3079700.jpg

هدف قرار دادن بندر نفتی رأس التنوره که روزانه بیش از ۹۰ درصد فرآورده‌های نفتی عربستان را صادر می‌کند مقدمه‌ای برای حملات بزرگتر است که آل سعود را مجبور می‌کند شکست در جنگ علیه ملت یمن را بپذیرد.

سرویس جهان مشرق؛ از صبح روز یکشنبه (هفدهم اسفندماه) یکی از شدیدترین حملات ترکیبی موشکی - پهپادی نیروهای یمنی علیه رژیم سعودی صورت گرفت و ضربات بسیار سنگین و بی سابقه ای به ریاض وارد آمد و خاندان آل سعود در شوک و هراس غرق شد.

عملیات یگان های موشکی و پهپادی (توازن ششم) با هدف قرار دادن مواضع رژیم متجاوز سعودی در استان های جیزان، عسیر و جده در جنوب و شمال غرب عربستان آغاز شد و ریاض همزمان از مقابله سامانه دفاع هوایی با این حملات خبر داد.

در جریان عملیات ترکیبی ابتدا پایگاه های هوایی در خمیس مشیط، ابهاء و جیزان  که سه ضلع مثلث حمایت از عناصر ائتلاف سعودی در مرکز یمن (مارب) به شمار می آیند با پهپادهای قاصف K۲ و موشک های کروز (بدر) هدف قرار گرفتند.

یگان موشکی یمن در ادامه نیز با شلیک یک فروند موشک ، بندر مهم و راهبردی «جده» را از فاصله حداقل ۷۰۰ کیلومتری در ساحل دریای سرخ هدف قرار داد تا این عملیات وارد مرحله ای جدیدی شود و مقدمه ای برای غافلگیری رژیم سعودی باشد.

بزرگترین بندر صادرات نفت جهان غرق در آتش/ جزئیات واکنش یگان موشکی و پهپادی یمن به رژیم متجاوز سعودی + نقشه میدانی

عملیات ویژه و منحصر به فرد که سعودی ها را به طور کامل سر درگم کرد به صورت متناوب تا چندین ساعت ادامه یافت اما طلایی ترین و مهم ترین بخش حملات موشکی و پهپادی شامگاه انجام شد که ریاض و متحدانش را در بُهت فرو برد.

ساعات ابتدایی شامگاه یکشنبه شب حساس ترین تاسیسات نفتی، اقتصادی و نظامی سعودی ها در شمال شرق عربستان و سواحل خلیج فارس برای نخستین بار در ۶ سال گذشته و از فاصله حداقل هزار و ۳۰۰ کیلومتری هدف قرار گرفت و سیلی محکم و آتشینی را به صورت خاندان آل سعود و نیروی هوایی این رژیم و آمریکایی ها نواخت که پوشش سنگینی از آتشبارهای دفاع هوایی (تاد، پاتریوت و...)  را برای واکنش به هر حمله ای ایجاد کرده بودند.

در مرحله اصلی عملیات، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در بندر «راس التنوره و الخبر» که از بزرگترین پایانه های نفتی جهان (محل ذخیره و صادرات میلیون ها بشکه نفت) در شمال شرق عربستان محسوب می شوند و اهداف نظامی در منطقه «الدمام» در سواحل جنوب خلیج فارس هدف قرار گرفتند و همین مسئله اهمیت این عملیات را چندین برابر کرده است.
 

بزرگترین بندر صادرات نفت جهان غرق در آتش/ جزئیات واکنش یگان موشکی و پهپادی یمن به رژیم متجاوز سعودی + نقشه میدانی

بندر راهبردی راس التنوره که در نزدیکی سواحل خلیج فارس واقع شده از محور شمال شرقی به منطقه شیعه نشین «القطیف» متصل و بزرگترین بندر صادرات نفت در جهان است که بیش از ۹۰ درصد نفت خام و مشتقات نفتی عربستان از طریق این بندر به کشورهای مختلف صادرات می شود.

راس التنوره که از سه طرف به خلیج فارس متصل می شود نزدیک به ۲۹۰ کیلومتر مربع مساحت و حدود ٦٠ هزار نفر جمعیت دارد که اغلب کارمندان و خانواده های شرکت نفت در این منطقه ساکن هستند و با شهر الدمام حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

در این منطقه راهبردی و بسیار مهم و حساس دو بندر مهم وجود دارند که نفت خام استخراج شده را به سایر نقاط جهان صادر می کنند و همچنین بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان هم که روزانه ۵۵۰ هزار بشکه فرآورده های نفتی تولید می کند در منطقه راس التنوره واقع شده است.

ایستگاه بزرگ برق بخار که برق و انرژی مورد نیاز شرکت ها و کارخانه های راس التنوره و شهرهای صنعتی الجبیل، الدمام، الظهران، الخبر والقطیف را تامین می کند در این منطقه قرار دارد و همچنین وجود کارخانه تجزیه گاز طبیعی (نقطه پشتیبان شرکات های پتروشیمی) به اهمیت این منطقه افزوده است.

به طور خلاصه می توان گفت محدوده ای که در شمال شرق خاک عربستان و سواحل خلیج فارس (منطقه و بندر راس التنوره) هدف قرار گرفته شاهرگ و اصلی ترین سیستم عصبی اقتصاد عربستان محسوب می شود.

بزرگترین بندر صادرات نفت جهان غرق در آتش/ جزئیات واکنش یگان موشکی و پهپادی یمن به رژیم متجاوز سعودی + نقشه میدانی

وزارت انرژی رژیم سعودی مدعی شده محوطه‌ مخازن نفتی بندر راس تنوره نیز جزء اهداف عملیات بوده اما پهپاد قبل از برخورد توسط سامانه دفاع هوایی رهگیری و منهدم شده و همچنین اعلام کرده لاشه‌ی یک فروند موشک بالستیک در نزدیکی محله مسکونی شرکت آرامکو فرود آمده است.

در مجموع یگان موشکی و پهپادی ارتش یمن در این عملیات ویژه از ۱۴ پهپاد ( ۱۰ پهپاد صماد ۳ و ۴ پهپاد قاصد K۲ ) و ۸ موشک (یک فروند موشک بالستیک ذوالفقار و ۷ فروند موشک بدر) برای هدف قرار دادن مواضع رژیم سعودی در استان های عسیر، جیزان، جده و تاسیسات نفتی (جنوب، شمال غرب و شمال شرق عربستان) استفاده  کرد.

 ۱۰ فروند پهپاد صماد ۳ و یک موشک ذوالفقار بندر نفتی راس التنوره و منطقه نظامی الدمام را هدف قرار داد و همچنین ۷ فروند موشک بدر به همراه ۴ فروند پهپاد قاصف تاسیسات سعودی در استان‌های جیزان و عسیر و جده را در هم کوبید.
 

بزرگترین بندر صادرات نفت جهان غرق در آتش/ جزئیات واکنش یگان موشکی و پهپادی یمن به رژیم متجاوز سعودی + نقشه میدانی

رژیم سعودی در سال های گذشته میلیاردها دلار را برای خرید جنگنده ها، سامانه های دفاع هوایی و ... از دولت آمریکا و سایر متحدانش غربی هزینه کرد اما این عملیات دروغ بودن تمامی نمایش های رسانه ای ریاض را برای همگان به خوبی نشان داد.

در ماه های اخیر رژیم سعودی در اقدامی کم سابقه و با هزینه بسیار زیاد بر میزان پرواز یگان های هوایی در آسمان این کشور به ویژه در مناطق جنوبی افزود تا بتواند با این اقدامات پیشگیرانه از عملیات های یگان های موشکی و پهپادی رزمندگان یمنی در امان بماند که باز هم ناکام ماند.

آمریکایی ها در یک سال و نیم گذشته به صورت مکرر از مدرن بودن تجهیزات نظامی فروخته شده می گفتند و به سعودی ها اطمینان خاطر می دادند که سامانه های مستقر شده می تواند هرگونه حمله هوایی را خنثی کند اما همه این تبلیغات در این عملیات زیر سوال رفت.

به گزارش مشرق، عملیات تکان دهنده یکشنبه شب به تاسیسات نفتی به خوبی نشان داد سامانه های دفاع هوایی مستقر شده سوراخ و حفره بزرگی دارند و تمامی راهبردها و سناریوی های سعودی ها و متحدانش را بی معنا کرد و ریاض باید خود را برای غافلگیری های بزرگتر آماده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    68 0
    ال سعود سقوط خواهی کرد چون ملتی را کشتی
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    41 0
    اینو ادامه بدین . اصلا هر روز همین باشه . اگر نمیتونید ، هر هفته همین باشه .
    • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      33 0
      اگه طوری حمله کنند که هر روز ضربات سنگین به ال سعود وارد کنند . به زودی عربستان التماس می‌کنه واسه مذاکره با یمن
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    41 0
    الله اكبر
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    21 1
    درود و خداقوت بر همتباران یمنی جبهه مقاومت یمن ، شیرمردان یمنی که این چنین با اقتدار در برابر ائتلاف غربی عربی عبری تا دندان مسلح ایستادگی کرده و ضربات سنگین و دردناکی به متجاوزین سعودی ها در خاک عربستان وارد کردند .. لعنت خدا بر شیوخ عرب قبلیه آل وحوش عربستان .. خادمین یهود، گاوهای شیرده آمریکا
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    15 0
    اینقدر دقیق گفتید که آدم فکر می کنه اول با مشرق هماهنگ کردند بعد حمله کرده اند! بازم دمشون گرم
    • FR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      0 0
      انصافا اون کلمه اختصاصی که می زنند واقعیته. خوب هم توضیح میدن
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    2 61
    هی هی هی بیاید یک لحظه صبر کنیم واقعا انتظار دارید که اون عکس مال اون باشه؟ معلومه که نیست بیاییم یکم چاخان نکنیم و قبول کنیم که عربستان برای محافظت از بنادرش سامانه های موشکی زیاد داره و عملیاتشون با شکست مواجه شده می گی نه؟ خب پس چرا وقتی ارامکو رو زدنند اومدنند گفتن الان میخوان نگن؟
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      21 0
      هی هی هی آرامش خودتو حفظ کن ، چیزی نشده که همش چنتا بندر و دوتا فرودگاه و شاهرگ اقتصادی و زدن هنوز جاداره هی هی هی
    • ح م ز IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      8 0
      شما اول برو نوع نگارش رو یاد بگیر بعد تشریف بیارید نظر بدید
    • سید علی مشهد DE ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      10 2
      خب آی کیو چرا بخوان بگن به فرض محال زده باشد پهپاد هارو با چی زدن؟!؟! پهپاد 25 هزار دلاری رو با موشک 500 میلیون دلاری این که از زدن پالایشگاه براشون بدتره
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      4 0
      هی هی، آروم باش، ناراحت نشو، تو راست میگی، همش دروغه، آهای یمنی ها، شما هام بسه دیگه، اینقدر جوونای مردم رو ناراحت نکنین.
  • پیمان IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    41 1
    پیشروی یمنی ها به فضل الهی هم چنان ادامه خواهد داشت و انتقام خونهای پاک شهدا را از دشمنان می گیرند و به حمله به شاهرگ ها و قلب دشمن تا پیروزی کامل ادامه میدهند و به التماس هاو زجه های دشمنان شکست خورده توجهی نمی کنند
  • سعید ایسوند IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    7 0
    دمشون گرم
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    12 0
    سعودی های عزیز و تپل مپل اصلآ نگران نباشید ، کاخ سفید دیشب اعلام کرد به خاطر هزینه ۷۰۰ میلیارد دلاری که متحدمان کرده ، بزرگترین کاری که میتونیم انجام بدیم ، ابراز نگرانی از بیشتر شدن حملات یمنی هاست، با اینکه این ابراز نگرانی از سر متحد قدرتمندمون هم زیاده اما یه آپشن دیگه هم به خاطر گل روشون اضافه میکنیم و اون اینکه آمریکا همه چیز رو از نزدیک زیر نظر داره و اوضاع تحت کننرلِ.
  • SE ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    7 0
    ریاض باید خود را برای تسلیم و تعظیم در برابر ملت بزرگ یمن آماده کند.
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    7 0
    ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم.
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    6 0
    ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم.
  • محمد IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    6 0
    احسن هزاران درود به یمن ها. قبل از این که عربستان پرچم سلح ب دا ره ارتش یمن تمام پالایشگاه نفتی ال سعودی‌ها رو به آتش بکشند تا عبرت سایرین بخصوص آمریکا و اسرائیل
  • سعید IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    5 0
    ممنون یمن
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    6 1
    درود بر یمن
  • یحیی IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    4 0
    درود خدا بر سپاهیان یمن تا پیروزی راهی نیست مرگ ال سعود نزدیک است
  • سیداقانعمتی IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    3 0
    سلام سلام اسم خداست ازتح دل دعامیکنیم انشللاه یمن مظلوم پیروز میدان باشد به حق علی وچهارده معصوم
  • Asghar IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    3 0
    درود بر موشک درود بر موشک درود بر موشک مرگ بر آمریکا و اسرائیل و امارات و آل سقوط
  • یحیی IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    7 0
    ارتش يمن باید آب شیرین کن. عربستان را نابود کند تا از تشنگی بمیرند و مخازن سوخت و نفت و سدهای عربستان را نابود کند به امید خدا پیروزی مردم یمن نزدیک است
  • احد IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    3 0
    دشمنان اسلام بسیار ضعیف و ناتوانند
  • مرتضی IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    3 0
    خود آمریکاییا پارسال گفتن دربهترین حالت این سپرای موشکی فقط میتونه ۳۰درصده حملاتو دفع کنه حالا اگر یمنیها بتونن هرروز فقط ۵ حمله هوایی به همین اهداف بکنن مطمئن باشید عربستان کم میاره و تن به صلح میده و اینجاس که ثابت میشه توان موشکی و پهبادیه بالا صلح میاره نه ضعفو سازش بخاطره نداشاتن سلاح مثل ارمنستان که سلاح نداشتو راحت جنگو واگذار کرد پس انقدر نگیم گفتگو کافیه نخیر باید پشتمون به سلاحای قوی گرم باشه تا بتونیم امتیاز بگیریم
  • IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    7 0
    پیشروی یمنی ها به فضل الهی هم چنان ادامه خواهد داشت و انتقام خونهای پاک شهدا را از دشمنان می گیرند و به حمله به شاهرگ ها و قلب دشمن تا پیروزی کامل ادامه میدهند و به التماس هاو زجه های دشمنان شکست خورده توجهی نمی کنند
  • مریدی ازکرمان IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    6 1
    اینم ناله بچه های بی پناه وبی گناه یمن من مطمعنم یمن برنده این چنگ نابرابر خواهد بود انشااله ال سعود به زودی زود سقوط خواهد کرد مرگ برال سعود مرگ برامریکا زنده بادیمن
  • سیدحمید IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    1 0
    الله أكبر/ الموت لأمريكا / الموت لإسرائيل/ اللعنة على اليهود / النصر للإسلام.
    • ناورد IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      1 2
      نادان چرا میگی لعنت بر یهود یهود آیین الهیست بگو لعنت بر صهیونیسم و به ادیان الهی توهین نکن پیزوری.
  • ایمان IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    2 0
    دمتون گرم باید چندتام میزدن به ریاض ...چطور اون نامردا موشک میزنن به مراکز درمانی یمن و مدرسه و بازار ....اینام باید مقابله به مثل کنن
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    2 0
    خدا رو شکر که اتش سعودی ها به جان یمنی ها انداختند الان به خودشان برگشته و خوب تنوری شده التنوره. البته مجازات واقعی در التنوره ان دنیا خواهد بود
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    2 0
    الله اکبر از اینهمه استقامت شیعیان یمن که همانند دفاع 8 ساله ما، مصداق ایه ثم استقاموا شدند
  • هیبت IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    2 0
    آفرین به برادران یمنی بزنید اگه ما حمله کنیم اسرائیل خاورمیانه در آرامش ابدی
  • حسن سپهری IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    3 0
    چرا یمن از برگ برنده خود برای پایان دادن به جنگ استفاده نمی کند . نقطه ضعف اصلی عربستان منابع نفتی و بندرها هست . یک ماه تمرکز و موشک باران این مناطق آل سعود را به غلط کردن و دریوزگی خواهد انداخت .
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    0 1
    مغزفندقیها
  • Mnwchhr. IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    1 0
    بسیار‌عالی
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    0 0
    درودسلام خدابردلاورمردان یمن انشالله ال سعود خواهکرد
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    2 0
    امروز دنیا دنیای گفتگوست نه دنیای موشک....!!!!! خخخخخخخخخخخ.......
  • احسان US ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    0 0
    درود خدا بر رزمندگان با غیرت و با شرف یمن
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    1 0
    این حملات باید ادامه دار باشه تا سعودیک مجبور به صلح شود
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    0 0
    خیلی هم عالی حالا که ما نمی تونیم نفت صادر کنیم پس بذار واسه اون ها هم بترکه
  • محمد US ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    1 0
    کم کم دارند به هشت سال دفاع مقدس نزدیک میشند. صدام خبیث با کمک قدرتهای جهانی به ما حمله کرد شکست خورد محمد بن سلمان خبیث هم با کمک همین ابرقدرتها از یمن شکست خواهد خورد . انقلاب اسلامی دیگر در اینده نزدیک . به کوری چشم بدخواهان
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    2 0
    خدایا چه میکنی ؟ حالا بن سلمان تویه سوراخ رفته ..عجب نهایتی ! عجب صلابتی ! کی فکرش میکرد ؟ خدایادست یکی ازاین موشکهاروبگیربزن توسر خوک سعود بنازم به عظمتت یارب ....وسلام برسربازان گمنام درزمین و مشهوردرآسمانها !
  • DE ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    1 0
    این سعودی ها هر بلایی سرشون بیاد واقعا که حقه شونه و براشون خوشحالیم.سلام و درود خدا به غیرت و شرف یمنی ها که هیچ تجاوز نظامی رو قبول نمی کنن و در جلوش مثل مرد مقاومت میکنن.
  • سعید IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    0 0
    عالیه
  • لبیک یا حامنه ای IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    مرگ بر بایدن و مرگ بر آل سعود و مرگبر نتانیاهو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس