اخبار ویژه روزنامه ها

یک روزنامه حامی دولت معتقد است نابسامانی‌های اقتصادی مانند احتکار و گرانی و صف، به یک تراژدی در دولت روحانی تبدیل شده است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

احتکار و گرانی و صف تراژدی مدیریت در وزارت صمت/ شما زحمت را کم کنید ناکارآمدی دولت هم رخت می‌بندد/ خریداران خودرو  گرفتار دعوای ۲ نهاد دولتی!

کیهان

راغفر: باید به حمایت از تولید امید بست، نه به بایدن

یک کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب تصریح کرد: سیاست‌های بایدن از ترامپ هم خطرناک‌تر است.

حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا به ایلنا گفته است: باید توجه داشت که سیاست‌های آقای بایدن از ترامپ خطرناک‌تر است. دولت بایدن برنامه‌های استراتژیک دارد، که محور اصلی آن در سیاست خارجی تضعیف دولت چین است، از سویی پاشنه آشیل چین نیز انرژی است پس تلاش می‌کنند تا رابطه ایران، چین و روسیه را بشکنند تا دسترسی چین به بازار انرژی مختل شود. یعنی پس از آنکه ایران را درگیر مسائل داخلی و بحران عمیق کردند به سراغ روسیه و در نهایت چین بروند و این سیاست کلان آمریکا است. وی ادامه داد: در مورد ایران، در حال حاضر دولت آمریکا از سویی زمینه بحث و مذاکره را فراهم می‌کند و از سوی دیگر توطئه‌های مختلف علیه کشور انجام می‌دهد، بنابراین نباید به سیاست‌های آنها دلخوش کرد. مثلاً همین آزادسازی دارایی‌های ایران به  نوعی توطئه برنامه‌ریزی شده است تا زمینه مذاکراتی فراهم شود که نتیجه‌ای

نخواهد داشت.

 این اقتصاددان خاطرنشان کرد: واقعاً اگر قرار باشد این روند تخریب و تضعیف اقتصاد و جامعه متوقف شود ابتدا باید یک تصمیم‌ اساسی گرفته شود. راه‌حل نیز وجود دارد منتها برخی‌ها نمی‌خواهند راه‌حل‌های مشخص را اجرایی کنند.

راغفر هشدار داد: قطعاً عوامل توطئه‌گر و برانداز اختلال ایجاد می‌کنند و چارچوب کنونی هرچه بیشتر اختلال‌ها و نفوذها را فراهم می‌کند. بنابراین باید نسبت به توطئه‌ها هوشیار باشیم و آن نیز نیازمند سیاست‌های کلی در مورد اقتصاد است که تبدیل به پاشنه آشیل شده است. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مسئله اصلی در شرایط کنونی جهت‌گیری‌های اقتصادی است که متاسفانه عرصه‌ای‌ را به وجود آورده تا اقتصاد ملی تضعیف شود، گفت: اتفاقاً آمریکا نیز برای این عرصه سرمایه‌گذاری کرده و متاسفانه نتیجه هم گرفته است. از همین روی باید این جهت‌گیری‌ها تغییر کند و به نحوی باشد که به توفیق اقتصاد کشور منجر شود و تولید رونق بگیرد. تا زمانی که این اتفاقات صورت نگیرد هر اقدام دیگری می‌تواند کشور را در سراشیبی تندتری قرار دهد.

در مقایسه با آغاز دولت روحانی نرخ اجاره‌بها ۲/۵ برابر شد

یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت نوشت: نرخ اجاره‌بها در طول ۶ سال، ۲۳۵ درصد افزایش داشته است.

روزنامه اعتماد در گزارشی می‌نویسد: با جهش‌های قیمتی انجام‌شده و براساس برخی محاسبات با قدرت خرید فعلی و فرض توقف تورم سالانه همچنین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اعداد اعلام‌شده در بهمن، خانه‌دار شدن افراد بیش از یک قرن به طول می‌انجامد. با وجود آنکه ممکن است آرزوی خرید خانه در پایتخت توسط نسل‌های آتی محقق شود، اوضاع برای اجاره خانه نیز به سختی خرید خانه است؛ میانگین بهای اجاره یک مترمربع واحد مسکونی در تهران و براساس آمارهای وزارت مسکن در سال ۹۲ حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان بود که در پاییز ۹۸ به ۴۶ هزار و ۴۰۰ تومان و در پاییز ۹۹ به ۶۱ هزار و ۲۴۸ تومان رسید. بدین معنا که بدون دریافت ودیعه برای اجاره واحدی صدمتری در سال ۹۲ به طور میانگین یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان پول لازم بود که در پاییز سال گذشته به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. حدود ۲۳۵ درصد افزایش نرخ اجاره در عرض ۶ سال!

با استناد به اینکه شاخص اجاره مسکن در کل مناطق شهری در پاییز سال جاری و براساس گزارش بانک مرکزی افزایشی ۳۲/۴ درصدی نسبت به پاییز ۹۸ داشته، تا پایان آذر ۹۹ برای همان واحد مفروض، اجاره به بیش از ۶ میلیون تومان رسیده است؛ طی ۷ سال میزان اجاره با فرض عدم دریافت ودیعه جهشی ۲۳۱ درصدی داشته است.

با استناد به گزارش وزارت مسکن و راه و شهرسازی، متوسط بهای اجاره یک مترمربع واحد مسکونی پایتخت در سال اول دولت روحانی، ۱۸ هزار و ۵۹۲ تومان بود. هرچند در فصل تابستان که پرتقاضاترین فصل برای معاملات مسکن است، متوسط قیمت اجاره هر مترمربع به ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود.

به‌طور کلی در سال ۹۲ برای اجاره یک خانه صدمتری در تهران، متوسط قیمتی که صاحب‌خانه‌ها درخواست می‌کردند، یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. هرچند نرخ ارز و تورم نیز در آن سال به ترتیب ۳۱۸۳ تومان و ۳۴/۷ درصد اعلام شده بود.

اما در سال ۹۷ نرخ تورم به ۲۶/۹ درصد رسید و متوسط نرخ اجاره هر مترمربع واحد مسکونی نیز حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود. بدین معنا که برای اجاره یک خانه صدمتری اجاره‌ای

۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی لازم است. نوسانات نرخ در سال ۹۸ و ۹۹ نیز ادامه یافت. با وجود اینکه گزارش وزارت مسکن از متوسط نرخ اجاره‌بها مترمربع واحد مسکونی تنها تا پاییز سال ۹۸ اعلام شده، اما آمارهای بانک مرکزی از افزایش ۳۲/۴ درصدی قیمت‌ها در پایان پاییز ۹۷ نسبت به ۹۸ حکایت می‌کند. بدین معنا که متوسط نرخ اجاره هر مترمربع واحد مسکونی در پاییز به ۶۱ هزار و ۲۴۸ هزار تومان رسید. نرخ تورم سالانه ۹۸ و پاییز ۹۹ به ترتیب، ۳۱/۲ و ۳۰/۵ درصد گزارش شده است.

البته به نظر می‌رسد آمار تورم واقعی اجاره به مراتب بیش از گزارش روزنامه اعتماد است، چه اینکه قیمت مسکن در طول ۷ سال گذشته حدود ۶ برابر افزایش داشته و با عنایت به کاهش شدید تولید مسکن، اثر تورمی این حوزه، به حوزه اجاره‌بها سرریز شده است.

احتکار و گرانی و صف تراژدی مدیریت در وزارت صمت

یک روزنامه حامی دولت معتقد است نابسامانی‌های اقتصادی مانند احتکار و گرانی و صف، به یک تراژدی در دولت روحانی تبدیل شده است.

جهان صنعت با اشاره به سوءمدیریت دولت در بازار روغن و گوشت و... نوشت: مدیریت بازار و ارزان کردن سفره مردم، از مهم‌ترین وعده‌های وزیر صمت در جمع تجار بوده اما از اوایل مهرماه سال جاری تاکنون که وی بر مسند وزارت صمت تکیه زده، خبری از آرامش در بازارهای مختلف نیست و کار مردم به جایی رسیده که باید برای خرید مواد غذایی از جمله روغن در صف‌های طولانی بایستند یا اینکه به فروشگاه‌ها کارت ملی ارائه دهند. در این میان گزارش‌های ارائه‌شده از سوی ارگان‌های دولتی نیز نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر بیشترین افزایش قیمت در رابطه با انواع و اقسام کالاهای اساسی اتفاق افتاده است اما با وجود اینکه چیزی به شب عید باقی نمانده، شاهد این هستیم که همچنان کمبود و افزایش قیمت در رابطه با بسیاری از کالاهای اساسی مردم در بازار بیداد می‌کند. از این رو بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که وزیر صمت بهتر است به جای حضور در مراسم افتتاحیه در استان‌های مختلف و بحث و جدل با برخی جریان‌ها، به فکر معیشت مردم باشد و دست‌کم در این روزهای پایان سال فکری به حال آرامش بازار کالاهای اساسی کند.

عملکرد غیرقابل قبول رزم‌حسینی در وزارت صمت در حالی موجب انتقاد صاحب‌نظران اقتصادی و مردم شده که در این میان شاهد اظهارنظرهای عجیب و قابل تامل برخی دیگر از مسئولان وزارت صمت یا سازمان‌های زیرمجموعه آن در رابطه با بازار هستیم.

مثلا همین چند روز پیش رئیس سازمان حمایت در واکنش به گلایه‌های موجود در خصوص آشفتگی بازار روغن اعلام کرد: مردم روغن احتکار نکنند.

در واقع وعده‌های تکراری مسئولان درباره حل مشکلات مردم در خرید کالاهای اساسی از جمله روغن در حالی هر روز در قالب خبرهای متعدد منتشر می‌شود که هنوز مردم برای خرید روغن باید در صف بایستند.

مشاهدات میدانی از وضعیت بازار روغن نشان از آن دارد که نه‌تنها برخوردی با تولیدکنندگان متخلف در فروش اجباری کالا به همراه روغن انجام نشده که برخی از فروشگاه‌ها به جای آنکه کالاهای خود را در فروشگاه عرضه کنند آنها را راهی بازار کرده و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند.

در این میان شاهد به‌هم‌ریختگی و افزایش قیمت قابل توجه در بازارهای دیگری از جمله گوشت و مرغ هستیم. طبق اعلام مرکز آمار، گوشت قرمز تا بیش از ۴۱ درصد نسبت به پارسال افزایش قیمت را تجربه کرده است.

با اعصاب مردم بازی نکنید از جمله خود شما، دوست عزیز!

آقای رئیس‌جمهور به درستی می‌گوید «ما حق نداریم با استفاده از تریبون خود، با اعصاب مردم بازی کنیم» اما ایشان و برخی مدیران‌شان همین توصیه را رعایت نمی‌کنند.

روزنامه رسالت در توضیح این ارزیابی خود می‌نویسد: رئیس‌جمهور محترم همین توصیه اخلاقی را رعایت نکرد و در جلسه هیئت دولت مطالبی را فرمودند که ربط مستقیم با اعصاب مردم دارد.

ایشان فرمودند: «امروز هم اقتصاد ما بهتر می‌چرخد و هم سانتریفیوژها»؛ آیا واقعا چرخ اقتصاد ما با تورم بالای ۵۰ درصد بهتر می‌چرخد؟ آیا قدرت خرید مردم در حال حاضر به یک ششم سال ۹۲ می‌رسد و مردم این را به درستی در کف بازار و کف جیب خود احساس می‌کنند، چرخ اقتصاد خوب می‌چرخد؟ آیا با پنج نرخی شدن ارز که محلی برای رانت‌های عجیب و غریب عده‌ای غارتگر بیت‌المال شده، چرخ اقتصاد خوب می‌چرخد؟ آیا خط فقر که در سال ۱۳۹۲ دو میلیون تومان بود امروز به ۱۰ میلیون تومان رسیده، چرخ اقتصاد خوب می‌چرخد؟ خود ایشان در ایام تبلیغات انتخابات فرموده بودند «ملاک در تورم جیب مردم است.»

آیا امروز به این معنا چرخ اقتصاد خوب می‌چرخد؟ مردم همه خسارت به اقتصاد را از برجام بی‌فرجام می‌دانند. برجامی که دستاورد آن به قرائت بالاترین مقامات سیاسی، اقتصادی دولت تقریبا هیچ بوده است. همین بازی با اعصاب مردم را معاون اول محترم رئیس‌جمهور مرتکب شدند و گفتند: «در هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در کشور پیشرفت نداشته‌ایم.» این‌طور شوخی کردن با اعصاب مردم، درست نیست. کسی که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با جمله مشهور «مردم عزیز آیا یادتان هست» یک سری اعداد و ارقام را در نقد عملکرد اقتصادی دولت گذشته مطرح کرد که اگر امروز اعداد و ارقام رکورد اقتصادی دولت را جلوی او بگذاریم با موجی از خنده و استهزا روبه‌رو می‌شویم.

رئیس‌جمهور محترم فرمودند: «لحن دولت جدید آمریکا تغییر کرده است.» این در حالی است که مواضع و لحن مقامات جدید آمریکا در کاخ سفید و پنتاگون و وزارت خارجه هیچ تغییری نکرده است و همچنان بر طبل تحریم‌ها می‌کوبند. حاضر نیستند به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل کنند.

اخیرا بایدن وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران را تمدید کرد. وی طی سخنانی همزمان با این تمدید گفته است: «به نظر من لازم است تحریم‌های جامع وضع شده، همچنان پایدار بماند!» آیا این دیدگاه‌های تجاوزکارانه‌ نشانه آن است که لحن آمریکا تغییر پیدا کرده است؟!

شما زحمت را کم کنید ناکارآمدی دولت هم رخت می‌بندد

یک فعال اصلاح‌طلب می‌گوید؛ مردم نگذارند دولت آینده دست افراد ناکارآمد بیفتد(!)

نجفقلی حبیبی که در تشکل‌های اصلاح‌طلب فعال است، به روزنامه آرمان گفت؛ مردم ما اعتراض دارند که چرا صدای ما در کشور شنیده نمی‌شود؟ مردم سؤال می‌کنند که چرا در این سال‌های اخیر هیچ فردی به اعتراضات ما پاسخ نداده است.

وی افزود: از دیدگاه من مردم باید دوباره در انتخابات شرکت کنند و نگذارند که ریاست دولت در ۴ سال آینده دست افراد نالایق بیفتد. اگر مردم در انتخابات شرکت کردند و دوباره صدای آنها شنیده نشد، آنها می‌توانند به مسئولان کشور اعتراض کنند. وقتی که مردم از حضور داشتن در انتخابات ممانعت کنند، قطعاً صدای آنها در هیچ جایی شنیده نمی‌شود و در آن صورت مسئولان به کسانی که صحنه انتخابات را رها کردند، پاسخی نمی‌دهند. اولین اصل اساسی این است که مردم صحنه انتخابات را رها نکنند و این موضوع را بدانند که اداره امور کشور براساس رأی آنها اتفاق خواهد افتاد. اگر مردم باور داشته باشند که اداره کشور با رأی آنها سامان پیدا می‌کند، در انتخابات حضور پیدا می‌کنند و آحاد جامعه نباید فکر کنند که رأی آنها تأثیری در سرنوشتشان ندارد.

وی ادامه می‌دهد: مردم باید اول نسبت به کاندایداهای انتخابات شناخت پیدا کنند و بعد رأی خود را به صندوق‌های رأی بیندازند. اینکه ما بدون شناخت کاندیداها در انتخابات رأی می‌دهیم، یک اشتباه بزرگ است و همین اشتباه‌ها باعث شده که کشور ما در سال‌های اخیر به شدت درگیر مشکلات اقتصادی و فرهنگی شود. اگر مردم در انتخابات با شناخت دقیق به کاندیداها رأی دهند، از حضور افراد ناشایست در بالاترین مقام اجرایی کشور جلوگیری می‌کنند.

اظهارات این فعال اصلاح‌طلب در حالی است که عمده اعتراض مردم به سوء مدیریت اقتصادی دولت (با تضمین و امضاء تأیید اصلاح‌طلبان) است. و در واقع همین سوء مدیریت و آثار آن است که می‌تواند به دلزدگی بخش‌هایی از جامعه منتهی شود.

جالب اینکه مدعیان اصلاح‌طلبی پس از سوء مدیریت بنزین و موج‌سواری دشمن روی این بی‌تدبیری دولت، سعی کردند حساب خود را از دولت روحانی جدا کنند و با ادعای اینکه روحانی نامزد اجاره‌ای و عاریتی آنها بوده، مسئولیت پاسخگویی را از دوش خود بردارند و حال آنکه همین طیف بارها ادعاهایی مانند «تکرار می‌کنم» و «ما اصلاح‌طلبان تضمین وعده‌های روحانی هستیم»، در دادن آدرس اشتباه به مردم نقش نداشته‌اند.

به یک معنای دیگر، ترجمان اظهارات آقای حبیبی این می‌شود که مردم این‌بار به هیچ وجه نباید به مدعیان اصلاح‌طلبی اعتماد کنند تا دولت دست افراد ناکارآمد نیفتد. یا به عبارت دیگر، طیف مذکور باید شر خود را از سر مردم کم کنند تا مدیریت و اقتصاد کشور بتواند نفس تازه کند و به حرکت بیفتد.

احتکار و گرانی و صف تراژدی مدیریت در وزارت صمت/ شما زحمت را کم کنید ناکارآمدی دولت هم رخت می‌بندد/ خریداران خودرو  گرفتار دعوای ۲ نهاد دولتی!

ایران

تمایل امریکا به حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان

 خبر اول اینکه، وزیر امور خارجه ایالات متحده در نامه‌ای به «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان، متذکر شده که از سازمان ملل تقاضا کرده برخی کشورها از جمله روسیه، ایران و چین در نشست عالی هفته‌های آینده گفت‌وگوهای صلح افغانستان شرکت کنند. به گزارش تابناک به نقل از شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز افغانستان» بلینکن در این نامه به عنوان اولین پیشنهاد گفت: «سازمان ملل متحد باید جلسه‌ای از وزرا و نمایندگان خارجه روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند و ایالات متحده تشکیل دهد تا درباره یک رویکرد واحد برای حمایت از صلح در افغانستان بحث کند.» بلینکن در نامه خود خطاب به رئیس جمهوری افغانستان گفته که از ترکیه خواسته است میزبان مذاکرات آتی صلح افغانستان باشد.

 بازداشت مدیر کل امور اقتصادی کرمان

 خبر دیگر اینکه، دادستان کرمان از بازداشت مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان خبر داد و گفت: پرونده این مدیر در دست بررسی است. به گزارش فارس، دادخدا سالاری در نشست شورای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان اظهار کرد: ما بیشتر به سمت نهی از منکر رفتیم و امر به معروف خیلی کم بوده، بدترین منکر این است که فساد اداری در سطح جامعه وجود دارد که زیبنده نیست. دادستان کرمان با تأکید بر اینکه رؤسای ادارات باید امر به معروف و نهی از منکر را از خودشان شروع کنند، عنوان کرد: در سال جاری تقریباً برای ۵۰ مدیر در سطح مدیرکل، شهردار، بخشدار، رئیس شورای شهر و... در استان تشکیل پرونده شده که تقریباً ۲۰ مدیر و مسئول بازداشت شده و حدود ۵۹ میلیارد تومان اعاده به بیت‌المال صورت گرفته است.

 علم‌الهدی:  برای جشن‌های شعبان «کارناوال‌های شادی» راه بیندازید

 شنیده ایم که،امام جمعه مشهد گفت: در تلاش باشید که با حضور کارناوال‌های شادی و تزئین سردر خانه‌های مردم، این شادی و شور را به فضای شهر بیاوریم و هر کس به هر مقداری برای وجود مقدس امام عصر قدم بردارد، آن حضرت نیز متوجه او خواهند شد. به گزارش ایرنا، آیت‌الله احمد علم‌الهدی در دیدار با اعضای ستاد مهدویت خراسان رضوی بیان کرد: نباید بگذاریم چراغ نیمه شعبان خاموش شود لذا مهم است برای برگزاری جشن‌های نیمه شعبان در ایام کرونا چگونه عمل کنیم و باید با هماهنگی کمیته‌های مختلف، درصدد هرچه بهتر برگزار کردن جشن‌های اعیاد شعبانیه باشید. وی با بیان این‌که باید ابتکارات بیشتری در برگزاری جشن‌های نیمه شعبان به خرج داد، گفت: باید بررسی کنید و بسنجید چگونه با ابتکارات و ابداعات بیشتری این مراسم را برگزار کنید زیرا در آینده مناسبت‌های بسیار مهمی در پیش داریم.

 شکایت از عنبرستانی پا برجاست

 گفته می شود که،با گذشت بیش از یک ماه از درگیری علی اصغر عنابستانی، نماینده اصولگرای مجلس با سرباز پلیس راهور که برسر اصرار برای ورود غیرمجاز به خط ویژه رخ داد، پیگیری‌ها حکایت از پابرجا بودن شکایت از این نماینده و انتظار برای صدور حکم قضایی دارد. سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این موضوع هم اکنون ازطریق مقام قضایی دنبال می‌شود. ایشان یکبار دعوت شدند و موضوعات هم آنجا مطرح شد. هادیانفر با تأکید بر اینکه مقام قضایی همچنان پیگیر این موضوع است، گفت: ملاقات‌ها و جلسه‌های بعدی و... نیز انجام خواهد شد و ما منتظر اقدامات قضایی هستیم. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره اینکه آیا پلیس شکایت خود را در این خصوص پس گرفته است یا خیر، گفت: شکایت ما  همچنان پابرجاست و دستگاه قضایی در حال رسیدگی به آن است.

 گشت‌زنی بمب‌افکن‌های امریکایی بر فراز خاورمیانه

 دست آخر اینکه،ارتش امریکا روز یکشنبه اعلام کرد، دو بمب‌افکن استراتژیک خود از نوع «بی- ۵۲» استراتوفورترس خود را برای گشت‌زنی هوایی چند ملیتی به حریم هوایی خاورمیانه اعزام کرده است. به گزارش تابناک به نقل از آر تی، فرماندهی مرکزی امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این گشتزنی با هدف «بازدارندگی دشمن و اطمینان بخشی به همپیمانان و شرکا با تعهد ارتش امریکا به حفظ امنیت منطقه» انجام می‌شود. فرماندهی امریکا اشاره کرد، هواپیماهای وابسته به دولت‌های شریک از جمله رژیم صهیونیستی، عربستان و قطر این دو بمب‌افکن و نیز جنگنده‌های نیروی هوایی امریکا را در این گشتزنی همراهی می‌کنند. در ادامه این بیانیه آمده است، این گشتزنی چهارمین حضور بمب‌افکن‌های استراتژیک امریکا در منطقه از ابتدای سال جاری میلادی است.

احتکار و گرانی و صف تراژدی مدیریت در وزارت صمت/ شما زحمت را کم کنید ناکارآمدی دولت هم رخت می‌بندد/ خریداران خودرو  گرفتار دعوای ۲ نهاد دولتی!

خراسان

آقای صدا و سیما؛ از خصوصی سازی دفاع کن!
طبق بخشنامه جدید یک مقام مسئول اقتصادی در دولت به رئیس رسانه ملی، سازمان صدا و سیما موظف شده است با همکاری سازمان خصوصی سازی، در عین استقبال از نقدهای کارشناسی و مستدل، برای تهیه گزارش و برنامه های تحلیلی مناسب به منظور شکل دهی یک فضای حرفه ای رسانه ای در زمینه ضرورت انجام خصوصی سازی در چارچوب سیاست های کلی اصل ۴۴ اقدام و گزارش آن را به صورت شش ماه یک بار به دولت ارائه کند.
خریداران خودرو  گرفتار دعوای ۲ نهاد دولتی!
یک مقام مسئول در گزارش روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام کرده در حالی که شماره ‌گذاری خودروهای دارای استاندارد یورو ۴ صرفاً تا ابتدای فروردین امسال امکان ‌پذیر بود، با تداوم تحریم‌ ها و افزایش موانع موجود برای ارتقای استاندارد خودروها، درخواست تمدید این مهلت تا پایان ۱۴۰۰ به هیئت وزیران ارائه شد اما به علت اختلاف دو عضو کابینه، از دستور کار دولت خارج شد ولی اکنون مشخص شده به دلیل اتمام این مهلت، امکان واگذاری تعدادی از خودروهای تولیدی امسال با استاندارد یورو ۴ به متقاضیان فراهم نیست و نیازمند حل اختلاف مذکور است.

احتکار و گرانی و صف تراژدی مدیریت در وزارت صمت/ شما زحمت را کم کنید ناکارآمدی دولت هم رخت می‌بندد/ خریداران خودرو  گرفتار دعوای ۲ نهاد دولتی!

آرمان ملی

بازداشت حمید صفت؟
پس از دادگاه دوشنبه ۱۸ اسفند حمید صفت و دفاعیات وکلای این خواننده ‎رپ، به دستور قاضی پرونده او دستگیر شد. برخی منابع خبری ادعا کردند: پس از دادگاه دیروز ‎حمید صفت و دفاعیات وکلای این خواننده ‎رپ، به دستور قاضی پرونده حمید صفت دستگیر و اجازه خروج او داده نشد و پس از زدن دستبند به او، این هنرمند به زندان منتقل شد.
 
صدور حکم جلب رئیس یک بانک
رئیس‌ مرکز بهداشت ایذه گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک شعبه بانکی در ایذه، موجب صدور حکم جلب برای رئیس این شعبه شد. ایمان نوروزی‌منش اظهار داشت: متاسفانه با وجود تاکید فراوان ما به بانک‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورات ستاد مقابله با کرونا، همچنین عده‌ای این احتیاط‌های بدیهی را انجام نمی‌دهند. وی افزود: در چند نوبت به این شعبه بانک بابت مواردی همچون عدم پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، تهویه نامناسب و موضوعات دیگر تذکر داده شد اما متاسفانه اقدامی جهت بهبود اوضاع صورت نگرفت.
 
پست معنادار علی کریمی
علی کریمی پستی معنادار در اینستاگرامش منتشر کرد. علی کریمی هفته پیش در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کرد اما تنها ۹ رای از آن خود کرد و در همان مرحله اول کنار رفت. او پس از این انتخابات بارها به مدیران فدراسیون کنایه زد و حالا در جدیدترین پست اینستاگرامی‌اش نوشت: گاهی باید رها کرد و رفت، تا بدانند که اگر ماندی، رفتن را بلد بوده‌ای.
 
بازداشت مدیرکل امور اقتصادی کرمان
دادستان کرمان از بازداشت مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان خبر داد و گفت: پرونده این مدیر در دست بررسی است. دادخدا سالاری اظهار کرد: در سال جاری تقریبا برای ۵۰ مدیر در سطح مدیرکل، شهردار، بخشدار، رئیس شورای شهر و ... در استان تشکیل پرونده شده که تقریبا ۲۰ مدیر و مسئول بازداشت شده و حدود ۵۹ میلیارد تومان اعاده به بیت‌المال صورت گرفته است.
 
ادامه دستگیری‌ها در شهرداری شهر قدس
خبر حاکی از آن است که دستگیری کارکنان متخلف شهرداری شهر قدس از مدیران گرفته تا کارمندان توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) همچنان ادامه دارد. گفتنی است که دی‌ماه سال ۹۹ خبر دستگیری یک شهردار سابق منطقه و یک مسئول میانی در شهرداری شهر قدس تهران با دستور مقام قضائی انجام شده بود و ۴ نفر از کارکنان و مسئولان شهرداری شهر قدس دستگیر شده بودند و به نظر می‌رسد قطار دستگیری‌های در راستای مبارزه با فساد در شهرداری شهرقدس، مسافرهای جدید دیگری همراه خود به مقصد بازداشتگاه‌های دستگاه‌های اطلاعاتی خواهد داشت.
 
بدرفتاری با سرباز هنگ مرزی زابل؟
هنوز چند وقتی از قضیه بدرفتاری نماینده مجلس با سرباز راهور نگذشته است که فیلمی با مضمون بدرفتاری با سرباز زابلی و فرار وی به افغانستان در شبکه‌های مجازی در حال انتشار است. تاریخ وقوع متعلق به یک سال پیش است که در همان بازه زمانی مذکور به موضوع رسیدگی شد و با مافوق سرباز برخورد شدیدی صورت گرفت. سرباز مذکور هم از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک به داخل کشور برگشت داده شد و هر دو نفر به دادسرای نظامی معرفی شده و سرباز برای ادامه خدمت به خراسان شمالی منتقل شده است.
 
بشار اسد و همسرش کرونا گرفتند
ریاست‌جمهوری سوریه از مبتلا شدن بشار اسد و همسرش به کرونا خبر داد. ریاست‌جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و همسرش بعد از اینکه متوجه علائم خفیفی در خود شدند تست کرونا دادند و تست آنها مثبت اعلام شد. به گزارش اسپوتنیک، در ادامه این بیانیه آمده است: حال هر دوی آنها خوب است و کار خود را طی دوره قرنطینه در منزل که دو تا سه هفته طول خواهد کشید، ادامه خواهند داد.


آزادی ۱۲ زندانی با تلاش چاووشی
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اردبیل گفت: محسن چاوشی خواننده موسیقی کشور با اهدای مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال زمینه آزادی ۱۲ نفر از زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد و مالی را فراهم کرد. کریم‌ا... محبوبی اظهار داشت: این‌بار خواننده پاپ مطرح کشورمان، محسن چاووشی در راستای ترویج این فرهنگ ارزشمند اقدامات خوبی در راستای آزادسازی زندانیان در استان اردبیل انجام داده و اخیرا یک زندانی مخترع اردبیلی را از قصاص و دار مجازات رهایی داد که سروصدای زیادی نیز در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها به دنبال داشت.
 
ویژگی‌های امنیتی ۵۰۰۰ تومانی جدید
روز گذشته از ۵۰۰۰ تومانی جدید با کمرنگ شدن چهار صفر بر روی آن و طرح آرامگاه حافظ پشت آن رونمایی شد که دارای چند ویژگی امنیتی چون طراحی خطی سه‌بعدی، تصویر مکمل طرح مخفی، چاپ برجسته، ریزنوشته (میکرو پرینت) علامت مخصوص روشندلان، واتر مارک، نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک و... است.
 
جلد هجدهم کتابی که غیرمجاز شد
داود علی‌بابایی، مدیر مسئول انتشارات امید فردا، اعلام کرد جلد هجدهم ۲۵ سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی) در ۷۵۴ صفحه که مربوط به حوادث چهار ماهه سوم سال ۶۷ است به‌وسیله اداره توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد غیرمجاز اعلام شد. این مساله در حالی اتفاق می‌افتد که ۱۷ جلد این مجموعه از سال ۸۲ به بعد به چاپ رسیده و جلد هفدهم این مجموعه که مربوط به چهار ماهه دوم سال ۶۷ است در اواخر سال ۹۸ به چاپ رسیده است.
 
پیش‌بینی میزان دستمزد در ۱۴۰۰
حمید حاج اسماعیلی، فعال کارگری در خصوص مذاکرات تعیین دستمزد گفت: بر اساس تجربه گذشته فکر می‌کنم حداقل دستمزد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد و سایر سطوح مزدی نیز ۲۵ درصد تعیین شود. در کشور ما دولت است که دستمزد را تعیین می‌کند و حرف آخر را می‌زند. مادامی که دولت رقمی پیشنهاد ندهد نمی‌توان به مذاکرات تعیین دستمزد اعتنایی کرد.
 
افزایش ۱۰برابری قیمت پرتقال
محمدجواد خاکزاد، مشاور نظام صنفی کشاورزی اظهار کرد: دولت باید در این میان تعیین تکلیف کند. یعنی یا ساماندهی بازار میوه را به تشکل‌ها و تولیدکنندگان مرتبط واگذار کند و خودش نقش نظارتی داشته باشد یا اینکه مستقیما وارد عرصه شود و بازار را کنترل کند. زیرا دلیلی ندارد باغداری که محصول پرتقالش را بر روی درخت ۲تا ٣٠٠٠تومان فروخته و داخل انبارهای سورتینگ و سردخانه‌ها ۶ تا ٧٠٠٠ تومان شده به دست مصرف‌کننده کیلویی ۲۰ هزارتومان برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس