کد خبر 1191023
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
برخورد قاطع پلیس فتا با تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی، خشن و اوباشگرانه/ آزار و اذیت مجازی جرم است

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: پلیس فتا بنابر وظیفه قانونی با تولیدکنندگان محتواهای غیراخلاقی، خشونت زا و اوباشگرانه در داخل کشور برخورد می‌کند.

به گزارش مشرق، فضای مجازی این روزها پر شده از انواع و اقسام مطالب، نوشته‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و کلیپ‌ها؛ مواردی که طبیعت این فضا و بستر است؛ اما آنچه نگران کننده است انتشار محتوا و مطالب غیر اخلاقی،خشونت زا و اوباشگرانه است؛ به خصوص در این ایام کرونایی که سطح دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت، فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی به واسطه آموزش‌های مجازی بیشتر شده است.

آزار و اذیت مجازی جرم است

در این بین تبلیغات پر زرق و برق شبکه‌ها و گروه‌های مختلف برای کسب فالوور بر هیچکس پوشیده نیست اما دغدغه این است که انتشار تصاویر مستهجن، کلیپ‌های خشونت زا و انواع و اقسام کری خوانی، حریف طلبی و شاخ و شانه کشیدن و درگیری و دعوا و محتواهایی هرچند بی ارزش با مهندسی هرچه تمام تر کودک و نوجوان را به خود جذب می‌کنند.

از همه بدتر دعواهای گروه‌های مختلف با تولید محتواهای خشن است که در شبکه‌های مجازی پخش می شود و طرفداران‌شان به آن دامن زده و بر حجم ناامنی فضای سایبری و ترویج خشونت می افزایند.

چگونگی رصد، شناسایی و برخورد با جرایم فضای مجازی ما را بر آن داشت تا با سرهنگ« رامین پاشایی» معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا به گفت‌وگو بنشینیم.

آزار و اذیت مجازی جرم است

سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با بیان این مطلب که افسران سایبری پلیس فتا به صورت شبانه روز در حال رصد فضای مجازی هستند اظهار داشت: فضای مجازی و محتوای درج شده در شبکه های اجتماعی به صورت ۲۴ ساعته توسط تیم مجرب افسران پلیس فتا رصد و بررسی شده و اگر با مواردی از قبیل ترویج خشونت، اوباشگری، فساد ، قمار، شرط‌بندی و کلاهبرداری مواجه شویم بلافاصله مراتب به مقام‌ قضایی منعکس شده و هماهنگی لازم جهت برخورد و دستگیری متهمان اخذ می شود.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: کری‌خوانی، خط و نشان کشیدن، انتشار تصاویر و فیلم‌های غیر اخلاقی و کلیپ‌های خشونت زا و اوباشگرانه که به هر بهانه و دلیلی در فضای مجازی منتشر شود از جمله مواردی است که پلیس فتا قاطعانه با آن برخورد می کند. 

معاون ‌اجتماعی پلیس فتا ناجا در پاسخ به این پرسش که مردم نسبت به انتشار مطالب غیر اخلاقی در فضای سایبری گله‌مند هستند، گفت: تقریبا تمام موارد غیر اخلاقی در رصد پلیس فتا قرار می‌گیرد اما بحث اصلی شناسایی است؛ متاسفانه بیشتر محتوای غیر اخلاقی که هیچ سنخیتی با فرهنگ، شعور، آداب و رسوم کشور ما ندارد در بیرون از کشور و خارج از مرزهای آبی و خاکی تولید شده و به داخل کشور پمپاژ می‌شود.

آزار و اذیت مجازی جرم است

سرهنگ پاشایی با تأکید دوباره بر این مطلب که پلیس در رصد مشکلی ندارد خاطرنشان کرد: پلیس تمام مطالب را می بیند اما فقط با مطالبی که در داخل کشور تولید می شود و تولیدکنندگان آن، بنابر قانون_ که کاملاً وظایف را مشخص کرده_ می‌تواند برخورد کند.

سرهنگ پاشایی در پاسخ به این پرسش که برخی  افراد محتواهای بد را به قصد اذیت و آزار دیگران ارسال می کنند و چگونه باید این موضوع را پیگیری کرد،گفت: قانونگذار برای هرگونه آزار و اذیت، توهین، فحاشی و اخاذی در فضای مجازی جرم انگاری کرده است؛ بنابراین اگر فردی با چنین مواردی مواجه شد باید به دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای شهرستان خود یا دادسرای عمومی مراجعه و طرح شکایت کند؛ بعد از شکایت بلافاصله پلیس فتا به موضوع رسیدگی و فرد خاطی را دستگیر می کند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با بیان اینکه متاسفانه حجم زیادی از کلیپ‌ها و موارد غیراخلاقی خارج از مرزهای آبی و خاکی کشور تولید می‌شود به هموطنان توصیه کرد که  هوشیار باشند؛ به خصوص در این ایام که با شیوع ویروس کرونا مواجه بوده و سطح دسترسی فرزندان و کودکان به فضای مجازی نسبت به قبل بیشتر شده است. 

وی ‌به خانواده‌ها تاکید کرد: در این ایام بیش از گذشته مراقب بوده و از یک سری نرم افزارهای خاص مثل کنترل والدین استفاده کنند تا انشاالله حداقل امنیت نسبی و قابل قبولی را در فضای مجازی تجربه کنیم.

معاون اجتماعی پلیس فتا از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir اعلام کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    شما فضای حقیقی را دریاب مجازی پیشکش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس