خاشقجی نمایه بن سلمان عربستان

۳ سال از قتل فجیع جمال خاشجی می‌گذرد و اکنون آمریکا قصد دارد عربستان سعودی را به خاطر این ترور وحشتناک تنبیه کند!

به گزارش مشرق، جمال خاشقجی معترض و منتقد رژیم سعودی ۳ سال پیش در ترکیه به دست نیروهای امنیتی سعودی به قتل رسید و پس از افشای این جنایت، موجی از نفرت نسبت به آل سعود شکل گرفت.

از آن زمان تاکنون عربستان سعودی اقدامی برای مجازات عاملان و آمران این قتل انجام نداده است و در پی آن آمریکا با روی کار آمدن جو بایدن، پرونده را به جریان انداخته تا رژیم سعودی که یکی از همپیمانان منطقه‌ای آن است، تنبیه کند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا حق قلدری علیه عربستان را ندارد!

بایدن گفته روز دوشنبه در این زمینه بیانیه‌ای صادر خواهد کرد که در آن خواهد گفت با سران سعودی چه برخوردی می‌کند.

ترور و قتل فجیع جمال خاشقجی، معترض و منتقد رژیم سعودی اقدامی جنایتکارانه و فجیع بود که نمی‌توان از کنار آن به آسانی گذشت.

اما آیا سران رژیم سعودی در طول سال‌ها تنها جنایتی که انجام داده‌اند قتل خاشقجی بود؟

«شیخ نمر باقر النمر»، روحانی شیعه عربستانی که در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در روز ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ دادگاه جنایی عربستان سعودی به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم و در ۲ ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد بسیار فجیع‌تر و تاثیر گذارتر از قتل خاشقجی بود.

آیا حقوق بشر آمریکایی اعدام ناعادلانه این روحانی شیعه را ندید؟

چه تفاوتی میان شیخ نمر با خاشقجی وجود دارد که آمریکا به خاطر قتل خاشقجی اینگونه سران رژیم سعودی را تحت فشار قرار داده است؟

چه سر و سّری میان خاشقجی و آمریکا وجود داشته است که اینگونه در پی مجازات سران سعودی به خاطر قتل این منتقد هستند؟

خاشقجی یک قربانی از میان هزاران قربانی در عربستان سعودی است و اگر قرار بر مجازات و تنبیه سران آل سعود است، باید همه قربانیانی که در زندان‌های این رژیم در زنجیر هستند، لحاظ کرد.

و اما مسئله مهمتری که باید به آن اشاره کرد، اقدام تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکاست.

بیشتر بخوانید:

حمایت امارات از عربستان در قتل خاشقجی

در این حادثه بیش از ۳ هزار نفر از مردم آمریکا کشته شدند، دو ساختمان بزرگ برج‌های دوقلو فرو ریخت و دو فروند هواپیمای مسافربری به این ساختمان‌ها برخورد کرد.

سرنخ پیگیری پرونده ۱۱ سپتامبر به عربستان سعودی رسید.

تحقیقات نشان داد که سران سعودی در فاجعه ۱۱ سپتامبر نقش داشتند، اما در عین ناباوری ۱۵۰ صفحه از گزارش‌ها و تحقیقاتی که ثابت می‌کرد سعودی‌ها در این اقدام تروریستی که در تاریخ بی‌سابقه بود، دست داشتند، از پرونده حذف و نابود شد و اکنون هیچ اثری از آن وجود ندارد.

چرا آمریکا در واقعه ۱۱ سپتامبر بر جنایتی که رژیم سعودی در خاک آمریکا مرتکب شد سرکوب می‌گذارد و آن را نادیده می‌گیرد، اما به خاطر قتل یک شهروند سعودی به دستور بن سلمان تا این اندازه حساسیت به خرج می‌دهد و جنجال بپا می‌کند؟

آمریکا پس از عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر که در زمان ریاست جمهوری جورج بوش اتفاق افتاد، بانگ حمله نظامی به منطقه غرب آسیا به ویژه عراق را سر داد.

مردم آمریکا پس از گذشت ۲۰ سال از ۱۱ سپتامبر به نظر می‌رسد این واقعه را فراموش کرده و از یاد برده‌اند که در این فاجعه سعودی‌ها نقش اصلی را داشتند و مجرم درجه اول آن هستند.

این که مردم آمریکا پیگیر این پرونده نیستند و آن را مطالبه نمی‌کنند دلیلش این است که رسانه‌های آمریکایی در طول ۲۰ سال گذشته تاکنون به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که گویی در این جنایت عربستان سعودی هیچ نقشی نداشته و ذهن مردم از این ماجرا پاک شده است.

اکنون اگر پس از ۲۰ سال با شهروندان آمریکایی درباره حادثه ۱۱ سپتامبر گفت وگو شود، آنها این واقعه را از یاد برده‌اند و حتی نمی‌دانند که عامل این حادثه چه رژیمی بوده است، رژیمی که با همدستی حاکمان آمریکا این فاجعه را رقم زد تا بهانه بزرگی برای لشکر کشی به غرب آسیا داشته باشد.

از حادثه ۱۱ سپتامبر که ۳ هزار نفر آمریکایی را به کام مرگ برد، تا اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه عربستانی و قتل خاشقجی هر کدام می‌توانست عاملی برای مجازات بین‌المللی رژیمی باشد که سال‌هاست زیر سایه حمایت آمریکا و صهیونیست‌ها مشغول ویرانگری، جنایت در داخل کشور علیه مردم خود، کشتار مردم مظلوم یمن و حمایت از تروریست‌های تکفیری وهابی داعش است.

ماجرای خاشقجی اکنون برای آمریکا به ابزاری برای دوشیدن بیشتر رژیم سعودی تبدیل شده است، خاشقجی برای آمریکا مهم نیست همانگونه که جان ۳ هزار آمریکایی که در حادثه ۱۱ سپتامبر کشته شدند مهم نبود.

مهم برای نظام حاکم در آمریکا، درآمد از این وقایع است؛ عربستان باید سر کیسه را بیشتر شل کند تا دست‌های آمریکایی‌ها سهم خود را بیشتر بردارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 3
    حالا من نفرت دارم از آمریکا ولی تحت فشار بزاره یه چیز میگیدتحت فشار هم نزاره یه چیز دیگه اول تکلیف خودتون و مشخص کنید بعد حرف بزنید واقعا
  • ناشناس IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 0
    به دنبال دوشيدن شير بيشتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس