تلاش مجلس برای اصلاح بودجه نشان بی عملی دولت است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: این به آب و آتش زدن‌های مجلس برای اصلاح بودجه، که احتمالا خالی از خطا و اشتباه هم نباشد، بازتاب بی‌عملی‌ها و کوتاهی‌های دولت است.

به گزارش مشرق، سید امیرحسین قاضی زاده، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به مواضع مشاور رئیس جمهور درباره بررسی بودجه در صحن مجلس، گفت: این که مشاور رئیس جمهور، مجلس را به خاطر تصمیماتش پیرامون اصلاح بودجه مورد خطاب قرار می‌دهد عجیب نیست. دولتی که سال‌ها در اصلاح بودجه کوتاهی ورزیده و هم در سمت درآمدها و هم در سمت کنترل هزینه‌ها، کوتاهی‌ها و خطاهای فاحش داشته است از اهتمام مجلس به اصلاح بودجه احساس خطر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ساختار بودجه قادر به محرومیت‌زدایی و برقراری عدالت نیست

وی افزود: دولت صرفاً به خاطر سلیقه سیاسی و تصمیم شخصی رئیس جمهور لوایح اصلاحی در زمینه‌ مالیات را متوقف کرده و از اجرای نظام مالیات بر مجموع درآمد که می‌توانست ضمن استقرار عدالت و شفافیت در مالیات‌ستانی، راه را بر مفاسد اقتصادی، ارتشاء، پول‌شویی، و کنترل تخصیص منابع بانکی و مهار نقدینگی هموار سازد خودداری کرده است.

نایب رئیس مجلس اظهار داشت: از طرف دیگر با تعمیم پرداخت فوق العاده ویژه به همه کارکنان دولت، افزایش پرداختی به مدیران عالی تا سقف ۲۱ برابر حداقل دستمزد، و با عدم کنترل پرداخت‌های دولت از طریق اجرای صحیح پرداخت به ذی‌نفع نهایی، در مدیریت هزینه‌های دولت نیز اهمال ورزیده است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: چنین دولتی که محصول شیوه‌ بودجه‌نویسی آن افزایش چشمگیر کسری تراز عملیاتی بودجه، تکیه دولت بر فروش دارایی و در نتیجه بر هم زدن بازارهای مالی و تخلفات گسترده در خصوصی‌سازی، افزایش بدهی دولت و در نتیجه دامن زدن به تورم، و تداوم وابستگی به درآمد نفتی و در نتیجه گره خوردن زلف اقتصاد ایران به رفع تحریم‌ها بوده است، حق دارد نگران تلاش مجلس جوان برای اصلاح امور و نشان دادن امکان‌پذیری بی‌اثرساختن تحریم‌ها باشد.

وی با بیان اینکه البته کار مجلس در اصلاح امور آسان نیست، گفت: مجلس بدون مشارکت موثر دولت توانایی اجرای اصلاحات ساختاری عمیق و دقیق را ندارد و همواره نگران آن است که کارشکنی‌های ذی‌نفعان تداوم وضع موجود، دهک‌های کم‌درآمد مردم را قربانی گروگانگیری معیشتی کند. اما مسئله این جاست که این به آب و آتش زدن‌های مجلس برای اصلاح بودجه، که احتمالا خالی از خطا و اشتباه هم نباشد، بازتاب بی‌عملی‌ها و کوتاهی‌های دولت است.

توصیه به داوطبان انتخابات ۱۴۰۰

نائب رییس مجلس همچنین در توئیتی در واکنش به توئیت حسام‌الدین آشنا که مصوبات مجلس را «دولت‌انداز» نامیده بود و نمایندگان را نسبت به تصویب مصوباتی که دولت جوان و انقلابی مطلوب‌شان را فاقد آمادگی برای اجرای آنها در در آینده دانسته است بر حذر داشته بود، نوشت: گویا دولتمردان موتورخاموش، از فشارهای دولت‌راه‌انداز مجلس جوان احساس خطر کرده‌اند. اگر کسانی توان تشکیل دولت جوان و انقلابی برای مواجهه با بحران‌های دست‌ساز برجای‌مانده از بی‌عملی دولت پیشین را در خود نمی‌بینند، بهتر است اساساً وارد گود انتخابات نشوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس