کد خبر 1196482
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۴
تجربه خنکای پاییز در گرمای تابستان/ سفر به سرزمین ناشناخته ها+ تصاویر

ایران جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و آبشار ورزان هم یکی از دیدنی‌های زیباست.

به گزارش مشرق، در شمال غربی تالش و جنوب شرقی اردبیل، منطقه ییلاقی بسیار زیبایی به نام سوباتان قرار دارد. این منطقه حدود سی و شش کیلومتر از تالش و بیست و دو کیلومتر از اردبیل فاصله دارد. البته جاده منتهی به سوباتان کاملا کوهستانی و پر پیچ و خم است و در نتیجه پیمودن آن بیش از چیزی که مدت نظرتان است طول خواهد کشید. در نزدیکی سوباتان مزارع زیبایی به چشمتان خواهد خورد که بسیار دیدنی هستند. جالب است بدانید که اکثر این مزارع، مخصوص کشت گلپر هستند و اکثر گلپر کشور از این مزارع تامین می‌شود.

آبشار ورزان

این منطقه ییلاقی را به نوعی می‌توان بهشت تالش دانست. منطقه کوهستانی با هوای پاک و خنک که هنوز طبیعت بکر و دیدنی خود را به خوبی حفظ کرده است. از دل ارتفاعات کوه‌های اطراف، چشمه‌ای می‌جوشد و به پایین کوه هدایت می‌شود. در مسیر از صخره های مختلفی عبور می‌کند تا برای حفظ جریان خود مجبور به یک سقوط یکصد متری می‌شود.

ببینید:

عکس/ کلبه‌های رنگی بدون گردشگر

نتیجه این سقوط، خلق آبشاری زیبا با نام آبشار ورزان است. آبشار ورزان را قطعا می‌توان یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای ایران دانست. طبیعت اطراف آبشار بر زیبایی آن افزوده و باعث شده تا واقعا ذهنمان قادر به درک این همه زیبایی در یک جا نباشد.

ببینید:

عکس/ بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در اصفهان

در حقیقت وجود این چشمه و آبشار را می‌توان مایه آبادانی کل منطقه ییلاقی سوباتان دانست. سالیان سال است که به لطف وجود این چشمه و رودخانه، مراتع سرسبز هستند و حیوانات به خوبی زندگی می‌کنند. قسمت عمده‌ای از آب کشاورزی و شرب منطقه توسط همین رودخانه تامین می‌شود.

تجربه خنکای پاییز در گرمای تابستان/ سفر به سرزمین ناشناخته ها+ تصاویر

جالب است بدانید که این رودخانه بعد سقوط از آبشار، آنقدر مسیرش را ادامه می‌دهد تا نهایتا به رودخانه لیسار می‌ریزد. در اصل یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه معروف لیسار، همین رودخانه‌ای است که از آبشار ورزان ایجاد می‌شود. این آبشار در ارتفاع ١٩۴۵ از سطح دریا قرار گرفته و هوای پاک کوهستانی را می‌توان از آنجا تنفس کرد.

در ابتدا باید گفت که جاده‌ای که به سوباتان منتهی می‌شود، بسیار جاده پر پیج و خم و کم ترددی است. بهتر است در زمان بارندگی و یا لغزندگی اصلا قصد سفر به اینجا را پیدا نکنید. 

با وسیله نقلیه خودتان می‌توانید به منطقه سوباتان برسید. در سوباتان باید ماشین خود را در جایی ایمن پارک کنید و راهی پیاده‌روی طولانی یک ساعته شوید. پیاده‌روی شما در مسیر کوهستانی خواهد بود و به این منظور بهتر است تجهیزات سبک کوهنوردی همراه داشته باشید.

به شدت توصیه می‌شود که از کفش‌هایی استفاده نکنید که به راحتی لیز بخورند. برخی صخره‌ها به دلیل رطوبت هوا و وجود آب بسیار لغزنده هستند.

امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی نزدیک آبشار ورزان

امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی نسبتا معمولی در سوباتان به چشم می‌خورد. اما زمانی که پیاده‌روی را به سمت آبشار ورزان آغاز کردید، دیگر خبری از مغازه، فروشگاه و یا هیچ گونه رستورانی نیست. بهتر است خریدهای خود را از داخل منطقه سوباتان انجام دهید و سپس وارد مسیر پیاده‌روی شوید.

البته این امکانات آنطور که تصور می‌کنید گسترده نیستند و بهتر است پیش از رسیدن به اینجا وسایل مورد نیاز خودتان را تهیه کنید.

اقامت در نزدیکی آبشار ورزان

جالب است بدانید که در منطقه ییلاقی سوباتان دو محل اقامت وجود دارد. این دو اقامتگاه شاید هتل‌های چند ستاره نباشند، اما بعد از پیاده‌روی طولانی قطعا نیاز به استراحت خواهید داشت. از طرف دیگر مناظر رو به اتاق‌های این اقامت‌گاه‌ها بسیار زیبا هستند و ارزش هزینه‌ای که می‌پردازید را دارند.

البته اگر از دیدن اینجا سیر شدید و قصد اقامت در جای دیگری را دارید، می‌توانید به تالش یا اردبیل بروید. هر دو شهر به شما نزدیک هستند و می‌توانید بین این دو تصمیم بگیرید.

 زمانی که نام منطقه ییلاقی و آبشار به گوش ما می‌خورد، ناخودآگاه حتی در تابستان هم سردمان می‌شود! یقینا در فصل‌های سرد سال همانند زمستان، هوای این منطقه بسیار سرد خواهد شد. داخل خود سوباتان تنها پنجاه خانوار زندگی می‌کنند و بیشتر آن‌ها در این فصل‌ها آنجا را ترک می‌نمایند.

شما می‌توانید در فصل بهار و تابستان از آبشار ورزان دیدن کنید. البته در فصل اردیبهشت به دلیل بالا بودن میزان بارندگی، شدت جریان آب آبشار بیشتر خواهد بود و لذت بیشتری نصیب شما خواهد شد. در خرداد ماه به تدریج شقایق‌های زیبای اطراف دریاچه سبز می‌شوند و کنار آلاله‌ها نمای بسیار زیبایی را خلق می‌کنند.

تجربه خنکای پاییز در گرمای تابستان/ سفر به سرزمین ناشناخته ها+ تصاویر

برای بازدید آبشار ورزان باید از جنوب تالش وارد جاده مریان شوید. اگر قصد دارید از اردبیل عازم این منطقه دیدنی زیبا شوید، باید از طریق جاده اسالم خلخال خودتان را به اسالم برسانید و از آنجا به تالش بروید. از تالش هم وارد جاده مریان شده و به سمت سوباتان بروید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    2 0
    چرا اخه ادرس چنین جاهایی رو میدی که برن اشغال بریزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس