کد خبر 1196035
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
اجرای اصلاحات قانون چک از فردا/ شرایط جدید دریافت چک بانکی چیست؟

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص نحوه اجرای قانون جدید چک و شرایط دریافت چک بانکی توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، نادعلی‌زاده، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به  اجرای قانون جدید چک از فردا تصریح کرد:  قانون چک اصلاح شده و به موجب اجرای آن ثبت الکترونیکی چک صورت می گیرد و روال صدور چک تغییر و تحول می‌یابد.

بیشتر بخوانید

اخبار جدید در خصوص سامانه چک صیاد

او ادامه داد: فرد صادرکننده چک باید اطلاعات  خود را در سامانه صیاد ثبت کند و تایید چک هم در سامانه صیاد انجام می‌گیرد و فرد گیرنده باید تایید آن را کنترل کند. علت صدور چک هم باید در سامانه ثبت شود .

نادعلی زاده بیان کرد: از فردا دسته چک جدید تحویل متقاضی می‌شود که بنفش رنگ است و امکان صدور چک های جدید در وجه حامل، وجود ندارد.

او ادامه داد: البته چک های قدیمی طبق روال قبلی نیاز به ثبت در سامانه صیاد ندارند و قابل استفاده هستند. از طرف بانک مرکزی مهلت زمانی برای جمع‌آوری دسته چک‌های قدیمی داده می‌شود.

این مقام مسئول گفت: سقف ریالی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و پس از گذشت ۳ مرحله به اجرا در می آید.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: در لحظه باید گیرنده چک از طریق سامانه صیاد استعلام بگیرد که چک دریافتی تایید شده است یا خیر.

او افزود: پشت نویسی چک در سامانه صیاد انجام می‌گیرد و محدودیتی در تعداد گردش چک وجود ندارد.

سخنگوی اجرایی قانون جدید چک بیان کرد: در آینده نزدیک امکان ثبت پیامکی چک هم فراهم خواهد شد. اما با استفاده از اپلیکیشن ها هم امکان ثبت و هم تایید فراهم است.

نادعلی زاده گفت: چک ضمانت قابلیت ثبت در سامانه صیاد دارد، اما باید تاریخ، مبلغ و هویت آن در سامانه مشخص باشد. حتما چک‌های بنفش باید در سامانه ثبت شوند و در غیر این صورت  افراد نباید آن را قبول کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 1
    یک بانک دست چندم که نام مهر ایران را بر خود گذاشته دسته چک معتبر را نپذیرفت به بهانه اینکه حالا دیگر چک باید صیادی باشد و غیر ان به قول خودش کلاهبرداریست . حرفهایتان معمولا قشنگ است اما در عمل چیز دیگری جریان دارد
    • محسن US ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 0
      عزیزم، مدتهاست که چکهای قدیمی (غیر صیادی) پذیرفته نمی شود. حتی افراد عادی هم نمی پذیرند چه برسد به بانک.
  • محسن US ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    11 0
    یعنی صادر کنندۀ چک در لحظۀ صدور باید به اینترنت متصل باشد که اطلاعات خود را ثبت کند، و گیرندۀ چک هم باید به اینترنت متصل باشد که تأییدِ آن را کنترل کند؟ اگر در آن موقعیت به اینترنت دسترسی نداشته باشند چه؟
  • محمد IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 0
    سلام فردی چند جا حساب دارد که هیچکدام متعلق به شخص خودش نیست یعنی چک شخصی ندارد. اما ممکن است یکی ازآنها برگشت بخورد. حالا چگونه بنامه ریزی کند که به امانت دیگر دست نخورد؟ مثال : هیئت انصار مسجد امام علی دارلا یتام مهدیه فروشکاه ساخت وساز مسکن برای فقراء
  • بهرام IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    2 0
    چند بار از طریق اپلیکیشن‌های آپ و تاپ برای ثبت چک اقدام کردم هربار فقط کارمزد کم شد و بعد اعلام شد ارتباط با سامانه صیاد برقرار نیست اگر نیست چرا کارمزد کم می شود؟ چطور برای پول کسر کردن سامانه فعال است اما برای استعلام نه؟!
  • رسولی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 1
    بنده میخواهم چک بگیرم ولی معرف ندارم باید چه کار کنم کسی که به من کمک کنه
    • رسول IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 0
      به همه آشنا ها رو بنداز. سنگ مفت گنجشک مفت یا میگه آره یا نه معرف شدن هزینه نداره برای کسی یکی که شما رو می شناسه حساب و کتاب تون خوب باشه معرف میشه معرف یعنی من این آدم رو می شناسم حساب اش خوبه
  • داودمحمدی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 0
    خوبه
  • غلام IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 0
    عالی
  • ایرانی IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 0
    طرح خوبی است،راه کلاه برداری کمتراست،وووو
  • محمد سیبی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 0
    به نظرم طرح بسیار جالبی است وامنیت مامعله را برای گیرنده چک بالا میبرد واز بی اعتبار شدن برگ چک ودردسترس بودن افرادی که از این برگه سو استفاده میکردند وبه اعتبار این بگه یعنی چک لطمه میزند درعین حال برای جا افتادان واموزش وفرهنگ ان کمی زمان نیاز است
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    کار خوب و مطمئنیه
  • هوشنگ جوزائی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    طرح خوبیه و باعث میشه دسته چک را هر آدم بی اعتباری توی جیبش نزاره و به اهلش سپرده میشه و امنیت در تجارت رو بالا میبره مضافا اینکه باعث میشود نیروی انتظامی و قو قضائیه کمتر در گیر این مسئله گردند
  • امیر IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    سلام عید مبارک آیا هرروزخدا چک عوض میکنند ای داد بی داد
  • داریوش IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    این بازیها فقط برای وصول مالیات است ضمن اینکه از آنهایی که باید مالیات بگیرند و درآمدهای آنچنانی را رها کردند به سراغ چکهای در گردش افتادند تا مالیات جمع کنند و جهت گدا بازی این تتمه اعتبار چک را هم دستخوش سیاستهای غلط کردند ضمن اینکه از فردا کسی دیگر چک قبول نمیکند و بازار را بیشتر دچار مشکلات میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس