همتی پاسخ داد؛‌ خرید و فروش بیت‌کوین آزاد می‌شود؟

عملکرد همتی در سیاستگذاری پولی ایران که سبب سه برابر شدن قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی شده و همچنین حمایت وی از FAFT و دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول، به مذاق آمریکایی‌ها خوش آمده است.

سرویس اقتصاد مشرق- اخیراً نشریه معتبر آمریکایی فارن پالیسی در مطلبی بر ضرورت حضور عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در دور بعدی مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا تاکید کرده است، اما چرا آمریکایی‌ها بر حضور همتی اصرار دارند؟

نشریه فارن پالیسی به نوعی سیاست‌های خارجی را برای دولت‌های آمریکا تئوریزه می‌کند و نویسندگان آن هم از زمره افرادی هستند که در دستگاه دیپلماسی آمریکا نفوذ دارند و به همین دلیل مقالات و مطالب آن مهم است.

 چرا آمریکا بر حضور همتی در مذاکرات احتمالی آتی اصرار دارد؟

تحلیل مطلب این نشریه درباره ضرورت حضور رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا به این نتیجه می‌رسد که دو عامل سبب این توصیه به دستگاه دیپلماسی آمریکا شده است: عملکرد همتی در سیاستگذاری پولی ایران که سبب سه برابر شدن قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی شده و دیگری تاکیداتی است که وی در زمینه پذیرش تعهدات ایران به FAFT و دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول دارد. به نظر می‌رسد هر دوی این سیاست‌ها به مذاق آمریکایی‌ها خوش آمده است.

 چرا آمریکا بر حضور همتی در مذاکرات احتمالی آتی اصرار دارد؟

 چرا آمریکا بر حضور همتی در مذاکرات احتمالی آتی اصرار دارد؟

 چرا آمریکا بر حضور همتی در مذاکرات احتمالی آتی اصرار دارد؟

 چرا آمریکا بر حضور همتی در مذاکرات احتمالی آتی اصرار دارد؟

اصرار همتی بر دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول در حالی است که رهبر معظم انقلاب پیش از این از مخالفت خود با دریافت وام از این نهاد غربی تحت سلطه آمریکا خبر داده بودند.

رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۳۹۷ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی گفتند: در طول سال‌های گذشته، در دولت‌های مختلف، چند بار می‌خواستند از بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول، وام بگیرند، بنده نگذاشتم؛ جلویش را گرفتم؛ مقدّمات را فراهم کرده بودند که این کار را انجام بدهند. اینکه ما از بیگانه طلب بکنیم و متعهّدِ در مقابل بیگانه بشویم، این خطای بزرگی است؛ باید اقتصاد درون‌زا باشد.

همتی از روزهای آغازین مسئولیت خود در بانک مرکزی، وعده‌های فراوانی در حوزه مدیریت اقتصاد از جمله تقویت ارزش پول ملی، مهار تورم، مدیریت نقدینگی و غیره را به مردم و دست‌اندرکاران کشور داد، با این حال پس از گذشت چند ماه از شروع فعالیت او در بانک مرکزی، وضعیت متغیرهای اقتصادی نه‌تنها رو به بهبود نرفت، بلکه نسبت به قبل نیز وخیم‌تر شد، به طوری که شاهد افزایش حدود دو برابری نقدینگی و جهش‌های ۳ برابری نرخ ارز بودیم و تورم کل نیز ارقام بالای ۴۰ درصدی و ۵۰ درصدی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را نشان داد. علی‌رغم اینکه در اوایل سال اعلان نمود تورم به ۲۲ درصد کاهش خواهد یافت.

 چرا آمریکا بر حضور همتی در مذاکرات احتمالی آتی اصرار دارد؟

 چرا آمریکا بر حضور همتی در مذاکرات احتمالی آتی اصرار دارد؟

 چرا آمریکا بر حضور همتی در مذاکرات احتمالی آتی اصرار دارد؟

 چرا آمریکا بر حضور همتی در مذاکرات احتمالی آتی اصرار دارد؟

عملکرد اقتصادی ضعیف فوق موجب شده تا رد ملموسی از راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها در بخش پولی نماند و امیدها به آمریکا برای ایجاد گشایش به جای دنبال کردن راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها در اقتصاد ایران بیشتر شود. اثر چنین شرایطی عملاً از حوزه اقتصاد فراتر رفته و حتی در حوزه سیاست نیز انعکاس یافته است تا آن جا که علی‌رغم خروج آمریکا از برجام طی دو سال اخیر، ترس از جهش مجدد نرخ ارز موجب شده تا ایران در خروج از برجام برخلاف اوامر قرآنی ثابت قدم نباشد.

مجموعه شرایط فوق‌الذکر از دید دشمن خارجی چگونه رصد می‌شود؟

آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که فشار حداکثری آمریکا رو افول و کارایی تحریم‌ها در حال کاهش است که این موضوع مطلوب طرف آمریکایی نیست؛ اما با توجه به فشار اقتصادی تحمیلی به مردم ایران به دلیل عملکرد فاجعه‌بار بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، نقدینگی و تورم، کورسوی امیدی برای آن‌ها ایجاد شده تا دیوار تحریم‌های خود را بازسازی و تحکیم و با تجدید ساختار تحریم‌های هوشمندانه، تشدید فشار بر اقتصاد ایران را اجرایی نماید.

در دولت اوباما، تحریم سیستم بانکی یکی از مهم‌ترین ارکان هوشمند سازی تحریم‌ها بود و با آمدن دولت بایدن، مقامات آمریکایی معتقدند یکی از موضوعاتی که باید دنبال شود مسئله کارایی تحریم‌های مالی است؛ مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کرده‌اند که برای تحکیم دیوار تحریم بانکی، پیوستن ایران به FATF جهت شفاف شدن تحریم‌های بانکی مسیرهای مالی لازم و ضروری است. به عنوان نمونه دیوید کوهن به عنوان یکی از افراد مهم و کلیدی در طراحی تحریم‌ها علیه ایران، در رابطه با نقش شفافیت در موفقیت تحریم‌ها می‌گوید: «موفقیت تحریم‌های آمریکا بستگی عمیق به شفافیت بانکی و وضع قواعد خوب در این بخش دارد. از طریق جمع‌آوری اطلاعات کلیدی، افرادی که درنهایت از تراکنش‌های بانکی بهره می‌برند شناسایی می‌شوند. به این دلیل باید مؤلفه‌های ساخت، حفاظت و تقویت شفافیت بانکی، هسته اصلی مأموریت وزارت خزانه‌داری باشد.»

بنابراین لازمه تحکیم تحریم نظام بانکی پیوستن ایران به FATF است. نکته هشداردهنده ماجرا آنجاست که چنین دشمنی با این سطح از حساسیت نسبت به سیاست‌های تحریمی و مقابله‌ای و تلاش برای پیشبرد اهداف خصمانه خود چه با ابزارهای خارجی چه با ابزارهای نفوذ داخلی، در رصد شرایط ایران بر اهمیت حضور رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید دارد و شاهد مثال آن نیز اظهارات اخیر مجله فارن پالسی است. به نظر می‌رسد اظهارات جناب آقای دکتر همتی و اصرار ایشان بر پذیرش FATF علی‌رغم آگاهی از شرایط تحریمی، مورد توجه غربی‌ها قرار گرفته است. در آن مجله در مقاله‌ای با عنوان «گفتگوهای ایران و آمریکا زمین‌گیر می‌شود مگر آنکه عبدالناصر همتی سر میز گفتگو باشد» آمده است:

«سرپرستی همتی برای اجرای اقدامات تخفیف تحریم در مراحل اولیه بسیار حیاتی خواهد بود. این تخفیف‌های تحریمی می‌تواند شامل اجازه دسترسی ایران به ذخایر ارزی یا اعطای وام صندوق بین‌المللی پول برای کرونا و یا در نظر گرفتن مشوق‌های اقتصادی دیگری مانند مجوز برای u-turn باشد. نکته مهم این است که جامعه جهانی انتظار دارد ایران به اصلاح بخش بانکی خود، مطابق با استانداردهای بین‌المللی ادامه دهد. در همین راستا همتی اخیراً اظهار داشت که اگر برجام احیا شود، ایران باید تصویب برنامه عملیاتی ارائه‌شده توسط FATF را برای بهره‌مندی از مزایای تخفیف تحریم‌ها در بخش بانکی در نظر داشته باشد.»

به نظر می‌رسد دلایل فوق‌الذکر، اصلی‌ترین دلایل از دید آمریکایی‌ها برای حضور همتی در دور بعدی مذاکرات است، اما سؤال مطرح می‌شود که این اقدامات همسو با منافع ملی است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    56 5
    ادم احساس تهوع بهش دست میده بعضی موقع ها حالم از خودمم بهم میخوره ک توی مملکتی زندگی میکنم ک هیچکس جلوی فساد با تمام توان مقابله نمیکنه قدیما کسی جرات نداشت اشکارا فساد کنه اما الان چ بی بندوباری و چ فساد اقتصادی رو با افتخار علنی انجام میدن فراماسون کارش رو خوب بلده ما هم مماشات میکنیم ن خ
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      3 12
      توهم توطئه موج میزنه در تفکراتت
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      12 1
      حقیقتا منم دیگه دارم ناامید میشم، اوایل فکر میکردم تحولی شده و برخورد صورت میگیره، اما دیدم نه، به صورت اشکار به منافع ملی ضربه میزنن و همچنان هم مسئولیت ها و پست و مقام و پاداشهاشون به راهه. دارم انگیزه ام واسه امید بخشی و امیدوار موندن رو از دست میدم.
    • علی اخلاقی IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      2 8
      من اصلا موافق دولت تدبیر نیستم و این دولت کشور را تا لبه پرتگاه آورده لیکن عملکرد همتی را با اطلاعات که دارم مورد تایید قرار می دهم .اگر کسی دیگی ود ارز45 تومان بود.
    • AU ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      5 3
      اگر ما درست رای بدیم سیستم دستش باز میشه و با فساد برخورد میکنه.
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    22 15
    دست هر کس دیگه هم که بود نمیتونست مانع گران شدن ارز بشه.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      12 0
      گران شدن ارز یا گران فروختن ارز به ملت برای پر کردن جیب دولت اعتدال مسئله این است
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      4 0
      خود واعظی اعتراف کرد که افزایش نرخ ارز کار دولت است.
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    9 7
    خیلی عجیب است به هر صورت دولت بعد از این تفکرات ندارد و عمر این دولت و تمایل آمریکا هر چه باشد خیلی برای دولت بعد مصداق ندارد
  • امیر هوشنگ IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    14 4
    با سلام چطوریه که امریکا با همه ایران و ایرانی دشمنه بجز یه عده خاص که بودنش براش مهمه؟!! سخنان رافعی پور و استاد عباسی رو باید دوباره مرور کنیم چطوریاست که همه تحریم هستیم بجز یه عده
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    21 7
    اصلا تو این دولت کسی هست که آدم آمریکا نباشه؟
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      14 0
      بله چون بعضی انگلیسی هستند
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    16 5
    زخم کاری رو فقط از خودی(منافق)خوردیم
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    14 3
    دشمن بوی خائن را از 2000 کیلومتری تشخیص می دهد .
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    10 13
    سعید خان جلیلی رو بفرست مذاکرات تا درستش کنه
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    12 2
    غضنفرهای ایرانی بگیرید امریکا را ول کنید اهرم گل بخودی همین غضنفرهای ایرانی هستند که در دولت تدبیر ها در انبان جمهوری اسلامی غل می خورند
  • SE ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    8 4
    میخواهد آدمهای بی عرضه و ناکارامد وجه پیدا کنند تا به عموسام خوب سواری بهند
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      5 4
      هاجی میگم این قانون جهادی رفع تحریم ها که مجلس انقلابی تصویب کرد و قرار بود تمام تحریم ها رو بلا استثنا لغو کنه چی شد؟
    • SE ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      4 1
      مشدی، 3 ماه صبر کن تا سیفون اصحالات کامل زده بشه
  • محمدرضا. تمسكني IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    6 18
    بنظر اينجانب عملكرد اقاي همتي يكي از بهترين عملكردها در اين چهل سال بعد از انقلاب اسلامي است ايشون رييس بانك مركزي است نه وزير اقتصاد و صنعت!!!
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    3 0
    میخواد ببینه نوکرش کیه اینطور ملتو اسیر مرده
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    6 0
    توی والیبال همیشه اون سمتی توپ رو میزنن که میدونن بازیکنش ضعیفه ونمیتونه دریافت کنه چون میدونن بیشتر امتیاز میده
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    2 0
    مگه نه اینکه غربیها مدعین درمذاکرات برجامی 4000 نفر از سیاسیون ومدیران ایرانی تا بعیت کشورهای غربی=کابالیستی وماسونی. شدند
  • CA ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    9 0
    بنظر من تجربه حتی همتی ثابت کرد که رییس بانک مرکزی و حتی برنامه بودجه بایستی بایستی درک سیاسی هم داشته باشند تا بفهمند هدف آمریکا از بین بردن توان اقتصاد ملی ایران هست تا بتواند نظام را تغییر دهد و این آقای همتی عملا به آمریکایی ها دارد کمک میکند. چنین اشخاصی به هیچ عنوان نبایستی در مسند امور مهمی همچون بانک مرکزی قرار بگیرند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی جهت دفاع از انقلاب هست نه از دفاع از لیبرالیسم. این دولت نهایت تنفس مصنوعی رو به لیبرالیسم داد تا خودش را توجیه کند.
  • رضا IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    3 3
    مشرق جان در کشوری که تحریم های شدیدی که در تاریخ بعد از انقلاب سابقه نداشته را تجربه می کنه که نمیتونه نفت بفروشه و اگر فروخت نمیتونه پولش را به راحتی وارد کشور کنه و سیستم مالیاتی ضعیف داره همتی چه میتواند بکند باید منصف بود
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      1 1
      صفر شدن صادرات نفت هم از بی عُرضگی دولت است.
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      1 1
      چرا ارز 4200 رو بی در و پیکر بین واردکنندگان توزیع کردن که الآن نمیتونن ردیابی کنن و میلیارد دلاری گم شده؟؟ اعترافات روحانی و واعظی دربارۀ گرون کردن قیمت ارز رو کجای دلمون بذاریم؟؟ در شرایط تحریمی چرا همتی برای تصویب FATF تلاش میکنن؟؟ کدوم یک از این بی تدبیری ها رو به حساب تحریم و مالیات بذاریم؟؟ بیدار شو دیگه
    • رضا IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      2 0
      من از همتی دفاع کردم نه از کلیت دولت و رئیس جمهور جهانگیری ارز 4200 را بر باد داد و قابل انتقاد است
  • فرهاد IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    81 0
    ازهمان روزهای اول که سودهای روزشمار را که به نفع مردم بود برداشت وفرمول بهره تسهیلات باتکی راتغییر داد و به نفع بانکها عمل کرد وهزینه های خدمات بانکی را افزایش دادو دها کار دیگر مشخص بود خاین به این ملت ومردم بدبخت وبیچاره است
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    0 1
    مرداد 97 دلار 19 تومن الان 24 کجا سه برابر شده؟
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    2 0
    متاسفانه هیچ فرد کاربلد و متخصصی در دولت روحانی وجود نداره اگر بجای تمام مدیران و وزیران این دولت و خوده روحانی ، ملت به چوب خشک رای میدادن اوضاع خیلی خیلی بهتر میبود
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 0
    به نظرم یک نکته دیگه مهم دیگه را فراموش کردید تخلیه اطلاعاتی کامل رئیس بانک مرکزی، مقدار ارز و طلا راههای دور زدن تحریم ها و ... از پذیرفتن وام بانک جهانی و افی ای تی اف مهم تره، مثل آن بلایی که سر هسته ایی آوردن، از بین بردن توان هسته ایی و قدرت آن بسیار مهم بود برای همین صالحی را آوردن وسط میدان، الان نوبت زدن اقتصاد است تا براش یک محدودیت کامل ایجاد کنند و با دادن چندتا هویج (البته هرگز نخواهند داد) با دست خودمات اقتصاد را هم تحریم کنیم و به آن افتخار کنیم بعد هم آمریکایی اعلام کنند ایرانی دارن خودشوم ملتشون تحریم می کنند. (به نظرم این سه ماه شرایط بسیار حساس خواهد بود، ضربات سنگین دولت به ملت حتما ادامه خواهد داشت)
  • DE ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    0 0
    چرا آمریکا بر حضور همتی در مذاکرات احتمالی آتی اصرار دارد؟ 18000000000 هیجده میلیارد دلار را با 65 تن طلا را حاتم بخشی میکنند بعد برا 5 میلیارد وام از بانکهای صهیونی آبروی ایران را میبرند و التماس میکنند خب امریکا از این چیز بهتر چی میخواد.
  • US ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    0 0
    پس از خارج شدن ترامب از برجام اقاى زنگنه به چينى ها گفتند نفت ايران را با دلار مى فروشيم واقاى همتى گفتند كه فقط دلار قبول ميكنيم وبه اين طريق بزرگترين خريدار نفت درجهان را ازكشور بيرون كردند تا فشا رتحريم هاى ترامپ موثر واقع شود واين خيانت خدمت بزرگى به امريكا بود انها قدردان اين خدمت اقاى همتى هستند
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 0
    اگر همتی نبود ارز 100000 تومن شده بود...
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    اگه همتی بره همه چیز خوب میشه همه تقصیر این حق باشماست هیچ ارتباطی به تحریم نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس