قسط ۲.۷ میلیون تومانی تسهیلات مسکن کم‌درآمدها؛ وامی برای نگرفتن؟

در حالی قرار است وام مسکن ۱۵۰ میلیون تومانی به اقشار کم‌درآمد جامعه پرداخت شود که قسط ماهانه این وام بیش از ۲.۷ میلیون تومان است و به نظر نمی رسد این اقشار توان پرداخت آنرا داشته باشند.

به گزارش مشرق، دیروز طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی تفاهمنامه ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت برای اقشار کم‌درآمد امضا شد. تفاهمنامه ای که در قالب آن قرار است ۱۵۰ میلیون تومان وام کم‌بهره به واجدان شرایط پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چند درصد مستاجران وام ودیعه مسکن دریافت کردند؟

بر اساس این تفاهم‌نامه ۶ ماده‌ای که بین معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و بانک عامل امضا شده مقرر شده تا به ۵۰ هزار نفری که جزو دهک‌های کم‌درآمدی جامعه هستند (دهک‌های یک تا ۳) ۱۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد پرداخت شود.

در اجرای این طرح، خانوارهای کم‌درآمد تازه ازدواج‌کرده و سرپرست خانوارهایی که دارای ۳ فرزند و بیشتر هستند در اولویت هستند. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، اسامی افرادی که در اولویت دریافت این وام‌ها و مشارکت در این طرح هستند از سوی معاونت مسکن و ساختمان به بانک اعلام و معرفی خواهند شد. زمان اجرای این تفاهم نامه ۳ سال و مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ سال تعیین شده است.

 دهک یک تا سه جامعه کم‌درآمدترین قشر کشور هستند که بعضاً در تامین نیازهای معیشتی خود نیز دچار مشکلات اساسی هستند. وضعیت این خانوارها طی دو سه سال اخیر با رهاشدگی اقتصاد از سوی دولت وخیم‌تر هم شده است.

در این شرایط گرچه سود وام ۱۵۰ میلیون تومانی مسکن ۴ درصد اعلام شده و متقاضی واجد شرایط مورد تایید وزارت راه و شهرسازی طی ۵ سال حدود ۱۶ میلیون تومان سود آنرا پرداخت می کند. اما به نظر نمی رسد باتوجه به آنچه که به آن اشاره شد اقشار کم‌درآمد بتوانند قسط سنگین وام مذکور را پرداخت کنند.

میزان اقساط ماهانه این وام حدود ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است. آنطور که پیداست کار مطالعاتی چندانی برای تفاهم‌نامه‌ای که دیروز بین معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک عامل امضا شد، صورت گرفته باشد.

به نظر می رسد در ماه های پایانی عمر دولت دوازدهم برخی اقدامات و برنامه‌ها بیشتر به سمت و سوی تبلیغات و شو پیش رفته تا اینکه در واقعیت برای حل مشکل مردم مسئولان مربوطه کرد هم جمع شده و تفاهمنامه هایی را امضا کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس