسختانه نسبت به ایران وادار کرده، سیاست است. از یک طرف، بایدن از سوی جنگ‌طلبان در واشنگتن و پایتخت‌های «شرکای» آمریکا در خاورمیانه برای سخت‌گیری نسبت به ایران تحت فشار قرار دارد. از طرف دیگر، این آسیب‌شناسی بی‌اساس که ایران تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده است، بر محافل رسمی واشنگتن، از جمله قوه مجریه تحت کنترل بایدن، سایه افکنده است. باورهای غلط در مورد تهدید فرضی ناشی از قابلیت‌های موشکی ایران (که با هدف بازدارندگی در برابر دشمنان منطقه‌ای آن که از تسلیحات بهتری برخوردارند توسعه یافته) می‌تواند به راحتی بایدن را از همان ابتدا به سمت خواسته‌های حداکثری سوق دهد. همانطور که در دولت اوباما نیز اتفاق افتاد، این فشارها دستیابی به یک توافق موفق را دشوارتر (اما همچنان امکان‌پذیر) می‌کند. فشار دیگر می‌تواند ناشی از جاه‌طلبی خود بایدن باشد؛ آیا برای میراث یک رئیس‌جمهور، دستیابی به توافقی جدید و بهتر، از بازگشت صرف به دستاوردهای دولت قبلی بهتر نیست؟

تصویر ایران به عنوان دشمن تعدیل شود

این اندیشکده در پایان گزارش خود ضمن تلاش برای ترغیب دولت بایدن به مذاکرات مستقیم با ایران نوشت: بیرون کشیدن آمریکا از باتلاق خاورمیانه بسیار دشوار خواهد بود، مگر اینکه تصویر ایران به عنوان دشمن تعدیل شود و نگرانی‌های امنیتی اغراق‌آمیز واشنگتن تا حدودی فروکش کند. دیپلماسی راهی برای تحقق این اهداف است. اگر دولت بایدن چنین چیزی را بخواهد، در دسترس است. اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که موضع سختگیرانه آن بتواند جنگ‌طلبانی را که سعی در آرام کردن آنها دارد، تسکین دهد. امید است که گفتگوی مستقیمی که اکنون دولت بایدن راه را برای آن باز کرده، آمریکا و ایران را قادر سازد تا بر تعهدات داخلی مربوطه خود فائق آیند و به توافقی که هر دو می‌خواهند، دست پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • CA ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    19 2
    بک نکته مهم هست که شاید دولت‌های این منطقه خواهان خروج از این منطقه باشند ولی واقعیت آن هست که مردم این منطقه بخصوص مردم ایران خواهان قطع ارتباط کامل با این کشور جنایتکار هستند و هر گونه مراوده اقتصادی و سیاسی را میخواهند که کاملا قطع شود. آمریکا هیچ جایی در غرب آسیا ندارد و هیچ گاه نخواهد توانست در این منطقه جایی برای خود بیابد. چون مردم انزجار عمیقی از آمریکا دارند و حتی اگر دولتها هم کمی بخاطر بعضی معذوریت‌ها بخواهند کنی تعامل کنند مردم نخواهند گذاشت چون دولت و نظام تنها یک اسم هست و پشت این دولتها و نظامها مردم هست و نوعی تعامل و ساز و کار هست که مردم را همه کاره میکند در بعضی از شرایط مثل همین مورد آمریکا که موجودیتی جنایتکار ضد بشری فاشیست تروریست در تمامی ابعاد هست و مردم قاطعانه در جهت اخراج تمامی آمریکایی ها از این منطقه هستند.نطامدتمرکیا یک نظام ضد بشری غیردموکراتیک برده داری و تروریستی هست که مردم هیچ کاره هستند و یک گروه کوچک که صهیونیست ها آنرا اداره میکنند کل جامعه را به پیش میبرند.
    • والا IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 4
      توهم توطئه زیادی داری خدا شفات بده..
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    34 3
    ماقطعا دشمن آمریکا عربستان،اسرائیل،اروپا وهراستکبار،ظالم ،غاتگری وابرقدرتی درشرق)هستیم-نه دشمن مردمشان،دشمن حکومتهای استکباریشون
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    6 0
    بعید هست اظهار نظر افراد یا ارگان هایی که مسئولیتی در دولت ندارند تاثیری در تصمیم گیری های امریکا داشته باشد. نیروی غالب در کنگره، سنا و کاخ سفید صهیونیستی ها هستند و بقیه تماشاچی.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    6 1
    آمریکا و اروپا هیچ نگرانی از بخطر افتادن برجام ندارند چون می دانند افراد شهادت طلب در حفظ برجام در دولت تدبیر و امید وجود دارد
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    1 20
    زنده باد روحانی مردمذاکره
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      2 0
      مذاکره با تروریست آمریکایی
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      2 1
      مذاکره روحانی با امریکا خفت شادی نکن عزیز
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      3 0
      مذاکره به نفع آمریکا به ضرر مردم ایران
    • آرمین IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      2 0
      دسمنان مذاکره و تعامل کاسبان تحریم و فتنه گران و دلالان اهل بخور بخورند که از دولت دکتر روحانی میترسند.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      1 0
      عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    13 0
    قابل توجه ساده لوحان و البته خائنینی که تکرار می کنند چرا ما با آمریکا دشمنی می کنیم:"تصویر ایران به عنوان دشمن تعدیل شود." این تصور از همان دقیقه اول انقلاب بر سیاست آمریکا حاکم است.
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 1
      ما به دشمن نیاز داریم تا ما را به حساب بیارن. همانطور که اسرائیل به دشمن نیاز دارد تا به منافعش برسد
  • DE ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    4 0
    مواضع برجامی بایدن مذاکره با ایران را به خطر انداخته است .زیرا برجام اسلحه خالی و خالی بندی بود که حزب جو بایدن و جوبایدن رنگین پوست یعنی اوباما دولتی های مارا خلع سلاح کرد و این اسلحه نباید کنار گذاشته شود .فلسطین الان 75 سال است در حال مذاکره با اسراییل است و تقریبا همه چیز خود را از دست داد.این نتیجه مذاکرات امریکا با هر کشوری بوده است. / آمریکا باید تصویر ایران به عنوان یک دشمن را تعدیل کند. زیرا ایران با دشمنی خطرناکتر که همان اصلاح طلبان و غرب گدایان داخلی هستند طرف است. احتیاج به دشمنی بدون مرز امریکا نیست.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    1 0
    ایران باید هرچه زودتر قلب راکتور اتمی اراک را به سرجایش خود برگردانده تا جنگ طلبان متوجه باخت سنگین خود گردند و دست لرزان بایدن جهت بازگشت به برجام باز شده و دلیلی قوی برای برداشتن تحریم‌ها داشته باشد، تا شرایط ایران به قبل از برجام و حتی قویتر از قبل از برجام بازنگردد، صهیونیست ها، آل سقوط و جنگ طلبان آمریکایی به بایدن اجازه لغو تحریمها را نخواهند داد.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    3 0
    به نظرم امریکا با دولت روحانی و ظریف به توافق نخواهد رسید و تا انتخابات منتظر می مانند و مذاکراه را طول خواهند داد
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    6 0
    برجام که امضا شد گفتن صبح بدون تحریم، اما چند سال بعد وقتی آمریکا اعلام کرد دیگه تحریم جدیدی علیه مردم ایران باقی نمونده تازه شد صبح بدون تحریم ...
  • علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    بعضی ها توی مغزشون گچ هست مگه نتیجه برجام را ندیدید یک کلام ختم کلام فقط رفع تحریم ها
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    امریکا قبول کنه که دیگه حناش رنگی نداره اینقدر این مرده را زیر بغلش اتل نذارید مثل برجام مرده است منتها ترامپ سرعت بخشید
  • سامان صدری IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    0 0
    آمریکا داعش والقاعدة و طالبان را برای مبارزه با ایران و روسیه به وجود آورده است و در حال حاضر هم آنها را در منطقه جابجا می کند، هم هیلاری کلینتون دمکرات! و هم ترامپ جمهوری خواه! اذعان کردند، چرا بايد به آمریکا اعتماد کرد؟ کدام صداقت را در آن ها دیده ایم؟
  • ایرانی IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 0
    بزودی زود امریکا وغرب درخواهندیافت که تعلل درلغوتحریمها و بازگشت به برجام چقدربرایشان خسارت باراست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس