کد خبر 1198955
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۲
چرا زنان معتاد می‌شوند؟
همه آنچه که باید در مورد گروه‌های درمانی ترک اعتیاد بدانید

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: عواملی که زنان دچار سوء مصرف مواد مخدر می‌شوند و مطالعاتی که در این خصوص صورت گرفته ۵ دسته از عوامل را شناسایی کرده اند.

به گزارش مشرق، رضا تویسرکان منش، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص اعتیاد زنان و ترک اعتیاد زنان، اظهار کرد: مطالعاتی که در خصوص اعتیاد زنان در کشور انجام شده است و طبق آمارهای رسمی براساس قدرت و قوت متدولوژییک انجام شده باید گفت که با یک سری انحراف و عدم قطعیت آمار در خصوص اعتیاد در جامعه هم برای مردان و هم برای زنان مواجه هستیم.

تویسرکان منش افزود: در مجموع حدود ۰/۶ درصد جمعیت زنان کشور معادل ۱۵۶ هزار نفر به طور مستمر مواد مصرف می‌کنند، که حدود ۵/۵ درصد از جمعیت معتادین کشور را تشکیل می‌دهند. در مورد زنان برخی مطالعات نشان می‌دهد که میزان تحصیلات تاثیر بسیاری در اعتیاد زنان دارد. آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از زنان که به اعتیاد روی آورده‌اند، دارای تحصیلات پایین هستند و حدود نیمی از آن‌ها فقط تحصیلات ابتدایی دارند. سن اعتیاد در بین زنان؛ نسبت به مردان از سن کمتری برخوردارند.

بیشتر بخوانید:

چرایی عدم پایبندی معتادان به ترک اعتیاد

وی در خصوص سن اعتیاد در بین زنان گفت: بطوری که ۱۵ تا ۲۵ سال در بین زنان بیشترین آمار اعتیاد را دارند و همچنین در ردیف دوم از سن ۲۶ تا ۳۵ سال در واقع حدود ۷۰ درصد اعتیاد در بین زنان بین سنین ۱۵ تا ۳۵ ساله است، از نظر تعداد سال‌های اعتیاد تقریبا افرادی که در طول یک یا دو سال اول اعتیاد قرار دارند، در این سنین هستند.

چه عواملی باعث اعتیاد در بین زنان می‌شود

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد: طبق مطالعاتی که انجام شده است بیشتر زنانی که اعتیاد دارند، همسران آن‌ها نیز معتاد بوده و یا اینکه اعتیاد در بین نزدیکانشان مثل پدر یا برادر و یا مادر سوء مصرف مواد وجود داشته است.

تویسرکان منش در خصوص عواملی که مصرف مواد را در بین زنان بیشتر می‌کند، بیان کرد: از جمله عواملی که زنان دچار سوء مصرف مواد مخدر می‌شوند و مطالعاتی که در این خصوص صورت گرفته ۵ دسته از عوامل را شناسایی کرده اند. برای اعتیاد در بین زن‌ها عواملی از قبیل هیجانی-رفتاری، عوامل اجتماعی، عوامل خانوادگی، عوامل شناختی و عوامل فرهنگی که همگی تاثیر گذار هستند که این عوامل هرکدام به نحوی در اعتیاد زنان تاثیرگذار هستند.

بیشتر بخوانید:

ترامادول دروازه ورود به اعتیاد

وی در خصوص عوامل هیجانی- رفتاری در بین زنان توضیح داد: عوامل هیجانی-رفتاری بیشترین عاملی است که زنان به اعتیاد روی می‌آورند و عوامل روانی زمینه‌هایی مثل شکست عاطفی، افسردگی، اختلالات روانی، اختلالات شخصیتی، عدم اعتماد بنفس و ... عواملی هستندکه زنان را مستعد مصرف مواد مخدر می‌کند، که به اعتیاد رو می‌آورند. از بین عوامل اجتماعی محل زندگی و نحوه‌ی دسترسی به هویت بیشترین تاثیر را داشته است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر از عوامل دیگری از جمله نقش خانواده در سوء مصرف مواد مخدر، گفت: از بین عوامل خانوادگی اعتیاد اعضای خانواده همانطور که مطالعات نشان داده، ۸۰ درصد این معتادین درواقع دارای همسران معتاد هستند؛ که نقش خیلی مهمی در مبتلا شدن زنان به اعتیاد را دارند.

همچنین وی در خصوص عوامل شناختی و نگرش مثبت مصرف مواد، توضیح داد: از بین عوامل شناختی می‌توان گفت نگرش مثبت به مواد در بین زنان بیشتر شده است، بطور مثال در مراکزی از قبیل آرایشگاه ها، باشگاه‌های ورزشی مصرف مواد توصیه می‌شود. در واقع باید گفت که به دلایلی به افراد حاضر در آنجا توصیه می‌شود که با استفاده از مواد یعنی اعم از انواع مواد مخدر و روان گردان به بهانه‌ها و دلایلی از قبیل زیبایی، ترمیم زیبایی و یا کاهش وزن، لاغری، تناسب اندام و ... بخصوص مصرف موادی از قبیل شیشه توصیه می‌کنند.

تویسرکان منش مطرح کرد: در این مکان‌ها به زنان القا می‌کنند که مصرف این مواد اعتیاد آور نیست و جنبه‌های مثبتی برای تناسب اندام و لاغری و زیبایی می‌تواند داشته باشد و همچنین مشکل خاصی را برای افراد ایجاد نمی‌کند و می‌توانند هروقت که بخواهند براحتی کنار بگذارند و همچنین توصیه‌هایی از قبیل اینکه در کوتاه مدت باعث کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود بنابراین این به نوعی نگرش مثبت در مصرف مواد در بین زنان بوجود آورده است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص عوامل فرهنگی چنین اظهار کرد: از جمله عوامل فرهنگی هم می‌توان گفت عواملی از قبیل ضعف مذهبی و در کنار عواملی از قبیل مصرف مواد و تفنن و گذران اوقات فراغت باشد؛ از طرف دیگر می‌توان به نبود امکانات تفریحی-ورزشی که می‌توانست جایگزین خوبی برای مصرف مواد شوند، عواملی هستند که باعث مستعد شدن مصرف مواد در بین زنان جامعه شده است که این موارد مهمترین عوامل فرهنگی مصرف مواد هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر آسیب‌هایی را که مصرف مواد برای همه‌ی افراد جامعه ایجاد کرده است از جمله آسیب‌های جسمی، روانی، امنیتی، اجتماعی را برای کشور بوجود آورده است.

اعتیاد زنان چه آسیب‌هایی را به جامعه، خانواده و فرزندان وارد می‌کند

تویسرکان منش با تاکید بر این که زن بنیان خانواده است، گفت: با توجه به فرهنگ ما ایرانیان باید گفت که زن بنیان خانواده است و مبنای خانواده برای ما ایرانیان مادر تعریف می‌شود و از لحاظ اینکه مادری، همسری، دختری معتاد شود و یا رو به اعتیاد آورده‌باشد و از آنجا که مادر الگوی فرزندان و خانواده است، در اینجا باید گفت که مهمترین مشکلی را که بوجود آورده است در واقع اساس و بنیان خانواده را نابود کرده است.

وی تاکید کرد: می‌توان بطور قطعی گفت که حتی تمایل به مصرف مواد در بین فرزندان را افزایش می‌دهد و بطور عامدانه این فرزندان به مصرف مواد رو می‌آورند؛ و آسیب‌های دیگری که مصرف مواد برای زن‌ها دارد باید گفت که زن‌ها نسبت به مردان آسیب پذیرتر هستند و در مقابل اعتیاد آسیب بیشتری را می‌بینند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: یکی از موارد آسیب‌های اجتماعی انگ اجتماعی است که به زنان زده می‌شود. زنان در واقع برای فرار از انگ اجتماعی و نگاه‌های منفی دیگران به خودشان، کمتر کمک می‌خواهند و خیلی کم بدنبال درمان اعتیاد هستند. موارد دیگری از قبیل اینکه سوء استفاده‌هایی که در جامعه از زنان می‌شود که این سوء استفاده‌ها در بین زنان بسیار زیاد است و این زنان برای اینکه بتوانند موادشان را تامین کنند مجبور می‌شوند که به اقداماتی از قبیل تن فروشی و ... تن دهند.

تویسرکان منش توضیح داد: در اصل این موارد خودش مجموعه آسیب‌هایی را بوجود آورده است و از طرف دیگر آسیب پذیری زن‌ها در مقابل اعتیاد بیشتر است و از طرف دیگر دسترسی به موارد درمانی برای زنان معتاد جامعه بسیار کمتر از مردان است به همین دلیل آسیبی که اعتیاد زن‌ها برای جامعه ایجاد می‌کند متنبه‌تر است همانطور که گفته شد بنیان خانواده و هم تربیت فرزندان و هم آسیب‌های اجتماعی مثل افزایش زنان خیابانی یا تن فروشی در جامعه بیشتر می‌شود.

برای ترک اعتیاد زنان چه حمایتی می‌شود و چه اقداماتی انجام شده است

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: در ستاد مبارزه با مواد مخدر و با هماهنگی‌های اجرایی که در طی سال‌ها شروع کرده ایم بروی موضوع پیشگیری و در نهایت در زمینه درمان اقداماتی انجام می‌شود. اقدامات آگاهی دهنده در مدارس، دانشگاه‌ها شروع شده است و به نوعی موارد متناسب برای خانم‌ها در محیط‌هایی مثل آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها و ... فرهنگ سازی‌هایی را در جهت اینکه مصرف هر نوع مواد مخدر اعتیاد آور است را آغاز کرده ایم.

تویسرکان منش گفت: در خصوص درمان اعتیاد زنان باید گفت که یک سری مراکز درمان برای بانوان است البته باید گفت که تقریبا ما مراکزی برای درمان اعتیاد زنان نداریم و یا بصورت متعدد در کشور در حال اجرای آن هستیم و تاکنون مراکزی که ایجاد شده است دو مرکز درمان اقامتی در تهران داریم که به زنان معتاد ارائه خدمات برای درمان و ترک داده می‌شود. در دیگر استان‌ها هم این مراکز احداث و در برخی استان‌ها این مراکز درمانی ترک اعتیاد برای زنان را افتتاح کرده ایم و آماده ارائه خدمات هستند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    2 0
    جنس خوب و رفیق نامرد
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    4 0
    دلایل اعتیاد در زنان و مردان فرقی نمی کنه فقط بهانه ها شون متفاوته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس