کد خبر 1188124
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
شریعتمداری: فتنه سبز به زادگاه خود باز می‌گردد!

برخی از دولتمردان اعلام کرده‌اند که از بی‌تفاوتی FATF نسبت به پولشویی‌های کلان آمریکا و اروپا باخبرند و در مقابل این پرسش که پس چرا این همه برای تصویب آن اصرار می‌ورزید؟! «عذر بدتر از گناه» می آورند.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

  ۱- در یادداشت روز کیهان دیروز با عنوان «FATF، شفافیت برای دار و دسته دزدها» نوشته برادر و همکار عزیزم آقای سید محمد عماد اعرابی، به ده‌ها نمونه مستند از پولشویی کلان در بانک‌های معروف و بلندآوازه و [باصطلاح] معتبر غربی اشاره شده بود که شرح آن بیرون از دایره این وجیزه محدود است. تمامی موارد یادشده، برگرفته از مراکز و مجامع رسمی آمریکا و کشورهای اروپایی بود از جمله و فقط به عنوان نمونه؛

به گزارش «شبکه بین‌المللی عدالت مالیاتی» (Tax Justice Network) کشور سوئیس در شاخص «پنهان‌کاری مالی»(FSI) رتبه اول جهان را در سال ۲۰۱۸ و رتبه سوم را در سال ۲۰۲۰ داشته است. بزرگ‌ترین پرونده پولشویی تاریخ اروپا سپتامبر ۲۰۱۸ در دانمارک فاش شد. رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد یورو (۲۳۴ میلیارد دلار) در شعب «دانسکه بانک» دانمارک. در بانک‌های استونی، طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ بیش از یک تریلیون یورو (۱.۲۷ تریلیون دلار) پولشویی شده است.

نشریه «ویک» ۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد حداقل ۱۸ بانک از ۲۰ بانک بزرگ اروپا (از جمله ۵ مؤسسه در انگلستان) در دهه اخیر اقدام به پولشویی کرده‌اند. ۸ آگوست ۲۰۱۸ «وال‌استریت‌ژورنال»، کانادا را «قطب پولشویی» در آمریکای شمالی لقب داد و نوشت؛ دو سوم بانک‌های کانادایی قوانین مبارزه با پولشویی را رعایت نمی‌کنند و طبق آخرین اطلاعات، سالانه بین ۵ تا ۱۵ میلیارد دلار کانادا (۳.۸ تا ۱۱.۵ میلیارد دلار آمریکا) پول کثیف از طریق بانک‌های کانادایی وارد چرخه نظام بانکی این کشور می‌شود. به گزارش «شبکه بین‌المللی عدالت مالیاتی»، آمریکا در شاخص «پنهان‌کاری مالی»(FSI) پس از جزایر کیمن رتبه دوم جهان را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است و «فایننشال تایمز» می‌نویسد: «آمریکا بزرگ‌ترین پناهگاه پول کثیف در جهان است. وزارت خزانه‌داری آمریکا تخمین می‌زند سالانه ۳۰۰ میلیارد ‌دلار در آمریکا پولشویی می‌شود و تاکید می‌کند که این رقم فقط ‌اندکی از ارقام واقعی است و ده‌ها نمونه دیگر از این دست.

۲‌- علی‌رغم گزارش‌های مستند و تاکید مراجع رسمی بر پولشویی‌های کلان آمریکا و کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی، «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) هیچیک از کشورهای یادشده -تاکید می‌شود که هیچیک از آنها- را نه فقط در لیست سیاه قرار نداده است، بلکه درباره ریسک روابط تجاری با آنها نیز کمترین اشاره‌ای نکرده است و علاوه‌بر آن برخی از این کشورها نظیر آمریکا، سوئیس، دانمارک و انگلستان، عضو اصلی FATF نیز هستند و ۱۷ کشور اروپایی دیگر در کمیته اتحادیه اروپایی FATF عضویت دارند !!

۳- بسیار بعید به نظر می‌رسد که دولت محترم از این اطلاعات و اسناد رسماً اعلام شده بی‌خبر باشد ! از این روی پافشاری و اصرار دولت برای تصویب دو کنوانسیون CFT و پالرمو عجیب و باور نکردنی و سؤال‌برانگیز به نظر می‌رسد (گفتنی است که دولت پیش از این، بدون کسب اجازه از مجلس شورای اسلامی ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را پذیرفته است و تنها دو کنوانسیون CFT و پالرمو باقی مانده است).

برخی از دولتمردان اعلام کرده‌اند که از بی‌تفاوتی FATF نسبت به پولشویی‌های کلان آمریکا و اروپا باخبرند و در مقابل این پرسش که پس چرا این همه برای تصویب آن اصرار می‌ورزید؟! پاسخی می‌دهند که تنها واژه برای توضیح آن «عذر بدتر از گناه» است! آقایان می‌گویند، همانگونه که آمریکا و سایر کشورهای اروپایی استانداردهای FATF را نادیده گرفته‌اند، ما نیز می‌توانیم اقدامی مشابه داشته باشیم ! که باید گفت: اولاً؛ آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی با وجود آنکه علناً استانداردهای FATF را نادیده گرفته و علاوه ‌بر پولشویی‌های کلان، آشکارا از گروه‌های تروریستی حمایت کرده و می‌کنند ولی از آنجا که مدیریت این نهاد در اختیار خود آنهاست هرگز نام کشورشان در لیست سیاه FATF قرار نگرفته است ولی ایران اسلامی را تنها به بهانه اینکه مبادا دست به پولشویی بزند و از تروریست‌ها حمایت کند! در لیست سیاه جای داده‌اند! توجه کنید که از نگاه آنان سپاه پاسداران و نیروی قدس و صدا و سیما و... گروه تروریستی تلقی می‌شوند ‎! و... دولت محترم این تناقض را چگونه حل می‌کند و برای آن چه توضیحی دارد؟!

ثانیاً؛ دولت محترم، بارها و از جمله در جریان مذاکرات منجر به فاجعه برجام، میزان کاربلدی و تخصص خود را در این زمینه‌ها نشان داده است و ادعای اخیرش به داستان معروف آن غلام شبیه است که رفته بود آب از جوی بیاورد ولی «آب جوی آمد و غلام ببُرد»!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 2
  • جواد IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    68 19
    درودمردشجاع وفهیم انقلابی ای کاش لیبرالان وتسلیم.پذیران قطره ای ازخون اقای شریعتمداری باغیرت تورگاشون بود. تاکی تا چه حدذلت دیگه؟؟ غیرتشون کجارفته این تسلیم پذیران پس برای چه انقلاب کردیم؟ انقلاب کردیم ک سایرکشورهابرای ما تصمیم نگیرن ودخالت نکنن توکشورما.. اخه چه ربطی به غرب داره fatfاختیاریه.. تاتحریمم این قراردادپوچه دیگه
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    92 17
    چون این دولت مأمور است و معذور معلوم نیست چه تعهدات محرمانه ایی در برجام دادند که اینگونه همه منافع ملی را به هرقیمت برای بقای جنازه برجام فدا می کنند
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    61 20
    حاج حسین عزیز پاراگراف آخرت عالی بود. هم با مزه بود هم عین واقعیت.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    55 20
    احسنت به اقای شریعتمداری عزیزانقلابی یاررهبرتنهاروزنامه ای که راستگوهست کیهان است
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    0 0
    متاسفانه این دولت گوش شنوایی ندارد، و این مطالب به جز ثبت در تاریخ یاسین در گوش خر خواندن است
  • صادق کلام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    15 2
    درود بر سردار قلم …… این دولت و رییس آن چقدر میخواهند بدنبال سراب برجام بی فرجام و fatf الکی پفکی باشند والله العالم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس