کد خبر 1145285
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

با شیوع گسترده بیماری کرونا عده زیادی از مردم به مشکلات تنفسی مبتلا شدند. عارضه درگیر کننده در بیماری کرونا، بیشتر به شکل تنگی نفس و درگیر شدن کل ریه فرد خود را نشان می‌دهد. عوامل مختلفی غیر از ویروس کرونا نیز می‌توانند باعث به وجود آمودن مشکلات تنفسی شوند. از جمله این موارد مصرف دخانیات و تنفس هوای آلوده است. در ادامه این مطلب سعی داریم برخی از مهم‌ترین مشکلات و بیماری‌های تنفسی و راه‌هایی برای پیشگیری و درمان آن‌ها معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

آلودگی هوا و تشدید بیماری‌های تنفسی

اثرات آلودگی هوا بر روی بهداشت عمومی بسیار نگران کننده است. قرار گرفتن در معرض این آلودگی‌ها باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای سلامت عموم مردم شده است. در این میان افرادی با مشکلات تنفسی مثل آسم یا انسداد ریه بیشتر در برابر آلودگی هوا آسیب پذیر هستند. آلودگی هوا باعث تشدید آسم و بیماری‌های ریوی و در موارد حادتر منجر به مرگ افراد می‌شود. همین‌طور که در حال حاضر به علت شیوع ویروس کرونا پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی ضروری شده است، استفاده از ماسک برای افراد دچار مشکلات تنفسی در سطح جامعه توصیه می‌شود.

شایع‌ترین مشکلات تنفسی

برخی مشکلات تنفسی در اثر سرماخوردگی‌ها ایجاد می شوند و کوتاه مدت‌اند. اما برخی مشکلات تنفسی به شکل حادتری بروز می‌کنند و منجر به بیماری‌های دستگاه تنفسی می شوند. از جمله این موارد می‌توان به آسم، سینوزیت مزمن یا آلرژی اشاره کرد. این مشکلات تنفسی علائمی مشابه دارند:

  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • خارش‌ چشم‌ها
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • خس خس کردن سینه

مجرای دهان و بینی همان‌طور که به شما در تنفس کمک می‌کنند می‌توانند به عنوان مجرایی برای عبور ویروس‌ها و آلودگی‌ها به دستگاه تنفسی شما عمل کنند. از این رو باید بدانید که مشکلات بینی و سینوس‌های شما در واقع به سیستم تنفسیتان نیز مربوط هستند. برخی از مهم‌ترین بیماری‌های تنفسی در زیر آورده شده‌اند:

آسم

آسم یکی از بیماری‌های مزمن تنفسی است که در اثر التهاب مجاری تنفسی و در نتیجه دشواری در تنفس ایجاد می‌شود. عمده علائم آسم به شکل سرفه‌های خشک، خس خس سینه و تنگی نفس بروز می‌کند. مواردی مثل واکنش‌های آلرژیک بدن یا مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند حملات آسم را تشدید کنند. برای تشخیص آسم روش‌های مختلفی وجود دارد. همچنین می‌توانید از تست ریه در منزل که توسط برخی مراکز درمانی فراهم شده است استفاده کنید. معمولا بهترین روش برای غلبه بر آسم، پیشگیری و کنترل آن است. باید عواملی که باعث تحریک حملات آسم در شما می‌شود را شناسایی کنید. همچنین در مواقع شدید شدن حملات می‌توانید از یک تسکین دهنده استنشاقی کمک بگیرید.

فیبروز ریه

این بیماری زمانی که بافت ریه آسیب دیده یا زخم شده باشد به وجود می‌آید. ضخیم شدن بافت ریه، عملکرد آن را دچار مشکل می‌کند. از علائم فیبروز ریه می‌توان به تنگی نفس، سرفه خشک، کاهش وزن ناخواسته و درد عضلانی اشاره کرد. این بیماری می‌تواند به علل مختلفی بروز کند. اما مهم‌ترین دلایل آن قرار گرفتن در معرض برخی سموم یا برخی شرایط پزشکی مثل پرتو درمانی می‌باشد. متاسفانه در حال حاضر درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. درمان‌های فعلی تنها به بهبود وضعیت و کند کردن روند بیماری کمک می‌کنند. بهتر است با مراجعه به پزشک و مشورت با متخصصین بهترین روند درمانی را برای خود انتخاب کنید.

بیماری انسداد مزمن ریوی

این بیماری باعث احساس نفس نفس زدن و عدم توانایی در بازدم طبیعی شما می‌شود. این بیماری می‌تواند تا چندین سال بدون علامت مشخصی در بدن شما وجود داشته باشد و در سنین 50 تا 70 سالگی به اوج خود برسد. برای درمان این بیماری و پیشگیری از پیشرفت آن در مرحله اول باید سیگار را ترک کنید. همچنین می‌توانید با مشورت پزشک از درمان‌های باز کنند مجاری تنفسی استفاده کنید.

برونشیت مزمن

برونشیت مزمن را با سرفه‌های شدید می‌شناسیم. این سرفه‌ها اغلب خلط دار هستند و به این علت ایجاد می‌شوند که غدد مخاطی، بیش از اندازه فعالیت می‌کنند. این بیماری طولانی مدت نیست و می‌تواند تحت درمان قرار بگیرد. معمولا بعلت اینکه برونشیت نوعی بیماری عفونی است با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود.

ترک سیگار و بهبود علائم تنفسی

تاثیر سیگار بر روی سلامت عمومی بدن قابل چشم پوشی نیست. سیگار کشیدن به خصوص باعث افزایش مشکلات تنفسی در بدن انسان می‌شود. همان‌طور که در بالا اشاره شد، سیگار مهم‌ترین عامل بروز بیماری انسداد ریوی است و تنها با ترک سیگار امید به بهود بیماری وجود دارد. لازم است بدانید که با ترک سیگار در اولین ماه شاهد بهبود عملکرد ریه‌هایتان خواهید بود و گردش خون در بدن شما بهتر انجام می‌شود. به مرور زمان همچنین علائم تنفسی مثل سرفه‌ها کمتر و در نهایت از بین خواهد رفت.

سامانه رسا

سامانه رسا با داشتن بیش از 700 پزشک فعال در تمام زمینه‌های درمانی، این امکان را برای شما به وجود آورده است تا بدون نیاز به ترک قرنطینه بتوانیند از خدمات پزشکان بهره‌مند شوید. این سامانه در هر ساعتی از شبانه روز پاسخگوی شماست و دیگر نیازی به گرفتن نوبت و در انتظار ماندن نیست. برای تماس با متخصصین کافیست با شماره  ۷۴۴۷۱۱۱۱-۰۲۱ تماس گرفته یا از طریق مراجعه به سایت با نشانی اینترنتی resaa.net  اقدام به ثبت‌ نام کنید.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس