سخنرانی روحانی در جلسه هیئت دولت آغاز شد

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: اگر انتخاباتی برگزار شود که مشارکت حداکثری وجود نداشته باشد، ضربه بسیار بزرگی به راه و روش انتخابی در ۱۲ فروردین ۵۸ است.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور از ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی به عنوان یکی از افتخارات مهم نظام اسلامی، انقلاب اسلامی و معماری معمار کبیر انقلاب اسلامی نام برد و افزود: تفسیر ۱۲ فروردین یعنی اینکه میزان رای ملت است.

جمهوریت، اسلامیت و ایران سه پایه اصلی نظام جمهوری اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه و در آستانه ۱۲ فروردین ماه روز جمهوری اسلامی طی سخنانی در جلسه هیات دولت، از جمهوریت ، اسلامیت و ایران به عنوان سه پایه و رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی نام برد و افزود: این سه در کنار یکدیگر جمهوری اسلامی ایران را می سازند.

تفسیر ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی یعنی میزان رای ملت است

دکتر روحانی افزود: ۱۲ فروردین و حضور مردم در پای صندوق های رای ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و رای به نظام جمهوری اسلامی، نشان داد که اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام های کشورو مدیریت کشور را با رای خود برمی گزینند و انتخاب می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه حرکت های انقلابی در کشور برای این بوده که مردم بتوانند انتخاب کنند و کسی به مردم رای و چیزی را تحمیل نکند، افزود:خدای نکرده اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی زده ایم که در۱۲ فروردین انتخاب کردیم.

انتخابات از مسائل مهم پیش روی ما است

دکتر روحانی از انتخابات به عنوان یکی از مسائل و موضوعات مهم پیش روی کشور نام برد و افزود: انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و تا مشارکت در انتخابات و صندوق رای هست، نظام جمهوری اسلامی با همین قدرت و شکوه خواهد بود.

 اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیافتد، به معنای پایان انقلاب است

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیافتد که انشاءالله هیچوقت به چنین روزی نرسیم ، به معنای پایان تمام حرکت ها و انقلاب ها در کشور است.

راه حل مشکلات پیچیده در کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است

دکتر روحانی با بیان اینکه همه باید منافع ملی کشور را مد نظر قرار دهیم، راه حل مشکلات پیچیده در این کشوررا فقط اصل ۵۹ قانون اساسی برشمرد و افزود: ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی که به آن افتخار می کنیم، یک همه پرسی و رفراندوم است.

۱۲ فروردین که به آن افتخار می کنیم یک همه پرسی و رفراندوم است

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز اداره کشور در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام ها و مدیریت کشور را با آرای خودشان برمی‌گزینند، گفت: تمام انقلاب‌ها در ایران از زمان میرزای شیرازی بزرگ در این ۱۵۰، ۱۶۰ سال اخیر برای این بود که مردم بتوانند انتخاب کنند و کسی رای و نظری را به مردم تحمیل نکند. بنابراین ۱۲ فروردین روز بسیار مهمی در مردم سالاری اسلامی در کشورمان است.

۱۲ فروردین یک روز نیست بلکه یک فرهنگ و یک راه برای حل معضلات پیچیده و اساسی در کشور است 

دکتر روحانی انتخابات را یکی از مسائل بسیار مهمی که این دولت تا پیش از پایان دوره فعالیت خود پیش‌رو دارد، عنوان کرد و گفت: ۱۲ فروردین به عنوان نماد انتخابات و تعیین کننده بودن رای مردم در نظام جمهوری اسلامی یک روز نیست بلکه یک فرهنگ، یک راه و مسیر برای حل معضلات پیچیده و اساسی در کشور است. انشاءالله بتوانیم پیرو این راه باشیم و آن را ادامه دهیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: اولین مساله‌ای که در ۴ ماهه باقیمانده از عمر دولت پیش‌روی ماست برگزاری یک انتخابات باشکوه و پرشور است و همه باید تلاش کنیم یک انتخابات پرشور برگزار شود، به گونه‌ای که همه مردم احساس کنند یک نماینده‌ای در انتخابات دارند. از هر تفکری یک کاندیدا در انتخابات حضور داشته باشد تا مردم تشویق شوند پای صندوق آرا بیایند و زحمت ایستادن پای صندوق را به عنوان عبادت تلقی کنند.

دکتر روحانی با بیان اینکه نباید از انتخاب مردم بترسیم، تصریح کرد: هر چه مردم انتخاب کنند، مبارک است. باید این را قبول کنیم و اگر این را در مغزمان بگنجانیم منتخب مردم هر که باشد و از هر جناح و طرز تفکری که باشد برای ما مبارک است. ما نیازمندیم و البته همیشه نیاز داشتیم که ۱۲ فروردین را تکرار کنیم.

دولت جدید آمریکا در حرف و زبان از دیپلماسی می گوید اما در عمل باز هم همان تحریم و فشار دولت قبلی است

رئیس جمهور دومین موضوع  مورد توجه در ماه های پاینی دولت دوازدهم را سلامت مردم دانست و خاطرنشان کرد: انصافاً همه در عرصه مقابله با کرونا به میدان آمدند و تلاش فوق‌العاده‌ای داشتند که صمیمانه از همه به ویژه کادر درمان تشکر می‌کنم.

واکسن دولتی براساس سند ملی واکسیناسیون به صورت مجانی در اختیار مردم قرار می گیرد

دکتر روحانی ادامه داد: در اوایل شیوع کرونا حتی در تامین ماسک و الکل مشکل داشتیم اما تولیدکنندگان و بخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان کشور هر چه نیاز داشتیم ساختند و امروز نیز در حال تلاش برای به ثمر رساندن واکسن‌های داخلی هستند. خیلی امیدواریم تا اول تابستان بتوانیم از واکسن داخلی هم استفاده کنیم.

تحریم یک ظلم بزرگ روی سر مردم است که باید برداشته شود

رئیس جمهور مساله مهم دیگر پیش روی دولت دوازدهم در ۴ ماه آینده را مسأله تحریم برشمرد و با بیان اینکه اخیرا یک نگرانی‌ در این رابطه پیدا کرده‌ام،گفت: تا امروز مقصر ۱۰۰ درصد داستان تحریم، آمریکا بود. هیچ کس نمی‌تواند تردید کند. در دوره ترامپ آنها بر خلاف انسانیت تحریم کردند و حتی دیروز شنیدیم که در موضوع واردات مرغ، ایران را تحریم کردند که این نهایت خباثت بود و دیگر خبیث‌تر از آن دولت آمریکا در تاریخ نمی‌توانید پیدا کنید.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا تغییر شیوه داده است، اضافه کرد: اگر حواس‌مان جمع نباشد، ممکن است اینها با تبلیغات و به تدریج به مردم ما بگویند که ما آماده مذاکره هستیم و این ایران است که امروز و فردا می‌کند. نباید بگذاریم این بهانه دست مردم و افکار عمومی بیافتد.

رئیس جمهور تاکید کرد: البته دولت جدید آمریکا تا حالا هیچ اقدام جدی عملی انجام نداده است. یکسری حرف‌ها زده است، منتها در عمل چیزی نمی‌بینیم باز هم همان تحریم و فشار است. ما به آنها گفتیم اگر قبول دارید ترامپ تروریست بوده، که همه حرف‌هایتان باطل است و بی‌ربط حرف می‌زنید. اگر قبول دارید این آدم تروریست بوده پس یک ثانیه نمی‌توانید عمل تروریستی را ادامه دهید.

رفع تحریم و بازگشت آمریکا به برجام فقط یک اراده جدی می خواهد؛ در یک روز به کل تعهدات برگردد ما هم در یک روز می توانیم به کل تعهدات برگردیم

دکتر روحانی با بیان اینکه راه مقابله با این نگرانی فعال شدن ماست، تصریح کرد: باید بیش از این فعال شویم. روزانه باید دنبال مذاکره و رفع تحریم باشیم. همانطور که رهبری فرمودند ما عجله نداریم. ۲ ماه هم گذشته است، ولی الان کسی ما را متهم به عجله نمی‌کند. روز اول اسفند اگر می‌رفتیم ممکن بود بگویند چرا عجله؟ اما دیگر در فروردین عجله تمام شد و بعد از این دیگر گذر زمان بدون رفع تحریم‌ها فرصت‌سوزی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که بازگشت آنها به تعهدات‌شان و رفع تحریم‌ها ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز دارد، اظهار داشت: بازگشت آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان و رفع تحریم‌ها با یک فرمان و در یک ساعت قابل انجام است. این موضوع فقط نیاز به اراده دارد و اگر اراده جدی باشد، آمریکا هم می‌تواند در یک روز به کل تعهداتش برگردد و ما هم می‌توانیم به کل تعهدات‌مان برگردیم. با شعار و مصاحبه کار درست نمی‌شود، آمریکایی‌ها باید در مقام عمل و با همه توان به میدان بیایند.

تاخیر در برداشتن تحریم را خلاف شرع، قانون اساسی و نظر مردم می دانیم، مجری دولت است و دولت هم برای اینکه این اقدام بزرگ را انجام دهد آماده است

دکتر روحانی گفت: در تمام این ۴ ماه در هر لحظه و هر ساعت برای رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات آماده‌ایم و این را وظیفه خودمان می‌دانیم که تحریم برداشته شود و یک روز تأخیر را در این جهت جایز نمی‌دانیم، بلکه خلاف شرع و قانون و قانون اساسی و نظر مردم می‌دانیم. مجری دولت است و دولت هم آماده است برای اینکه این اقدام بزرگ را انجام دهد.

برنامه دولت برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع در سال ۱۴۰۰، به زودی تکمیل، تدوین و اعلام می شود

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب را دیگر وظیفه دولت در مدت زمان باقیمانده از فرصت خدمت عنوان کرد و افزود: بارها گفته ایم صد قلم کالای مورد نیاز مردم است و این صد قلم کالا باید به راحتی و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

درمورد تنظیم بازار کالا، مسوولیت مستقیم متوجه دو وزیر صمت و جهاد کشاورزی است

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه مشکل غیرقابل حلی در این زمینه وجود ندارد،گفت: در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار نیز مقرر شد وزرای صمت و جهادکشاورزی بیشتر بر روی این مساله متمرکز شوند.

رئیس جمهور موضوع چهارم را تولید دانست و اظهار داشت: امسال سال تولید و پشتیبانی و رفع موانع تولید است. پارسال پنج‌شنبه‌های افتتاح‌ها را داشتیم که امسال نیز تا آخرین پنجشنبه فعالیت دولت ادامه خواهد یافت. برنامه‌های اولیه برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع نوشته شده است و به زودی این برنامه‌ها تکمیل، تدوین و اعلام می‌شود تا به وظیفه‌مان در سال ۱۴۰۰ عمل کرده باشیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    30 17
    اقای روحانی عدم شرکت چیه ملت به کوری چشم اصلاح طلبهای غربپرست همه درانتخابات شرکت خواهیم کردشمابروید ملت رهاشوندشرکت میکنند
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      15 0
      مردم را با صف های مرغ و... مشغول کرده اید که در صف رای انتخابات نباشند دولتی که توان تامین مرغ مردم را ندارد دم از مشارکت نزند بهتر است دولتی که قیمت مسکن، ارز، طلا، خودرو و... چند صد درصد افزایش داده دولتی معیشت مردم را خراب کرده و... در واقع به مشارکت مردم ضربه زده حالا بانی و باعث این همه گرفتاری مردم دم از مشارکت بزند نتیجه عکس دارد،سرطان اصلاحات
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    37 0
    روحانی داره با حرفهاش ، پیام هاش رو منتقل میکنه
  • حبیب آبادی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    31 3
    امان از دست لیبرالهای پر روی پر مدعای بی خاصیت والبته مضر!
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    16 2
    آقای بدهکار طلب کار نما.عجله ربطی به زمان نداره که اسفند با فروردین فرقی بکنه.مربوط به شرایط میشه که شرایط مثل اسفنده همین الانم داری عجله میکنی برای چی خدا میدونه!!!!!!
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    19 1
    کاهش مشارکت مردم به علت این است که احزاب منافع فردی و حزبی را به منافع ملی ترجیح دادند. مردم فقط پله به قدرت رسیدن شده اند
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      13 11
      روز انتخابات خواهیم دید مشارکت پرشور ملت را
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      13 4
      کاهش مشارکت مردم به خاطر گند زدن دولت بنفشت به مملکته وگرنه سال 88 به خاطر عملکرد عالی احمدی نژاد مشارکت 85 درصد شد
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      3 1
      مردم خودشون به خاطر رقص رآی میدن بعد میگن انتخابات نماییم چون پول نداریم
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    18 14
    من تا الان در انتخابات شرکت نکردم ولی اینبار حتما شرکت میکنم
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      10 8
      من نه
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      3 1
      منم
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    6 0
    بلی آقای رئیس مردم در انتخاب همه کارند ولی قدرت طلبان به قدرت برسند هرکاری کنند کسی مواخذه نمی کنه، دلار ۳۳۰۰۰ تومانی فروش طلای ۸۰ تن به ثمن ناچیز و سکه ۱۶ میلیونی بورس آنچنانی، مرغ و ما ادراک ما المرغ؟؟؟؟
  • محسن نوروزی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    9 0
    فرار بجلو ...؟؟؟!!!!باید دولتمردان نجومی بگیر پاسخگو شوند که در این 8 سال چه کردند ....؟؟؟!!!!باید عدلیه شجاع و مجلس انقلابی دولتمردان را پاسخگو کنند ... تا کشور ارام شود ...
  • روحانی در مرداد 1400- مرا حلال کنید اینکاره نبودم IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    12 0
    تنها مسئولی که محبوبیت نداره و برا خودش و پیرمردان هیئت دولت حرف میزنه
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    19 0
    چطوره یه رفراندوم بزاریم ببینیم مردم چه تصمیمی در مورد سرنوشت حسن روحانی و هیات دولت بعد از ۸ سال خسارت زیانباری که به کشور بواسطه عملکردشان و ترک فعل ها و دست کجی هایی که انجام داده اند می گیرند ؟
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    16 0
    این جور که سوابق نشان داده خودش اوضاع را خراب میکنه و تلاش میکنه بریزند خیابان بعد علیه وضعیت خراب صحبت میکند و مردم را گروگان گرفته
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    7 0
    باید خواست ملت مورد توجه باشد . شاه ملعون که گفت هر کی حزب مرا قبول دارد خوب هرکی ندارد برود. به زباله دان تاریخ پیوست. از تاریخ پند بگیریم
  • NL ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    10 1
    باز روی حرف رهبری حرف آورد.چطوری بگه خیانت کردم و بازم میخوام خیانت کنم
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    10 6
    جمعه همه می رویم پای صندوقهای رای به کوری چشم آنهایی که نمی توانند ببینند تا کور شود هر آن که نتواند دید جمعه پاسخ خواهیم داد یا علی مدد به کوری چشم بد خواهان
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      2 4
      خخخخت
  • NL ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    8 1
    وزرایی که ولایتمدار هستند باید موضع بگیرن جلوی این سخنان تفرقه انگیز
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      5 0
      كابينه يك دست است غير از اين باشد حسن فريدون تحمل ندارد
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    5 0
    مشارکت حدود ۵۱ درصدی در انتخابات ششم ریاست جمهوری و رای ۱۰ م هاشمی بدون هیچ رقیب جدی نه به چی بود اقای رییس جمهور
  • مرصاد IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    8 0
    الخناس ؛ یوسوس فی الصدور الناس !!
  • محمدایوب IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    4 0
    عزیزان مشرق لطف کنید یک نظر سنجی نسبت به ادامه دولت انجام برگزار کنید تا بلکه ایشان متوجه شوند مردم مانند زندانیها روی دیوار خانه اشان.چوب خط میکشند کی تمام میشود
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    7 0
    حتی اگر یک نفر در انتخابات شرکت کند ما راضی هستیم چون از شر تو و آشناهایت و ...خلاص می شویم .
  • حسین US ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    8 0
    فقط بروووووووووووووووووووووووووو
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    5 2
    اتفاقا مشارکت کم خوبه...مشارکت زیاد ،جماعت خاکستری دوباره اشتباه انتخاب می کنند!!
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      4 0
      مشارکت کم نشانه نارضایتی اگر عاقل باشید
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      1 1
      مردم به خاطر رقص و کنسرت روحانی رو انتخاب کردند بعد میگن چون پول نداریم انتخابات نماییم چقدر مردم ما بیشعور هستن
  • علی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    2 0
    تو فقط برووووو ما خودمون یه کاری میکنیم
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    3 0
    چی شد دوباره انتخابات شد همه کاره مردم شدند ، بخاطر دوتا مرغ مردم رو به صف می کشی و میگی مرغ بقدر کافی هست ، کرونا فقط برای تو هست صف مرغ کرونا ندارن دوران خانه نشین ها به پایان رسید
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      1 1
      مردم خودشون خواستن بخاطر رقص و کنسرت
  • یاسین IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 1
    راست میگه بنده خدا، بسه انقدر تخریب. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند انتخابات به معنی نو سازی موتور جدید است،‌ و تشکر از کابینه قبلی، کسانی که امروز آقای روحانی را تخریب میکنند در واقع به انتخاب ملت توهین میکنند، و اونها جز عده ای قدرت طلب چیزی نیستند. ما باید بفهمیم آقای روحانی برای دوره ۸ ساله قبلی بهترین گزینه بود چون مردم میتوانستند با آن کار کنند،‌مثل انتخاب کردن آچار و پیچ گوشتی میمونه. شما ابزاری را انتخاب میکنید که با آن میتوانید کار کنید.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    2 3
    حتما در انتخابات شرکت می کنیم تا چشم دشمنان اسلام را کور کنیم دوما بخاطر زمینه ساز فرج امام عصر 6435
  • DE ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    به تو چه مربوط ؟؟؟ تو راهتو بکش برو !
  • یکی از این مردم IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 0
    خبرگزاری مشرق! چرا کلمات ارزشی را ضد خودش استفاده می کنید؟ چرا رئیس قوه مجریه را حجت الاسلام و المسلمین خطاب می کنید؟ چرا با اعصاب مردم بازی می کنید؟ لطفا کلمه اسلام و مسلمین را به سخره نگیرید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس