همزمان با تغيير نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات در سال 1382، تغييراتي در سطح شرکتهاي تابعه رخداد. در اين رابطه امور ارتباطات ديتا ضمن تغيير هويت در تابستان 83 به "شرکت ارتباطات دادهها" تغييرنام يافت و در تابستان 1384 با توجه به توسعه اهداف و ماموريتهاي شرکت، نام آن به «شرکت فنآوري اطلاعات» تغيير يافت.
فعاليت و وظايف شرکت
مديريت حمايت و ساماندهي امور مربوط به امنيت فضاي تبادل اطلاعات، نرمافزار و سختافزار، بالا بردن آمادگي الکترونيکي، توسعه اينترنت، توسعه فنآوري اطلاعات و کاربردهاي آن در کشور همچنين مديريت و نظارت بر يکپارچهسازي فعاليتهاي حوزه فنآوري اطلاعات و کاربردهاي الکترونيکي از جمله وظايف شرکت فنآوري اطلاعات اعلام شده است.
هدايت بخش فنآوري اطلاعات کشور بهعنوان کارگزار وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات و ارائه پيشنهاد سياستهاي حمايتي از بخش خصوصي براي فراگير کردن کاربرد فنآوري اطلاعات در کشور هم يکي ديگر از وظايف اين شرکت عنوان شده است.
اما اخيرا شنيده شد که بحثهاي جدي در مورد تبديل اين شرکت به سازمان فنآوري اطلاعات در سطوح تصميمگيري مطرح است و به احتمال زياد بهزودي شرکت فنآوري اطلاعات به سازمان تبديل خواهد شد.
ظاهرا هدف از تبديل شرکت فنآوري اطلاعات به سازمان تاکيد بر نقش حاکميتي اين نهاد عنوان شد و با انجام اين تغييرات سازمان فنآوري اطلاعات متولي اجراي برنامههاي راهبردي و هدايت بخش فنآوري اطلاعات در کشور خواهد بود.
موضوع تغيير ساختار اين شرکت از مدتها پيش شروع شده و در زمان حاضر نيز نمودار سازماني جديد شرکت در معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در دست بررسي است.
مدير عامل شرکت فنآوري اطلاعات ايران با تاييد خبر تبديل شدن اين شرکت به سازمان گفت: از ابتدا نيز بنابر تاسيس سازمان بود. اما تا پيش از طي شدن مراحل لازم براي اين منظور، شرکت فنآوري اطلاعات راهاندازي شد.
سعيد مهديون در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اين که تقاضاي سازمان شدن شرکت فنآوري اطلاعات به شوراي عالي اداري ارسال و طبق صحبتهاي صورت گرفته، موافقتهاي اوليه با اين طرح انجام شده است، اظهار کرد: درخواست ما در دستور کار قرار گرفته و در اولين جلسه بررسي خواهد شد تا فرايند تبديل به سازمان فنآوري اطلاعات طي شود.
وي افزود: بعد از تبديل به سازمان، خدمات درآمد - هزينهاي از کارهاي شرکت حذف ميشود اما ساير کارهاي حاکميتي همچون هماهنگي پروژههاي ملي، پيگيري مصوبات دولت، ساماندهي فضاي توسعه تبادل اطلاعات و موضوعاتي از اين دست که در اساسنامه شرکت است و ماندگاري بيشتري دارد، از جمله وظايف سازمان فناوري اطلاعات خواهد بود.
مهديون خاطر نشان کرد: از آنجاييکه شرکت بايد سوددهي داشته باشد و اين با انجام کارهاي حاکميتي که نياز به بودجه دولتي دارد، مغاير است، درخواست تبديل به سازمان را ارائه کرديم. در اين راستا از دو سال گذشته که وظايف حاکميتي به شرکت محول شد، سعي بر اين بود تا هزينههاي شرکت از طريق منابع وزارتي تامين شود تا وقتي به سازمان تبديل شد، مشکلي وجود نداشته باشد.
اهداف و شاخصهاي فنآوري اطلاعات کشور
اما يکي از مهمترين امور مربوط به حوزه IT که توسط شرکت فنآوري اطلاعات ايران پيگيري ميشد و بعد از تبديل به سازمان نيز ادامه ميابد، شاخصهاي فنآوري اطلاعات کشور در برنامه توسعه کشور است که از چندي پيش بهطور جدي دريافت نظر کارشناسان دراين باره آغاز شد.
برنامه چهارم توسعه همه دستگاهها را موظف کرده است که سند توسعه بخشي خود را تدوين و به تصويب معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور برسانند. برهمين اساس سند توسعه بخشي فنآوري اطلاعات و ارتباطات در برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران موضوع بند (ه) ماده 155 قانون برنامه چهارم زيربخش فنآوري اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات تدوين و پس از تصويب مبناي عمل قرار گرفت.
اين سند به عنوان سند ملي توسعه فنآوري اطلاعات، وضعيت کلان فنآوري اطلاعات در رابطه با مضامين دوازده گانه برنامه چهارم، اهداف کلي و راهبردهاي کلان توسعه را در تحقق چشمانداز تبيين ميکند.
در اين سند، براساس راهبردها و راهکارهاي مشخصي که براي اين بخش تدوين شده، اهداف کمي معيني هم براي بخش فنآوري اطلاعات تعيين شده است. اين اهداف به دو بخش اهداف بخشي و فرابخشي تفکيک شدهاند.
اهداف بخشي (شاخصهاي بخشي) صرفا به عملکرد وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات بستگي دارد و براساس 11 شاخص که به ميزان توسعه زيرساختها و افزايش دسترسي شهروندان به زيرساختهاي فنآوري اطلاعات اختصاص دارد، بيان ميشوند.
اهداف فرابخشي (شاخصهاي فرابخشي) نتيجه عملکرد مشترک وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات و ساير دستگاههاي اجرايي در کشور هستند. براساس اين سند، توسعه و کاربرد فنآوري اطلاعات براي دستيابي به اهداف برنامه در حوزههاي کليدي شامل دولت الکترونيکي، يادگيري الکترونيکي، کسب و کار الکترونيکي و سلامت الکترونيکي مورد سنجش و ارزيابي قرار ميگيرد.
اهداف فرابخشي براساس 33 شاخص که به ميزان توسعه و کاربري خدمات فنآوري اطلاعات در حوزههاي کليدي مورد اشاره و برخي زواياي ديگر ميپردازند، بيان ميشود.