کد خبر 1187234
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
فیلم /جلوه هایی از حیات وحش منطقه حفاظت شده کیامکی - کراپ‌شده

پناهگاه حیات وحش کیامکی با وسعت ۸۹ هزار و ۹۵۲ هکتار درشهرستان جلفا و مرند قرار داشته و از سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده و از سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته است.

به گزارش مشرق، پناهگاه حیات وحش کیامکی  که نام این پناهگاه، از کوه ۳۳۷۷ متری " کیامکی داغی " که از مهمترین ارتفاعات شهرستان به شمار می آید، برگرفته شده است.

منطقه "کیامکی"به دلیل داشتن زمین ساخت ویژه و وجود چشم‌اندازها و مناظر زیبای طبیعی که زیباترین آنها آسیاب خرابه با درخت انجیر  زیبا، نظر علاقه‌مندان به طبیعت را جلب می‌کند. این پناهگاه با ‪ ۹۶هزار و ‪ ۹۵۲هکتار مساحت در شمال غربی استان و ‪۵۰ کیلومتری شمال شهرستان مرند واقع شده است.

پناهگاه حیات وحش کیامکی در سال ۱۳۵۲ ‪۱۳۵۲به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده و دو سال بعد به پناهگاه حیات وحش کیامکی ارتقا یافت.

منطقه کیامکی به دلیل اختلاف‌ارتفاع زیاد در یک محدوده و تفاوت‌های اقلیمی متفاوت دارای فصول رویشی گیاهان متنوع است. در حالی که در اواخر زمستان و اوایل بهار در حاشیه رودخانه ارس درختان به گل نشسته‌اند، ارتفاعات جنوبی کیامکی در همان زمان، پوشیده از برف است.

از مهم‌ترین زیستگاه‌های پناهگاه حیات وحش کیامکی می‌توان به مناطق ییلاقی جنوب آن اشاره کرد که دربرگیرنده ارتفاعات مهمی بوده و زیستگاه حیوانات وحشی و چراگاه احشام دامداران محلی می‌باشد. زیستگاه‌های آبی پناهگاه حیات وحش کیامکی به طور عمده در حاشیه رودخانه مرزی و زیبای ارس واقع شده و در فصول مختلف‌سال پذیرای پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است.

صخره‌ها و پرتگاه‌های صعب‌العبور و دره‌های ژرف کوهستان "کنتال" نیز زیستگاه منحصر به فرد گونه‌های پوه‌زی از قبیل کل، بز و پلنگ است. گونه‌های حیات وحش " کیامکی " شامل پستاندارانی چون کل، بز، قوچ و میش ارمنی، گربه وحشی، پلنگ و تشی بوده و از پرندگان می‌توان به کبک دری و پرندگان شکاری همچون عقاب طلایی، کرکس، هما، عقاب ماهی‌گیر و "طرلان" اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عزیزه IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    بی نظیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس