کد خبر 1189945
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۴
بیماری ریوی نمایه ریه نمایه کرونا نمایه

فوق تخصص ریه گفت: آمبولی به دلیل لخته خونی اتفاق می افتد که معمولا از پاها حرکت کرده و به سمت عروق ریوی حرکت می کند.

به گزارش مشرق، عاطفه فخاریان فوق تخصص ریه  درباره آمبولی ریه و علائم آن گفت: لخته خونی که معمولا از پاها حرکت کرده و در مسیر جریان خون قرار می گیرد وارد عروق ریوی می شود و در جایی قرار می گیرد که باعث اختلال در تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن شده و آمبولی ایجاد می کند. علائم آمبولی بستگی به اندازه رگ دارد. اگر رگ بزرگ ریه درگیر شود علائم آن به طور تنگی نفس شدید، احساسا سنگینی و درد شدید در قفسه سینه و افت فشار خون نمایان شود. اما اگر این لخته در رگ های انتهایی ریه قرار داشته  و ریز باشد می تواند موجب درد تیزی در کناره های قفسه سینه شده و لخته خونی در خلط ایجاد کند اما نفس تنگی خیلی شدید ندارد. پس لخته هایی که می توانند باعث عواقب ناگوار برای فرد شوند لخته هایی هستند که در رگ های بزرگ ریوی قرار می گیرند. 

ببینید:

فیلم/ آمادگی گروه شبه‌نظامی برای حمله به کنگره!

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عواملی همچون سیگار کشیدن، بیماری های قلبی و کلیوی و دیابت، دراز کشیدن برای مدت های طولای در بستر در ابتلا به آمبولی بسیار تاثر گذار دانست و افزود: بیماری های مزمن بدخیم هم شانس لختگی خون را بالا می برند. در حال حاضر افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ خیلی شدید می شوند و در بیمارستان بستری هستند هم می توانند دچار لختگی خون و آمبولی ریه شوند.

فخاریان فوق تخصص ریه کشورمان در راستای پیشگیری از آمبولی ریه گفت: افرادی مثل رانندگان که مجبورند ساعت های طولانی پای خود را آویزان نگه دارند باید جوراب های ضد انعقاد خون بپوشند و یا در مواردی باید از داروهای ضد انعقاد خون استفاده کرد. اگر چه کنترل بیماری زمینه ای می تواند احتمال آمبولی را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: خلط خونی می تواند به دلیل مشکل در مجاری تنفسی بالایی(بینی، حلق و حنجره) یا ریه باشد و یا حتی مربوط به مجاری گوارشی باشد که معاینه پزشک را می طلبد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیرمحمد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 0
    من سال قبل پشت ساق پای راستم چندروز درد گرفت یکشب روغن ماساژ زدیم و حسابی پامو ماساژ دادم،درد پام یکدفه کامل از بین رفت با فرداش خلط خونی و تنگی نفس زمین گیرم کرد،تشخیص دکتر آمبولی ریه بود ومرگ از بیخ گوشم رد شد،اگه یوقت وقت پشت ساق پاتون درد گرفت سریع برید دکتر چون خطرناکه ممکنه لخته بره توی قلب یا مغز و ...
  • محمد IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    من هم 4 ماه پیش دچار آمبولی ریه شدم و لخته خون در پشت زانوی پای راستم ایجاد شده بود ( ترومبوز) که پای راستم از زانو به پایین تا نوک انگشتانم سیاه شد که با عکسبرداری سیتی آنژیو مشخص شد که آمبولی ریه شدم و تنگی نفس و اکسیژن پایین ( 73 ) امانم را برید و دکتر پس از اینکه عکس ها را دید گفتند دچار کووید 19 هم شده ای که با دستور دکتر قرنطینه شدم و واقعا مرگ را دیدم . خانم دکتر کاملا صحیح می فرمایند انچه که من تجربه کردم خانم دکتر دقیقا فرموده اند . از مردم خوب کشورم میخوام مواظب خودشون باشند و دستورات بهداشتی را کاملا رعایت فرمایند تا مثل من به مشکل بر نخورند چون کووید 19 معمولا آمبولی ریه را به ارمغان می آورد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس