کد خبر 1187191
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
عربستان آمریکا عربستان

ستون نویس یکی از روزنامه‌های مطرح سعودی با انتقاد از رویکرد اخیر واشنگتن نوشت که آمریکا حق ندارد برای متحد راهبردی خود قلدری کند.

به گزارش مشرق؛ «خالد المالک» ستون نویس روزنامه سعودی «الجزیره» در مقاله‌ای با انتقاد از گزارش اخیری که واشنگتن درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی منتشر کرده، نوشت: «حق حاکمیت عربستان سعودی خط قرمز است.»

وی در ادامه مقاله خود نوشت: «آمریکا حق ندارد برای متحد راهبردی خود قلدری کند. این به نفع آمریکا نیست که اجازه دهد اختلافات داخلی به منافع منطقه‌ای و شرکایش آسیب برساند.»

این روزنامه نگار سعودی تهدید کرد،‌ ریاض که طی سالیان متمادی از آمریکا تسلیحات خریداری می‌کرده، می‌تواند برای تامین تسلیحات خود به روسیه و چین مراجعه کند.

وی افزود: «اما عربستان به دلیل روابط راهبردی و تاریخی و اهداف مشترک،‌ آمریکا را ترجیح می‌دهد.»

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید عصر امروز گفت که برای آمریکا روش‌های موثرتری از تحریم‌ها برای اقدام علیه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی وجود دارد.

وی که با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» مصاحبه می‌کرد، گفت: «واشنگتن ابزارهای دیگری در اختیار دارد تا مانع از رویدادهایی نظیر قتل "جمال خاشقچی" شود که بر اساس آن به آمریکا اجازه می‌دهد تا همچنان به همکاری با عربستان سعودی در زمینه‌هایی که در راستای منافع ملی است ادامه دهد.»

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: «آمریکا همچنان قصد دارد تا عربستان را درباره مشارکت ولیعهد در مرگ خاشقچی مورد بازخواست قرار دهد که این موضوع شامل اقدام مستقیم است».

گزارشی که دولت آمریکا جمعه درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»

گزارش آمریکا تصریح دارد «ولیعهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد.»

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. 

خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سردار IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    29 6
    متحد راهبردی نه.... گاو شیر ده
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    21 5
    آل سعود دربرابر اربابش آمریکا ،مثل راسو باپمپاژ گاز از عقب،دفاع می کند.
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    14 2
    حالا تو میگی متحد راهبردی ولی امریکا بهتون یه چیز دیگه میگه ها! :))))))
  • بهروزافشنگ IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    13 3
    بلاهای.که.سرصدام.اومدسرمحمدبن.سلمان.می.ایداری.شورشودراوردحرومزاده.سعودی.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 0
    این آمریکا چه رویی داره. روز روشن پلیسش جلوی دوربین آدم میکشه بعد این داره به عربستان میگه. هر دوستاتون مثل همید.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 0
    این آمریکا چه رویی داره. روز روشن پلیسش جلوی دوربین آدم میکشه بعد این داره به عربستان میگه. هر دوستاتون مثل همید.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    امریکا هم خوب میدونه عربستان یک کشور شکننده و تک محصولی هست که نه قدرت استقامت ایران و نه ترکیه رو نداره و با کوچکترین اخم دچار لرزش میشه
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 0
    کشور وابسته ای مانند عربستان در اندازه ای نیست که در برابر خواست ارباب مقاومت بکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس