بایدها و نبایدهای پلیسی خانه‌تکانی و خریدهای آنلاین و خیابانی! - کراپ‌شده

استفاده از خدمات شرکت‌ها و مؤسسات خدماتی برای انجام کارهای منزل و خانه‌تکانی، سپردن فرش به قالیشویی‌ها و خریدهای شب عید، بایدها و نبایدهایی دارد .

به گزارش مشرق،  فقط دو هفته تا آمدن عید نوروز باقی مانده است؛ در این روزها طبق آداب و رسوم قدیمی خانواده‌های ایرانی در تلاش هستند تا خانه و زندگی خود را به بهترین نحو ممکن پاکیزه کرده و به استقبال سال نو بروند.

خانه‌تکانی، این روزها به خصوص در ایام کرونایی شاید تب و تاب دیگری یافته است اما استفاده از خدمات شرکت‌های نظافتی و خدماتی برای کمک به نظافت منزل و شست‌وشو و تمیزی در و دیوارها به همراه استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی از دیرباز امری رایج بوده است ؛‌ اما آنچه در این بین مهم است هوشیاری و دقت شهروندان در استفاده و بکارگیری از خدمات شرکت‌ها و مؤسسات مربوطه است تا در قبال بهره‌برداری و استفاده از خدمات  متضرر نشده و در دام کلاهبرداران اسیر نشوند.

از سوی دیگر این روزها بازار فروش لوازم و مایحتاج ضروری، تزیینی و ارائه انواع و اقسام خدمات به صورت مجازی داغ داغ است، بازارهایی که اگرچه در این روزهای کرونایی از رفت و آمدهای غیرضروری کاسته و خیلی سریع فرد را به خواسته خود می‌ رساند اما، اگرها و شرایطی دارد که باید آگاهانه و با رعایت‌ آنها قدم برداشت تا خدای نکرده به واسطه یک خرید چند هزار تومانی ضرر چند میلیونی را متحمل نشد.

آگاهی از بایدها و نبایدهای استفاده از خدمات مرتبط با خانه تکانی و خریدهای نوروزی ما را بر آن داشت تا با سرهنگ«جلیل موقوفه‌ای» رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ به گفت‌وگو بنشینیم.

بایدها و نبایدهای پلیسی خانه‌تکانی و خریدهای آنلاین و خیابانی!

برای خانه‌تکانی از موسسات خدماتی معتبر کمک بگیرید

* بحث خانه‌تکانی موضوع رایج این روزهای پایانی اسفندماه است ،تعدادی از افراد برای سهولت در انجام این کار از مؤسسات و شرکت‌های خدماتی کمک می‌گیرند؛شهروندان در به کارگیری افراد ناشناس و غریبه چه مواردی را باید  در نظر بگیرند تا از وقوع سرقت‌ و آسیب‌های احتمالی پیشگیری و جلوگیری کرد؟

با توجه به فرا رسیدن ایام سال نو یکی از رسومی که شهروندان تأکید به انجام آن دارند بحث خانه‌تکانی است که اغلب تعدادی از افراد برای راحتی در انجام این کار اقدام به استخدام نفرات به عنوان نظافتچی منزل می‌کنند یا از خدمات قالیشویی‌ها بهره می‌برند که انجام این امور در کنار سهولت می‌تواند مخاطرات احتمالی را نیز در پی داشته باشد.

توصیه پلیس به شهروندان این است که از شرکت‌های خدماتی منازل که معتبر بوده و دارای شناسه ثبت و دفاتر دایر فیزیکی هستند استفاده کنند؛ شرکت‌هایی که در مورد نوع خدمات کارکنان خود پاسخگو هستند.

فریب تبلیغ ارائه خدمات با قیمت پایین را نخورید

* این روزها بسیاری از شرکت‌های خدماتی از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به تبلیغ خدمات می‌کنند،‌ آیا نظارتی بر شرکت‌های مجازی وجود دارد؛ شهروندان چه نکاتی را باید مدنظر داشته باشند؟

امروزه با توجه به وجود سایت‌هایی که به صورت مجازی اقدام به تبلیغ مبنی بر ارائه خدمات به صورت مجازی می‌کنند تعدادی هم وجود دارند که بدون داشتن مجوز و حتی دفتر و محل شرکتی که نام و نشان‌شان در جایی ثبت شده باشد، فقط با درج آگهی‌های اغواکننده و تخفیف‌ها و قیمت‌های پایین خدمات خود را تبلیغ می‌کنند بدون اینکه نظارتی وجود داشته باشد.

ذکر این نکته ضروری است که‌ شهروندان باید هوشیار بوده و بدانند که برخی افراد سودجو در پوشش این شرکت‌ها اقدام به سرقت یا کلاهبرداری می‌کنند و اولین فردی که می‌تواند از این نوع سرقت‌ها پیشگیری کند قطعاً خود شهروندان هستند که اگر خدمات مورد نیاز خود را از شرکت‌های معتبر دریافت کنند،‌در واقع با چنین حوادث و کلاهبرداری‌هایی مواجه نبوده و از وقوع سرقت پیشگیری می‌کنند.

در سال‌های گذشته پرونده‌هایی داشته‌ایم که آقا یا خانم در قالب نظافتچی به منزل مراجعه کرده و اقدام به سرقت کرده بود باید به شهروندان اعلام کرد که اگر ناگزیر به دریافت چنین خدماتی هستند، در کنار استفاده از خدمات شرکت‌های معتبر حتماً توصیه‌های زیر را لحاظ کنند.

بایدها و نبایدهای پلیسی خانه‌تکانی و خریدهای آنلاین و خیابانی!

کلید خانه را به نظافت چی ندهید!

1- هیچ وقت حتی در صورت وجود اعتماد به فرد نظافتچی خانه را به صورت خالی در اختیار این افراد قرار ندهند؛ باید گفت در اختیار گذاشتن کلید خانه در اختیار نظافتچی اولین و بزرگ‌ترین اشتباه است.

در هنگام حضور نظافتچی در منزل فرد سومی هم وجود داشته باشد

هنگامی که نظافتچی و خدمتکار در داخل خانه حضور دارد کلید خانه را از دسترس دور نگه داشته و ضمن اینکه  خود در داخل خانه هستید حتما یک نفر دیگر هم در خانه حضور داشته باشد. 

 این کفایت نمی‌کند که یک خدمتکار خانم با خانم صاحبخانه در خانه بمانند و به قول معروف افراد می گویند که اتفاقی نمی‌افتد چراکه خدمتکار کارش را انجام دهد و خانم خانه هم نظاره گر است.

بایدها و نبایدهای پلیسی خانه‌تکانی و خریدهای آنلاین و خیابانی!

در کلانتری پرونده‌هایی داشته‌ایم ‌که خدمتکار خانم یک همدست آقا در خارج از خانه داشت و بعد از خوراندن یک داروی خواب‌آور به صاحبخانه با آقایی که بیرون از خانه منتظر بود اقدام به سرقت طلاجات و وجه نقد از خانه مذکور کرده بود.

کارت شناسایی هویتی خدمتکار را از او بخواهید

2- چنانچه خدمتکاری را خارج از شرکت‌های معتبر و قراردادهای عرفی به داخل خانه می‌آورید قبل از شروع فعالیت از او کارت شناسایی من‌جمله شناسنامه یا کارت ملی بخواهید؛ مدارک را از او گرفته و به همسایه معتمد و یا فردی از اعضای خانواده که در داخل خانه حضور ندارد بسپارید؛ بعد از اینکه کار نظافتچی تمام شد مدارک را به او تحویل دهید.

بایدها و نبایدهای پلیسی خانه‌تکانی و خریدهای آنلاین و خیابانی!

انجام این کار باعث می‌شود که اگر احیاناً‌ حتی یک درصد فردی اعمال مجرمانه انجام داد سرنخی هر چند کوچک از او در اختیار باشد تا برای دستگیری به پلیس ارائه دهید.

طلا، پول نقد و اشیای قیمتی را از دسترس دور کنید

3- قبل از اینکه فردی جهت نظافت وارد منزل شود پول و وجوه نقد، طلاجات و مذکوکات را از خانه خارج کنید؛ یا در داخل صندوق امانات بانک‌ها قرار دهید یا نزد یکی از بستگان درجه یک مورد اعتماد خود قرار دهید تا برای‌تان نگه دارد؛ باید از قرار دادن اشیاء گرانقیمت و گرانبها در هنگامی که افراد برای نظافت به منزل می‌آیند دوری کرده و آنها را دور از چشم قرار دهید.

بایدهای دریافت خدمات از قالیشویی‌ها!

* در هنگام استفاده از خدمات قالیشویی‌ها چه مواردی باید لحاظ شود؟

 استفاده از خدمات قالیشویی‌ها درست مثل استفاده از خدمات شرکت‌های نظافتی و خدماتی است که باید ابتدا از اصالت آن شرکت مطمئن شده و ببینید که حضور فیزیکی و دفتر و محل کاری دارند یا نه؛‌ در ضمن داشتن شناسه معتبر الزامی است.

قبل از اینکه نفرات شرکت قالیشویی به منظور حمل و بردن فرش‌ها به داخل منزل بیایند حتماً‌ یک آقا در منزل حضور داشته باشد؛هنگام تحویل دادن قالی به عوامل شرکت‌های قالیشویی حتماً‌ رسید بگیرید؛ در مورد تحویل فرش نیز توصیه می‌کنیم یک آقا در منزل حضور داشته باشد و همان لحظه هم چک کنید که فرش خودتان است و عیب و ایرادی پیدا نکرده است.

بایدها و نبایدهای پلیسی خانه‌تکانی و خریدهای آنلاین و خیابانی!

و اما نکته مورد توجه که همواره در کلانتری‌ها شاهد آن هستیم این است که تعدادی از شهروندان به منظور شکایت از شرکت‌های قالیشویی که عمدتاً نامعتبر هستند به کلانتری مراجعه می‌کنند؛آن هم‌ به ازای ارائه خدمات نامناسبی که این شرکت‌ها به آنها ارائه داده‌اند از جمله مواردی که دال بر آسیب دیدن قالی‌ها است، رنگ‌پریدگی و یا پارگی فرش‌ها که شهروندان را به منظور ثبت شکایت و پیگیری پرونده قضایی به کلانتری‌ها می‌کشاند که مشاهده چنین مواردی لزوم استفاده از خدمات شرکت‌های معتبر را بیش از پیش لازم و ضروری می‌سازد.

کلاهبرداران مجازی در کمین خریدهای مجازی

* در کنار خانه‌تکانی و بحث‌های نظافت با توجه به شیوع کرونا بازار فروش اقلام عید در سایت‌های مجازی داغ داغ است نکات لازم برای خرید ایمن از سایت‌های مجازی چیست؟

همانطور که گفتید فارغ از نظافت و خانه‌تکانی با توجه به شروع خریدهای نوروزی و رواج بازارهای شب عید به صورت مجازی با توجه به شیوع کرونا و موج چهارم، خرید اینترنتی یکی از گزینه‌های پیش‌روی شهروندان است.

بایدها و نبایدهای پلیسی خانه‌تکانی و خریدهای آنلاین و خیابانی!

پیج‌های اینستاگرامی، کانال‌های تلگرامی و صفحات اینترنتی پر است از فروشنده‌هایی که اقدام به تبلیغ برای فروش کالا و خدمات می‌کنند اما در این بین سودجویانی نیز منتظرند تا از غفلت شهروندان استفاده کرده و کلاهبرداری کنند؛ یکی از این موارد برداشت غیرمجاز یا فیشینگ است.

پلیس به شهروندان توصیه می‌کند که وقتی درخواست خرید کالا و بعد از آن پرداخت وجه را به صورت اینترنتی دارند حتما برای پرداخت وجه کالای خریداری شده از صفحه صحیح بانکی اقدام به پرداخت مبلغ کنند تا در دام فیشینگ‌بازان نیفتند.

برای پرداخت وجه اینترنتی حتما از کیبوردهایی که در صفحه نمایش می‌آید استفاده کنید

شهروندان دقت داشته باشند که حتما از رمز پویا استفاده کنند و برای درج شماره‌ها در صفحه بانکی از کیبوردی که در صفحه نمایش داده می‌شود استفاده کنند تا از کیبورد  گوشی تلفن همراه یا لب‌ تاپ یا تبلت خود.

استفاده از کیبورد نمایش داده شده باعث می‌شود که اطلاعات به صورت رمز شده وارد صفحه شده و از دسترسی کلاهبرداران بکاهد.

کارت خود را از فروشنده پس بگیرید؛ دقت کنید!

بعضی اوقات پرداخت وجه به تحویل کالا منوط می‌شود که این روش مناسب‌تری است اما باید دقت کرد که هنگامی که می‌خواهید وجه را از طریق دستگاه کارتخوان پرداخت کنید علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضمن دریافت بسته و همچنین کار با دستگاه کارتخوان، اول مطمئن شوید که بسته مورد نظر همان خرید اینترنتی خود شماست؛ بعد از اطمینان از صحت بسته خرید تحویل گرفته شده، هنگام تسویه حساب حتما خودتان رمز را وارد دستگاه کارتخوان کنید؛ این نکته ضروری است.

بایدها و نبایدهای پلیسی خانه‌تکانی و خریدهای آنلاین و خیابانی!

کلاهبرداری در پوشش دستفروشی!

وقتی هم ‌که پول را پرداخت کردید و می‌خواهید کارت را از پیک تحویل بگیرد حتما روی کارت بانکی را بخوانید و مطمئن شوید که کارت، حتماً کارت خودتان است چرا که پرونده‌هایی داشته‌ایم که افراد سودجو با دقت و سرعت اقدام به تعویض کارت‌ها کرده و با تغییر دادن فضا و صحبت، حواس افراد را پرت کرده و کارتی هم شکل و شمایل کارت‌شان را به آنها  ارائه داده و در فرصتی مناسب بلافاصله با در اختیار داشتن کارت بانکی و رمز کارت حساب آنها را خالی می‌کنند.

* این روزها بازار دستفروشان درکوی و برزن برپا بوده و با توجه به اینکه با مبالغ کمتری اجناس را می‌فروشند افراد تمایل بیشتری به خرید اجناس از آنها دارند؛ آیا در هنگام خرید از دستفروشان نیز باید دقت داشت؛ پرونده‌هایی با موضوع دستفروشی هم داشته‌اید؟

بله، پرونده‌هایی داشتیم که سودجویان در پوشش دستفروشی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کردند. در یکی از پرونده‌ها دو نفر کلاهبردار در کنار هم با دو دستگاه کارت خوان مجزا در پوشش دستفروش کلاهبرداری می‌کردند؛ بعد از اینکه افراد از دستفروش اول خرید می‌کردند هنگامی که برای پرداخت وجه کارت را می‌کشید و رمز را وارد می‌کرد قبل از اینکه دکمه ثبت فشار داده شود  فروشنده عنوان می‌کرد که دستگاه قطع شده یا آنتن نمی‌دهد بلافاصله نفر دوم که در کنارش ایستاده بود می‌گفت کارت را به من بده تا در دستگاه خودم بکشم؛ کارت را در دستگاه می‌کشید و مبلغ را می‌زد و رمز را می‌پرسید در این مرحله فروشنده اولی می‌گفت دستگاه من درست شده؛ کارت را بده در دستگاه خودم بکشم. دوباره کارت را می‌گرفت و در دستگاه می‌کشید.

بایدها و نبایدهای پلیسی خانه‌تکانی و خریدهای آنلاین و خیابانی!

جالب است مبلغ صحیح خرید برداشت شده و رسید هم تحویل مشتری می‌شد به علاوه کارت؛ اما در این بین فروشنده دوم که کارت را کشیده و مبلغ را وارد کرده و رمز را هم از فروشنده پرسیده بود، عملیات را کنسل نمی‌کرد و بلافاصله مبلغ مورد نظر خود را درج و کارت را خالی می‌کرد.

هوشیاری شهروندان مهمترین عامل پیشگیری از سرقت و کلاهبرداری است

این موارد و پرونده‌هایی که در پلیس پیشگیری تهران و در کلانتری‌های مختلف تشکیل شده، این موضوع را بیش از پیش الزامی می سازد که شهروندان با آگاهی و هوشیاری کامل نسبت به انتخاب خدمات و استفاده از آنها و همچنین خریدهای اینترنتی  یا خرید از دستفروشان و یا حتی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها اقدام کنند.

بایدگفت هوشیاری خود شهروندان مهمترین گزینه در پیشگیری از وقوع سرقت و کلاهبرداری‌های احتمالی است اگر چه پلیس همواره در کنار آنها قرار دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    نظافت به قیمت بازی کردن با جان // این خانوم ها هم بد جوری سر این نحوه نظافت کردنشان با جانشان بازی می کنند ، عکس اول خبر خودش تا حدی گویای این بی مبالاتی ها است .. یادمه که یه بار که حال مادر بد شده بود و خواهرم به بیمارستان برده بودش ، بخش اوژانس ، تعریف میکرد که تخت کناری یه خانوم جوان بود با دو تا بچه کوچیک که حین شستن پله ها به کمر زمین خورده بوده و کمرش به لبه پله برخود کرده بود / متاسفانه پزشک هنگام دیدن عکساش به همراهش میگه که قطع نخاع شده _ به خدا خیلی سخته اونم با دو تا بچه کوچک / یه بخشی به مطالبتون اضافه کنید و راهکارهای درست نظافت و احتیاط های لازم را به خانوم ها گوشزد کنید . کاش همه خبرگزاری ها و رسانه ها این کار را می کردند ‌.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس