کد خبر 1188910
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷
بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: فروش و صادرات برخی شرکت‌های بورسی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد و بهبود شرایط اقتصادی به تسهیل صادرات آنها کمک می‌کند.

به گزارش مشرق؛ مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه درخصوص افزایش صادرات شرکت ها  به فرض بهبود شرایط و برداشته شدن تحریم‌ها و  اثر آن  بر بازار سرمایه ، بیان کرد: در زمینه صادرات پتروشیمی، در شرایط تحریم بر خلاف نفت هیچ مشکلی نبوده و صادرات خودمان را داشته ایم. نکته‌ای که وجود دارد این است که به واسطه تحریم‌ها شرکت‌های پتروشیمی مجبور می شدند، تخفیف‌های زیادی تا حد ۲۰ درصد بدهند، تا محصولاتشان را بفروشند، که اگر تحریم‌ها برداشته شود، می‌توانند این شرکت‌ها با قیمت واقعی صادر کنند.

وی افزود: این شرکت‌ها در دریافت پول کالاهایی که صادر کردند مشکل دارند برای همین امر خیلی از اوقات مجبور هستند، هزینه‌های بسیاری در زمینه حمل و نقل بپردازند. این شرکت ها حدود ۱۵ درصد از پولی که می‌خواستند برگردانند، را به عنوان هزینه نقل و انتقال از دست می‌دادند. در نتیجه تحریم به این شرکت‌ها به این صورت آسیب رسانده است که نمی‌توانند  محصول را به قیمت واقعی بفروشند و اینکه متحمل هزینه‌های حمل و نقل هم می‌شوند.

کارشناس بازارسرمایه در رابطه با تاثیر تحریم‌ها در حوزه صادرات گفت: زمانی که تحریم‌ها برداشته شود قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند و با کاهش قیمت دلار از نظر ریالی نرخ فروش این شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما برآیند این نکات مثبت و منفی به سمت مثبت می‌رود.

سوری در پاسخ به این پرسش که برای شرکت‌هایی که تولید داخلی دارند، برداشته شدن تحریم‌ها چه اثری دارد؟ اظهار کرد: در لوازم خانگی یا هر شرکت داخلی دو موضوع را باید مد نظر قرار دهیم، یک قدرت خرید مردم و دوم موضوع تحریم‌ها است. وقتی قدرت خرید مردم در مقابل کالاهای خارجی کاهش می‌یابد، عرصه برای فروش لوازم داخلی باز می‌شود. در مورد تولید لوازم خانگی می‌توانیم بگوییم این صنعت آنقدری قوی نیست که بتوانیم به خارج صادر کنیم، ولی زمانی که تحریم‌ها برداشته شود، این شرکت‌ها برای تامین مواد اولیه خودشان که از خارج حق انتخاب دارند، مشکلاتشان کم‌تر می‌شود و می‌توانند در قالب پیمان‌های مشترک با کمپانی‌های بزرگ خارجی، بخش بهتری از بازارمان را بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • Jahan IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    2 0
    مردمو با این کارشناسی هاتون بیچاره کردید
  • US ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    1 0
    تبادلات تجاری وصادرات شرکتهای داخلی باعث ارتقاجایگاه ریال وورودارزبه داخل کشورمی شودکه این تعاملات به دیپلماسی وروابط بین الملل گره خورده است
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    4 1
    وقتی که ترامپ بود وفشار بیشتری میاورد بازار بورس بهتر بود
  • علی قلی آبادی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    2 0
    منطورتان از تحریم چپاول اموال مردم توسط حقوقی هاست دیگه ها
  • علی US ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    2 0
    خدا از سر این کارشناسان جیره بگیر دولت نگذره که همه دار و ندار مردم بیچاره رو بالا کشیدن
  • حسین IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    2 1
    منفی دستوری
  • ناشناس IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 0
    دولت کسری بودجه رو از پول مردم جبران کرده همه رو بدبخت کرده شمابا این کارشناسی هاتون نمیخواد دولت رو توجیه کنید
  • محمد نایب سالکی NL ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 0
    باسلام و احترام تحریم‌های آمریکا ازیک طرف کشور مان را به مشکلات داخلی و خارجی دچار تردید نیست ولی دولت محترم آقای دکتر حسن روحانی اوراق بهادار را پالایش یکم را دارایکم را گرانتر واگذار نموده است و واعده ۲۰درصد سود داده بودند حالا بعد از ۶ماه به پول ده هزار تومان که واگذار شده است خریداری ندارد...
  • جلال IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    1 0
    پهباد ضد سازمان بورس باید ساخته بشه هدف ساختمان شیشه ای محل اجتماع سارقان حرفه ای با چراغ سبز حسن کلید .
  • بی نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 0
    تحریم منظورش دولت چپاولگره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس