کد خبر 1191913
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
‌‌زندانیان چگونه صاحب شغل می‌شوند؟

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در جریان سفر خود به استان کردستان از نزدیک وضعیت زندان‌های کردستان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مشرق، محمدمهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در جریان سفر دو روزه خود به استان کردستان از کانون اصلاح و تربیت و اندرزگاه زنان بازدید کرد.

وی در این بازدید با حضور در بخش‌های مختلف از جمله کارگاه‌های اشتغال از جمله کیف‌سازی و قالیبافی،کلاس‌های سوادآموزی، خوابگاه‌های زندانیان، کلاس‌های هنری از جمله خطاطی روند فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی و کیفیت خدمات را مورد ارزیابی قرار داد و  با تمامی مددجویان کانون اصلاح و تربیت و تعدادی از زنان زندانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان در اولویت سازمان زندان‌ها است

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور سپس در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی با بیان اینکه بنای ما در زندان‌ها برای دستگیری و مراقبت از زندانیان، کار و فعالیت فرهنگی عمیق است؛ به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تحقق امر فرهنگی در زندان‌ها اشاره و اظهار داشت: "حرفه‌آموزی و اشتغال" در راستای حمایت از کار فرهنگی عمیق طرح‌ریزی شده است.

وی از تحقق هدف‌گذاری اشتغال ۵۰درصدی زندانبان خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس روایت‌های موجود پیامبر اسلام(ص) بر هدایت بندگان حریص بودند و یکی از کارهایی که در نظام اسلامی مصداق همان حرص و اشتیاق بر هدایت افراد است را در زندان‌ها می‌توان مشاهده کرد.

حاج محمدی گفت: جماعت زندانی به واسطه اشتباه و بزه مرتکب شده اخم نظام را دیده‌اند و ما در زندان‌ها این فرصت را داریم تا با عملکرد خوب و دستگیری از آنان و خانواده‌هایشان، چهره رحمانی نظام را به نمایش بگذاریم.

عضو شورای عالی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: دشمن در استان کردستان طمع بالایی دارد تا جوانان را به دام ضد انقلاب بیاندازد اما این مسئله به همان میزان که می‌تواند تهدید باشد می‌تواند فرصت هم باشد چرا که می‌توان با گفت‌وگو با این جوانان و خانواده‌هایشان سوء تفاهم‌ها را رفع و آنان را جذب نظام و مردم کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان نیز در این دیدار با تاکید بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها اظهار داشت: برای تحقق اهداف فرهنگی باید با مخاطب برنامه‌ها، رابطه عاطفی و دوستانه برقرار کرد.

وی با اشاره به قصه حضرت یوسف(ع) و نوع رفتار وی با زندانیان گفت: این پیامبر خدا در طول ۸سال اقامت در زندان توانست آن اشرار را هدایت کند و این الگوی خوبی برای همه ماست.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با یادآوری اینکه سیره نبی مکرم اسلام(ص) نیز ارتباط عاطفی و ابراز محبت نسبت به افرادحتی مشرکان بود تا آنها را به این اسلام جذب کند، تصریح کرد: می‌توان از ظرفیت علمای اهل سنت به عنوان مبلغان در زندان‌ها استفاده کرد.

 دولت در تامین زمین برای احداث زندان‌های جدید همکاری کند 

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور سپس در دیدار با بهمن مرادنیا استاندار کردستان از توانمندسازی زندانیان و خانواده‌های زندانیان خبر داد و اظهار داشت: مهارت‌آموزی زندانیان برای جذب در بازار کار پس از آزادی از زندان و داشتن شغل آبرومندانه با درآمد کافی یکی از ارکان برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌هاست.

وی افزود: حمایت از خانواده زندانیان از مهم‌ترین سیاست‌های دستگاه قضائی بوده و در این راستا توانمندسازی فرهنگی و اقتصادی خانواده زندانیان به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این قشر به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

عضو شورای عالی قوه قضائیه با بیان اینکه دشمن همواره بر موضوع زندان تمرکز کرده است، تصریح کرد: ضدانقلاب درصدد آن است اینطور القاء کند که از زندانیان بیگاری کشیده می‌شود در حالی‌که شعار ما این است "نه بیگاری، نه بیکاری" چرا که معتفدیم بیکاری برای زندانی سم و زندانیان بابت انجام کارهایشان، حقوق دریافت می‌کنند.

وی با ذکر اینکه زندانبانی در نظام دینی با نظام‌های غیر دینی تفاوت دارد، خاطر نشان کرد: رعایت حقوق انسانی و عدم بی‌تفاوتی به سرنوشت زندانی و خانواده‌های آنها، یکی از شاخصه‌های مهم در زندانبانی اسلامی بوده که همواره جزو برنامه‌های اولویت‌دار است.

حاج محمدی بیکاری را یکی از زمینه‌های بروز جرم دانست و بیان داشت: در زندان‌های سطح کشور علاوه بر ریشه‌یابی علل جرم و انجام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، همواره به فکر شغل مناسب برای زندانیان هستیم چرا که  اگر در زندان درست عمل نکنیم کل جامعه آسیب می‌بیند.

وی با تأکید بر اینکه باید همه نهادها و خیرین برای توسعه امنیت اجتماعی همکاری کنند، اذعان کرد: اگر مراقب خانواده زندانی نباشیم و خدای ناکرده فرزند زندانی وارد چرخه جرم شود، این بدان معناست که عملکردمان در زندان ناقص بوده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با اشاره به فعالیت‌های دشمن برای جذب جوانان و پیوستن به گروهک‌های ضدانقلاب به‌ویژه در استان‌های مرزی هشدار داد: هرگونه غفلت و کوتاهی ما عملاً دشمن را در عملیات یارگیری موفق خواهد کرد اما توجه به زندانی و خانواده آنها که هم‌اکنون اولویت بوده، دشمن را ناکام گذاشته است.

حاج محمدی یادآور شد: برای ساخت زندان جدید و اجرای کامل برنامه‌های اصلاحی و تربیتی ویژه زندانیان نیازمند فضای مناسبت هستیم که دولت باید در این زمینه اقدام کند.

استاندار کردستان نیز در این دیدار با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب می‌توان از ورود افراد به زندان جلوگیری کرد.

بهمن مرادنیا وعده تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت زندان جدید در استان را داد و گفت: امیدواریم زندانیان پس از تحمل حبس، به زندگی سالم و سعادتمندانه بازگردند.

 زندانیان اصلاح‌شده در زندان‌های سراسر کشور آزاد می‌شوند 

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور همچنین در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین  سید حسین حسینی رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از توسعه خدمات قضایی و همکاری با مراجع قضایی خبر داد و اظهار داشت: تمام زندان‌های کشور به طور مرتب با شاخص‌های قضایی پایش می‌شوند.

وی از اجرای طرح پایش و غربالگری زندان‌ها با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها خبر داد و افزود: به همکاران قضایی و جامعه این اطمینان را داده که افراد مستحق تخفیف که در فرآیند اصلاح و تربیت متنبه شده و شرایط بازگشت به جامعه را دارند، شناسایی کرده و نمی‌خواهیم زندان‌ها را به هر قیمتی خالی کنیم.

حاج‌محمدی با اشاره با آداب قضا در نظام اسلامی گفت: هدف نهایی از برخورد با مجرم اصلاح و تربیت اوست و گاه یک نگاه مهربانانه و یک توصیه همکار قضایی ما را به آن هدف می‌رساند.

وی با بیان اینکه قاضی نقش طبابت و تربیتی برعهده دارد، اظهار کرد: ما در زندان‌ها نقش پرستاری داشته که نسخه‌های قضات را اجرا کرده و وضعیت زندانی را صادقانه پایش و گزارش دهیم.

عضو شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به اینکه اصلاح مجرمان مأموریت مشترک قوه قضاییه و سازمان زندان‌هاست، افزود: در کردستان ضدانقلاب طمع بیشتری دارد و دام‌های مختلف را برای صبر جوانان ما پهن کرده اما عملکرد خوب ما می‌تواند نقشه‌های آنان را نقش برآب کند.

حاج‌محمدی یادآور شد: در شرایطی که دشمن سعی داشته که زندان را تهدید معرفی کند ما با نوع نگاه انسانی، اخلاقی و عملکرد خوب می‌توانیم از این تهدید یک فرصت بسازیم.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی رئیس‌کل دادگستری استان کردستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حضور رئیس سازمان زندان‌ها گفت: کردستان سرزمین مجاهدت‌های خاموش است و خوشبختانه همکاری خوبی بین نهادهای مختلف در استان برای خدمت‌رسانی به مردم وجود دارد.

وی از پیگیری و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها در استان کردستان خبر داد و تصریح کرد: در راستای خدمت‌رسانی به مردم، رعایت عدالت و اجرای قانون از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

گفتنی است، مراد فتحی مدیرکل زندان‌های استان کردستان نیز در این دیدار گزارشی از آخرین وضعیت زندان‌ها را ارائه کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس