دستور اکید روحانی به وزارت صمت برای نظارت و مدیریت دقیق بر قیمت کالاها در ایام پایانی سال

دولت در سر و سامان دادن به بازار نتوانسته خوب عمل کند چرا که در برخی از کالاهای کمیاب(مانند روغن) بازار ماه هاست عقب گرد کرده‌ایم این در حالیست که تولیدکنندگان محصول در حال فعالیت هستند.

به گزارش مشرق، سال ۹۹ رفته رفته به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و سال جدید و ایام نوروز که در میان ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد فرا می رسد؛ ایامی که  زمان مناسبی برای دید و بازدید و مسافرت است؛ البته از سال گذشته کرونا مهمان ناخوانده نوروز ایرانی هاست که بسیاری از آیین ها و مراسمات این ایام را تحت شعاع قرار داده است.

امسال نیز در شرایطی به نوروز ۱۴۰۰ نزدیک می شویم که هنوز کرونا تاخت و تاز می کند و خبرهایی از آغاز موج کرونا در کشور است و به رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه می شد که لازم است همه ما ایرانی ها برای حفظ سلامتی خود، دیگران و کسانی که دوستشان داریم این موارد بهداشتی را رعایت کنیم.

در سال ۱۳۹۹ تحریم ها، بی تدبیری و دیگر عوامل دست به دست هم داد تا فشار اقتصادی برای مردم بسیار زیاد باشد و هر روز نیز این فشار بیشتر شد و کالاهای اساسی را نیز شامل شد، حال اینکه کرونا نیز عامل تاثیر گذار دیگری بود که بر حرارت گرانی های لحظه به لحظه افزود و مشکلات را بیشتر کرد.

از این رو امسال همان طور که گواه تاریخی از دست پر مهر ایرانی ها حکایت دارد و در این سال اخیر نیز با کمک های مومنانه به یاری کسانی که این فشارها و تورم توان تامین هزینه ها را از آن ها گرفته بود، مردم کشورمان شتافتند؛ نیاز است این روزهای پایانی سال بیشتر از گذشته به یکدیگر کمک کنیم.

اما فراتر از کمک های مردمی که همیشه درمیان ایرانیان مرسوم و هر روز نیز بیشتر از پیش می شود، نقش دولت در این میان به عنوان یک مدیر عملیاتی در بازار برجسته است؛ نقشی که اگر از ابتدای سال ۹۹ آن را بررسی کنیم نمی توان نمره خوبی برای آن قائل شد چرا که افزایش چند برابری قیمت هآ، نایانب شدن برخی از کالاها، نقش آفرینی پرنگ دلال ها در برخی از کالاها و بهم خوردن عرضه و تقاضا در برخی از کالاها و عدم مدیریت و بازاریابی برا ی برخی از محصولات کشاورزی  همچنین در این باره عدم دقت در میزان صادرات برای حفظ نظم بازار داخل فاکتورهایی اساسی در بازار است که نمره خوبی برای آن لحاظ نمی شود.

اما با فرا رسیدن ایام نوروز حتی در شرایط کرونایی تقاضا به صورت قابل توجه برای برخی از اقلام بالا می رود و شاید کمتر کارشناس اقتصادی است که این نکته اذعان نداشته باشد؛ امری که باید شاید از ماه های قبل مورد توجه قرار می گرفته است و شاید یکی از برنامه های سنتی دولتی ها برای بازار عید ذخیره سازی از قبل است.

اماشائبه ای از صادرات بی حد محصولات کشاورزی از طرفی و گران شدن برخی از اقلام میوه و داخل و همچنین نوسانات گوشت مرغ مطرح بوده، رویکرد شب امتحانی دولت است به این منظور که دولت در این ماه پایانی سال به این فکر افتاده است که باید ذخیره سازی برای مدیریت بازار انجام دهد که این رویکرد ماه آخری قیمت برخی از اقلام میوه را بالا برد.

اگر این شائبه درست باشد باید گفت دولت خود یکی از دلایل بهم ریختن بازار است و سوای قیمت عید،  آنچه را که امروز مردم اضافه پرداخت می کنند، جای سوال خواهد بود؛ اما اگر این شائبه درست نباشد و دولت از ماه ها قبل برای تنظیم بازار ذخیره سازی خوبی را انجام داده است این سوال مطرح است که چرا نمی تواند با بخشی از آن بازار ملتهب امروز را درمان کند.

باید گفت دولت در سر و سامان دادن به بازار نتوانسته به خوبی عمل کند چرا که در برخی از کالاهای کمیاب بازار ماه هاست عقب گرد کرده ایم که یکی از آن ها روغن خوراکی است این در حالی است که تولید کنندگان محصول در حال فعالیت هستند؛ البته در مقابل آن احتکار خانگی مطرح می شود که شاید نتوان از آن به عنوان دلیل قابل قبولی یاد کرد چرا که اگر کمی خرید خانواده  ها و یا تمایل برای خرید خانواده ها در ابتدای صحبت ها از کمیاب شدن روغن بالا رفته باشد و می توانست نظم عرضه و تقاضا را بهم بزند اکنون ماه ها از آن زمان می گذرد و اگر خانواده ای بخواهد چند قلم خریداری کند نمی تواند و حتی تهیه یک قلم نیزکار دشواری است.

به خوبی مشخص است راهکارهای اتخاذ شده ناکارامدیشان از احتکار خانگی بیشتر است؛ اما انتظا روجود دارد دولت با راهکارهای عملی و حذف دلال ها برای آشفته بازار قیمت راهکاری بیاندیشد، راهکاری که بتواند در نوروز ۱۴۰۰ کارا باشد؛ امروز رئیس جمهور به وزیر اقتصاد دستور داد قیمت کالها کاهش یابد اما این سوال پیش می آید اگر با دستور دادن این مشکل حل می شد؛ چرا زودتر دستور داده نمی شد؟

البته درست است اقتصاد دستوری در معادلات اقتصادی راه به جایی نمی برد و پرتقالی که در بی تدبیری از کشور خارج شد و یا محصولی که در مزرعه برای قیمت ناچیزش گندید؛ امروز نمی توان آن را به انبار ذخیره برگرداند، مگر اینکه مانند مشتری اقلام ذخیره ای از کف بازار جمع شود.

امید است دولت بتواند با راهکارهای اقتصادی خود فشارهای ایجاد شده بر مردم را کمتر کند و امسال از نوروز ۱۴۰۰ همه لذت بببریم.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    2 0
    مردم اگر باور کنند
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    8 0
    دولت به کمک مشاورانش و رسانه های معلوم الحال عمدا اوضاع اقتصادی و ... به اینجا رسانده و اگر می توانست پیچ و مهره های پیشرفت علمی و کلا زندگی مردم را باز می کرد ، بار می کرد ،می فرستاد برای کدخدا
  • دولت دلار بازان IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    29 0
    توهین به شعور مردم ما خودمان دلار را گران کردیم
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    8 0
    یعنی یکی از امید هام برای ادامه زندگی اینه که از سه ماه دیگه "علی برکت الله" نمی شنوم
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    6 0
    گرانی کالاها به طور کلی عزم دولت است!
  • سید فروزان CH ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    3 1
    حتی در زمان جنگ تحمیلی هم مردم اینجنین دچار کمبود و کراتی و تورم و محو شدن سفره هایشان نبودند
  • کارشناس IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    ارزانی ها به خاطر ازاد سازی پولهای ایران است
  • علیرضا IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 0
    خوش به حال من که بهش رای ندادم الانم عذاب وجدان ندارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس