کد خبر 1187194
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
تخت روانچی: ترور سردار سلیمانی نمی‌تواند بدون مجازات باقی بماند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت جمهوری اسلامی تمایلی به افزایش تنش با آمریکا و انجام اقدامات تحریک آمیز ندارد.

به گزارش مشرق؛ مجید تخت روانچی در گفتگو با شبکه الجزیره به اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی اشاره کرد و آن را در راستای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ توصیف کرد.

وی افزود: دولت بایدن در موارد متعددی اعلام کرده است که ایالات متحده به توافق هسته‌ای خواهد پیوست، اما تاکنون شاهد هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده در قبال توافق هسته‌ای نبوده‌ایم.

تخت روانچی ادامه داد: این به عهده دولت آمریکا است که آیا می‌خواهند در مسیر موضع دولت ترامپ حرکت کنند یا اینکه فصل جدیدی را بگشایند. به همین دلیل چه خوش‌بینانه یا بدبینانه نمی توانم بگویم که کدام مسیر را انتخاب می‌کند. اساسا ما باید ببینیم تغییر سیاست را در عمل ببینیم. تنها تشریح مواضع، رضایت ایران و جامعه بین‌المللی را جلب نخواهد کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: از نظر ما اجرای تعهدات آمریکا نیازی به مذاکره ندارد. این به آمریکا بستگی دارد که آیا تصمیم می‌گیرد که می‌خواهد به تعهداتش عمل کند یا خیر. اجرای تعهداتشان نیازی به مذاکره ندارد. آمریکا باید تصمیم‌های لازم را بگیرد.

تخت‌روانچی با بیان اینکه مذاکره باید برنامه و دستور کار داشته باشد و از ابتدا تا انتهای آن معلوم باشد، اظهار کرد: از نظر ما آنچه که لازم است، آمریکا باید تصمیم بگیرد تعهداتش را بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام اجرا کند. تا الان، آمریکا همچنان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

وی تصریح کرد: آنچه ما و جامعه بین‌الملل می‌خواهیم این است که آمریکا بازگردد و به مذاکرات خودش در سال ۱۳۹۴ که به برجام منجر شد، عمل کند. این چیزی است که آمریکا باید به آن عمل کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به اینکه آیا کاهش تحریم می‌تواند بخشی از بازگشت به توافق معنا شود، گفت: مشخصا تحریم‌ها بخشی از این توافق بودند و باید برداشته می‌شدند تا ایران هم به طور کامل به تعهدات خود عمل کند.

تخت‌روانچی افزود: از این رو، تحریم‌ها بسیار مهم هستند اما همانگونه که گفتم تاکنون هیچ حرکتی از طرف آمریکا برای بازگشت به اجرای کامل آنچه که توافق کرده بودند، دیده نشده است.

وی در پاسخ به اینکه گام‌های ایران باعث تشدید تنش نخواهد شد، گفت: ما علاقه ای به تشدید تنش نداریم حتی در زمان دولت ترامپ که این تنش و اقدامات تحریک‌آمیز را آغاز کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: این ایران نبود که تسلیحات را به منطقه‌ای که بسیار از آن دور است، فرستاد. این آمریکا بود که سلاح‌ها و ناوهای جنگی را به منطقه ما که هفت هزار مایل دورتر از آمریکا است، ارسال کرد.

تخت‌روانچی اظهار کرد: همه این اقدامات تحریک‌کننده اعم از ترور سردار عزیز ما شهید سلیمانی، حمله تروریستی و بسیار تحریک‌کننده از طرف آمریکا بود. ایران هیچ علاقه‌ای به انجام اقدامات تحریک‌آمیز نداشته و ندارد.

وی خاطرنشان کرد: گام هایی که ما برداشته‌ایم نمی‌تواند باعث تشدید تنش شود. وقتی که دولت ترامپ به خروج از برجام تصمیم گرفت، طرف‌های باقی‌مانده در برجام از ما خواستند که موضع مشابه ترامپ را اتخاذ نکنیم. گفتند که خسارات ما را به خاطر خروج دولت ترامپ از توافق، جبران خواهند کرد. ما یکسال صبر کردیم اما وعده آنها هیچ چیزی نصیب ما نکرد و یک وعده توخالی بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: از این رو، ما هیچ گزینه دیگری نداشتیم تا اقدامات خاصی را انجام دهیم که یک تعادل لازم در توافق هسته‌ای ایجاد کند. به این دلیل بود که اعلام کردیم قصد داریم گام‌های خاصی را برداریم.

تخت روانچی توضیح داد: به تازگی، وقتی که مجلس ما شاهد آن بود که طرف دیگر برای جبران خسارات ما جدی نیست، وقتی که طرف دیگر شامل سه کشور اروپایی برای اجرای تعهداتش آمادگی نداشتند، تصمیم گرفت که این موضوع را مورد بحث قرار دهد. در نهایت هم مجلس یک قانونی را تصویب کرد که از دولت خواست تا اقدامات خاصی را همچون افزایش غنی سازی انجام دهد.

وی تاکید کرد: آنچه ما انجام داده‌ایم مطابق ماده ۳۶ توافق هسته‌ای و در راستای تعهدات ما بر اساس متن و روح برجام بوده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره کاهش تعداد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران حضور دارند و به انجام وظیفه‌شان مشغول هستند. در دیدار رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران هم یک توافق خوبی داشتیم. از این رو فکر می‌کنیم ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.

تخت‌روانچی افزود: این مطلب که ایران بازرسان آژانس را اخراج کرده است، درست نیست. این یک اطلاعات و اخبار نادرست است. ما تصمیم گرفتیم که پروتکل الحاقی را اجرا نکنیم اما در عین حال عضو پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) هستیم. همانگونه که همه مقامات دولت‌های ایران و فتوای رهبر معظم انقلاب می‌گوید، سلاح اتمی در ایران و در دکترین دفاعی ما جایگاهی ندارد.

وی در عین حال از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دفاع کرد و گفت :هر کار ممکن را برای فعالیت صلح آمیز هسته‌ای انجام می‌دهیم. از این رو به جز مصارف صلح‌آمیز آن هم بر اساس ان پی تی، به غنی سازی ۲۰ درصدی و بالاتر از آن مبادرت نمی‌کنیم.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار کرد: توافقی بین ایران و آژانس شکل گرفته است که باید در طول سه ماه آینده اتفاق بیفتد. اگر در طول سه ماه آینده تحریم‌ها برداشته شود، ما هم در راستای توافقی که با گروسی در تهران انجام شده است، اقدام خواهیم کرد.

تخت روانچی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی همواره به عهد خود وفادار بوده است، اضافه کرد: اجازه دهید ببینیم در سه ماه آینده چه پیش خواهد آمد. در این توافق روشن است که طرف‌های دیگر چه کاری باید انجام دهند. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، ما هر کاری که بر اساس توافق باید انجام دهیم را عملی خواهیم ساخت.

وی در پاسخ به اینکه برخی مواضع در داخل ایران، اختلاف میان مجلس و دولت را تداعی می‌کند، گفت: ما هیچ تضادی بین دولت و مجلس خودمان نمی‌بینیم. همچون هر کشوری دیگر، وقتی مجلس، قانونی را تصویب می‌کند، دولت مجبور به تبعیت از آن است. این دقیقا همان چیزی است که در ایران هم رخ می‌دهد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار کرد: موضع ما کاملا روشن است، این موضع دولت، مجلس و هر مقام ایران است که اگر آمریکا به اجرای کامل تعهدات خود تحت برجام بازگردد، ایران هم آماده است تا به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد. همه، این موضع ما را به روشنی می‌دانند.

تخت‌روانچی درباره میانجیگری قطر بین ایران و آمریکا هم گفت: ما روابط خوبی با کشور برادرمان قطر داریم. قطر یک کشور کاملا دوست است اما از نظر ما آنچه که باید انجام شود این است که آمریکا به تعهدات خود به طور کامل عمل کند. از این رو، به هیچ میانجی نیاز ندارد.

وی افزود: این چیزی است که آمریکا باید انجام دهد و دولت آمریکا آگاه است که هرچه زودتر به اجرای تعهداتشان در توافق هسته‌ای بازگردند بهتر است. بهترین راه این است که آمریکا به تعهدات خود بازگردد، ایران هم به تعهدات خود بازخواهد گشت. در این صورت می‌توان در قالب ۱+۵ درباره موضوعات مرتبط به برجام صحبت کرد. این راهی آسان و دیپلماتیک است و فکر می‌کنم راه حل به سادگی یافتنی باشد.

تخت روانچی با یادآوری اینکه با خروج آمریکا، اکنون گروه ۱+۴ وجود دارد، ادامه داد: ما یک قالبی به نام ۱+۵ داریم و بر این اساس نشست‌هایی داریم. اگر آمریکا می‌خواهد به این گروه ملحق شود، باید به تعهدات خود عمل کند، تحریم‌ها را علیه ایران، همه تحریم‌هایی که در طول پنج سال گذشته وضع شده است، لغو کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما این را ببینیم، ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود بازخواهد گشت و پس از آن، ما ۱+۵ را خواهیم داشت. اما در حال حاضر، ما گروه ۱+۴ را داریم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    بابا اینقدر سیگنال ضعف ندید-حالا بایدن فکر میکنه با چهارتاموشک زدهدربیابانها ترسیدیم!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس