انتظار تورمی در اقتصاد باعث افزایش بی رویه قیمت‌ها خواهد شد

کارشناس حوزه اقتصاد گفت: انتظار تورمی در اقتصاد باعث افزایش بی رویه قیمت‌ها خواهد شد، چون بسیاری از تولیدکنندگان انتظار دارند در ماه‌های آتی قیمت ارز افزایش پیدا کند.

به گزارش مشرق، امیر سلمانی، کارشناس حوزه اقتصاد با اشاره به افزایش نرخ تورم اظهار کرد: آمارهای غیر رسمی حکایت از افزایش ۴۳ درصدی تورم در کشور دارد.

بیشتر بخوانید:

تورم سال ۱۳۹۹ از ۳۶ درصد عبور کرد

این کارشناس حوزه اقتصاد تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل از افزایش نرخ تورم انتظار تورمی است بدین شکل که برخی از کارها متناسب با تورم افزایش پیدا نخواهند کرد و به عبارت دیگر به نسبت نرخ ارز افزایش بیشتری را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: انتظار تورمی در اقتصاد باعث افزایش بی رویه قیمت‌ها خواهد شد، چون بسیاری از تولیدکنندگان انتظار دارند در ماه‌های آتی قیمت ارز افزایش پیدا کند و همین منظور کالای خود را متناسب با ارز در ماه‌های آینده تعیین می‌کنند.

سلمانی ادامه داد: این انتظار تورمی صرفاً مربوط به فروشنده نیست و بسیاری از مصرف کنندگان نیز به دلیل اینکه احتمال افزایش قیمت ارز وجود دارد نسبت به افزایش خرید محصولات مورد نیاز و از سوی دیگر ذخیره سازی آن‌ها اقدام خواهند کرد این موضوع تقاضا را در بازار افزایش خواهد داد و موجبات کمبود کالا را فراهم خواهد کرد.

این کارشناس حوزه اقتصاد تصریح کرد: علاوه بر انتظار تورمی قیمت موضوع دیگر را می‌توان چسبندگی افزایش قیمت عنوان کرد به طوری که در مقطعی ما شاهد کاهش قیمت ارز بودیم، اما به دلیل نگرانی و عدم ثبات در بازار قیمت‌ها کاهش چندانی پیدا نکرد و ثابت ماند.

وی افزود: برای کاهش نرخ تورم نیاز به ثبات در بازار ارز و شرایط اقتصادی داریم و نوسانات در بازار می‌تواند به افزایش تورم قیمتی منجر شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس