اخبار ویژه روزنامه ها

اولاً برای صدور مجوز جنگ توسط شورای امنیت، باید: شورای امنیت تهدید یا نقض صلح و امنیت بین‌المللی را احراز کند، قطعنامه‌ای تحت فصل ۷ منشور ملل متحد صادر کند و تحت ماده‌ ۴۲ مجوز حمله را صادر نماید.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

جهانگیری تفاوت ماده ۴۲ و قطعنامه فصل هفتمی را نمی‌داند؟!/ دعوای مدیران دولتی را به قوه قضائیه نکشانید/ احضار استاندار سابق خوزستان

کیهان

دودوزه‌بازی کارگزاران با نامزدها و چهره‌های سیاسی

اعضای مرکزیت کارگزاران مشغول دودوزه‌بازی در حوزه انتخابات ریاست جمهوری هستند. این حزب از یک سو با اکراه به نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (موسوم به ناسا) پیوست و از طرف دیگر مشغول پالس فرستادن به طیفی از نامزدهاست. چنان که مرعشی به ناطق و عطریانفر به جهانگیری و لاریجانی پالس فرستاده است.

حسین مرعشی در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین اظهار داشت: اگر ناطق نوری کاندیدا شود،‌ بی‌برو برگرد از او حمایت می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به آنکه گفته ۸ سال دولت اصلاح‌طلب داشتیم در حالی که اصولگرایان می‌گویند که ۲۰ سال قدرت دست اصلاح‌طلبان بوده و ۸ سال دست ما و در آن ۸ سال هم احمدی‌نژاد اصولگرا نبوده است؛ خاطرنشان کرد: نگاه من اصلاً نگاه اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی نیست. اگر همین امروز هم آقای ناطق نوری می‌آمد و کاندیدا می‌شد من از او بدون بروبرگرد حمایت می‌کردم.

مرعشی  در خصوص حمایت از علی لاریجانی در انتخابات نیز گفت: در مورد آقای لاریجانی بدون قید و شرط نمی‌گویم ولی از آقای ناطق نوری بدون قید و شرط حاضر هستیم که حمایت کنیم تا رئیس‌جمهور ایران شود. مشکل این است که آن مجموعه‌ای که در نظام مدیریت می‌کنند دیگر ناطق نوری را قبول ندارند و این مشکل ما نیست.  اما عطریانفر دیگر عضو شورای مرکزی کارگزاران به ایرنا گفت: اگر اصلاح‌طلبان از معرفی نامزد ذاتی خود محروم شوند ممکن است کسی که از نظر مواضع به ما نزدیکتر باشد را حمایت کنیم؛ «علی لاریجانی» از جمله چهره‌هایی است که می‌توان درباره او بحث کرد و تصمیم گرفت.

یادآور می‌شود حسین مرعشی پیش از انتخابات مجلس یازدهم درباره حمایت‌ از علی لاریجانی گفته بود ما روی اسب بازنده شرط‌بندی نمی‌کنیم. در عین حال کرباسچی، حمایت از لاریجانی در انتخابات مجلس دهم را یارگیری و سربازگیری از رقیب توصیف کرده بود.

بروکینگز: درگیری با حزب‌الله بدترین اقدام برای اسرائیل است

اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» در گزارشی تاکید کرد قدرت حزب‌الله با حمایت ایران افزایش یافته است.

در گزارش اندیشکده آمریکایی آمده است: نتایج منفی ناشی از کاهش آزادی عمل اسرائیل در لبنان و افزایش قدرت حزب‌الله برای انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده با حمایت ایران، برای اسرائیل امری اجتناب‌ناپذیر است. از بسیاری جهات بدترین اقدامی است که اسرائیل می‌تواند در دو دهه آینده به آن عمل کند، درگیری با حزب‌الله است.

در سطح منطقه‌ای و داخلی، بازیگرانی که اسرائیل برای همکاری امنیتی به آنها اعتماد دارد، با چالش‌های عمیقی برای ادامه حکومت خود روبه‌رو هستند. در عین حال، ایران و نمایندگان آن، که مهم‌ترین آنها حزب‌الله لبنان است مواضع منطقه‌ای خود را تحکیم کرده‌اند.

لبنان اکنون به جای ارتش سوریه، میزبان تعداد زیادی از آوارگان سوری است. طبق برآوردها، دولت لبنان هم‌اکنون میزبان ۱.۵ میلیون پناهنده سوری از جمعیت کل ۶.۸ میلیون نفری است. همان‌طور که در مبحث مربوط به اردن نیز مطرح خواهد شد، این اولین موج پناهجویانی نیست که به لبنان آمدند، بلکه پیش‌تر نیز فلسطینیان به این کشور پناهنده شدند اما دستیابی به آمار دقیق فلسطینیان پناهنده لبنان کمی پیچیده است. البته در حال حاضر نام بیش از ۴۷۰ هزار فلسطینی به عنوان پناهنده در آژانس امداد و کار پناهندگان فلسطین در خاور نزدیک (UNRWA) ثبت شده است. افزوده شدن شمار زیاد پناهچویان سوری به پناهجویان فلسطینی که پیش‌تر در لبنان حضور داشتند، ثبات لبنان را تهدید می‌کند.

یک عامل بالقوه برای جلوگیری از خشونت در این کشور وجود دارد و آن اعتقاد همگانی به این موضوع است که نه تنها حزب‌الله بر همه درگیری‌های داخلی مسلط خواهد شد، بلکه در موقعیتی حتی قدرتمندتر از قبل ظاهر می‌شود؛ موضوعی که انگیزه را برای ایجاد چالش و اقدام‌های خشونت‌بار از بین می‌برد. امروز حزب‌الله با برتری نظامی نسبت در این کشور، به عنوان قوی‌ترین بازیگر در لبنان شناخته می‌شود.

از نظر تئوریسین‌های اسرائیل، امروز حزب‌الله مهم‌ترین دشمن این کشور محسوب می‌شود. این گروه تهدیدی واقعی، بالقوه و در حال رشد برای اسرائیل است. تلاش‌های این کشور برای دستیابی به زرادخانه‌هایی از موشک‌های با دقت بالا که در بخش قبلی مربوط به تحولات و تغییرات در زمینه فناوری با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار گرفت، خصوصا برای اسرائیل موضوعی نگران‌کننده ‌است.

اسرائیل و حزب‌الله از زمان آخرین جنگ خود در سال ۲۰۰۶، به دنبال افزایش آمادگی برای جنگ احتمالی آینده بودند. اسرائیل با اقداماتی همچون تقویت سیستم اطلاعاتی و انجام حملاتی علیه حمل اسلحه و دیگر تجهیزات جنگی از عراق و سوریه به مقصد لبنان، مانع از دسترسی حزب‌الله به مهمات مورد نیاز برای جنگ می‌شود. از طرف دیگر، حزب‌الله نیز برای به دست آوردن مهمات دقیق تلاش می‌کند و اقدامات گسترده‌ای برای حفر تونل در مرز اسرائیل و لبنان انجام داده‌ است. از این طریق حزب‌الله می‌تواند حملاتی را آغاز، به شهر الجلیل نفوذ و روستاها و شهرهای اسرائیلی را تصرف کند؛ این یک پیروزی عظیم برای این گروه است.

به دلیل نبود تغییر و تحولات چشمگیر در ایران و تغییرات اندکی که در چشم‌انداز آینده لبنان مشاهده می‌شود، حزب‌الله همچنان مهم‌ترین دشمن اسرائیل خواهد بود.

با تمام اقدامات بازدارنده اسرائیل، این احتمال وجود دارد که حزب‌الله به تعداد قابل توجهی از موشک‌های با دقت بالا دست یابد. این امر به طور چشمگیری موجب وخیم شدن اوضاع امنیتی اسرائیل خواهد شد که بهترین راهکار نشان ندادن واکنش‌های افراطی است.

جهانگیری تفاوت ماده ۴۲ و قطعنامه فصل هفتمی را نمی‌داند؟!

معاون اول رئیس‌جمهور روز یکشنبه ۱۰ اسفند در دیدار با نخبگان و فعالان استان گلستان طی یک ادعای عجیب و کذب، به قطعنامه ۱۹۲۹ ذیل فصل هفتم شورای امنیت‌اشاره کرد و گفت: براساس آن قطعنامه ایران مخل امنیت جهانی معرفی شده بود و اگر این قطعنامه در دست فردی مانند ترامپ قرار می‌گرفت ممکن بود با اتکا به آن دست به اقدام نظامی علیه ملت ایران بزند.

این ادعای عجیب و خلاف واقع درحالی مطرح می‌شود که اولاً برای صدور مجوز جنگ توسط شورای امنیت، باید ۱- شورای امنیت تهدید یا نقض صلح و امنیت بین‌المللی را احراز کند، ۲- قطعنامه‌ای تحت فصل ۷ منشور ملل متحد صادر کند و ۳- تحت ماده‌ ۴۲ مجوز حمله را صادر نماید،

در حالی که بر اساس مفاد قطعنامه ۱۹۲۹ هیچ یک از موارد سه‌گانه بالا توسط شورای امنیت احراز و انجام نشده است، بلکه بر عکس؛ شورای امنیت نقض صلح و امنیت بین‌المللی را به‌واسطه‌ فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران احراز نکرده است، مفاد قطعنامه‌ ۱۹۲۹ تحت فصل ۷ منشور ملل متحد، بلکه صرفاً محدود به ماده ۴۱ است، در دو قسمت از قطعنامه‌ ۱۹۲۹ بر عدم استفاده از زور (عدم استفاده از اختیارات ماده ۴۲) برای اجرای قطعنامه تصریح شده است و از سوی دیگر هنگامی چنین احتمالی (مجوز حمله نظامی با استفاده از عبارت انجام همه «اقدامات لازم») موضوعیت پیدا می‌کرد که ابتدا موارد سه‌گانه‌ بالا در قطعنامه‌ ۱۹۲۹ درج می‌شد و سپس بعد از عبارت «اقدامات لازم»، جمله خاتمه می‌یافت، ولی در قطعنامه‌ ۱۹۲۹ چنین نشده است، بلکه بر عکس، جمله ادامه یافته و منظور از «اقدامات لازم» را صرفاً به اقدام‌های اجرایی محدود نموده است. اقدام لازمی که از انتقال فناوری (برای مثال یک ابررایانه) به ایران جلوگیری کند و یا مانع ورود یک کارشناس موشکی خارجی به ایران گردد. از همین رو مشخص نیست که معاون اول رئیس‌جمهور به چه منظوری این ادعای خلاف واقع را مطرح کرده است.

FATF ابزار خزانه‌داری برای کارآمدتر کردن تحریم‌های آمریکاست

کارگروه FATF یک کارگروه مستقل جهانی نیست بلکه به عنوان ابزار دست اوفک در خزانه‌داری آمریکا عمل می‌کند.

وطن امروز در این‌باره نوشت: روند سیاست‌گذاری وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد آمریکا برای بستن راه‌های فرار از تحریم‌های خود، نظارت هوشمند و همه‌جانبه مالی را به رویه مشخص در بانک‌ها و موسسات مالی تبدیل کرده و در این چارچوب، استانداردهای FATF نقش مهمی ایفا می‌کند. در گزارشی که چندی پیش موسسه سیاست بانکی آمریکا (BPI) منتشر کرد، به صراحت اجرای سازوکارهای شناسایی مالی به عنوان راهکاری برای کارآمدتر کردن تحریم‌های آمریکا معرفی شده است.

طی هفته‌های اخیر، بحث‌ها و اظهارنظرهای مختلفی درباره پذیرش و تصویب تمام الزامات مورد نظر کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) دوباره به شکل پررنگی مطرح شده است. مرور محتواهای منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد طی این مدت، خط رسانه‌ای خاصی در تلاش برای تصویب و اجرای تمام استانداردهای مورد نظر FATF ایجاد شده است. این خط که به‌طور خاص توسط دستگاه رسانه‌ای دولت و جریان سیاسی نزدیک به دولت دنبال می‌شود، سعی دارد اجرای استانداردهای FATF را راه نجات کشور از مشکلات نقل و انتقالات مالی وانمود کرده و کشور را ناچار از پذیرش آن نشان دهد. این در حالی است که بررسی دقیق استانداردهای این کارگروه نشان می‌دهد اجرای کامل این الزامات، مسیر دور زدن تحریم‌ها را آشکار و اثرگذاری تحریم‌ها را دوچندان می‌کند. در همین رابطه چندی پیش موسسه سیاست بانکی (BPI) گزارشی با عنوان «اصلاح رژیم تنظیم‌گری تحریم‌ها: چگونه رویکرد هوشمند «ریسک پایه» می‌تواند تحریم‌ها را کارآمدتر کند؟» منتشر کرد که در آن آمده است: «از آنجا که تعداد تحریم‌های ایالات متحده طی ۲ دهه گذشته افزایش یافته است، موسسات مالی با توسعه، اجرا، آزمایش و بهبود برنامه‌های انطباق با تحریم‌ها و متناسب‌سازی این برنامه‌ها به انتظارات تنظیمات روزافزون و پیچیده برنامه‌های تحریمی پاسخ دهند».

رویکرد ریسک پایه، رویکرد جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اجرای تحریم‌های این کشور با بازدهی بالا توسط خود بانک‌هاست. این رویکرد که توسط اداره کنترل دارایی خزانه‌داری آمریکا موسوم به اوفک (OFAC) ارائه شده است تاکید دارد که هر اقدامی در موسسات مالی دنیا برای انطباق با تحریم‌های آمریکا باید حداقل ۵ مولفه شامل مدیریت، ارزیابی ریسک، کنترل داخلی، آزمایش و حسابرسی و آموزش داشته باشد. این مولفه‌ها همگی باعث اشراف بیشتر وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اطلاعات نقل و انتقالات مالی در سراسر جهان می‌شود.

موسسه سیاست بانکی، یکی از موسسات فعال در زمینه مبارزه با پولشویی است و تاکید دارد که انطباق با تحریم‌های آمریکا می‌تواند از پولشویی جلوگیری کند. از همین منظر الزامات رویکرد ریسک پایه به الزامات FATF شباهت زیادی دارد و در واقع توسعه خواسته‌ها و توصیه‌های FATF است. به طور مثال درباره ارزیابی ریسک، علاوه برشناسایی دقیق مشتری (CDD)، مشتری خود را بشناس (KYC) و جمع‌آوری اطلاعات مشتریان که مورد توجه برنامه اقدام FATF برای ایران است، تاکید دارد که گروه‌های مختلف مشتری و آخرین وضعیت ادغام و ترکیب شرکت‌ها را نیز بررسی کنند تا ریسک شرکت‌ها مشخص شود و سلسله مشتریان، ارتباطات بین آنها و ذی‌نفع‌ها به‌طور کامل مشخص شوند. یا دقیقا متناسب با خواست FATF و اکشن‌پلن ایران، که خواهان دادن امتیاز مستقل به مدیران برای اجرای سیاست‌های ضدپولشویی و تبادل اطلاعات است، خواهان دادن امتیاز مستقل به مدیران برای اجرای سیاست‌های انطباق با تحریم‌هاست. علاوه بر این از همه موسسات می‌خواهد تا برای روبه‌رو نشدن با جریمه‌های آمریکا منابع متناسبی را برای انطباق با تحریم‌ها تخصیص دهند. بنابراین موسسه سیاست‌ بانکی تاکید دارد بانک‌ها به صورت ساختاری و با اختیارات حداکثری این اقدامات را انجام دهند تا هم تحریم‌های آمریکا اجرایی شود و هم بانک‌ها شامل جریمه‌های آمریکا یا محرومیت از نظام مالی دلار نشوند.

تحریف نکنید! ستاره خلیج فارس را با ۷۰ درصد پیشرفت تحویل گرفتید

وزیر نفت برای آنکه راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را به نام دولت و البته دوره فعلی وزارت نفت تمام کند، نه تنها تاریخ را تحریف می‌کند، بلکه با نقض نامه چند سال گذشته خود، همه‌چیز را فراموش کرده است.

به گزارش روزنامه جوان، یکی از افتخارات صنعتی تاریخ جمهوری اسلامی ایران، ساخت و راه‌اندازی بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است؛ پالایشگاهی که در بندرعباس طراحی، ساخته و اجرا شد تا به‌واسطه راه‌اندازی آن، ایران از واردات بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی بی‌نیاز شده و به صادرکننده بنزین تبدیل شود.

کلنگ این پالایشگاه در دولت گذشته به زمین زده شد، اما روند توسعه آن به‌دلیل انصراف سرمایه‌گذاران خارجی و صاحبان قرارداد، به کندی پیش رفت و تصمیم گرفته شد عملیات ساخت این ابرپروژه به شرکت‌های ایرانی به سرپرستی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واگذار شود. این پالایشگاه، سومین واحد پالایشی بود که در جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شد؛ دو پالایشگاه بندرعباس و شازند اراک در دوره دولت کارگزاران ساخته شد. دولت اصلاحات با توقف روند نهضت پالایشی، اجازه نداد هیچ پالایشگاهی ساخته شود تا در هشت سال نخست حکومت زنگنه بر نفت، به میزان واردات بنزین کشور افزوده شود.

در دوره بعد از اصلاحات، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ساخته شد و با پیشرفت ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم شد؛ دولتی که چاره‌ای جز تکمیل این پروژه نداشت و بر همین اساس، با تأخیرهای فراوان این پالایشگاه را به بهره‌برداری رساند.

جلیل سالاری قائم‌مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش می‌گوید: «در سال ۹۶ گفتند فاز اول آن بهره‌برداری شده، در صورتی که تولید صفر بود. با توجه به اینکه تمامی تجهیزات و مسیر منابع مالی این پروژه قبلاً تأمین شده بود، ستاره خلیج ‌فارس باید سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسید، ولی آزمون و خطای آقایان باعث شد پروژه به سال ۹۷ کشیده شود. سال ۹۶ هم در واقع افتتاحش بدون تولید و به نوعی نمادین بود.» وی ادامه داد: «زمانی که زنگنه وارد وزارت نفت شد، کلاً با طرح ستاره خلیج‌فارس مخالف بود و گفت این پروژه را به عنوان یک کیس به دانشگاه بدهند تا بررسی کنند و به مشاور عالی وزیر در امور پروژه‌ها مأموریت داد که به این مسئله رسیدگی کند. او هم گروهی را برای بررسی گذاشت و بعد نامه‌ای به زنگنه داد که این پروژه اصلاً مشکلی ندارد. بعد هم گفتند اگر برجام نبود این پروژه به بهره برداری نمی‌رسید. این‌ها شعارهایی بود که داده شد.»

زنگنه که علاقه دارد افتخار سایرین را به نام خود تمام کند، در جدیدترین اظهارات خود با بیان اینکه در دوره گذشته، یک اغتشاش مدیریتی در روند ساخت این پالایشگاه به‌وجود آمده بود، اینگونه القا کرد که اصلاً در دولت گذشته اقدامی صورت نگرفته و هر چه بود در این دولت انجام شده است! وی پیشرفت واقعی این پروژه را در سال ۹۲ بین ۳۰ تا ۴۰ درصد عنوان کرد و این  در حالی است که ۲۷ آبان ۱۳۹۲، پیشرفت این پروژه را ۶۹ درصد بیان کرده بود. ضمن اینکه بر اساس گزارشی که از طریق خود کارفرما و پیمانکار پروژه داده شده، این پروژه تا سال ۹۲، ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. تصویر این نامه که بارها در رسانه‌ها منتشر شده، به وضوح نشان می‌دهد ادعای اخیر وزیر نفت، با نامه کتبی او در سال ۹۲ چه تفاوت چشمگیری دارد، اما از آنجا که سیاسی‌کاری و مصادره افتخارات کشور به نام خود، باید کارنامه‌سازی را به بار بیاورد، اینچنین جعل تاریخ و تحریف‌های فنی می‌شود.

البته این نخستین بار نیست که وزارت نفت چنین رویکردی را پیاده می‌کند؛ وقتی فازهای پارس‌جنوبی هم با پیشرفت‌های بالای ۷۰ درصد به دولت روحانی تحویل شد و دولت هم چاره‌ای جز تکمیل آن نداشت، باز هم گفته شد که در دولت قبل «آشوب صنعتی» رخ داده بود و اگر زنگنه نبود، این پروژه‌ها به ناکجا آباد می‌رسیدند!

جهانگیری تفاوت ماده ۴۲ و قطعنامه فصل هفتمی را نمی‌داند؟!/ دعوای مدیران دولتی را به قوه قضائیه نکشانید/ احضار استاندار سابق خوزستان

ایران

امریکا به استرداد اموال صدا و سیما موظف شد

 خبر اول اینکه، روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد، «دیوان داوری دعاوی ایران ـ امریکا مستقر در لاهه هلند، دولت امریکا را به استرداد اموال رسانه ملی یا پرداخت مابه‌ازای آن به ارزش تقریبی یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار محکوم کرده است؛ حکمی‌ که قطعی است و بزودی اجرایی می‌شود.» طرح دعوی صدا و سیما علیه دولت امریکا به استرداد تعدادی از ادوات موسیقی بازمی‌گردد که دیوان داوری ایران و امریکا پس از بررسی موضوع در یک بازه زمانی طولانی، رأی به محکومیت دولت امریکا صادر کرد. تجهیزات یاد شده توسط یکی از کارمندان سابق نمایندگی رادیو و تلویزیون ایران در نیویورک برای سازمان خریداری شده بود که دولت امریکا مانع از انتقال آن‌ها به ایران شد. رأی بدوی دیوان شامل موضوعات متعدد و بالغ بر ۶۹۱ صفحه، سال گذشته (بیستم اسفند ١٣٩٨) صادر شد، ولی با اعتراض طرفین به برخی مفاد آن، اخیراً این رأی به صورت «قطعی» درآمده و در نهایت دولت امریکا به استرداد ادوات مورد نظر محکوم شده است.

ادعای یک امام جمعه درباره کرونا

 خبر دیگر اینکه، در ویدئویی که از سوی اعضای دفتر عبدالحسین خسروپناه، امام جمعه موقت دزفول استان خوزستان منتشر شده، او درباره داروی کرونا گفت: من هر سه بار که مبتلا به کرونا شدم، داروی امام کاظم و داروی امام رضا به من کمک کرد. به گزارش خبرآنلاین، وی گفت: بار دومی که به کرونا مبتلا شدم، سرفه‌های شدید و مسلسل واری داشتم که قطع نمی‌شدند. انواع داروها و طب سنتی را استفاده کردم اما فایده‌ای نداشت. داروی سئال یا داروی امام رضا و رازیانه جواب داد. ۳ شب از این دارو استفاده کردم و جواب داد. جالب اینجاست که هر کدام از دوستانی که مشکلات ریوی دارد، من به آنها داروی سئال را توصیه کردم تقریباً همه موارد جواب داده است.

بازدید هیأت مجلس از محل حادثه سراوان

 شنیدیم که، هیأتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در سفر به سیستان و بلوچستان از محل حادثه شمسر سراوان دیدن کردند. ملک محمد فاضلی نماینده سراوان، در گفت‌وگو با  ایرنا اظهار داشت: پنج نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، عمران، انرژی و اجتماعی در بازدید از مناطق حادثه سراوان حضور دارند. وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر بازدید از منطقه حادثه سراوان، نشستی با مردم این منطقه خواهند داشت.

بایدن به دنبال دور کردن ریاض از پرونده هسته‌ای

 دست آخر اینکه، روزنامه العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: دولت جدید امریکا با فشار سیاسی به عربستان اعلام کرد گزارش آژانس اطلاعات مرکزی در مورد ترور خاشقجی را منتشر خواهد کرد تا حمله واضحی را علیه ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان ترتیب دهد. به عقیده تحلیلگران عرب و غربی، هدف از این اقدام، دور کردن ریاض از ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران است. به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: با گذشت یک ماه از عمر دولت جو بایدن، براساس اطلاعات افشا شده مشخص شده که واشنگتن در حال تلاش برای برکناری بن سلمان از منصب ولایتعهدی است. کمی قبل از تماس بایدن با پادشاه سعودی، حمله دیپلماتیک و رسانه‌ای علیه عربستان در ایالات متحده افزایش یافت که به عقیده تحلیلگران، هدف از آن، گرفتن امتیازاتی از ریاض در پرونده یمن و پرونده هسته‌ای ایران است.

جهانگیری تفاوت ماده ۴۲ و قطعنامه فصل هفتمی را نمی‌داند؟!/ دعوای مدیران دولتی را به قوه قضائیه نکشانید/ احضار استاندار سابق خوزستان

خراسان

دعوای مدیران دولتی را به قوه قضاییه نکشانید
به رغم مصوبات و دستورالعمل های سنوات گذشته مسئولان دولتی در خصوص ممنوعیت شکایت ادارات و دستگاه های اجرایی از یکدیگر در محاکم قضایی و لزوم حل مشکلات و اختلافات در داخل قوه مجریه، گزارش های نظارتی نشان می دهد هنوز هم برخی نهادهای دولتی بدون توجه به این دستورات، موارد اختلافی را با طرح دعوا در محاکم قضایی پیگیری می کنند که بر این اساس، مجدد به مدیران مربوط تذکر داده شده ضمن کاهش زمان و هزینه های دادرسی، مرجع حل اختلاف بین ادارات را قوه قضاییه تعیین نکنند.
تذکر به بانکی که از ادارات پول زور می گیرد!
یک مقام مسئول با ارسال گزارشی خطاب به تعدادی از مدیران مهم اقتصادی در دولت، به آن ها اعلام کرده به رغم آن که بخش قابل توجهی از وجوه متعلق به دولت، در حساب های یکی از بانک های دولتی قرار دارد و بانک مذکور، هیچ گونه سودی به این مبالغ پرداخت نمی کند، اما در زمان اجرای برخی وظایف قانونی خود، به کسر کارمزد از این حساب های دولتی اقدام می کند که چنین رفتاری، علاوه بر مغایرت با قوانین و دستورالعمل های بانک مرکزی، موجب بروز مشکلات مختلف در جبران این کسری می شود بنابراین چنین رویه ای باید به سرعت تغییر کند.

جهانگیری تفاوت ماده ۴۲ و قطعنامه فصل هفتمی را نمی‌داند؟!/ دعوای مدیران دولتی را به قوه قضائیه نکشانید/ احضار استاندار سابق خوزستان

آرمان ملی

تایید قاچاق چوب با آمبولانس
عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در بسیاری از موارد قاچاق چوب با ماشین‌های حمل گوشت و حتی مواردی در استان‌های مازندران، ساری، فارس و کهگیلویه و بویراحمد داشتیم که با آمبولانس دارای جنازه صورت گرفته است. بنا بر پیگیری‌های صورت‌گرفته، جریمه قاچاق چوب ۱۰برابر شد که این امر تا حدودی بازدارنده است.
 
چراغ سبز به واردات خودرو
مجلس در حین بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، در شرایطی تعرفه ۸۶ درصدی ورود خودرو به کشور را تصویب کرد که توقف واردات خودرو به چهارمین سال خود نزدیک می‌شود. با این حال، اقدام نمایندگان می‌تواند سیگنالی در راستای آزادسازی واردات خودرو در سال آینده باشد. در طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو؛ «واردات مشروط» پیش‌بینی شده است.
 
درگذشت سرمربی اسبق سپاهان
زلاتکو کرانچار سرمربی اسبق پرسپولیس، سپاهان و تیم ملی امید درگذشت. او ۱۰ روز پیش به دلیل مشکل کبد در بیمارستان بستری شد و صبح دیروز دارفانی را وداع گفت. زلاتکو کرانچار سرمربی اسبق پرسپولیس، سپاهان و تیم ملی امید را در کارنامه داشت. او ۱۰ روز پیش به دلیل مشکل کبد در بیمارستان بستری شد و صبح دیروز دارفانی را وداع گفت.
 
ورود نخستین سفیر امارات به تل‌آویو
محمد محمود آل خواجه، سفیر امارات در اسرائیل روز دوشنبه در نخستین دیدار رسمی وارد سرزمین‌های اشغالی شد. در این گزارش آمده است که آل خواجه اندکی پیش وارد فرودگاه «بن گوریون» شد. وی قرار است اعتبارنامه خود را به «روون ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی تحویل دهد. آل خواجه ماه گذشته به عنوان سفیر امارات در سرزمین‌های اشغالی سوگند یاد کرد.
 
بارتومئو دستگیر شد
رئیس پیشین بارسلونا به همراه دو مدیر دیگر به خاطر قضیه «بارساگیت« دستگیر شد. پلیس کاتالونیا ظهر دوشنبه وارد دفاتر باشگاه بارسلونا شد تا اطلاعات جدیدی را در رابطه با «بارساگیت» به دست آورد. در ابتدا به نظر می‌رسید ماموران  تنها به دنبال مدارک باشند اما در نهایت سه نفر از اعضای این باشگاه دستگیر شدند.  خوسپ ماریا بارتومئو، رئیس پیشین باشگاه کاتالانی به همراه دو مدیر دیگر به نام‌های اسکار گرائو و روما گومس پونتی دستگیر شدند.  
 
تکذیب فروش قسطی گوشت
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران خبر فروش قسطی گوشت را که به نقل از وی در فضای مجازی منتشر شده است، تکذیب کرد. علی‌اصغر ملکی اظهار داشت: این روزها گوشت گران است و کسی آن را به صورت قسطی در اختیار قصابی‌ها قرار نمی‌دهد که آنها نیز بخواهند چنین اقدامی انجام دهند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران افزود: این خبر کذب است و در جایی گوشت به صورت اقساطی به فروش نمی‌رسد.
 
برکناری مدیرعامل منطقه آزاد کیش
مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزاد کیش را برکنار و آهنگران معاون برنامه‌ریزی شورای‌عالی مناطق آزاد را به عنوان سرپرست این منطقه منصوب کرده است. در حکم مشاور رئیس‌جمهور خطاب به جعفر آهنگران آمده است؛ بنا به اختیار حاصله قانونی و هماهنگی به‌عمل آمده به موجب این حکم با حفظ سمت به عنوان «سرپرست موقت سازمان منطقه آزاد کیش» منصوب می‌شوید.
 
 
ادعای عجیب یک امام جمعه
در ویدئویی که از سوی اعضای دفتر عبدالحسین خسروپناه امام جمعه موقت دزفول استان خوزستان منتشر شده، او درباره داروی کرونا گفت: من در ۳ باری که مبتلا به کرونا شدم، داروی امام کاظم و داروی امام رضا به من کمک کرد. وی گفت: بار دومی که به کرونا مبتلا شدم، سرفه‌های شدید و مسلسل واری داشتم که قطع نمی‌شدند. انواع داروها و طب سنتی را استفاده کردم اما فایده‌ای نداشت. داروی سئال یا داروی امام رضا و رازیانه جواب داد. ۳ شب از این دارو استفاده کردم و جواب داد.
 
پاسخ به احساسات ایرانی‌ها
کارلوس کی‌روش سرمربی اسبق تیم ملی در اینستاگرامش به مناسبت تولدش پیامی به فارسی منتشر کرد: از این طریق می‌خواهم بابت همه حمایت‌ها و پیام‌های پر از مهری که همچنان می‌رسند، از بازیکنان و مربیان، از کادری که مرا همیشه همراهی می‌کردند، مدیران، و البته از هواداران عزیز تشکر کنم. این پیام ها مرا سرشار از افتخار می‌کند. قدردانی عمیق خودم را از همه شما ابراز می‌کنم. با بهترین آروزهای سلامتی و شادی! خیلی ممنون.
 
مهاجرت کردم نه کشف حجاب!
از سارا خویینی‌ها بازیگر سینما چندی پیش عکسی دست به دست شد که برایش دردسرساز شد و باعث شد او در این باره واکنش داده و شایعات مرتبط با کشف حجاب یا مهاجرتش را تکذیب کند. سارا خوئینی‌ها در این خصوص نوشت: اصولا ایجاد همهمه کار من نیست عکسی که در استوری مشاهده کردید بدون هیچ قصد و نیتی گذاشته شد و هرگونه خبر در رابطه با کشف حجاب و مهاجرت به خارج از کشور را تکذیب می‌کنم‌!
 
احضار استاندار سابق خوزستان
یک نماینده تهران در توئیتی از به جریان افتادن پرونده استاندار سابق خوزستان به اتهام اعمال نفوذ در پرونده ابرمتهم ارزی و مالک هفت تپه در دستگاه قضائی خبر داد. احمد نادری نوشت: خبرها حاکی از آن است که پرونده شریعتی، استاندار سابق خوزستان به اتهام اعمال نفوذ در پرونده ابرمتهم ارزی و مالک هفت‌تپه (امید اسدبیگی)، این هفته در دستگاه قضائی به جریان افتاد. ایشان در راهروهای دادسرا و پشت در اتاق بازپرس مشاهده شده است.
 
ضرب‌الاجل ایران به آژانس
نماینده ادوار مجلس توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اقدامی سازنده در جهت حل دیپلماتیک مسائل دانست و گفت: آژانس و طرف‌های غربی قدر ضرب‌الاجل ایران را بدانند و فرصت ایجاد شده برای احیای برجام را از دست ندهند. محمدجواد جمالی نوبندگانی اظهار کرد: در بعد فنی، ایران بیشترین همکاری‌ها را با آژانس داشته است و شاید بتوان گفت که بیش از شصت تا هفتاد درصد بازرسی‌هایی که آژانس در کل دنیا انجام داده، به ایران تعلق دارد.
 
سفر هیاتی از مجلس به سراوان
هیأتی از مجلس برای بررسی اتفاقات اخیر سراوان به این شهرستان سفر کرد. در پی اتفاقات اخیر در مرز سراوان از جمله خسارات وارد شده به فرمانداری هیأتی از مجلس شورای اسلامی وارد زاهدان شده و قرار است در بازدیدهای میدانی و برگزاری جلساتی ابعاد اتفاقات سراوان را بررسی کند. این هیات متشکل از حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، حسین حاتمی نماینده کلیبر، مصطفی نخعی نماینده نهبندان، اسماعیل حسین زهی نماینده خاش و ملک فاضلی نماینده سراوان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    3 0
    چون مفسدان دولتی شنا خته میشوندبخاطرهمین
  • محمدایوب IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    3 0
    آقای زنگنه اصلا پالایشگاه خلیج فارس راتنهایی توساختی. باید برای این تشویق بشی. برای کرسنت اوردن توتال وبردن اطلاعات نفتی ما توسط آنان حذف کارت سوخت وزیان وارده به مردم محاکمه بشی.
  • DE ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    4 0
    جهانگیری تفاوت ماده ۴۲ و قطعنامه فصل هفتمی را نمی‌داند؟!/ بیخیال او تفاوت 18000000000 هیجده میلیارد ارز 4200 تومانی با عرض 30000 تومانی را هم نمیدانست و نمیداند. خدارا شکر که رییسی رییس جمهور نشد وگرنه الان دلار 3000 تومان شده بود شانس آوردیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس