کد خبر 1191027
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
تاکید وزیر خارجه آلمان بر اجرای کامل برجام

وزیر امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با همتای اسرائیلی خود درباره اهمیت اجرای برجام تاکید کرد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه آلمان در حساب توئیتری خود نوشت: هایکو ماس امروز با گابی اشکنازی درباره وضعیت کرونا در دو کشور و تحولات منطقه ای گفت‌وگو کرد. «در خصوص ایران، آن‌ها در کنار سایر مسائل پیرامون تلاش‌های دیپلماتیک در راستای اجرای کامل برجام رایزنی کردند.»

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد؛ اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا جو بایدن، بازگشت به برجام را مشروط دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

در همین حال تحرکات کشورهای اروپایی برای بازگشت برجام به ریل اصلی در هفته های اخیر شدت گرفته است. یکشنبه گذشته وزیر امور خارجه ایرلند راهی تهران شد تا به عنوان تسهیل‌گر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تائید برجام با مقامات کشورمان رایزنی کند. او در پایان این سفر با صدور بیانیه ای خاطر نشان کرد که برجام در مقطع بسیار حساسی قرار گرفته و ایرلند تمام طرف‌ها را به اجرای کامل این توافق ترغیب می‌کند.

در همین حال رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به عنوان مخالفان اصلی برجام خواستار پیوستن به توافق جدید اتمی با ایران هستند.

این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به برجام چیزی اضافه یا کم نمی‌شود. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است: « برجام یک توافق چندجانبه بین المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده، و به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند.»

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس